Bas is iets aan de langzame kant

Gestart door Mexicaanse Hond, april 23, 2011, 08:41:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JohnWx

Citaat van: f.luisteraar op april 23, 2011, 20:25:04
Ik vond het bij jou inderdaad heel strak klinken. Dat was zelfs nog voordat je ging bi-ampen, dacht ik.
Zal misschien toch (mede) aan de versterking liggen dan.

zoveel vermogen hebben die Xanadu's niet nodig ze werden ook altijd met een VMedevoort 110 gedemonstreerd


http://www.xanaduspeakers.nl/nl/techniek.html


ik denk ook dat het de plaatsing is Harry
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

En volgens mij gaan de meeste Xanadu's prima ook vanaf 20 watt tubes behalve dan die reuze van ze
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: Vlearmoes op april 23, 2011, 12:04:37
Nu krijg je een goeie raad     en slaat het gelijk in de wind  en nog erger; hij krijgt nog een schop na   byebye

gaat op de manier hoe je het brengt denk ik
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Je kan ook een minidsp proberen zie Koen K op ander forum die heeft zelf speakers gebouwd

We kunnen ook wel een keer langs bij Koen denk ik



http://www.hififorum.nl/index.php?topic=21553.msg464324#new
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Mexicaanse Hond

Citaat van: jwx op april 23, 2011, 21:14:42
zoveel vermogen hebben die Xanadu's niet nodig ze werden ook altijd met een VMedevoort 110 gedemonstreerd


http://www.xanaduspeakers.nl/nl/techniek.html


ik denk ook dat het de plaatsing is Harry

De meningen over hoeveel sap Xanadu's met Dynaudio luidsprekers nodig hebben is verdeeld. Ik speel niet zo hard en ik heb zelf ook nooit het idee gehad dat het een kwestie van te weinig vermogen/stroom is geweest.
Misschien heeft het iets te maken met de afwezigheid van tegenkoppeling bij Densen dat ze strakker klinken bij jowa?
Andere plaatsing doet niet zoveel voor de lage tonen heb ik gemerkt. Wat wel minder wordt is het stereobeeld en met name de diepte als ik de luidsprekers dichter bij de achterwand zet. Ik heb ze maar weer op hun oude plaats gezet.
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

JohnWx

Citaat van: f.luisteraar op april 23, 2011, 21:41:49
De meningen over hoeveel sap Xanadu's met Dynaudio luidsprekers nodig hebben is verdeeld. Ik speel niet zo hard en ik heb zelf ook nooit het idee gehad dat het een kwestie van te weinig vermogen/stroom is geweest.
Misschien heeft het iets te maken met de afwezigheid van tegenkoppeling bij Densen dat ze strakker klinken bij jowa?
Andere plaatsing doet niet zoveel voor de lage tonen heb ik gemerkt. Wat wel minder wordt is het stereobeeld en met name de diepte als ik de luidsprekers dichter bij de achterwand zet. Ik heb ze maar weer op hun oude plaats gezet.

berusting is ook mooi en genieten met wat je hebt Harry 

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Mexicaanse Hond

Citaat van: jwx op april 23, 2011, 21:31:28
Je kan ook een minidsp proberen zie Koen K op ander forum die heeft zelf speakers gebouwd

We kunnen ook wel een keer langs bij Koen denk ik



http://www.hififorum.nl/index.php?topic=21553.msg464324#new

Klinkt interessant, ik ben wel in voor een gezamenlijk bezoek aan Koen.
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

Mexicaanse Hond

Citaat van: jwx op april 23, 2011, 21:46:39
berusting is ook mooi en genieten met wat je hebt Harry
Zeker, het is natuurlijk een luxeprobleem van heb-ik-jou-daar.
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

gerard

Citaat van: jwx op april 23, 2011, 21:46:39
berusting is ook mooi en genieten met wat je hebt Harry 

Als je het gevoel hebt / zeker weet dat het nèt wat beter kan is het lastig om het maar zo te laten.    :-)

Jammer dat verplaatsing geen verbetering geeft.
Maar ehh... staat een TL niet bekend om z'n traagheid tov andere systemen?  shutup
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

JohnWx

Citaat van: gerard op april 23, 2011, 22:16:40
Als je het gevoel hebt / zeker weet dat het nèt wat beter kan is het lastig om het maar zo te laten.    :-)

Jammer dat verplaatsing geen verbetering geeft.
Maar ehh... staat een TL niet bekend om z'n traagheid tov andere systemen?  shutup

Kan altijd anders/beter maar als het al goed is of erg goed waarom dan ? en tegen welke prijs ?

