De Set van Whisper

Gestart door Whisper.nl, mei 30, 2010, 08:10:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

TurboMarco

Ik zie de relatie gewicht vd speaker en staande golven niet  :roll:

Lees onderstaande link maar eens goed door ,het word je dan vanzelf duidelijk :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Staande_golf
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

lo

Gewicht is oa een maat die de stijfheid van de kast weergeeft, waardoor reflecties tgv kastresonantie niet op treden of minder worden.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

joep

Het gaat erom dat de golven die weerkaatsen van te achterwand geen invloed hebben op de speakers. Ook intern. De golven zetten zaken aan het trillen wat weer voor resonantie zal zorgen. Hoe stabieler de luidspreker hoe minder last je ervan zult hebben.

TurboMarco

Citaat van: lo op december 11, 2011, 12:20:42
Gewicht is oa een maat die de stijfheid van de kast weergeeft, waardoor reflecties tgv kastresonantie niet op treden of minder worden.
Massa dus  :wink: ,overigs kan een grote zware behuizing meer aan ongewenste resonanties onderhevig zijn dan een kleine lichte behuizing ,het geheel valt samen met de juiste manier van massa toe te passen .
Staande golven in een behuizing is sterk afhankelijk van de lengte/breedte verhouding vd behuizing en het toepassen of het ontbreken van schotten die de staande golf kunnen onderbreken (zie het voorbeeld van de orgelpijpen)
Een kastresonantie zorgt trouwens niet voor hinderlijke staande golven in ons luistervertrek ,dat doen de membranen  wel  :yes: ,staande golven kunnen een heel eind gereduceerd worden indien men gebruik maakt van 4 subwoofers omdat je met meerdere laagfrequentbronnen minder last hebt van staande golven.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

VANZOMERENG

Citaat van: lo op december 11, 2011, 12:20:42
Gewicht is oa een maat die de stijfheid van de kast weergeeft, waardoor reflecties tgv kastresonantie niet op treden of minder worden.

Het gewicht kan hooguit (in relatie met de afmeting v/d speakers) een indicatie geven
dat er mogelijkerwijs sprake kan zijn van een stijve constructie maar omdat niet wordt verteld,
welke materialen er zijn gebruikt en er nog niks wordt gezegd over de constructie zelf (bracing)
klopt deze bewering niet.

Verder zal de stijfheid van de kast geen of weinig invloed hebben op de staande golf in de luisteruimte

Wat wel zeer belangrijk is, de verhoudingen in afstanden tussen speakers, luisterpositie en (achter)wand.
(geluidsgolven = je moet denken in "buiken" en "knopen")
Schuif de luisterstoel maar eens wat naar voren en/of achteren en het probleem met de staande golf
wordt minder ?

Dit wil niet zeggen, dat je met alleen schuiven v/d luisterpostie het probleem oplost, wellicht
kom je dan te ver of te dicht op de luidsprekers te zitten met andere nadelige gevolgen van dien
zoals minder ruimtelijke weergave, verslechterde tonale balans etc..
Daarnaast wil je ook niet, dat het laag sowieso, niet als een bel in je ruimte blijft hangen,
dit komt de weergave zeer zeker niet ten goede.

Was getekend, een ervaringsdeskundige  :-D


Whisper.nl

#365
Nu even de Nordost flatline speaker kabel aangesloten om eens te kijken hoe dat klinkt.
Eerste indruk niet verkeerd die sound.
Volgens info moet je ze eerst 70 uur inspelen voordat je definitief oordeel mag/ kan geven.

@ Quatro.nl.
Yep de Sttaf is weer een stap hoger in de beleving maar die zijn dan ook € 700 duurder.
Blijft onverlet dat de Arro een hele mooie speaker is.
(de vorige Sttaf die ik met mijn maat ging ophalen.
Reden: nieuwe huis, minder ruimte en de aanschaf van de Arro)

@ Yoep. Wat niet is kan nog komen.
Volgend jaar maar eens de agenda's naast mekaar leggen en een M&G inplannen.
Neem je voor de fun Leo mee (kunnen we rustig muziek luisteren zonder afleiding (grapje CZ)

Heb zelf de Etude Clieo III meer dan 15 jaar gehad.
Mooie strakke bass komt daar uit.
Echter ik kon ze in mijn huidige huis niet de ruimte geven die ze nodig hadden.
Vandaar ook de overstap naar wat anders.

