Ervaringen met Audyssey EQ/XT32 en Audyssey App

Gestart door dmeerpa, juni 11, 2009, 20:22:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stadium III

Citaat van: Xplod op oktober 04, 2013, 11:26:09
De ATT functie ... ik heb er een vraagje over  :roll:
Mijn NA7004 en CD6003 zijn analoog op mijn SR5004 aangesloten omdat ik er van overtuigd ben dat hun respectievelijke DAC's beter zijn dan die van de SR5004.
Daardoor durft de "Peak" indicator geregeld wel eens aanfloepen. Het analoge ingangssignaal is dan eigenlijk te groot voor de SR5004. Je kan dit probleem oplossen door de "ATT" functie op de SR te activeren waardoor het analoge ingangssignaal ong. gehalveerd wordt ... volgens de manual.

Nu ... het valt me op dat de ATT functie blijkbaar hierdoor dus ook invloed heeft op de Audyssey EQ functie.
Met de ATT functie ingeschakeld ga je dus automatisch het volume wat gaan opvoeren waardoor de EQ functie minder zijn werk begint te doen en daar hou ik dus niet echt van. Bij lage volumes en met ATT aan gaat het laag er wat uit, het warme geluid ... eigenlijk wel best véél ...

Wat doe je daar dan mee .... hoe gaan jullie daar mee om ?

Lekker een keer laten knipperen
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

RHK

#286
 8-) Hallo, toch maar eens dit hele topic van 20 pagina's doorgelezen, raak er toch wel van overtuigd dat het afregelen met Audyssey de beste oplossing moet zijn, gelet op de deskundige tips en trucs. Met mijn SR6008 moet dan toch nog beter resultaat te halen zijn, dan mijn eigen handmatige instelling. (zie eerdere berichten, die ik postte). Ben toch wel een beetje eigenwijs geweest  :yes: Ik begrijp uit de goede raad van oa Ron, dat je na de meting je frontspeakers op small moet zetten. Maar als je achter ook relatief grote speakers gebruikt, die dan niet? Dus bij start meting front large  en surround small. Of in mijn geval alles op large en dan na meten alles op small? Graag wat advies van de experts onder ons? HLP
PS heb alvast wel een meting (8stuks) gedaan met alles klinisch stil, mobiel uit, UPC decoder power uit, Vrouw wat meer wijn gegeven gisteravond, dus komt ook niet zo snel beneden, enz. Al aardig resultaat gehaald, voorzover.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Xplod

Citaat van: Stadium III op december 28, 2013, 12:29:31
Lekker een keer laten knipperen

Laten knipperen ... lol.
Bij CD6003 en NA7004 input blijft ie bij momenten gewoon "aan"  :-o
Enkel als ik DAB of gewoon FM beluister via de NA houdt ie zich stil.
Marantz SR5004 :: PM7004 :: CD6003 :: NA7004 :: UD5007
Klipsch RF-7 :: RC35 :: RB-15 :: RW-12D (sub)
RF-7 on SoundCare Superspikes
Vintage TT Marantz Model 6350 :: Ortofon 2M Red ::
Vintage DCC Marantz DD-82
W&M Audio LS-03 LS cable

Cobraatje

Citaat van: RHK op december 30, 2013, 11:58:10
8-) Hallo, toch maar eens dit hele topic van 20 pagina's doorgelezen, raak er toch wel van overtuigd dat het afregelen met Audyssey de beste oplossing moet zijn, gelet op de deskundige tips en trucs. Met mijn SR6008 moet dan toch nog beter resultaat te halen zijn, dan mijn eigen handmatige instelling. (zie eerdere berichten, die ik postte). Ben toch wel een beetje eigenwijs geweest  :yes: Ik begrijp uit de goede raad van oa Ron, dat je na de meting je frontspeakers op small moet zetten. Maar als je achter ook relatief grote speakers gebruikt, die dan niet? Dus bij start meting front large  en surround small. Of in mijn geval alles op large en dan na meten alles op small? Graag wat advies van de experts onder ons? HLP
PS heb alvast wel een meting (8stuks) gedaan met alles klinisch stil, mobiel uit, UPC decoder power uit, Vrouw wat meer wijn gegeven gisteravond, dus komt ook niet zo snel beneden, enz. Al aardig resultaat gehaald, voorzover.

