Hoe eraan beginnen?

Gestart door Kathan, november 11, 2011, 12:45:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kathan

Ik ben opzoek naar een degelijke geluidsinstallatie. Dit omdat  het "surround systeem" van medion me steeds vaker hoofdpijn bezorgd.  violent1

Maar er is zoveel op de markt, en ik weet totaal niet waar ik op moet letten. Na wat google'n ben ik er wel achter wat de betere merken zijn (waaronder marantz). Uit nieuwsgierigheid toch maar eens naar de prijzen gaan kijken... nadat ik enkele minuten later weer bij mijn positieven kwam heb ik nog wat verder gezocht en kwam toen op dit forum terecht. Het ziet er een erg leuk en eerlijk forum uit, en daarom dat ik hier kom met mijn vragen.

Mijn bedoeling:
- een setje dat "levenslang" mee kan gaan
- zuiver geluid (muziek luisteren moet aangenaam zijn, en geen dafalgan-consumptie  stimuleren)
- surround systeem voor films, maar ook gewoon muziek spelen moet lukken (dat schijnt een minpunt bij bose te zijn)
- een afstandsbediening is altijd handig als je lekker lui achter je tv hangt.
- en aangezien de prijs zou ik het liefst de set stuk voor stuk willen opbouwen. eerst een versterker en 2 goede speakers (zelf dacht ik aan b&w speakers omdat ik die regelmatig in setjes zie terugkomen). Vooral de versterker is dan een groot vraagteken? Nad/yamaha/marantz/... Hoe kies je zoiets uit? Of hebben jullie enkele suggesties die mij op weg kunnen helpen?


waarom ga ik niet naar de lokale audio-boer met mijn vragen?
- Ik heb al over een hoop oplichtingspraktijken gelezen, en vermits ik weinig begrijp van het audio gebeuren ben ik daardoor een eenvoudig slachtoffer.

Cadfael

Welkom Kathan,

Ik ben ook begonnen doordat mijn all-in-one dvd-home cinema systeem oud werd en naar hdmi wilde upgraden.

Er zijn een x-aantal zaken waar je speakers kan vergelijken, uiteindelijk is het een subjectieve bezigheid en je moet grotendeels afgaan op hoe je het zelf vind klinken.
Dus is er geen ideale set. In elke situatie klinkt een andere setup weer anders.

Zelf had ik al een idee wat ik voor versterker wilde (afgaand op in/uitgangen en specs) en daarmee verschillende speakers beluisterd om tot een goede combi te komen.
Neem zelf wat cd's mee die je kent, want dan weet je beter waar je op moet letten en kun je de verschillen makkelijker ontdekken.

levenslang is natuurlijk een beetje erg lang, speakers overlijden wel een keer ;)
zelf heb ik zo'n 10 jaar voor ogen met mijn set. Maar wie weet doet het nog wel langer dienst.

Tsja, en het kost natuurlijk wel wat, maar het is ook wel iets dat je koopt om jaren plezier van te hebben.
Het lastige van een budget maken is of het ook reëel is.  Dus zul je eerder een minimum maximum budget moeten verzinnen denk ik. Een complete ht set voor minder dan 1000 euro is denk ik iedereen het hier wel mee eens dat het niet is wat je zoekt (anders zou je denk ik ook niet de moeite hebben genomen om hier te posten ;))

Neem er ook de tijd voor, ga meerdere keren luisteren, ook bij meerdere zaken. Dat is ook een leerproces en dan kom je er vanzelf achter wat je wilt.
Ik ben hier ook aan begonnen zonder enige audiofiele ervaring, en ben nog lang geen expert, maar begin toch wel een beetje grip te krijgen op de materie.


Succes!
SR6004, Davis Accoustics speakers, Phonar AS200/EdMa subwoofer, philips 46plf9704 Led tv, bdp8000 bluray, PS3, Wii.

Kathan

Citaat van: Cadfael op november 11, 2011, 12:57:07
Welkom Kathan,


Dankje!


CiteerEr zijn een x-aantal zaken waar je speakers kan vergelijken, uiteindelijk is het een subjectieve bezigheid en je moet grotendeels afgaan op hoe je het zelf vind klinken.
Dus is er geen ideale set. In elke situatie klinkt een andere setup weer anders.

Heb je voorbeelden van dergelijke zaken? Ik vermoed dat ik voor zo'n setje beter niet naar mediamarkt hoef te gaan?

CiteerZelf had ik al een idee wat ik voor versterker wilde (afgaand op in/uitgangen en specs) en daarmee verschillende speakers beluisterd om tot een goede combi te komen.
Neem zelf wat cd's mee die je kent, want dan weet je beter waar je op moet letten en kun je de verschillen makkelijker ontdekken.