@Lo,
Dat indraaien ga ik zeker morgen uitproberen. Ff de Laser erbij enz.
Zal het resultaat in mijn topic de Set van Whisper neerzetten.

Alles bijmekaar, het was weer gezellig, ervaringen uitwisselen prima muziek luisteren/van genieten.

Groet Whisper  byebye

ps de mate van stijfheid enz. misschien leuk om daar een apart topic van te maken.
Ik las net vanmorgen in een audioblad (met dank aan CZ79 natuurlijk) een meneer die speakers maakt (zelf tevens muziek leraar op diverse instrumenten) juist de kast zo dun mogelijk wil zodat ie mee resoneert. (net zoals b.v. een gitaar)
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

JohnWx

Nou tot over 2 en halve dag


Hoorde net van CZ79 bij Fritz dat die speakertjes verdomd lekker zijn
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Whisper.nl

Citaat van: John Wx op december 11, 2011, 15:13:02
Nou tot over 2 en halve dag


Hoorde net van CZ79 bij Fritz dat die speakertjes verdomd lekker zijn

Nope 2.91 dag.

Yep die klinken echt niet verkeerrd.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

cz79


Whisper.nl

#369
Citaat van: lo op december 10, 2011, 22:30:27
Bij sommige nummers kregen we waarempel af en toe een soort van "staande golf" ofwel een versterking van de bas op onze luisterposities. Heel treffend konden we hier gehoormatig verandering in aanbrengen als we gingen staan. 
Citeerzo ongeveer
http://www.youtube.com/watch?v=YtYpImVEr6E

De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

cz79


lo

 :schater: :schater: :schater:

cz79 was wel de snelste van ons  notworthy
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

gerard

Leuke luisterverslagen, mooie set zo met de Sttaf.

Citaat van: Whisper.nl op december 11, 2011, 14:41:21
Nu even de Nordost flatline speaker kabel aangesloten om eens te kijken hoe dat klinkt.
Eerste indruk niet verkeerd die sound.
Volgens info moet je ze eerst 70 uur inspelen voordat je definitief oordeel mag/ kan geven.

Zo te zien heb je de Super Flatline; biwire uitvoering van de Flatline Gold  :wink:

Ik ben benieuwd naar je bevindingen; bij mij voldoen ze al jaren erg goed.
Ook eens proberen om single wire te draaien (op de "halve" kabel). Had bij mij een positieve uitwerking op de basweergave, iets minder aangezet in het resonantiegebied van de basluidspreker.

Neem de tijd en veel luisterplezier.
Grt Gerard
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

xander32

Citaat van: Whisper.nl op december 11, 2011, 14:41:21
... ps de mate van stijfheid enz. misschien leuk om daar een apart topic van te maken.
Ik las net vanmorgen in een audioblad (met dank aan CZ79 natuurlijk) een meneer die speakers maakt (zelf tevens muziek leraar op diverse instrumenten) juist de kast zo dun mogelijk wil zodat ie mee resoneert. (net zoals b.v. een gitaar)
Harbeth staat daar ook om bekend :yes:.


Sander.

Whisper.nl

Citaat van: xander32 op december 11, 2011, 19:58:11
Citaat van: Whisper.nl op december 11, 2011, 14:41:21
... ps de mate van stijfheid enz. misschien leuk om daar een apart topic van te maken.
Ik las net vanmorgen in een audioblad (met dank aan CZ79 natuurlijk) een meneer die speakers maakt (zelf tevens muziek leraar op diverse instrumenten) juist de kast zo dun mogelijk wil zodat ie mee resoneert. (net zoals b.v. een gitaar)
Harbeth staat daar ook om bekend :yes:.


Sander.

Groet Whisper  byebye
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet