'bi wire' wie weet de enige waarheid?

Gestart door fleetwood, juli 31, 2011, 17:34:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JohnWx

Citaat van: cz79 op augustus 01, 2011, 18:42:18
Het is gewoon een kwestie van uitproberen, ik heb mijn luidsprekers altijd biwire aangesloten gehad en sinds enige tijd niet meer en dat bevalt veel beter, ik heb het van tevoren nooit beluisterd zonder de luidsprekers biwire aan te sluiten maar ik vindt het in ieder geval mooier (bij mij dan) gewoon single wire, ik denk als je het echte verschil in een set naar boven wil laten komen dat bi-amping wel veel verschil kan maken.

tot dat we weer voor weinig een mooie biamp ls kabel zien liggen  :angel:



heerlijk die optie's  HB
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

jowa

Had zelf de Nordost biwired aangesloten, geluid was dan beter. Dat kwam meer doordat de stukjes blik tussen laag en hoog zo brak zijn, dan dat biwired zo veel scheelt.

Grootste stap voorwaarts was naar bi-ampen, elke luidspreker heeft nu z'n eigen dedicated stereo eindtrap.
Vooral het laag knapt daar sterk van op, bij mij werd het het een stuk strakker.

TurboMarco

Citaat van: fleetwood op juli 31, 2011, 17:34:45


ik heb de mogelijkheid om mijn b&w 683 bi wire aan te sluiten met mijn pm 8003? (A+B principe)


Allemaal ff goed lezen  :-D ,de PM8003 is een stereo amp met 2 paar aansluitingen (A+B) ,desondanks is het een amp met 2 kanalen (L+R) dus van bi-amp is geen sprake ,je zou dan net zo goed de bi-wire samen knopen en enkel op de A vd amp kunnen zetten ,de amp ziet dan nog steeds dezelfde belasting .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: Musicman op juli 31, 2011, 18:16:31

In het algemeen kan een Biwire aangesloten systeem toch zo'n 15% winst geven.





Misschien dat Musicman deze mirakelse bewering wat nader kan toelichten ? ,of eigenlijk in de praktijk kan aantonen ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

JohnWx

Citaat van: Marco op augustus 01, 2011, 19:25:47
Citaat van: Musicman op juli 31, 2011, 18:16:31

In het algemeen kan een Biwire aangesloten systeem toch zo'n 15% winst geven.





Misschien dat Musicman deze mirakelse bewering wat nader kan toelichten ? ,of eigenlijk in de praktijk kan aantonen ?


stupid
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Musicman

Citaat van: jowa op augustus 01, 2011, 19:13:56
Dat kwam meer doordat de stukjes blik tussen laag en hoog zo brak zijn, dan dat biwired zo veel scheelt.

Grootste stap voorwaarts was naar bi-ampen, elke luidspreker heeft nu z'n eigen dedicated stereo eindtrap.
Vooral het laag knapt daar sterk van op, bij mij werd het het een stuk strakker.

Zie hier het antwoordt , zoals ik het ook ervaar.......!!

Iedereen heeft (of ervaart) zo z'n eigen ervaring en mening.
Vandaar dat ik ook in mijn reaktie heb gezegd, dat de "topic opener" er goed aan doet ZELF te proberen en te luisteren.
Musical Fidelity Tri-Vista 300
Marantz SA7
Dali Helicon 400SE
Harmonic Technology Pro 9+
Harmonic Magic Link 2
Supra "Sword" en "Lorad" kabels

still life

Citaat van: jowa op augustus 01, 2011, 19:13:56
Had zelf de Nordost biwired aangesloten, geluid was dan beter. Dat kwam meer doordat de stukjes blik tussen laag en hoog zo brak zijn, dan dat biwired zo veel scheelt.



daar zeg je wat jowa..  15% winst ?  :-D

CiteerGrootste stap voorwaarts was naar bi-ampen, elke luidspreker heeft nu z'n eigen dedicated stereo eindtrap.
Vooral het laag knapt daar sterk van op, bij mij werd het het een stuk strakker.

ah, nog een bi-amper.. & in de hoogte (vertikaal)  8-)

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

i-DSI

#37
Ik geloof zeker in bi-ampen, maar enkel als ik vóór de versterkers het hoog en laag kan scheiden (wat nu dus gebeurt door de filters in de luidsprekers).  Zolang dit niet kan, doe ik het niet want ik zie er totaal het nut niet van in, behalve dan dat je meer vermogen hebt (2 versterkers...).  Maar dat bereik je even goed met een krachtigere versterker.
Als je een filter tussen je bron en de twee versterkers kan plaatsen, dan ben je pas goed bezig. Op deze manier is er pas echt een scheiding tussen hoog en laag tot aan de luidsprekers. Zoals het nu gepresenteerd wordt, is er helemaal geen scheiding hoog/laag.
Of maak ik hier een grove denkfout??

Bi-wiring: Zoals al gezegd: met een zeer goede enkele kabel doe je 't even goed.
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

Marvin

Een aktief filter geniet uiteraard de voorkeur.

RP

Als je de titel van dit topic leest dan moet ik het antwoord schuldig blijven.
Mijn ervaring met mijn monitors is: enkele koper kabel geeft een bedompt geluid.
Vervangen van de koperen brugjes op de speakers door luidsprekerkabel geeft een hoorbare verbetering.
Biwiring toepassen geeft de speakers meer "punch" met gebruik van 6.00 en 4.00 ofc koperkabel.
Het is maar net de vraag wat je als aangenaam ervaard om te horen.
Maar ik geloof niet dat iedere versterker gecharmeerd is van biwiring en snel bij hoge volumes te warm gaan worden.
marantz pm80, marantz cd6004, monitor audio Bronze 6 Yamaha ct800 jke mgk 226 vandamme blueseries

Marvin

Citaat van: RP op augustus 19, 2011, 23:32:41
Maar ik geloof niet dat iedere versterker gecharmeerd is van biwiring en snel bij hoge volumes te warm gaan worden.

Hoezo?

JohnWx

Citaat van: marvin op augustus 19, 2011, 23:34:31
Citaat van: RP op augustus 19, 2011, 23:32:41
Maar ik geloof niet dat iedere versterker gecharmeerd is van biwiring en snel bij hoge volumes te warm gaan worden.

Hoezo?

een goede versterker is er op gebouwd om te werken voor ze centen  8-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

RP

Nou eerlijk gezegd vond ik de pm 80 wel erg warm worden als ik ik daarbij biwiring gebruik.
Mijn huidige 4001 heeft daar nagenoeg geen last van.
Maar wat geluid betreft: doe mij de eerste maar!
marantz pm80, marantz cd6004, monitor audio Bronze 6 Yamaha ct800 jke mgk 226 vandamme blueseries

JohnWx

Citaat van: RP op augustus 20, 2011, 11:00:32
Nou eerlijk gezegd vond ik de pm 80 wel erg warm worden als ik ik daarbij biwiring gebruik.
Mijn huidige 4001 heeft daar nagenoeg geen last van.
Maar wat geluid betreft: doe mij de eerste maar!

Warmte is ook een vorm van klank
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cornelis1921

#44
 :no:
Dus als ik het goed begrijp heeft bi-wiring met een loutere stereo versterker geen enkele zin. Het komt op bi-amping aan. Dan praat toch al heel gauw over een ander type versterker. En dan nog valt er alleen winst te halen in het laag: wordt strakker weergegeven. Hoe zit het dan met de 'plaatsing' e.d. waarover in hifi-kringen over wordt gesproken als voordeel van zowel bi-amping maar ook al bij bi-wiring?
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *