2 x ma500 aangesloten op een SR4003

Gestart door todiroy, april 09, 2010, 16:30:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TurboMarco

Tja ik geloof niet dat een eindversterker verschil maakt wat klank betreft,de pre maakt volgens mij het verschil...lijkt mij ook wel logisch want een eindversterker dient enkel het aangeboden signaal te versterken .
De EV's die ik gebruikt heb zijn :
Krell KSA50.
NAD 218.
Audio Alchemy OM150.
Marantz SM11.

Niet de minste EV's toch .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

xander32

#16
Citaat van: MadVillain op april 09, 2010, 22:45:02Je kan dan surround beluisteren via je sr. En via de pre-out van je sr stuur je je frontkanalen naar de stereoversterker.

Je sluit dan je cd speler alleen aan op de stereoversterker.
Wil je stereo beluisteren dan gebruik je alleen de stereoversterker omdat je immers je frontspeakers daarop hebt aangesloten ipv op je SR.

Ik dacht dat andere forumleden dat ook zo hebben opgelost om het euvel van de beperkte stereoweergave van SR te omzeilen.

Voor mij was dit de reden om zelfs volledig van surround af te stappen.
Een eindversterker kan helpen indien de receiver de speakers onvoldoende stroom kan toevoeren; dan zal je een duidelijk verschil merken betreft het geluidsbeeld. Indien een verbeterde stereo-weergave het doel is: dan idd. een mooie stereoversterker met ht-pass-thru. Deze zal een kwalitatief betere voorrversterking hebben: daarin zit dan idd. de grootste winst :yes:.

Heb voorheen met een SR6001 en een Rotel eindverstreker gespeeld: daar knapte bij mij het geluidsbeeld duidelijk van op: de EV had veel meer controle over de speakers waardoor een strakker, netter geluidsbeeld. Betreft nuancering, klankkleur en/of breedte/hoogte en diepte van het geluid bracht de Rotel niets. Nu met de A5 met ht-pass-thru achter de SR8002, heb ik een flinke stap vooruit bemerkt betreft de stereoweergave. De SR8002 heeft an sich voldoende vermogen om de speakers aan te sturen en zet er voor een receiver best net stereobeeld neer maar haalt `t niet bij de A5.

Indien je voor een stereoversterker gaat moet dat echt niet direct een high-end aparaat zijn om tot een aanzienlijke verbetering te komen hoor.
Een mooie PM uit de Range serie van Marantz zal al een flinke stap voorwaarts geven :yes:. Er zijn meerdere forumleden die dat kunnen bevestigen. Sluit op de stereoversterker jouw stereobron aan en je hebt binnen de ht-set eigenlijk een gescheiden, dedicated stereoset.


Sander.

thepioneer

Je hebt de set dus goed aangesloten en je weet ook genoeg over het instellen van de set. Volgens mij maakt het niet veel uit hoe makkelijk een luidspreker is aan te sturen als het binnen het normale blijft. Echte high end luidsprekers zijn vaak de echte stroom vreters. Toch zou je meer moeten horen nu je deze eindversterkers erop aan hebt gesloten.

Wat voor kabels heb je tussen je sr en de ma's zitten? Want ook dat maakt verschil. Het klinkt misschien raar en ik was ook altijd erg sceptisch over de klank van een kabel, maar ik ben volledig om. Kabels maken echt verschil.

Ik weet niet hoe je muziek luisterd en hoe getraind jou gehoor is. Ik hoor vaak erg veel verschil in een directe vergelijking. Dus door bijvoorbeeld 2 cd spelers hetzelfde cd te laten draaien en dan schakelen tussen de ingangen op de versterker. Ik vindt het nog steeds erg moeilijk om dan eerst van de bank af te gaan, cd speler wisselen en dan de verschillen eruit te halen. Het zelfde doe ik met kabels testen. Een splitter er tussen en dan ook weer schakelen tussen ingangen.

Nu heb ik kabels die ik er zo uit haal. Ook als iemand anders de kabel zou wisselen. Ik luister vaak in het donker met mijn ogen dicht. Asl je alleen je oren als zintuig gebruikt hoor je verrassend veel meer als dan je er een tv bij aan hebt staan. Het zijn vaak ook subtiele veranderingen. Het is niet zo dat je in een keer een andere set er hebt staan waar je van achterover valt. Vaak wordt het hier wel zo beschreven maar ik heb het nog nooit zo ervaren.


Vaak zijn het de veranderingen die je moet zoeken maar die het juist wel lekkerder maken om te blijven luisteren. Een bas die gedetailieerder wordt, het hoog wat minder fel/schel wordt. Kleine geluidjes die beter klinken of instrumenten die je echt kan volgens tijdens het muziek. Ik ervaar vaak dat er veel verbetering komt als het muziek wat drukker wordt. Met betere kabels bijvoorbeeld kun je in de drukte wel goed het basloopje volgen, of je kan ineens beter de nagalm van een instrument horen zoals een woodblock. Dat is ook meer als een tik alleen.

