Surround ?n stereo, een utopie?

Gestart door wil, oktober 10, 2005, 12:05:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

wil

Op het htforum lopen al lang de discussies over de (on)mogelijkheid om surround ?n stereo goed te integreren. De 'overall'-conclusie is dat een gescheiden set-up bijna altijd de voorkeur heeft. Maar waarom wil het maar niet lukken met die integratie? Zie hier een post die ik eerder op het htforum heb geplaatst. Wat vinden jullie als Marantz-mannen hiervan?

"Deze discussie is dus niet nieuw, maar het blijft niet te verklaren waarom een fatsoenlijke meerkanaals versterker niet fatsoenlijk stereo kan draaien. Het argument van 5x zo duur gaat nl. niet echt op. Een leuke stereoversterker speelt de meeste meerkanaalsversterkers finaal weg, dat is bekend. Maar waarom? Het blijven printplaten, elco's, trafo's en nog een paar dingetjes. Het enige wat ?xtra is in een meerkanaalsversterker (receiver voor het gemak genoemd) is de processor. Laten we nu even uitgaan van zo'n receiver (SR5300).

Ik heb in mijn receiver: 1. een processor, 2. een voorversterker, 3. een eindversterker. Dat ding brengt 2e hands hooguit een paar honderd euro op en was nieuw ?599,-. Als ik de stereo-kwaliteit van deze receiver een cijfer moet geven krijgt ie een 6- tegen een stereoversterker van dezelfde tweedehandsprijs die een 8 krijgt (dat vind ik wel ok?). Nu gebruik ik de eindversterker niet meer en heb daarvoor een losse eindversterker op de pre-outs. Het rapportcijfer stijgt dan naar een nette 7. Maar! Om die 8 ooit te halen moet ik ?f een aparte voorversterker kopen die minimaal ?1000,- gaat kosten en dan geen SSP/Theatre Throughput heeft, ?f een heel andere prepro kopen die minimaal ?2000,- gaat kosten (ik heb het nog steeds over tweedehands prijzen).
Laten we zeggen dat we er dan zijn, bij die 8 dus. Wat heb ik dan?

Of, n?g een extra versterker in mijn kast (dat zijn er dan inmiddels 4 en dan heb ik niet eens een phono-prepre) waarbij ik ook nog een onhandige tweede volumeknop heb plus een ongelijke klank tussen fronts en de andere speakers, er zit immers een andere voorversterker voor der fronts. Of, ik heb een veel betere processor die misschien wel heel mooi en aardig is, maar waar ik geen hoge prioriteit voor heb.

Waarom is het niet gewoon mogelijk om die simpelheid van een receiver met instapprocessor en instapeindversterkers te combineren met een fatsoenlijk voorversterkingtrap zoals die ook in fatsoenlijke maar heel betaalbare stereoversterkers zit? D?t heeft in mijn ogen toch niks te maken met het gegeven dat alles in een meerkanaals systeem ook 2,5 keer zo veel moet kosten?

Dit brengt me uiteindelijk op de volgende gedachte. Zijn er modificaties mogelijk op bestaande receivers zodat het (meerkanaals)voorversterkingsgedeelte naar het niveau van een goede stereovoorversterker getild kan worden. Met zo'n modificatie zijn denk ik heel veel mensen tevreden aangezien de meeste mensen met een meerkanaalsversterker w?l tevreden zijn over hun surround beleving, maar niet over de stereoweergave."

wil

TurboMarco

Hoi Wil,

Interesant onderwerp :!:

Ik ben het met je eens dat een andere voorversterking veel goeds kan doen.
Zelf heb ik en anderen mogen ervaren wat een andere eindversterking teweeg brengt,wij zijn uitgegaan van een SR4300 en hebben daar een instap Krell (type weet ik ff niet meer) erop aangesloten,en dat was een flinke upgrade 8) ,als daar een cijfer voor moet geven dan ging het van een 6 naar een 7 met die Krell erop aangesloten,nu kost zon Krell ca 1000,- (2e hands) en dat vind ik een behoorlijk bedrag voor 1 punt verschil,wellicht zijn er alternatieven voor die Krell die veel goedkoper zijn :?: ,Een Yamaha M80 gaf in mijn geval totaal geen verbetering teweeg,dus ik kan alleen maar verder gaan zoeken :roll:
Ik ben ook van mening dat een andere VV een ander licht in het verhaal brengt,alleen weet ik niet hoe dat aangepakt moet worden??
Voorlopig hou ik het toch bij verschillende setups.

greetz Marco
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maurice

Ik denk niet dat het een utopie is, probleem is eerder het aanbod van fabrikanten (met bijbehorende prijzen).
Er worden helaas te weinig goede multichannel voorversterkers aangeboden.

Het zou het mooist zijn als je een multichannel voorversterker hebt zonder processoren, maar gewoon een voorversterker met gescheiden kanalen met gezamenlijke volume knap, waar je afhankelijk van de bron 2 of meer kanalen gebruikt (beetje duidelijk wat ik bedoel?  :oops: )
Dan zou je je processor van je dvd speler moeten gebruiken en dus met 5 interlinks naar je voorversterker moeten gaan (voor dvd) en twee voor je cd-speler naar je voorversterker.
Dan kan je voorversterker heel eenvoudig blijven, kun je zelf bepalen hoeveel je aan eindversterking uitgeeft en updates van formaten verloopt via je bron!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

wim

Ik ben overgestapt van een marantz pm-16 naar een sr-14 surround versterker.
Het  geluid in stereo is wel anders maar niet minder dan een pm-16.

De pm-16 had een nieuwprijs van 2200 euro en de sr-14 4500 euro en je mag dan verwachten dat de sr-14 behoorlijk goed is in stereo.

Goede surround versterkers zijn er we maar dan wel in een hogere prijsklasse.



wim

joep

Kwam van een Krell 300i en ging naar een SR-14.
Mij hoor je echt niet klagen!

Stadium III

Ik ben het er wel mee eens dat een goedkopere surround reciever makkelijk in stereo kunt op pimpen door losse monoblokken.
Maar ik ben ook van meening dat de nieuwere marantzen beginnend bij de 7/8 serie een net stereo beeld neerzetten !! en dat je daarin geen ev nodig hebt
Het beste is naar mijn mening wel een losse vv en losse ev ! maar dat gaat ook automatisch meer kosten

stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4