Afstelling Home theater via db-meter

Gestart door Surrounded, mei 30, 2007, 13:12:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Surrounded

Hey,

Kan er eens een expert opstaan en stap voor stap uitleggen hoe je tewerk gaat bij het inregelen van de juiste volumes met een db-meter, en dit voor de leek die nog nooit een manuele inregeling gedaan heeft en niet weet hoe een db-meter er uit ziet.

Alle details en tips zijn welkom.

Thx
Marantz SR7500, DV6600
B&W M1 front, center en rear
B&W PV1
Panasonic TH-37PV600E

Vlearmoes

#1
Allereerst de waarden in de reciever voor volumes van speakers op 0
Db meter plaatsen op luisterplek (evt met behulp van een stuk hout)

Zet een test tone op (van de reciever of van de bron (DVDspeler)
begin met links voor
zet de Db meter op range 70 Db, weighting C, response slow!
verhoog/verlaag het volume (met de master volume) totdat de naald op de meter 70 Db aangeeft

ga vervolgens met de testtone naar de center...en kijk hoe de dbmeter reageerd
is de waarde te laag=verhogen in het menu/te hoog=waarden verlagen...naar de 70 Db

vervolgens de zelfde procedure bij andere speakers!...zodat ze allemaal 70 Db aangeven   :wink:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Surrounded

ok, dat begrijp ik.
is de testtoon die de receiver weergeeft als je de speaker-levels overloopt een goede toon? (ik heb een sr7500)

Hoe kom je aan die 70db? ik heb al tegengekomen dat ze spreken van 75db en nog andere van 80db.
Marantz SR7500, DV6600
B&W M1 front, center en rear
B&W PV1
Panasonic TH-37PV600E

Surrounded

Ohja, ik heb net een db-meter besteld via de site
http://www.conrad.be

Ik neem aan dat je dat ding het beste gewoon in de hand neemt terwijl je je afstelling doet?
Als ik het echt op oorhoogte moet gaan zetten op de exacte luisterpositie moet ik tussen de meter en de luidsprekers gaan hangen om nog af te kunnen lezen.
Marantz SR7500, DV6600
B&W M1 front, center en rear
B&W PV1
Panasonic TH-37PV600E

Stadium III

wat vlearmoes zegt is ok

Ik doe het altijd zo
Je zoekt je maximale volume op waarmee je film's en muziek draait
Hier op mijn sr 7500 is dat -10

Dan ga je naar de setup
Je gaat naar menu 2 speaker instellingen
Je kunt dan kiezen tussen large en small end
Dan de speaker afstand
Dan krijg je de testtoon
Als je die testtoon hebt zet je hem dus met de volume knop van je afstanbediening op je max volume

Dan geeft je meter een db waarde aan zeg een 68 db

Dat is de waarde die je uit links voor krijgt de rest van de setup verander je in je reciever per db

Dan doe je dus de rest center /rechts/surround en subwoofer

Nu is het zo dat als je de subwoofer gelijk zet het meestal te hard gaat
Ikzelf zet deze een paar db minder hard voor het gewenste resultaat

De positie van de meter is dat ik hem ongeveer een meter voor me hou en dan ingedraaid naar de speaker toe

Doe ik de surrounds draai ik mijn meter wel naar de speaker toe !
Doe dit want als ie vooruit staat schilt je soms wel 2 db

ik hoop dat het zo lukt en anders wil ik hem wel komen afstellen

Stadium III



Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Vlearmoes

De Db meter gaat hier op de luisterplek schuin naar boven(45 graqden) en iets naar voren (45graden) richting center op oorhoogte  (zo staan ook je oren aan je hoofd!!) en draai dus NIET naar de speakers met de meter...ook niet naar achteren!

