PM-14MkII KI vs. PM-KI Pearl Vs. Vintage - dringend hulp gezocht.

Gestart door AppleheadMay, mei 13, 2012, 15:00:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AppleheadMay

Ik heb een PM-KI Pearl en heb nu de kans om een PM-14MkII KI te kopen alsook twee vintage versterkers: Model 2330 en Model 2270.

Mijn voorkeur gaat echter uit naar de PM-KI Pearl (die ik reeds heb maar een koper voor heb) of de PM-14MKII KI.
Ik weet dat de vintage modellen prachtdingen zijn maar ook eerder kosten en herstellingen met zich mee zullen brengen.

Welke van de twee zouden jullie mij aanraden, puur op geluidskwsliteit dus laat ons even voor deze keer het financiele aspect achterwege laten.

Luidsprekers die ermee gebruikt zullen worden zijn B&W PM1 maar voorlopig nog XT2.
De hoofdtelefoonuitgang is zeker niet onbelangrijk.
Bron is Mac + Dac en tuner.
Favoriete muziek: vocal, 70ies hardrock, rock en barok.

Ik dien echter vrij snel te beslissen, dus alle hulp is zeer geapprecieerd.
PM-11 S3 - NA-11 S1 - TT-15 S1 - ST6003 - HD-DAC1 - Sansui 9090 - Pioneer SX-1250 - Aiwa AX-7600 - DENON DP-47F - Eddie Current Black Widow - Eddie Current Zana Deux S - B&W PM1 - Infinity Kappa 7a - Pioneer SE-Master 1 - Lawton LA-900 - Sennheiser HD650

JohnWx

Citaat van: AppleheadMay op mei 13, 2012, 15:00:32
Ik heb een PM-KI Pearl en heb nu de kans om een PM-14MkII KI te kopen alsook twee vintage versterkers: Model 2330 en Model 2270.

Mijn voorkeur gaat echter uit naar de PM-KI Pearl (die ik reeds heb maar een koper voor heb) of de PM-14MKII KI.
Ik weet dat de vintage modellen prachtdingen zijn maar ook eerder kosten en herstellingen met zich mee zullen brengen.

Welke van de twee zouden jullie mij aanraden, puur op geluidskwsliteit dus laat ons even voor deze keer het financiele aspect achterwege laten.

Luidsprekers die ermee gebruikt zullen worden zijn B&W PM1 maar voorlopig nog XT2.
De hoofdtelefoonuitgang is zeker niet onbelangrijk.
Bron is Mac + Dac en tuner.
Favoriete muziek: vocal, 70ies hardrock, rock en barok.

Ik dien echter vrij snel te beslissen, dus alle hulp is zeer geapprecieerd.

PM14mk2 KI blind de duurste en de mooist gebouwde
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.


AppleheadMay

Dus de 14 zal qua geluidskwaliteit mijn KI Pearl (geen Lite) overtreffen en ook beter de PM1 speakers aansturen?
Sorry voor het twijfelen hoor, moeilijke beslissingen hee.
PM-11 S3 - NA-11 S1 - TT-15 S1 - ST6003 - HD-DAC1 - Sansui 9090 - Pioneer SX-1250 - Aiwa AX-7600 - DENON DP-47F - Eddie Current Black Widow - Eddie Current Zana Deux S - B&W PM1 - Infinity Kappa 7a - Pioneer SE-Master 1 - Lawton LA-900 - Sennheiser HD650

JohnWx

Citaat van: AppleheadMay op mei 13, 2012, 15:34:47
Dus de 14 zal qua geluidskwaliteit mijn KI Pearl (geen Lite) overtreffen en ook beter de PM1 speakers aansturen?
Sorry voor het twijfelen hoor, moeilijke beslissingen hee.


Nee dat zeg ik niet zeg alleen dat hij beter gebouwd is en duurder was dus eventueel later meer waarde behoudend
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

AppleheadMay

Ah, ok. Maar 't gaat mij meer om het geluid.
De Pearl heb ik trouwens al, zelfs 2 stuks.

Zouden die ook niet goed hun waarde behouden denk je gezien het een gelimiteerde oplage was? Bij de introductie werden 500 stuks geclaimd maar ik hoorde dat ze toch tot 800 stuks geweest zijn. Uit goeie bron maar niks officieels hoor dus met een korreltje zout nemen.
PM-11 S3 - NA-11 S1 - TT-15 S1 - ST6003 - HD-DAC1 - Sansui 9090 - Pioneer SX-1250 - Aiwa AX-7600 - DENON DP-47F - Eddie Current Black Widow - Eddie Current Zana Deux S - B&W PM1 - Infinity Kappa 7a - Pioneer SE-Master 1 - Lawton LA-900 - Sennheiser HD650

joep

Gelimiteerde oplage wil helemaal niets zeggen, er zijn vaak voor minder geld betere zaken te koop.
Er staat hier op het forum een PM-11 te koop, als je dan toch beter zou willen.
Afkomstig van een betrouwbaar adres. Een versterker zonder franjes alleen kwaliteit en verder niets.

