"peak" constant in beeld

Gestart door pietr, juli 18, 2010, 15:16:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pietr

Ik heb een SR6004 met een CD5003 analoog aangesloten. Steeds als ik een cd afspeel, krijg ik om de paar seconden "peak" in beeld, de volumeknop staat dan op -45 db tot -30 db. Wie weet wat er aan de hand is?
Denon AVR1912 - Denon 1611UD - Tannoy Revolution Signature DC6T

Jeroen

Dat is normaal, de output van de cd speler is erg hoog. Dit kun je oplossen door source direct in te toetsen en dan komt de peak indicator niet meer in het display.
Heb dit zelf ook gehad op mijn dv7001 en heb tijdens het muziek luisteren ook altijd de source direct functie aanstaan. Het kan wel een probleem worden als je kleine luidsprekers hebt omdat tijdens deze functie het bass management word uit geschakeld en dus krijgen de (front) luidsprekers het volledige frequentie bereik (met name de lage tonen).

Gr. Jeroen
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

pietr

#2
Bedankt voor je antwoord Jeroen. Op dit moment speel ik alles in stereo, omdat ik (slechts) 2 zuilen heb aangesloten: Monitor Audio RX6.

In de handleiding staat het volgende:
Demping van het analoge ingangssignaal
Als het gekozen analoge audio-ingangssignaal groter is dan het capaciteitsniveau van de inwendige verwerking, gaat de "PEAK" indicator aan op het display van het voorpaneel. Als dit gebeurt, moet u op de ATT-toets drukken op de afstandsbediening. De ATT-indicator gaat aan als deze functie in werking is. Het signaalingangsniveau wordt teruggebracht tot ongeveer de helft. De demping werkt niet op het uitgangssignaal van CD/CDR en VCR-OUT.
Deze functie wordt voor iedere afzonderlijke ingangsbron onthouden.


Verder staat er ook nog:
ATT-toets
Gebruik deze functie als het ingangssignaal te hard is en er sprake is van stemvervorming, zelfs na verlaging van het volume via de volumeknop van dit apparaat. De "ATT"-indicator licht op als deze functie is geactiveerd. Het ingangsniveau wordt verlaagd. Deze afzwakfunctie is niet beschikbaar voor "REC OUT"-uitgangssignalen.


Mijn vragen:

  • Ik heb mijn cd-speler aangesloten op de ingang van de CD/CDR-aansluiting achter op de receiver. Dat betekent volgens bovenstaande tekst toch dat het signaalingangsniveau WEL afgezwakt wordt?
  • Betekent een halvering van het signaalniveau ook verlies in geluidskwaliteit?
  • Kan ik de cd-speler beter digitaal aansluiten en dan de DAC van de receiver gebruiken, of is de DAC van de cd-speler (CD5003) beter van kwaliteit?
Denon AVR1912 - Denon 1611UD - Tannoy Revolution Signature DC6T

pietr

Ik heb inmiddels het een en ander opgezocht en gelezen over het PEAK-fenomeen. Blijkbaar dus een Marantz kwaal en het bestaat al jaren.

Ergens las ik dat een medewerker van Marantz zei dat het een bug in de software is die ze er niet uit krijgen. Zou dat waar zijn?

Kan het echt kwaad als je niets aan dit probleem doet?
Denon AVR1912 - Denon 1611UD - Tannoy Revolution Signature DC6T

Stadium III

Lekker draaien en laten branden !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Jeroen

Ik zou zoals ik al aangaf de source direct functie aanzetten of nog beter pure direct aanzetten, deze schakelt alles uit wat het muziek signaal zou kunnen beinvloeden (display en video processing).
Ik zou dus de functie ATT niet aanzetten dit is een signaal verzwakking en moet je het volume harder zetten om normaal muziek te kunnen luisteren.
Wat je ook nog zou kunnen doen is om de cd speler digitaal aan te sluiten dan ben je van het peak probleem ook af, en misschien zijn de DAC's in de receiver beter als in die de cd speler (wel een goede digitale kabel gebruiken liefst een Coaxiale kabel).

Gr. Jeroen
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

xander32

Citaat van: Jeroen op juli 19, 2010, 08:35:53
Ik zou zoals ik al aangaf de source direct functie aanzetten of nog beter pure direct aanzetten, deze schakelt alles uit wat het muziek signaal zou kunnen beinvloeden (display en video processing).
Ik zou dus de functie ATT niet aanzetten dit is een signaal verzwakking en moet je het volume harder zetten om normaal muziek te kunnen luisteren.
Wat je ook nog zou kunnen doen is om de cd speler digitaal aan te sluiten dan ben je van het peak probleem ook af, en misschien zijn de DAC's in de receiver beter als in die de cd speler (wel een goede digitale kabel gebruiken liefst een Coaxiale kabel).

Gr. Jeroen
stupid

Had dat ook met m`n SR 6001 i.c.m. een CD-6002.


Sander.

pietr

#7
@Jeroen: bedankt. Digitaal aansluiten lijkt me ook een goede optie voor mij. Ik heb geen high-end cd-speler (CD5003), dus misschienis de DAC van de receiver (SR6004) net zo goed van kwaliteit, of in ieder geval niet hoorbaar slechter. Ik heb al geprobeerd uit te zoeken of het verschillende DAC's zijn, maar ik kan tot nu toe niets vinden.

@Sander: hoe heb jij dat opgelost?

Ik ben zelf helemaal geen ervaren luisteraar, dus het kan goed zijn dat ik het verschil niet hoor tussen analoog en digitaal aangesloten cd-speler.
Denon AVR1912 - Denon 1611UD - Tannoy Revolution Signature DC6T