Met de afstandsbediening kun je alles regelen in de menu`s vanuit je luisterplek!!!
desnoods laat je je ega/vriendin het metertje vasthouden om jou te vertellen van meer of minder

70 Db is een mooie afgeronde luidsterkte (met de naald van de meter in het midden)
die de zachte en harde pasages in films het mooist weergeeft  :wink:

succes Theo
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Marvin

ik heb zo'n meter besteld, -en jullie handleiding gevolg..

nu ben ik het met de surround speakers met stadium eens. wanneer je niet naar achteren richt met die db-meter, staan je surrounds wel erg hard afgesteld tov je front-speakers..
of dat fout is of juist goed, dat wil ik in het midden laten (gewoon het midden, niet de centerspeaker! :-D)

maar nu heb ik hier wel een vraag over:

-waarom moet dat op slow-response en niet op fast-response?
(alles is afgesteld, -en naar tevredenheid. maar wil graag de theorie daar achter ook weten)

inderdaad die sub een paar DB minder, anders is het net een auto waar je in zit....

bedankt voor deze 'simpele' uitleg.

ps. heb altijd gedacht dat ik dat met me gehoor wel juist kon instellen.
     dat klopt opzich ook wel hoor, maar nu is het stereo-beeld wel zo eerlijk.

     en films lijken nu helemaal mooi over te lopen van front l/r naar center en surround.
     met andere woorden, het plaatje is nu qua afstelling helemaal geperfectioneerd.
     
:wav:

Stadium III

fast response pakt is ie veel gevoeliger en is een nauwkeurige meting een stuk moeilijker

Verder is het goed om te horen dat alles naar wens is !

Suc 6 stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

D.A.R.R.Y.L.

Afregelen werkt erg handig met een fotocamera statief van 2 tientjes; kun je dB meter op vastschroeven.
In de branche regelt men af met de db-meter onder een hoek van 30 tot 45 graden naar beneden gericht. Tevens wordt er vanaf de luisterpositie ook naar de achterspeakers gedraaid en gemeten!! Je kan nog wat spelen met de afstand naar de achterspeakers: zet deze op tot anderhalf maal de werkelijke afstand. Doe dit ook met je center; dit komt de ruimtelijkheid erg ten goede (misschien moet je dan wel weer wat spelen met de channel level instelling; 1 of 2 dB's erbij). Het feit dat je sub te hard staat, heeft natuurlijk te maken met het feit dat deze een eigen amp heeft met een andere gain dan je receiver. Je kan ook de volumeknop op je sub wat temmen.
Succes!

Vlearmoes

Ruimtelijkheid verkrijgen door rears en center verder van je af te plaatsen   grappige optie  :|
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

dmeerpa

Citaat van: D.A.R.R.Y.L. op augustus 12, 2007, 20:13:54
Het feit dat je sub te hard staat, heeft natuurlijk te maken met het feit dat deze een eigen amp heeft met een andere gain dan je receiver. Je kan ook de volumeknop op je sub wat temmen.
Succes!

Het is zelfs beter om de volumeknop op je sub wat temmen en op de receiver wat bij te geven, want als de sub te hard staat heb je meer kans op vervorming.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Stadium III

Subwoofer volume half open en dan in de reciever afregelen
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

dmeerpa

Citaat van: Stadium III op augustus 15, 2007, 17:19:19
Subwoofer volume half open en dan in de reciever afregelen

Bij mij staat die op 1/3 open, op de receiver op -3db
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

audiof. zonder budget

Gain-structure is het sleutelwoord voor m.n. actieve subwoofers... gevoeligheid van het input signaal ( 0,7V of 1V om maar eens een voorbeeld te nemen)...

Daarbij de testtoon als referentie te gebruiken bij een dbA ( a van averge dus gewogen ) meting is volgens mij een beetje trickie...bij bijv. 1kHz kan de gevoeligheid van het systeem anders zijn dan bij spectrumweergave om nog maar over het impedantieverloop van de luidsprekers te zwijgen.

Ik het ooit wel eens een vlekkenplan gemaakt voor mijn woonruimte ( via een spectrum analyse ) en dit maakt inzichtelijk dat je clusters van geluid ( m.n. laag ) in de ruimte kan krijgen en juist het hoog op bepaalde plaatsen reduceert danwel mist...

Voor mensen die een redelijk absoluut gehoor hebben is hun gehoor een goed en probaat middel om hun systeem in te regelen( voor de overige 98% trouwens niet  :-D)....
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df