Begrijp ik het goed dat ik eerst moet uitmaken wat voor versterker ik nodig heb, en daar de speakers op aanpas? En hoe bepaal je welke ingangen/uitgangen je nodig hebt? Zover ik er iets van snap heb ik een surround ingang nodig en een gewone stereo ingang voor muziek (vanaf computer) + de uitgangen naar de speakers. Maar vaak zie je totaal andere begrippen bij de specificaties staan waarvan ik nog niet weet waarvoor ze dienen?

Citeerlevenslang is natuurlijk een beetje erg lang, speakers overlijden wel een keer ;)
zelf heb ik zo'n 10 jaar voor ogen met mijn set. Maar wie weet doet het nog wel langer dienst.

Er gaat inderdaad altijd wel ergens iets stuk, maar als ik "zoveel" geld uitgeef. Hoop ik toch dat hij het wat langer uithoud.

CiteerTsja, en het kost natuurlijk wel wat, maar het is ook wel iets dat je koopt om jaren plezier van te hebben.
Het lastige van een budget maken is of het ook reëel is.  Dus zul je eerder een minimum maximum budget moeten verzinnen denk ik. Een complete ht set voor minder dan 1000 euro is denk ik iedereen het hier wel mee eens dat het niet is wat je zoekt (anders zou je denk ik ook niet de moeite hebben genomen om hier te posten ;))

ik wil er inderdaad eens wat meer geld aan uitgeven. Zo kan ik eindelijk eens genieten van muziek... en me niet steeds ergeren aan geluiden die maar half door de speakers komen.

CiteerNeem er ook de tijd voor, ga meerdere keren luisteren, ook bij meerdere zaken. Dat is ook een leerproces en dan kom je er vanzelf achter wat je wilt.
Ik ben hier ook aan begonnen zonder enige audiofiele ervaring, en ben nog lang geen expert, maar begin toch wel een beetje grip te krijgen op de materie.

er is dus hoop dat ik het ook nog ga begrijpen  hello momenteel zie ik enkel nog maar gekke getallen en cijfers waar ik niet van weet of dat nu goed of slecht is (ohm, hertz,...)

CiteerSucces!

hartelijk dank voor je snelle reactie !!

QuattroNL

Welkom in de hifi-jungle  pompom

Adviseren is moeilijk, geluid is zo subjectief als het maar kan. Niemand kan je vertellen wat goed klinkt of niet.
Elke merk heeft enigszins z'n eigen geluid. Het een spreekt je aan, het ander niet. Marantz neigt wat naar de warme kant toe (dus niet kil en analytisch....al is het soort geluid soms lastig te omschrijven).

Dus:
- bepaal je eisen (wat wil je ermee, wat wil je allemaal aansluiten?)
- bepaal globaal je budget. Ga er wel vanuit dat je hier overheen gaat  clown1
- ga zelf luisteren! Alleen dan kan je de juiste combi versterker-speakers bepalen.

En gebruik een winkel waarvoor ie bedoelt is: luisteren en vragen stellen....heul veul vragen stellen (en dus niet gelijk kopen).
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

211

Citaat van: Kathan op november 11, 2011, 12:45:31
Maar er is zoveel op de markt, en ik weet totaal niet waar ik op moet letten.
- Ik heb al over een hoop oplichtingspraktijken gelezen, en vermits ik weinig begrijp van het audio gebeuren ben ik daardoor een eenvoudig slachtoffer.
Luisteren, kijken, luisteren, kijken, luisteren.... dit is nu net één van de leukere dingen van deze hobby
- Bepaal je budget (globaal de helft voor electronica, de andere helft voor je luidsprekers)
- Laat exotische zaken als dure kabels even buiten beschouwing, dat is echt iets voor later
- Een aparte CD speler blijft erg lekker voor stereo, maar de betere BR en DVD spelers zijn soms goed genoeg
- Overweeg ook of je stereo wilt streamen (Squeezebox / Sonos) dat scheelt weer een CD speler
- Losse componenten lijkt leuk, maar pas als je veel geld (er voor over) hebt. AV receivers zijn in de prijsklasse vaak net zo goed.
- Voor de surround electronica zou ik lekker bij Denon blijven
- Luidsprekers zijn zooooo vreselijk persoonlijk (na jaren Mission, Kef, B&W, ben ik nu groot fan van Canton). Maar echt, over smaak valt niet te twisten..
- Maak een short list en ga deze lekker beluisteren met je eigen muziek
- laat je niet gek maken, door niemand niet...