lo

Heb zelf de PM14-mkII KI gehad, hele mooie versterker. Klinkt erg muzikaal en goed. Heb de KI pearl gehoord bij correct in R-dam waar hij door Ken Ishiwata werd gedemonsteerd, ik moet zeggen ook daar was ik van onder de indruk vwb kracht en dynamiek maar over de andere grootheden kan ik niets zeggen. Zoals al zo vaak gezegd indien mogelijk naast elkaar beluisteren, maar dat zal in deze wel niet gaan lukken denk ik.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

AppleheadMay

Citaat van: lo op mei 13, 2012, 18:46:19
Heb zelf de PM14-mkII KI gehad, hele mooie versterker. Klinkt erg muzikaal en goed. Heb de KI pearl gehoord bij correct in R-dam waar hij door Ken Ishiwata werd gedemonsteerd, ik moet zeggen ook daar was ik van onder de indruk vwb kracht en dynamiek maar over de andere grootheden kan ik niets zeggen. Zoals al zo vaak gezegd indien mogelijk naast elkaar beluisteren, maar dat zal in deze wel niet gaan lukken denk ik.
Goed om iemand te vinden die ze beide gehoord heeft. Ik denk dat ik beter bij m'n Pearl blijf dan voor de tweewegluidsprekers.


Citaat van: joep op mei 13, 2012, 18:35:36
Gelimiteerde oplage wil helemaal niets zeggen, er zijn vaak voor minder geld betere zaken te koop.
Er staat hier op het forum een PM-11 te koop, als je dan toch beter zou willen.
Afkomstig van een betrouwbaar adres. Een versterker zonder franjes alleen kwaliteit en verder niets.

Wat ik zei over gelimiteerde versie betrof het behoud van waarde, niet de klankkwaliteit.

Het feit dat de Pearl een bijzonder KI model is (niet zoals sommige andere KI modellen) geeft dan weer een betere klankkwaliteit en meer vermogen. (Het gepubliceerde vermogen werd als conservatief bestempled door KI zelf.)
In elk geval, ik heb de PM 15 en de pearl naast elkaar gehoord toen ik de eerste kocht en het was een wereld van verschil.
Laatst ook nog even gaan luisteren naar de PM15 en de PM15 Limited en daar was er amper verschil te horen.
PM-11 S3 - NA-11 S1 - TT-15 S1 - ST6003 - HD-DAC1 - Sansui 9090 - Pioneer SX-1250 - Aiwa AX-7600 - DENON DP-47F - Eddie Current Black Widow - Eddie Current Zana Deux S - B&W PM1 - Infinity Kappa 7a - Pioneer SE-Master 1 - Lawton LA-900 - Sennheiser HD650

xander32

Goed om te lezen dat je zelf zo tevreden bent met de Pearl. Echter word deze meermaals als kil en afstandelijk ervaren/omschreven. Echter kan ik dat zelf niet bevestigen vanuit een eigen ervaren.

AppleheadMay

Kil en afstandelijk zou ik hem echt niet noemen, net het tegenovergestelde.
De PM 15 is eerder kil en afstandelijk. Niet het typisch hintje Marantz warmte en een vrij vlak geluidsbeeld en is tevens weinig gedetailleerd.
De Pearl heeft wel die warmte en een beter geluidsbeeld in de breedte + toevoeging van diepte die je met de PM15 niet hebt en veel meer detail.
De PM11 heeft dan weer wat minder warmte maar een superieur geluidsbeeld en nog meer detail. De Sc11/SM11 is ongeveer hetzelfde als de PM11 maar doet daar weer een stapje bovenop. Wel iets killer dan de PM11 dan weer vind ik.

Ik hoop dat de PM11S3 een combinatie heeft van de eigenschappen van de Pearl en PM11S2. Dan doe ik direkt 1 van mijn 2 pearls weg, zeker nu hij ook in zwart verkrijgbaar is.  :)

We hebben het toch niet over de Pearl Lite hee, want dat is een heel ander verhaal. Vrij flauw beestje als je het mij vraagt, volgens mij meer een marketing beslissing geweest dan iets anders.

