Is dit de high-end sound ?

Gestart door AkTeVox, mei 01, 2010, 20:31:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TurboMarco

Ik heb van de week Tannoys van €15000,- beluisterd ,volgens velen valt dit onder de high-end maar ik was totaal niet onder de indruk......sterker nog ik vind mijn eigen malle pietje luidsprekers nog mooier klinken.
Ook heb ik Tannoys van €75,- pst beluisterd in die zelfde ruimte,toen had ik pas zoiets van wauw !!!  :-o ....dat wil ik ook!! ,en dat is geen grapje hoor.....ik moet er wel bij zeggen dat er door middel van vele serie en paralel schakelingen ca 100 stuks van deze el cheapo Tannoy's aangesloten waren in een quasi line array  :-D

De grote tannies Kingdom waren in mijn optiek kansloos  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maikel

Dat verhaal hoorde ik dus ook over de Quadral Titans dat de bassen gewoon te erg aanwezig waren,
terwijl de Vulkans toch echt een heel stuk beter klonken. (welke mark versies weet ik zo niet).

Maar het verhaal dat de versterkers die duurder zijn wat koeler klinken komt mij ook bekend voor met de quadral speakers.
Maar ik denk dat het eerder te maken heeft dat het geluid strakker word zodra de versterker gewoon meer reserve heeft.
Vooral omdat de Quadrals al flink wat vermogen nodig hebben om echt goed te kunnen draaien.

Ik heb zelf de Quadral Wotan MK5 gehad maar ben laats de Montan MKV tegen gekomen en die moest ik hebben.
Want het klankbeeld is enorm breed en klinkt wat kalmer in het hoog dan de Wotans, omdat de bandtweeter net iets onder oog/oorhoogte is geplaatst
Want ik vond het soms niet echt prettig dat het bandje soms wat scherp aan de oren klonk naar mijn mening maar toch ontzettend gedetailleerd is bij het fijne werk.

De Montan is daarin tegen een enorme verbetering maar nu zit ik zelf weer dat de bassen minder strak worden, omdat mijn marantz pm15s1 het niet meer aankan :'( dus opzoek naar iets nieuws!



AkTeVox

Citaat van: Maikel op september 14, 2010, 15:02:01
Dat verhaal hoorde ik dus ook over de Quadral Titans dat de bassen gewoon te erg aanwezig waren,
terwijl de Vulkans toch echt een heel stuk beter klonken. (welke mark versies weet ik zo niet).

Maar het verhaal dat de versterkers die duurder zijn wat koeler klinken komt mij ook bekend voor met de quadral speakers.
Maar ik denk dat het eerder te maken heeft dat het geluid strakker word zodra de versterker gewoon meer reserve heeft.
Vooral omdat de Quadrals al flink wat vermogen nodig hebben om echt goed te kunnen draaien.

Ik heb zelf de Quadral Wotan MK5 gehad maar ben laats de Montan MKV tegen gekomen en die moest ik hebben.
Want het klankbeeld is enorm breed en klinkt wat kalmer in het hoog dan de Wotans, omdat de bandtweeter net iets onder oog/oorhoogte is geplaatst
Want ik vond het soms niet echt prettig dat het bandje soms wat scherp aan de oren klonk naar mijn mening maar toch ontzettend gedetailleerd is bij het fijne werk.

De Montan is daarin tegen een enorme verbetering maar nu zit ik zelf weer dat de bassen minder strak worden, omdat mijn marantz pm15s1 het niet meer aankan :'( dus opzoek naar iets nieuws!

Hier is het net andersom , Montan MK4 te weing bass het hoog is prima en in het midden super aan details bij de Wotan MK5 super bass het midden is minder gedetaileerd en het hoog is stukken beter en breder.
Bij de aankoop van de Wotan's was er een bandtweeter stuk die ik heb laten vervangen , 4 dagen later was de andere bandtweeter stuk.  :-( Wat heel vreemd is dat de zekeringen van T630mA er niet uitvliegen. Ook even vermelden dat ik de speakers zeker niet heb overbelast. Zou dit kunnen door ouderdom of eerdere overbelasting? Bij mijn Shogun's Gold eveneens met bandtweeter heb ik er nog nooit ééntje stuk gehad.

Maikel

Is het dan toch niet mogelijk de speaker?  ik heb persoonlijk de montan MK 4 ook dan nog nooit gehoord.

Maar qua diepte in de bassen was de Wotan MK5 echt fantastisch net zoals de Montan MK5  alleen de Montan was wat dynamischer en krachtiger.

En omdat de woofer hoog in de behuizing zit straalde het enorm breed naar mijn mening ook als ik vanuit andere hoeken beluisterde.
Het mooi daarvan was dat de bassen hetzelfde bleven ook al ging ik bijna schuin naast de speakers staan.
Dus infeite waar ik ook zit in de kamer het geluid bleef vrijwel erg goed.