Succes...
Zolang je maar geniet....


dmeerpa

Het is inderdaad moeilijk om hierop te antwoorden. Je wilt eerste versterker/receiver met 2 speakers. Welke prijsklasse ?
Smaken verschillen, daarom moet je zelf uitmaken wat je graag hoort klinken. Er is niet alleen de bouwkwaliteit maar er is ook klankverschil bij speakers.
Velen vinden B&W mooi klinken, mij hebben ze nog niet kunnen bekoren zelfs de duurdere versies met uitzondering van de Nautilus en de 800 Diamond series (die heb ik nog niet gehoord).
KEF vind ik ook al niet mooi, ik vind ze een gebrek hebben in het laag. Zelfs de KEF Reference kon me niet bekoren als je weet wat ze kosten. Maar voor iemand anders kunnen ze het van het zijn.

We kunnen je wel een hoop merken meegeven die wij goed vinden, maar jij gaat moeten vergelijken wat jij mooi vind klinken.

En je zal moeten rekening houden dat speakers en receiver qua vermogen in evenwicht zijn. Hoe meer het  vermogen hoe duurder over het algemeen.

Levenslang zal je set niet mee gaan. In de laatste 12 jaar is het nu mijn 5e set. En neen niet omdat ze stuk gaan, maar omdat omdat de technologie zo snel evolueert dat je steeds wil mee evolueren. Mijn vorige set was prima, omdat ik voor een leuk prijsje kon upgraden heb ik nu een speler en receiver die 3D ondersteunen, netwerk streaming, iPhone bediening.

Zoals al een paar keer aangehaald, zal je een budget moeten geven en zeggen wat je minstens allemaal wil kunnen met de set (3D, aantal ingangen, vermogen, ...)
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Marvin

#7
Zou eens beginnen met een receiver uit de 5 o f 6 reeks en daar rondom wat Eltax luidsprekers omheen verzamelen.
Die luidsprekers zijn zo duur niet, -en menig forumlid zou weleens overdonderd kunnen worden van het geluidsbeeld wat deze kasten eruit persen.
Eventueel een leuke sub van Marktplaats en je bent voor het komende jaar echt wel klaar en tevreden.
Daarbij is een eventuele aanschaf van surround luidsprekers en een een centertje ook wel te overzien, nogmaals, doordat Eltax niet zo duur is.
Komt uit de stal van Yamo.

QuattroNL

Er zijn genoeg betaalbare speakers.

Gewoon luisteren, da's echt het enigste wat iedereen je aan zal raden. Luisteren, luisteren, luisteren....en een dag later weer. En dat bij een aantal verschillende zaken.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

Marvin

Oeps, Eltax....  :-D

Elac is nog best wel ehh, prijzig...  :-D

Marvin


Kathan

Zo, dit is echt een geweldig forum met geweldige mensen. Dank voor jullie behulpzaamheid!!  pompom

Het hele verhaal van mijn kant:

ik heb dus een 5-tal jaar terug zo'n surround systeem van de aldi gekocht (30 euro ofzo). En de overschakeling van gewone computer speakers naar dit systeem was een hele upgrade. Maar bij luider spelen gaan ze toch de mist in. Geen enkele toonhoogte komt er goed door.

Nu wil ik graag een beter setje. Zo had ik de JBL Creature® III al eens horen spelen, en daar kwam een zeer mooi geluid uit. Maar helaas is dat maar 2.1. En graag had ik toch een surround systeem gehad om het film kijken nog net iets aangenamer te maken.

daarop dacht ik: laat ik gewoon van de eerste keer iets echt goed kopen, ipv telkens geïrriteerd te geraken omdat het geluid niet helemaal is was ik wil. Daarom ging ik eens kijken tussen de cinema-series van JBL. En god, 400 euro voor een setje had ik wel over. Helaas had je daar blijkbaar ook nog een versterker voor nodig.

daarom ging ik even googlen op versterkers en daar las ik dat de goedkopere versterkers eigenlijk het geluid ook forceren en niet zuiver doorgeven aan de speakers (vooral bij luid spelen). Dus wat valt er dan onder een goede versterker. Al die cijfers en getallen die er op staan... daar snap ik niet veel van. Ik zou hem dus enkel kopen omdat ik hem mooi en betaalbaar vind. Maar da's niet echt de juiste keuze denk ik?

Ook dacht ik eraan om dan maar gewoon een bose-setje aan te schaffen, maar ik lees overal dat je beter kan krijgen voor hetzelfde geld. Bovendien zouden ze voor muziek niet zo geweldig zijn?

zoals QuattroNL zei: welkom in de hifi-jungle. Want om nu alle versterkers te gaan testen op alle mogelijke speakers, god, dan heb ik nog wel erg veel tijd nodig (en tegen dan zijn er al nieuwere modellen waarschijnlijk).

Daarom dit bericht op het forum: Om mij de juiste richting uit te sturen van welke versterkers/speakers wel en niet. Ik hoef niet de top of the hill. Gewoon een degelijke betaalbare installatie die zuivere tonen aangeeft. Als ik mijn dvd-speler en computer er kan op aansluiten ben ik al zeer tevreden. Misschien nog eentje met usb aansluiting en een afstandsbediening... dan kan het niet meer stuk. Ik zou ook niet weten wat je nog meer zou kunnen? :-)

De eltax zijn in elk geval al volledig mijn smaak (mooier dan jbl & b&w) Qua geluid weet ik het natuurlijk niet.

Ik ga in elk geval nog even verder opzoek naar jullie opgegeven informatie. En eens zoeken naar lokale audio-boeren...

still life

welcome kathan..

Citaat van: Kathan op november 11, 2011, 17:23:48
Ook dacht ik eraan om dan maar gewoon een bose-setje aan te schaffen, maar ik lees overal dat je beter kan krijgen voor hetzelfde geld. Bovendien zouden ze voor muziek niet zo geweldig zijn?

fast-food geluid  :no: voor de hoofdprijs..
zal er geen boom over opzetten, maar: stay away from bose  :yes:

als ik het zo lees, wil je een receiver & bij marantz zijn er momenteel een 3-tal in het gamma
denk dat een SR6005 je goed zou voorzien, UD'tje erbovenop & je bent voorzien van cd/sacd/dvd/BR

nu in de aanbieding voor 1100€, normaal 1700€



dan nog speakers & da's een flinke zoektocht/jungle op zich..
wees daar niet te zuinig op, want uiteindelijk zijn die doorslaggevend voor je weergave

bekijk/overweeg daarvoor evt ook eens de 2dehands markt
voor goeie stereo weergave adviseer ik altijd mooie fronts, kom je finaal toch altijd op uit..  :angel:
(icm een sub, voor het onderste uit de kan)

het surround verhaal kun je evt om budgettaire redenen nog wat uitstellen,
daar wil je een mooie center bij, in lijn/aansluitend met de fronts
de sides, rears kunnen wat lager gekozen worden

je zal/kan aardig wat mooie sets op het forum zien, maar bedenk dat daar vaak een hele tijd/zoektocht
over gegaan is & dat dergelijke spulletjes aardig in de papieren kunnen lopen..

voor een mooie basic setup zit je zo op 2500€, voor de rest "the sky is the limit"  :-P
dus moet je het plafond even aangeven, vervolgens gaan we shoppen voor die centen..  :-D

 
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Kathan

#13
Die 6005 ziet er inderdaad lekker uit. Ik heb nog wel enkele vraagjes:

- wat bedoelen ze juist met die 3D ondersteuning?
- het gaat hier om een reciever... dus deze kan dan gelijktijdig ook dienen als radio?
- is de usb-aansluiting enkel voor een ipod? Of kan je er ook gewoon een usb-stick met mp3 in schuiven?
- kan ik deze eerst gebruiken voor enkel een setje front speakers. Om later uit te breiden met woofer/center/rear/...
- kan je op zulk "gevaarte" ook elke speaker op aansluiten. Of moet de speaker aan bepaalde voorwaarden voldoen? (ik had ooit is gelezen dat je speakers zwakker moeten zijn dan je "versterker" of was het nou andersom?  :|))
- is de 6004 niet gelijkaardig? Of zijn er bepaalde in/uitgangen bij de 6005 belangrijk voor mijn doelstellingen?  Voor de rest ziet deze er wel vrij gelijkaardig uit. Behalve dat hij bijna 200 euro goedkoper is...

liefst zou ik willen rondkomen met ongeveer 1000 pleuro's voor de eerste fase (front speakers & reciever/versterker). Uiteindelijk mag het wel wat meer kosten... maar liefst niet in één brok. Het blijft toch veel geld.

Als cd-speler ed gebruik ik wel mijn huidige computer/dvd-speler om te beginnen. Dit kan ik later dan eventueel nog aanpassen.

in elk geval, dank voor alle reacties in dit topic  notworthy

Marvin

Heel verhaal, kort antwoord.

Kan zo ongeveer alles met USB aan.
3D ready, kan dus 3D materiaal door sturen.
Hier kan allerhande luidsprekers op aansluiten.




Iphone4