Als je een fatsoenlijke subwoofer hebt na meting alles op small en het apparaat wat lage tonen het beste verwerkt(subwoofer) de lage tonen laten doen.
Crossovers heb ik voor HT(5.1) op 80Hz, maar dat is gewoon instellen en luisteren wat jezelf het beste vindt klinken. Meestal wordt voor de crossover een minimum van 1.5 keer aangehouden, b.v. fronts gaan tot 38Hz dan crossover min. op 60Hz.
Mocht b.v. de center niet duidelijk genoeg zijn, dan gewoon de db's voor de center een beetje verhogen.

RHK

Ok,  Heb de crossovers op 40 maar center op 60, bevalt goed, ga die instell van jou ook eens proberen. Center is wel aardig duidelijk, dus die laat ik maar zo. By the way, tijdens meting alles op large zetten?
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Cobraatje

Citaat van: RHK op december 30, 2013, 16:59:31
Ok,  Heb de crossovers op 40 maar center op 60, bevalt goed, ga die instell van jou ook eens proberen. Center is wel aardig duidelijk, dus die laat ik maar zo. By the way, tijdens meting alles op large zetten?
Voor de meting niets doen en Audyssey het werk laten doen.
Als het goed is meet Audyssey of een speaker full range(large) is of niet.

RHK

Ok, thanks. Eigenlijk vraag ik dit nav de opmerking van Ron, die hier ook in het Audyssey topic al veel geadviseerd heeft en dat adviseerde maar oke ga het zo doen.  HB hello
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Cobraatje

Citaat van: RHK op december 30, 2013, 19:01:49
Ok, thanks. Eigenlijk vraag ik dit nav de opmerking van Ron, die hier ook in het Audyssey topic al veel geadviseerd heeft en dat adviseerde maar oke ga het zo doen.  HB hello

Vergeleken bij Ron weet ik er niet veel vanaf, maar zo heb ik het gedaan en het resultaat is erg goed.

RHK

 8-) ok zo is het, alle raad is welkom, ik ben een beginner met Audyssey.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

AndreC

Hier ook alles door Audyssey laten inmeten.
Verder de fronts op small gezet.
Crossover van fronts en rear op 60 gezet.
In menu LFE+main gezet geeft hier het beste resultaat, de sub doet dan mee tijdens het afspelen van muziek.
Wel speel ik alles wat met muziek te maken heeft in Pure direct af.
Zorg uiteraard dat de sub na inmeten op 0 tot +3 staat, dan is die mooi in balans.
Vaak hebben de meesten de neiging de sub te hard te zetten en dan klinkt het volgens mij niet juist.
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

RHK

Waar heb jij de crossover van je sub op gezet? Bij mij staat ie op 80Hz. (lager kan niet)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

AndreC

Citaat van: RHK op januari 03, 2014, 19:04:00
Waar heb jij de crossover van je sub op gezet? Bij mij staat ie op 80Hz. (lager kan niet)

In het menu van de Marantz gewoon laten staan wat audessey bepaald, 120.
Achter op de sub staat hij maximaal. In mijn geval is dat ook 120.
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

Perfect_audio

Citaat van: RHK op januari 03, 2014, 19:04:00
Waar heb jij de crossover van je sub op gezet? Bij mij staat ie op 80Hz. (lager kan niet)

Hoi,
Hoe een ander het doet is voor jou niet zo interessant. In jouw kamer met jouw luidsprekers heeft Audyssey gemeten en die resultaten gelden.
Kopieer dus niet zomaar wat een ander doet, iedere situatie is weer anders.

Nog even in de herhaling:
LFE: dit signaal (.1) komt van de 5.1 (of 7.1) en bevat specifiek lfe-signaal. LFE staat voor low frequency effect, dus volop aanwezig bij rampenfilms e.d. De x-over van je sub laat je hiervoor het beste op max staan om maximaal van de lfe te genieten.
Audyssey: zet alle speakers op small en Audyssey stuurt de lagere frequenties vanaf de x-over (per speaker) naar de sub. Ook hier is de x-over van de sub niet zo belangrijk, want Audyssey bepaalt wat er naar toe gaat. Dus ook hier is een max x-over van de sub goed. Wat LFE of Audyssey niet naar de sub stuurt, komt er ook niet uit.

Het is anders als je de lijningang of high level (li re) van de sub gebruikt. Dan gaat het volledige signaal de sub in en dan is een goede x-overinstelling van belang. Maar dan hebben we het over handmatig instellen hetgeen niet het geval is bij Audyssey.

Waarom speakers op small, terwijl de specs large aangeven?
Lage frequenties vragen om zeer veel energie. Die moet door de woofer geleverd worden, terwijl de woofer ook nog hogere frequenties moet weergeven. De x-over van de woofer ligt zo (grofweg) tussen de 300 - 800 Hz. We zitten dan al in het stemmengebied (van de mens). Je voelt wel (letterlijk) dat er een verschil is in een explosie en de basstem van man of vrouw, dus dat wil je wel uit elkaar houden.
Door nu het sublaag (zo vanaf 80-100) uit je luidspreker te halen, gaat'ie beter klinken, de energie wordt beter toegepast. De subwoofer is er speciaal voor om de klappen weer te geven, met zijn eigen versterker (200-800 W, modale huiskamersub).

En tot slot: luister eerst naar diverse geluidsfragmenten van films en diverse soorten muziek. Alleen zo krijg je een goede indruk van de gekozen instellingen. Bedenk dat er opnames zijn die niet goed gemixed zijn en daar wil je je installatie niet op beoordelen.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

RHK

 hello Ron, bedankt dat je nogmaals de moeite hebt genomen voor deze exacte uitleg, nu moet het zeker lukken. Ik bedoel natuurlijk met Audyssey.  Als referentie gebruik ik bijv de Bluray Lord of the Rings The Two Towers , zit aardig wat wat LFE in bij sommige scenes. HB
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Perfect_audio

Citaat van: Xplod op oktober 04, 2013, 11:26:09
De ATT functie ... ik heb er een vraagje over  :roll:
Mijn NA7004 en CD6003 zijn analoog op mijn SR5004 aangesloten omdat ik er van overtuigd ben dat hun respectievelijke DAC's beter zijn dan die van de SR5004.
Daardoor durft de "Peak" indicator geregeld wel eens aanfloepen. Het analoge ingangssignaal is dan eigenlijk te groot voor de SR5004. Je kan dit probleem oplossen door de "ATT" functie op de SR te activeren waardoor het analoge ingangssignaal ong. gehalveerd wordt ... volgens de manual.

Nu ... het valt me op dat de ATT functie blijkbaar hierdoor dus ook invloed heeft op de Audyssey EQ functie.
Met de ATT functie ingeschakeld ga je dus automatisch het volume wat gaan opvoeren waardoor de EQ functie minder zijn werk begint te doen en daar hou ik dus niet echt van. Bij lage volumes en met ATT aan gaat het laag er wat uit, het warme geluid ... eigenlijk wel best véél ...

Wat doe je daar dan mee .... hoe gaan jullie daar mee om ?

Deze post was me ontschoten..
Veel afspeelapparaten hebben een hoge lijnuitgang. De CD6003 ene NA7004 (en aanverwante typen neem ik aan) hebben een lijnuitgangsspanning van 2,35 Vrms. Dat is aan de hoge kant als je bedenkt dat de 'norm' zo 1,2 - 1,5 Vrms is. Waarom men de uitgangsspanning zo hoog maakt weet ik niet, maar door boven de norm te zitten zijn vervolgprocessen (anders dan gewoon versterken en weergeven) lastiger omdat die apparaten een gepast lijningangssignaal verwachten.
Nu kun je dat hoge signaal wel 'halveren' (ATT), maar dat wil niet zeggen dat je dan plots een genormeerd signaal hebt. Dat hangt er maar vanaf hoe die signaalverzwakking wordt gedaan.

Audyssey gebruikt DynEQ, 'loudness' afhankelijk van de signaalsterkte. Bij lage volumes is die correctie het grootst, bij 0 dB (rel) op de versterker is dat minimaal. Je hebt dan 75 dBspl op de luisterplek (bioscoopnorm).
Door het ingangssignaal te 'halveren' (ATT) moet je de versterker harder zetten om hetzelfde niveau te horen. Dien ten gevolge zal de DynEQ ook minder zijn (of anders zijn) en zullen dus de lage tonen minder luid klinken.
Uiteraard kun je in deze situaties signaalveranderingen niet lineair optellen of delen, vandaar dat de gevolgen niet altijd gunstig uitpakken.
Hoe wij vooral lagere tonen waarnemen is afhankelijk van het volume, vandaar dat Audyssey dat dynamisch corrigeert. Zie het plaatje (isofonen) voor de grafische weergave.

Zie hier het belang van normering. De digitale uitgangen zijn wel genormeerd: dat moet ook wel anders werkt het niet. Bij analoge in- en uitgangen is die marge aanzienlijk ruimer, maar kan bij opeenvolgende processen (apparaten) problemen opleveren.

ron

Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.