IMO, FWIW, YMMV natuurlijk. Elk zijn eigen mening hee.
Er zijn ook mensen die Bose en Ulrasone goed vinden.   ;)
PM-11 S3 - NA-11 S1 - TT-15 S1 - ST6003 - HD-DAC1 - Sansui 9090 - Pioneer SX-1250 - Aiwa AX-7600 - DENON DP-47F - Eddie Current Black Widow - Eddie Current Zana Deux S - B&W PM1 - Infinity Kappa 7a - Pioneer SE-Master 1 - Lawton LA-900 - Sennheiser HD650

JohnWx

Citaat van: AppleheadMay op mei 13, 2012, 19:12:54
Goed om iemand te vinden die ze beide gehoord heeft. Ik denk dat ik beter bij m'n Pearl blijf dan voor de tweewegluidsprekers.


Wat ik zei over gelimiteerde versie betrof het behoud van waarde, niet de klankkwaliteit.

Het feit dat de Pearl een bijzonder KI model is (niet zoals sommige andere KI modellen) geeft dan weer een betere klankkwaliteit en meer vermogen. (Het gepubliceerde vermogen werd als conservatief bestempled door KI zelf.)
In elk geval, ik heb de PM 15 en de pearl naast elkaar gehoord toen ik de eerste kocht en het was een wereld van verschil.
Laatst ook nog even gaan luisteren naar de PM15 en de PM15 Limited en daar was er amper verschil te horen.


die gelimiteerde oplage klopt niet helemaal

als je de zoek functie gebruikt staat er ook dat het niet kan die 500 stuks wereldwijd
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

bramdg

#12
Ja die PM-14mkII KI is een tank van een speler hé zo maken ze er geen meer hé :-)  :-o
Zou ook alleen een PM11s... verkiezen boven of gelijk met een PM-14 versie

PrimaLuna ProLogue Two
Marantz CD17mkII+ST
Squeezebox Touch
Metrum NOS QUAD DAC
Clearaudio Emotion + Ortofon 2M Black
Pro-Ject Tube Box II

Klipsch RP-280F
Ah! KB10 Bi-Wired
JvG Z/G
Veloce Black Cat

PS Audio Quintet
VDH Mainstream
Siemens Cyl Fuse Cart

AppleheadMay

#13
Nee, zoals ik reeds zei, toen de Pearls net op de markt zouden er volgens Marantz maar 500 stuks van elks gemaakt worden. Eerst was er zelfs sprake van enkel de versterker samen met de speler te verkopen, niet los verkrijgbaar dus.
Daar zijn ze toen op teruggekomen en hebben ze er nog bij geproduceerd ook. Hoeveel precies weet ik niet maar volgens mijn dealer zouden ze maar tot 800 stuks gegaan zijn. Echt zeker was hij het ook niet.


Ik heb de P6 reeds op verschillende versterkers gebruikt. Vroeger eerst een of andere Kenwood, daarna een 5 kanaals eindversterker van de "gewone" Marantz serie met de bijbehorende A/V voorversterker (weet de naam niet meer), ook een tijdje een Marantz receiver van 2x80W en dan uiteindelijk de PM7200KI waarmee ze fantastisch klonken. (Al vond ik dat de "Class A" knop van dat ding niet veel deed behalve warm worden) Daarna zat ik een paar maand zonder versterker en heb ik ze aangesloten op een Luxman SQ-N100 2x12W buizenversterker die veel de flauw was, ik kreeg geen openheid en een doffe donkere klank. Toen kocht ik de Pearl en zoals je wel zult vermoeden heb ik ze nog nooit beter horen klinken. Het ontbreekt de Pearl aan niets om deze speakers volledig tot hun recht te laten komen. Als je later 805 of 804 wil kopen of een vloerstaande versie van de PM1 denk ik dat je geen schrik moet hebben om je een Pearl aan te schaffen en voorlopig op je P5 te gebruiken. Voor een 803 zou ik toch ietsje zwaarder gaan.

Wel had ik de Pearl gekocht met de 804 Diamond in gedachten die ik volgend jaar wil aanschaffen. Maar nu denk ik erover om 1 pearl te wiseelen voor een PM11S3. Na een grondige luistersessie en A/B vergelijking welteverstaan, ik wil niet voor een verrassing komen te staan voor dergelijke prijzen.
Mijn tweede Pearl stuurt momenteel een paar XT2 aan op mijn bureel en doet dat met brio. Maar ik ben gisteren heel lief geweest tegen het vrouwtje en de XT2 zullen vervangen worden door een setje PM1.


EDIT:
Hee Bram, vroeg jij net niet naar de Pearl in combi met de P5/P6?
PM-11 S3 - NA-11 S1 - TT-15 S1 - ST6003 - HD-DAC1 - Sansui 9090 - Pioneer SX-1250 - Aiwa AX-7600 - DENON DP-47F - Eddie Current Black Widow - Eddie Current Zana Deux S - B&W PM1 - Infinity Kappa 7a - Pioneer SE-Master 1 - Lawton LA-900 - Sennheiser HD650

JohnWx

Weet je wat het probleem is je moet kiezen tussen mooi mooi en mooi


Dat is mooi  :lol:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.