Waarom geen 4 luidsprekers voor stereo

Gestart door thepioneer, maart 29, 2010, 20:56:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thepioneer

Ik vraag me zo ineens af waarom (bijna) niemand een stereo setup heeft met 4 speakers. Nu ben ik benieuwd wat de voor en of nadelen daar van zijn. Ik begrijp best dat als je een versterker gaat belasten met 4 speakers dat elke speaker minder dynamiek weer geeft. Dit is natuurlijk op te lossen met een extra versterker.

Stel dat ik nog 4 mono blokken zou kopen en 4 dezelfde speakers zou hebben heb ik dan niet een mooier stereobeeld omdat het van alle kanten komt??? En als ik bij de achter speakers de fase omdraai dan krijg ik ook geen botsende frequentie maar eigenlijk een paar basstraps. Omdat de luidspreker de energie absorbeerd op deze manier.

Ben benieuwd wat jullie hiervan denken :)
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

JohnWx

#1
Citaat van: thepioneer op maart 29, 2010, 20:56:20
Ik vraag me zo ineens af waarom (bijna) niemand een stereo setup heeft met 4 speakers. Nu ben ik benieuwd wat de voor en of nadelen daar van zijn. Ik begrijp best dat als je een versterker gaat belasten met 4 speakers dat elke speaker minder dynamiek weer geeft. Dit is natuurlijk op te lossen met een extra versterker.

Stel dat ik nog 4 mono blokken zou kopen en 4 dezelfde speakers zou hebben heb ik dan niet een mooier stereobeeld omdat het van alle kanten komt??? En als ik bij de achter speakers de fase omdraai dan krijg ik ook geen botsende frequentie maar eigenlijk een paar basstraps. Omdat de luidspreker de energie absorbeerd op deze manier.

Ben benieuwd wat jullie hiervan denken :)

Nee dan klopt het stereobeeld niet meer
Als je een orkest hebt waar je naar luistert is het raar om de violen achter je vandaan te horen terwijl ze van links voor ongeveer moet horen het zelfde als een stem niet uit het midden/podium komt



Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

thepioneer

simpel, why didn't i think of that ?   stupid
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

carbest

Ik had dat een tijdje geleden ook eens geprobeerd. Klinkt heel raar. Wanneer links en rechts gelijk is en je zit precies in het midden (vierkant opstelling) van het geluid klinkt het wel lekker vol. Het komt overal vandaan. Is links anders dan rechts dan luistert het heel irritant. Ik vond dat vooral bij het nummer "Maria" van de band Johan. Daar zitten heel veel orgeltjes en tierlantijntjes in. Je hebt ook met een vierkant opstelling dat je snel dicht bij een luidspreker zit terwijl een andere heel ver weg staat. En dan klopt het geluidsbeeld ook niet. Of je moet de speakers op elkaar zetten. Maar dat bedoel je volgens mij niet.

De set ging trouwens wel errug hard. Was geen Marantz (daar ga ik niet mee experimenteren) overigens maar een JVC audio/video control Receiver. Ik vond hem met 4 luidsprekers wel beter klinken. Ik wilde het ook gewoon eens weten hoe zo'n ding met 4 luidsprekers klonk.   
Life is what happens tot you while your bust making other plans.

HiFi gek

Ik sluit mij hier volledig bij aan , nooit stereo over 4 boxen maar enkel over 2 boxen .

Ik heb zelf vroeger een tijd stereo over 4 boxen gedraaid met mijn oude PM14mk2 KI , ik spreek dus uit ervaring , het klopt gewoonweg niet .



Groeten  EDWIN   B

JohnWx

ja maar 4 boxen in een hoek en lekker knallen is ook wel is lekker hoor met lekkere rammuziek
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Marvin

ik heb de receiver weleens op multi-stereo staan, dan heb ik visite en dan is het aan de bar wel een leuke oplossing om de muziek niet al te hard toch hoorbaar te houden.

Marvin

Citaat van: Willem-A op mei 31, 2010, 16:21:36
Ja, maar dat heeft natuurlijk ook niets met geluid te maken.  :no:
Verklaar u nader,....

Marvin

Muzikaal misschien niet, laat ik graag in het midden wat dat precies is, maar met geluid heeft het wel degelijk te maken.

MadVillain

Citaat van: Willem-A op mei 31, 2010, 19:06:46
"Knallen met rammuziek" klinkt niet echt muzikaal toch? Ik zie het overigens wel eens terug in advertenties: "Vette set luidsprekers die enorm kunnen knallen". Mijns inziens niet de beste manier om de klasse van apparatuur aan te geven.  :no:

Ligt er maar net aan in welke context :)

Knal muziek op een hifi set is niet om aan te horen maar op een goede PA-set  :evil: HB
Maar ik dwaal af :P

Marvin

Ik hou van afdwalen, -en ik hou van PA.....  :-D

kdt

Philips had in de jaren 70-80 op de meeste versterkers de optie STEREO-4 maar dat is geen succes geworden, stereo betekent 2 kanalen, links en rechts. Wij hebben ook maar 2 gehoororganen ....
ROTEL RC 1570 vv * RB 1582 mk2 ev * CD 17 mkII M * ST 17 M * Magnepan MG 12  * Lindemann Limetree Network * AudioQuest bekabeling * IsoTek Aquarius * Furutech stroomgroep * Furutech powercables * Synology DS215

kdt

ja daar heb je ook weer gelijk in.  :yes:
ROTEL RC 1570 vv * RB 1582 mk2 ev * CD 17 mkII M * ST 17 M * Magnepan MG 12  * Lindemann Limetree Network * AudioQuest bekabeling * IsoTek Aquarius * Furutech stroomgroep * Furutech powercables * Synology DS215

vielzweck

#13
4 boxen is prima: links en rechts van voren uiteraard.......... Ken Ishiwata heeft dat al eens gedemonstreeerd. Kon toen niet zien of ie een philipsversterker gebruikte.... :-)
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

JohnWx

Citaat van: Willem-A op mei 31, 2010, 16:21:36
Ja, maar dat heeft natuurlijk ook niets met geluid te maken.  :no:

muziek heeft alleen maar met beleving te maken
dus ook met geluid  byebye
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.