Je zal erg ontspannen moeten luisteren om de verschillen op te merken. In het begin vielen mij dit soort dingen niet echt op. Dan was alles een beetje gelijk, met een tikkeltje andere plaatsing misschien. Het nbadeel bij jou is dat je niet zo makkelijk kan schakelen tussen de verschillen. Je moet er heen lopen en de luidspreker kabels omzetten. Dat maakt het moeilijker.

Ik hoop dat je hier eerst iets aan hebt om te kijken of het echt een verbetering is. Ik ga zodra ik even tijd heb ook zeker met de setup luisteren zoals jij het hebt.

Groeten Ronald
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

xander32

#18
Je kan nog heel veel gaan uitproberen en uitzoeken maar ik denk, nu achteraf, dat de SR z`n speakers toch al behoorlijk onder controle heeft/had en dat daardoor de winst nihil is en/of dat de ts te hoge verwachtigen heeft/had. Indien de Ma 500`s te weinig brengen: weer in de verkoop ermee, die raak je wel weer kwijt :yes:. Dan maar even doorsparen voor een mooie stereo-versterker 8-).

Betreft het uitproberen/luisteren naar nieuwe onderdelen van een set: de kunst is juist om niet gericht te gaan luisteren van wat hoor ik niet/wat hoor ik teveel. Maak gebruik van juist die software die je al helemaal grijs gedraaid hebt en ga proberen te genieten. Desnoods ga je ondertussen wat anders doen, wat lezen. Indien het een goede upgrade betreft haal je die er op deze wijze wel uit. Indien je met plezier blijft luisteren en het volume omhoog gaat weet je dat je een goede upgrade hebt gedaan :wink:.

Sander.

dmeerpa

Citaat van: MadVillain op april 09, 2010, 22:45:02
Als ik het goed begrijp heb je eindversterkers aangeschaft om een betere stereoweergave te bereiken?

Heeft je SR niet een pre-out? Kan kan je imo beter een losse stereoversterker pakken en die op de pre-out aansluiten van je SR.

Wat bedoel ik ermee?

Je kan dan surround beluisteren via je sr. En via de pre-out van je sr stuur je je frontkanalen naar de stereoversterker.

Je sluit dan je cd speler alleen aan op de stereoversterker.
Wil je stereo beluisteren dan gebruik je alleen de stereoversterker omdat je immers je frontspeakers daarop hebt aangesloten ipv op je SR.

Ik dacht dat andere forumleden dat ook zo hebben opgelost om het euvel van de beperkte stereoweergave van SR te omzeilen.

Voor mij was dit de reden om zelfs volledig van surround af te stappen.

Ik heb dankzij een audio zaak kunnen spelen met stereo versterkers en eindversterkers. De gebruikte Vincent stereoversterker was als voorversterker slechter (en neen niet anders) dan de SR8002. Ik merkte wel duidelijke verschillen tussen de SR8002, Rotel RB991, NAD C 275BEE en de Vincent SV-232.

De Rotel scoorde het best veel meer controle en detail, dan volgt de SR8002, dan de Vincent SV-232 gebruikt enkel als eindversterker en dan de Vincent SV-232 als stereo versterker samen met de NAD C 275BEE.

De Vincent SV-232 had minder detail als SR8002 en de Rotel. Maar had het mooiste laag. Echter zijn veel te schelle hoog maakte dat hij niet in aanmerking kwam.

Wat mij nu wel opvalt is dat ik sinds ik met de Rotel eindversterker speel, ik beter merk als ik CD luister of een MP3, daar was het vroeger moeilijk of geen onderscheid in te maken.

Conclussie, niet ALLE stereo versterkers zijn beter dan een surround receiver.
Nu de SR8002 mogen e natuurlijk niet vergelijken met een SR4003, en daar kan inderdaad wel veel meer verschil insteken .
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

MadVillain

Ik probeer niet te zeggen dat alle sr slecht presteren op stereogebied. Mijn conclusie was destijds dat ik exponentieel meer moest uitgeven om een goede stereoweergave te krijgen bij surround.

Persoonlijk stel ik erg hoge eisen aan de stereoweergave dat ik dus ook richting de 2e hands audio ging zoeken.

Marvin

de 4003 en de blokken op MP zetten en dan een SR uit de 6 of 7 serie daar voor terug nemen.  :-D

thepioneer

Ik vindt het jammer dat hier vaak gepraat wordt over verkopen zodat je een duurdere vertserker terug kan kopen. Het blijft echt experimenteren en het is allemaal ook erg persoonlijk.

Wat voor cd's luister je eigenlijk ?
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Marvin

Zo vind ik het jammer dat er gelijk een pagina vol geschreven wordt met een touwtjes ervaring, zeker als daar geen breed lachende smiley achter staat....  :wink:   :-D :-D

(Zo is deze, -en de vorige, uitspraak met een korrel zout te nemen).

thepioneer

Ja Marvin, je hebt inderdaad gelijk, ik heb er over heen gelezen.  :-D 1000 maal excusses  :angel:
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

todiroy

Hallo iedereen.

Eerst wil ik jullie allen hartelijk bedanken voor de moeite die jullie doen om iemand te helpen.