AkTeVox

#109
De Montan MK4 is totaal anders van opbouw dan de MK5 vandaar dat de laatste vermoedelijk stukken beter klinkt.



Blijkbaar zijn ze bij Quadral van het TL principe afgestapt en de nieuwere generatie voorzien van bassreflexen. Heb ook gemerkt dat een TL heel wat meer power nodig heeft om de bass fatsoenlijk te klinken.

Maikel

Ja klopt de Montans die ik heb hebben echt enorm wat power nodig dus mijn marantz pm15s1 trekt dat duidelijk niet  nonono

Maar qua klank wil ik er niet aan om nog gaan te veranderen van speakers :kwijl: en jij als quadral kenner zou dat ook weten :P
Dus wil ik ze in volle glorie kunnen beluisteren mag ik er wel een flinke jongen aan hangen, want bij het testdraaien hingen ze aan een voor-eind combinatie van roksan. en daar waren de bassen toch net wat strakker omdat die eindtrap gewoon makkelijk om kon gaan met de lage impedanties.
hier merk ik voornamelijk in pieken dat de bassen toch wat waziger worden. ook metname als je films kijkt met grote diepe bass effecten..

maar ik vind het toch apart dat die montan MK4 met zo'n joekel van een woofer toch dan koel blijkt te zijn  :no: want voor mij staan de quadrals als diep/warm/vol en gedetailleerd.   want de AMUN MK5 heb ik ook gehoord en die kwam ook aardig overeen met de wotan, alleen ik miste wat in het midlaag alsof daar een klein gat ontstond waar het iets naar de achtergrond viel.

AkTeVox

Kan het zijn dat de filters aan een upgrade (nieuwe elco's enz..) toe zijn na 15 jaar?
Vandaar dat ie wat ijzig klinkt?

Maikel

Oei dat zou ik absoluut niet weten erg technisch ben ik niet.

Maar wat ik wel weet van de Montan MK5 wat ik heb gelezen op een duits forum was dat deze speakers minder kritisch waren dat betreft de versterking.
Dat verklaard mogelijk ook waarom het zo lekker draaide op een roksan setje van 80watt op 8 ohm (mogelijk het dubbele ervan op 4ohm)  ik weet niet exact meer wat voor type het was namelijk.
Maar ik neem aan dat ze 2ohm ook makkelijk ondersteunde.

Qua filters heb ik er maar weinig verstand van.

Alhoewel mijn oom thuis heeft een stel oude speakers van Magnat "zero 9" maar die doen het uitstekend (strak diep laag).
En echter nooit zijn spullen gereviseerd of laten controleren.

Ik wil je natuurlijk niet op een dwaalspoor zetten.
Maar het is nogal beetje lastig uit te sluiten wat het is.
Want als de Wotans wel gewoon goed draaien zou ik zelf eerder aan de speakers denken.
Maar goed wie ben ik om dat te beslissen.

AkTeVox

Ervaring met stuk gaande bandtweeters zonder over het toelaatbare vermogen te gaan ?
Versterker staat op source direct dus geen extreme instellingen wat het hoog betreft eveneens geen equalizers.

Maikel

Nee bij mij hebben de bandtweeters het altijd goed gedaan van wat ik hoorde is dat de kans op het stukgaan van deze tweeters vele malen groter is als de versterker dus gaat clippen in mijn geval.. ALLES behalve dat natuurlijk.  shutup

Vandaar dat ik zelf opzoek ben naar wat krachtigers en ik denk dat de marantz pm11-s1/s2 mij daarbij prima kan helpen sinds ik al echter heel erg weg ben van deze klankeigenschappen van de premiumlijn is controle over de speaker nu gewoon wat op de eerste plaats komt te staan.

Sander

Als je al tevreden bent over de klankeigenschappen van de pm15s1 en je wilt meer vermogen waarom dan niet meteen de sm11s1 ken je later nog door groeien naar een voorversterker  :evil:

grtz Sander
Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

AkTeVox

Heb uit nieuwschierigheid de tweeter opengemaakt  en vastgesteld dat 2 van de 4 stripmagneetjes zijn losgekomen en zo het tweeterbandje hebben beschadigd.  :-(
Dus toch geen overbelasting maar de kleefstof heeft het laten afweten na 15 jaar ,ben blijkbaar niet de enige met dit probleem :

http://aurum.iphpbb3.com/forum/43491769nx836/lautsprecher-f4/magnetostat-xx1000-innenleben-t39.html




Verouderings probleem bij Quadral XX1000 tweeters?

Maikel

Ik heb hier inderdaad zelf ook eens wat van gelezen op een engels forum.
Bleek dat de tweeter 10db zachter bleek te spelen dan de ander en toen bleek dat het magneetje iets verdraaid was.

Maar wanneer hij dat corrigeerde speelde hij weer prima.

AkTeVox

Die man heeft het geluk gehad dat het bandje niet beschadigd was.  :wink:

Whisper.nl

Een hi end sound geeft de pas aangeschafte accuphase dp 510

Mvg Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet