Warmteontwikkeling receiver

Gestart door Bart, maart 25, 2007, 20:20:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mahansz

haha hello
Maar 't houdt het wel overzichtelijk  :wink:
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

Rob G

Mijn SR7400 heeft ook last van flinke warmteontwikkeling. Aan de boven en onderzijde heeft hij 3 cm vrije ruime, voor en achterzijde zijn geheel vrij. Na een tijdje spelen kan je eigenlijk je hand er niet meer op plaatsen, als hij in een vrije ruimte staat wordt hij wel warm, maar wel een stuk minder.

Ik heb welliswaar nog geen problemen, maar dat wou ik graag zo houden.
Ik ben dak ook wel benieuwd naar oplossingen met kleine koelfans. Ik heb al een test gezien van stille computer-fans, maar vraag me ook een beetje af wat nu de beste plaatsing is, en hoe je dit aansluit.

joep

Denk er wel om als je tostie's maakt ze eerst in aluminiumfolie te doen, anders kunnen er kruimels in de versterker vallen!

dmeerpa

#18
De warmte die mijn SR7500 valt heel goed mee. Indertijd was ik op zoek naar een passend meubel. Toen had ik mijn DV7600 op mijn SR7500 staan, tijdens een DVD liep de film gewoon vast. Ik kon het DVD schijfje gewoon niet meer in mijn handen houden van de warmte. Ik heb toen tijdelijk 2 houten balkskes van net geen 5 cm onder de pootjes van de DVD geplaatst. Inmiddels heb ik een passend meubel en staat de legplank voor mijn DVD 6,3 cm boven mijn receiver. Ik speel altijd tussen de -30 en -10 db.



Zo'n PC fan kan helpen. Deze werken normaal op 12Volt, echter dan draaien ze op maximaal toerental en zal dus iets van een 32 decibel leven maken. Best aansluiten op 5 Volt, of een regelbare weerstand, dan kan je het toerental zelf regelen.

Ik weet niet of je de DC trigger output van de receiver voor ??n fan zou kunnen gebruiken.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

mars

#19
Citaat van: dmeerpa op augustus 13, 2007, 20:47:56
De warmte die mijn SR7500 valt heel goed mee. Indertijd was ik op zoek naar een passend meubel. Toen had ik mijn DV7600 op mijn SR7500 staan, tijdens een DVD liep de film gewoon vast. Ik kon het DVD schijfje gewoon niet meer in mijn handen houden van de warmte. Ik heb toen tijdelijk 2 houten balkskes van net geen 5 cm onder de pootjes van de DVD geplaatst. Inmiddels heb ik een passend meubel en staat de legplank voor mijn DVD 6,3 cm boven mijn receiver. Ik speel altijd tussen de -30 en -10 db.



Zo'n PC fan kan helpen. Deze werken normaal op 12Volt, echter dan draaien ze op maximaal toerental en zal dus iets van een 32 decibel leven maken. Best aansluiten op 5 Volt, of een regelbare weerstand, dan kan je het toerental zelf regelen.

Ik weet niet of je de DC trigger output van de receiver voor ??n fan zou kunnen gebruiken.

hai Meerpa (wat is een meerpa :? :wink:)

hey maar je zegt dat de warmte wel meevalt , maar als ik dan lees dat je je dvd'tjes niet vast kon houden van de hitte , dan vind ik dat best wel heftig

grtz mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

dmeerpa

Citaat van: mars op augustus 27, 2007, 17:10:55
hai Meerpa (wat is een meerpa :? :wink:)

hey maar je zegt dat de warmte wel meevalt , maar als ik dan lees dat je je dvd'tjes niet vast kon houden van de hitte , dan vind ik dat best wel heftig

grtz mars
dmeerpa is afgeleid van mijn familienaam en voornaam.  :wink:

Ik had enkel problemen, toen de DVD speler bovenop de receiver stond. Volgens de handleiding moet er normaal zelfs 20 cm tussen zijn. Dus door de DVD speler erop te plaatsen, kon de warme lucht niet weg naar boven. Een DVD wordt ook lichtjes warm, maar als de metalen onderkant van de DVD speler ook nog verwarmt wordt door de warme lucht van de Marantz liep dit uit de hand. Nu heb ik een grootte 5cm ruimte boven de receiver, en deze loopt niet te warm, zelfs als ik heel luid ga spelen.  pompom
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Stadium III

In jou meubel zie ik ook dat je idd als alles op elkaar staat weinig ventilatie ruimte hebt

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

dmeerpa

Citaat van: Stadium III op augustus 27, 2007, 18:44:50
In jou meubel zie ik ook dat je idd als alles op elkaar staat weinig ventilatie ruimte hebt

Stadium III

Ja maar heb wel geen problemen hoor met dit meubel. Het probleem dat ik beschreef is van voor ik dit meubel had, en dat ik alles los zonder rek op elkaar had gestappeld
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Stadium III

Staat wel goed zo !
En mooi dat je geen warmte probleem hebt  :-D
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Surrounded

#24
Inzake koeling voor je receiver kan je misschien eens kijken naar de Antec Veris A/V cooler
http://www.antec.com/pdf/flyers/AVcooler_flyer.pdf

Dit toestel plaats je bovenop je receiver, waardoor hij gekoeld word dmv de koelfans onderaan de cooler die warme lucht van de receiver aanzuigen en afvoeren langs de achterkant van de cooler.

Het zou kunnen dat lawaaierigheid een probleem is, maar dit is een eenvoudige oplossing voor hitte-problemen.
Geen idee over prijzen.
Misschien de moeite om eens reviews over op te snorren.

Greetz
Marantz SR7500, DV6600
B&W M1 front, center en rear
B&W PV1
Panasonic TH-37PV600E

Rob G

Apart dat dat ding werkt eigenlijk, hij is toch zo'n 4,5 cm hoog en heeft een gering afzuigoppervlak, of zou hij langs de zijkant van de koelfans ook nog afzuigen?
Wellicht draait het wel als een gek, maar dan vraga ik me af of dit met minder dan 30 dB wel kan.

De laatste lijd heb ik de warmteontwikkeling van mijn receiver eens goed in de gaten gehouden, maar hier heb ik eigenlijk geen problemen meer mee. Ik heb tijdelijk een pc-koelfan ingebouwd t.p.v. de warmste plek van de receiver, maar deze heb ik nu niet meer nodig. En dat terwijl ik rond mijn receiver echt een minimale ruimte over heb.
Ik heb echter wel de plank boven de receiver zo kort mogelijk gehouden (= diepte cd-speler). Hierdoor heb ik eigenlijk ter plaatse die warmste plek op mijn receiver een vrije hoogte van zo'n 15 cm (Ik heb hier een plaatje van, maar kan dit nu even niet uploaden). Dit is blijkbaar voldoende om de warmteonwikkeling binnen de perken te houden, ook na 4 uur dvd draaien op een goed volume.