Ik ben voor het eerst alleen thuis vandaag:geen kids,vrouw en buren! hello

Ik heb me nu even eens goed kunnen bezighouden met te luisteren en inderdaad,ik hoor toch wel verschil:

Het volume van de SR kan ik praktisch volledig opendraaien nu,zonder dat het geluid slecht wordt en dat merk je toch ook als je op een "normaal" niveau speelt,de lage tonen klinken net iets beter.

Ook heb ik de source direct functie eens geprobeerd : als je deze opzet klinkt het geluid net iets helderder.

Nu ga ik nog wat proberen te verschuiven met de speakers en dan zien we nog wel.
Maar ik denk inderdaad dat het signaal van de voorversterker het belangrijkste is.

Toen ik van de week de ma's ging beluisteren bij de vorige eigenaar,viel mijn mond open van verbazing:die man had volgens mij niet de allerlaatste en beste apparatuur (een voorversterker van NAD,de ma's en speakers van Tannoy waar je de mijne 5x in kwijt zou kunnen) maar toen hij wat jazz muziek liet horen (ik ben tevreden met mijn speakers) dacht ik : met wat ben ik thuis bezig,precies het verschil tussen een klokradio en een deftige speaker.

Maar ja,je kan niet alles in 1 keer hebben,dan zou de fun er ook snel af zijn.

Als ik nog een probleem zou hebben,laat ik het jullie wel weten.

Mvg,Tom
SR4003
PM8003
SA7003
BD7004
2x MA500
MF M1 DAC
Sonos zp90

thepioneer

Ik ben blij dat je toch tevreden bent of wordt :) Heb je ook nog de ma's gebrugd gehoord ? Moet je alleen doen als je ze ook kan kopen want dan ga je helemaal om. Ik heb hier ook 4 staan en dat scheelt wel enorm.

Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

dmeerpa

Mijn advies is : gebruik de source direct functie bij CD weergave.

verder denk ik met zijn huidige setup de ma's bruggen zo goed als niks zullen bijbrengen.

De grootste prestatie winst valt te halen uit de speakers (alhoewel hij er tevreden van is kan je daar de grootste winst halen). Zelf had ik vroeger de Wharfedale Diamond 9.5, kwaliteit prijs zeer goede speakers. Ik vond deze 500€ kostende speakers beter klinken dan 1500€ kostende B&W speakers. Bij toeval kwam ik de Wharfedale Opus 2 tegen, ik was niet alleen verkocht aan de klank maar ook aan zijn uiterlijk. En kocht ik een demo paar.
Dit is de beste upgrade die ik ooit deed, nooit heb ik zoveel winst gehaald uit een upgrade. Ik merkte wel dat de receiver het moeilijk had met deze boxen, en uiteindelijk werd de SR7500 vervangen door de SR8002. En dan kwamen ze beter tot hun recht. Nu met de Rotel EV merk ik dat ik alle reserves van de wereld heb en dat die de speakers voor 100% onder controle heeft.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

JohnWx

Citaat van: dmeerpa op april 11, 2010, 11:17:23
Mijn advies is : gebruik de source direct functie bij CD weergave.

verder denk ik met zijn huidige setup de ma's bruggen zo goed als niks zullen bijbrengen.

De grootste prestatie winst valt te halen uit de speakers (alhoewel hij er tevreden van is kan je daar de grootste winst halen). Zelf had ik vroeger de Wharfedale Diamond 9.5, kwaliteit prijs zeer goede speakers. Ik vond deze 500€ kostende speakers beter klinken dan 1500€ kostende B&W speakers. Bij toeval kwam ik de Wharfedale Opus 2 tegen, ik was niet alleen verkocht aan de klank maar ook aan zijn uiterlijk. En kocht ik een demo paar.
Dit is de beste upgrade die ik ooit deed, nooit heb ik zoveel winst gehaald uit een upgrade. Ik merkte wel dat de receiver het moeilijk had met deze boxen, en uiteindelijk werd de SR7500 vervangen door de SR8002. En dan kwamen ze beter tot hun recht. Nu met de Rotel EV merk ik dat ik alle reserves van de wereld heb en dat die de speakers voor 100% onder controle heeft.

controle the magic word  notworthy
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Marvin

Citaat van: todiroy op april 11, 2010, 09:49:56
Toen ik van de week de ma's ging beluisteren bij de vorige eigenaar,viel mijn mond open van verbazing:die man had volgens mij niet de allerlaatste en beste apparatuur (een voorversterker van NAD,de ma's en speakers van Tannoy waar je de mijne 5x in kwijt zou kunnen) maar toen hij wat jazz muziek liet horen (ik ben tevreden met mijn speakers) dacht ik : met wat ben ik thuis bezig,precies het verschil tussen een klokradio en een deftige speaker.

Ja ja, lekker hoor die grote Tannoy speakers....  :-D :angel: :angel:
Zet ook eens een filmpje op met veel geluids-geweld, je zal denk ik wel merken dat er meer kracht richting center en surround speakers toe gaat doordat de fronts een aparte versterker hebben.