2 x ma500 aangesloten op een SR4003

Gestart door todiroy, april 09, 2010, 16:30:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

todiroy

Hallo,

Na jullie hulp bij mijn vragen over eindversterking voor een betere stereoweergave heb ik me de ma500 aangeschaft en aangesloten op mijn surround versterker SR4003.

Maar om eerlijk te zijn,zoveel verschil hoor ik niet,zowel in geluidsvolume als in verbetering van de lage tonen.
Vooral het volume vindt ik vreemd,de SR 4003 geeft 80w en de ma500 125W???

Doe ik misschien iets fout?

Mvg,Tom
SR4003
PM8003
SA7003
BD7004
2x MA500
MF M1 DAC
Sonos zp90

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

todiroy

SR4003
PM8003
SA7003
BD7004
2x MA500
MF M1 DAC
Sonos zp90

Stadium III

+ en - zit goed aangesloten

En verder als je ze via de L&R pre out hebt aangesloten en de speakers staan op large zou je zeker wel iets moeten merken !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

todiroy

Alles is aangesloten zoals je zegt,kan het zijn dat het iets te maken heeft met het signaal dat van de pre out komt?

heb de ma500 beluisterd bij de vorige eigenaar en die had een NAD voorversterker en speakers van Tannoy en als hij de volume knop half weg open draaide dan kwam daar al flink wat geluid uit!

en dan te weten dat hij normaal gezien per speaker 2 ma500 gebrugd gebruikte.


Tom
SR4003
PM8003
SA7003
BD7004
2x MA500
MF M1 DAC
Sonos zp90

Dennis E36

Ik denk ook dat er ergens iets niet helemaal goed aangesloten/ingesteld is.
Het meer aan vermogen zal in volume (bijna) niets uitmaken. Het verschil tussen 80 en 125 is qua max volume te verwaarlozen.

Qua klank zal je zeker wel winst moeten behalen tov de SR!
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

todiroy

Kan je iets instellen aan de pre out?

In mijn handleiding vind ik niets terug.

Tom
SR4003
PM8003
SA7003
BD7004
2x MA500
MF M1 DAC
Sonos zp90

MadVillain

Het kan ook zijn dat je teveel verwacht. Verschil in geluid is niet zo heel schokkend met eindversterking. Het zorgt voornamelijk voor meer controlle in het laag.

Je merkt grotere verschillen met een andere pre. Maar dan worden de prijzen ook anders ;-)

xander32

Citaat van: MadVillain op april 09, 2010, 18:41:45
Het kan ook zijn dat je teveel verwacht. Verschil in geluid is niet zo heel schokkend met eindversterking. Het zorgt voornamelijk voor meer controlle in het laag.

Je merkt grotere verschillen met een andere pre. Maar dan worden de prijzen ook anders ;-)
stupid

Een eindversterker zal idd. meer controle geven waardoor alles net wat strakker klinkt. Het beste merk je dat aan de bas: basloopjes die opeens beter te volgen zijn en meer druk.


Sander.

dmeerpa

Ik heb hier ook geen volume winst nadat ik een Rotel achter de Marantz SR8002 heb gehangen. Bij 6 Ohm is de Marantz 140 en de Rotel 250 Watt.

Echter ik merk wel een verbetering in de details.
Mooi voorbeeld is de CD  "Amused To Death" van Roger Waters.

In track 1 "The Ballad of Bill Hubbard" hoor je een radio of TV. Als ik de receiver gebruik is de tekst niet altijd duidelijk wat er gezegd wordt op die TV of radio. Via de Rotel is zo goed als elk woord te verstaan.

Deze CD is echt een goeie referentie om te vergelijken. Deze genereert ook een soort van surround geluid, tenminste als de speakers goed staan afgesteld. Die radio/Tv hoor je echt aan je linkerzijde, en niet links vooraan waar je luidspreker staat. Verder is er nog een track, ik dacht track 6 "Late Home Tonight, Part I" daar is op een bepaald moment een slee met belletjes te horen. Deze start links achter en eindigt na 270° rechts achter.

Wanneer je de audio prestaties van u CD weergave test, welke surround mode gebruik je dan voor je Stereo ?
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

thepioneer

Hallo,

Dus je hebt 2 Ma 500 blokken gekocht. Super ja. Het volume verschil ga je inderdaad niet echt super merken. Het is namelijk niet zo dat 200 watt 2x zo hard gaat als 100 watt. De wattage zegt een klein beetje over de kracht die geleverd kan worden. (ook niet alles hoor). Je zal inderdaad meer kracht moeten horen. Dus het geluid moet krachtiger klinken en directer. Je zou het meer moeten kunnen beleven.

De voorversterker doet inderdaad erg veel. Zelf gebruik ik mijn pm8003 als voorversterker en niet mijn sr4003. Ook heb ik 4 monoblokken staan, dus 2 per kanaal. Wat het daadwerkelijk verschil moet zijn in voorversterker dat heb ik nooit getest. Wel heb ik een naim voorversterker gehad en die klonk een stuk minder hard in volume als de pm8003.

Ik weet niet of je al iets hebt veranderd aan het aantal decibel van de frontspeakers in de speaker setup maar daar zou ook nog iets verkeerd ingesteld kunnen staan. Een sr heeft natuurlijk erg veel instel mogelijkheden. Zo ook de surround modus enz. Heb je hem op source direct staan? En op stereo of surround?

Ik begrijp dat je niet heel technisch bent met dit soort termen maar dat leer je snel genoeg :). Als je er nu niet uit gaat komen dan ga ik hier wel even aan het switchen met kabels zodat ik het net zo aan kan sluiten als bij jou en dan mijn bevindingen even posten. Als dat nu anders is als die van jou dan kunnen we altijd even bellen indien nodig :)

Groeten Ronald
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

todiroy

Ronald,

Ik heb in de setup het aantal decibel op +10 gezet (als het dit is wat je bedoelt),maar ik heb ondervonden,ook voordat ik de ma500 gebruikte,dat dit op het max volume niet helpt om luider te spelen.
Je kan de volumeknop opendraaien tot max -10 zonder vervorming.
Als je het aantal decibel op 0 laat staan,kan je het volume opendraaien tot 0 zonder vervorming.

Surround gebruik ik alleen voor films,muziek beluister ik in stereo weergave (staat de SR4003 op ingesteld)
Ik merk wel een verbetering van geluid,maar ik had eerlijk gezegd meer verwacht.

Ik heb er eens over nagedacht :?:(deed bijna pijn :-D):mijn speakers hebben een nominaal vermogen van 100W en het rendement is 91dB en volgens verschillende forumleden is dit een gemakkelijk te sturen speaker.
Zou het dan kunnen dat de SR4003 er niet te veel problemen met heeft om deze fatsoenlijk te laten klinken?

Ook heeft de SR4003 een vermogen van 7x80W voor surround,als je daar dan maar 2 kanalen van gebruikt om stereo te luisteren heeft deze dan toch genoeg capaciteit over?

Alles is aangesloten volgens de handleiding van de SR4003 en de ma500,dus daar kan niet veel mis met zijn.
SR4003
PM8003
SA7003
BD7004
2x MA500
MF M1 DAC
Sonos zp90

JohnWx

Citaat van: todiroy op april 09, 2010, 20:52:00
Ronald,

Ik heb in de setup het aantal decibel op +10 gezet (als het dit is wat je bedoelt),maar ik heb ondervonden,ook voordat ik de ma500 gebruikte,dat dit op het max volume niet helpt om luider te spelen.
Je kan de volumeknop opendraaien tot max -10 zonder vervorming.
Als je het aantal decibel op 0 laat staan,kan je het volume opendraaien tot 0 zonder vervorming.

Surround gebruik ik alleen voor films,muziek beluister ik in stereo weergave (staat de SR4003 op ingesteld)
Ik merk wel een verbetering van geluid,maar ik had eerlijk gezegd meer verwacht.

Ik heb er eens over nagedacht :?:(deed bijna pijn :-D):mijn speakers hebben een nominaal vermogen van 100W en het rendement is 91dB en volgens verschillende forumleden is dit een gemakkelijk te sturen speaker.
Zou het dan kunnen dat de SR4003 er niet te veel problemen met heeft om deze fatsoenlijk te laten klinken?

Ook heeft de SR4003 een vermogen van 7x80W voor surround,als je daar dan maar 2 kanalen van gebruikt om stereo te luisteren heeft deze dan toch genoeg capaciteit over?

Alles is aangesloten volgens de handleiding van de SR4003 en de ma500,dus daar kan niet veel mis met zijn.


Ik denk dat je eerst maar eens lekker moet gaan luisteren en als je een tijdje hebt geluisterd dan de monoblokken eraf halen en gewoon via de receiver luisteren en dan ga je denk ik merken dat je wat mist aan body/drive of hoe je het wilt noemen

Zou alles weer op nul zetten ook alle instellingen

And enjoy the sound 
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

dmeerpa

Heb je geen source of pure direct ? Dit zal beter klinken dan de stereo stand. Het kan zelfs dat je op die stand meer verschil gaat merken.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

MadVillain

Als ik het goed begrijp heb je eindversterkers aangeschaft om een betere stereoweergave te bereiken?

Heeft je SR niet een pre-out? Kan kan je imo beter een losse stereoversterker pakken en die op de pre-out aansluiten van je SR.

Wat bedoel ik ermee?

Je kan dan surround beluisteren via je sr. En via de pre-out van je sr stuur je je frontkanalen naar de stereoversterker.

Je sluit dan je cd speler alleen aan op de stereoversterker.
Wil je stereo beluisteren dan gebruik je alleen de stereoversterker omdat je immers je frontspeakers daarop hebt aangesloten ipv op je SR.

Ik dacht dat andere forumleden dat ook zo hebben opgelost om het euvel van de beperkte stereoweergave van SR te omzeilen.

Voor mij was dit de reden om zelfs volledig van surround af te stappen.