Als ik bij Fritz ben geweest heb ik ook zoiets dat wil ik ook wel weer is wat ik 15 jaar geleden had maar ik wil ook leven in huis en buitenshuis en muziek vind ik ook lekker via de wekker radio pc of in de auto
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Mexicaanse Hond

Citaat van: gerard op april 23, 2011, 22:16:40
Als je het gevoel hebt / zeker weet dat het nèt wat beter kan is het lastig om het maar zo te laten.    :-)

Jammer dat verplaatsing geen verbetering geeft.
Maar ehh... staat een TL niet bekend om z'n traagheid tov andere systemen?  shutup
Ik kan me de volgende zin van Jan Kool, de nestor van de Nederlandse hifi-recensenten nog goed herinneren.
"Een transmissielijn, mits goed gedempt, vormt misschien wel de beste akoestische belasting voor een luidspreker."


Goed stel oren, goed stel luidsprekers

thepioneer

Als ik dit zo lees dan kan ik maar een ding vertellen uit mijn ervaring. Ik ging van weinig vermogen naar iets meer naar veel meer. Iedere keer werd de bas strakker/sneller. Heb andere luidsprekers gekocht en dat is echt een reuze stap geweest. Ook heb ik achter mijn luister positie demping gecreerd om een staande golf te voorkomen.

De staande golf bied enorm veel trage bas. De ene basklap gaat zich samenvoegen met de andere alleen niet tegelijk helaas. Daardoor krijg je een langere geluidsgolf als wat je wenst.

Buizen klinken altijd warm en "rommelig" in de bas. Niet negatief bedoeld want heb hele mooie buizenversterkers gehoord op hele mooie luidsprekers. Klinkt erg natuurlijk en warm alleen niet zo strak als een transistor naar mijn mening.

Daarom heb ik die dikke vincent's staan. Veel reserve en heel belangrijk dat de dempingsfactor enorm is. De  (mono)versterker is volledig dubbel gebouwd. De plus en min hebben beide dezelfde boards. dus wat er uit gaat kan hij ook dempen als het weer terug komt van de speaker.

Ik ging van 2xma500 (250w 8ohm) naar vincent (300w 8ohm). Een kleine vermogen winst in principe maar door de demping en gigantische ringkern transformator merk je zoveel verschil, dat is niet normaal
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Mexicaanse Hond

#42
Interessant verhaal the pioneer.  :yes:
Dempingsfactor en staande golf zijn ook al door mijn hoofd gegaan. En buizenversterkers kunnen vaak wat wollig zijn in het laag, daar heb je helemaal gelijk in.
Misschien moet ik toch eens aan andere luidsprekers denken dan.  :-o Maar ik vind deze verder zo mooi.

Ik kan natuurlijk ook een setje DS14 van zolder halen. Die hebben sowieso minder bas. Alleen hebben die weer de Esotec i.p.v. de Esotar tweeters.

Maar ik denk dat ik ook eens een setje EL-34 buizen op de kop ga tikken. Dat zal ook een hoop schelen.


Goed stel oren, goed stel luidsprekers

JohnWx

Citaat van: f.luisteraar op april 24, 2011, 08:39:16
Interessant verhaal the pioneer.  :yes:
Dempingsfactor en staande golf zijn ook al door mijn hoofd gegaan. En buizenversterkers kunnen vaak wat wollig zijn in het laag, daar heb je helemaal gelijk in.
Misschien moet ik toch eens aan andere luidsprekers denken dan.  :-o Maar ik vind deze verder zo mooi.

Ik kan natuurlijk ook een setje DS14 van zolder halen. Die hebben sowieso minder bas. Alleen hebben die weer de Esotec i.p.v. de Esotar tweeters.

Maar ik denk dat ik ook eens een setje EL-34 buizen op de kop ga tikken. Dat zal ook een hoop schelen.

Heb je een versterker met een dempingsfaktor kleiner dan 10 zou ik zeggen ja maar dat hebben beide versterkers niet Harry

En veel vermogen t.o.v een normale impedantie snap ik ook niet wat doet die reserve dan die je hebt maar niet aanspreekt tijdens het luisteren
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Mexicaanse Hond

Ik weet het niet, John. Ik heb me in de loop der jaren aardig ingelezen in het technische verhaal achter muziekweergave, maar ik ben maar een simpele talenman.
Goed stel oren, goed stel luidsprekers