Ervaringen met Audyssey EQ/XT32 en Audyssey App

Gestart door dmeerpa, juni 11, 2009, 20:22:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Rha007

bedankt voor het snelle antwoord.
Ik heb de sr7005. Ik ga hiermee van het weekeind eens aan de slag. Ben benieuwd naar het resultaat.
Nog even een andere vraag:
wat is de invloed op de audyssey meting, als je na de meting het eea handmatig bij gaat stellen? Is dit dan een kwestie van fine-tunen naar persoonlijke voorkeur, of help je dan het hele audyssey mee om zeep?

Perfect_audio

Citaat van: Rha007 op augustus 03, 2011, 22:19:52
bedankt voor het snelle antwoord.
Ik heb de sr7005. Ik ga hiermee van het weekeind eens aan de slag. Ben benieuwd naar het resultaat.
Nog even een andere vraag:
wat is de invloed op de audyssey meting, als je na de meting het eea handmatig bij gaat stellen? Is dit dan een kwestie van fine-tunen naar persoonlijke voorkeur, of help je dan het hele audyssey mee om zeep?

Als je het geluid aan je eigen smaak wilt aanpassen, maak dan gebruik van 'manual' settings.
Ik weet het niet zeker, maar vaak kun je de waarden die Audyssey heeft vastgesteld kopieren naar de Manual settings. Daar kun je dan naar believen wijzigen, zonder dat de gemeten waarden verloren gaan.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Vlearmoes

Rha007    met zo`n mooie set als jij hebt moest je eigenlijk Ron eens uitnodigen  :yes:

SR7005
- Dali Lektor 6
- Dali Lektor 2
- Dali Lektor Lcr
- Sonos ZP90
- Sonos bridge
- Sonos cr 200 (voor een prikkie van mp geplukt)
en als kers op de taart een Rel T5
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Stadium III

Stel eerst alle speakers maar eens op de juiste plek
Dan ga idd maar eens 6 metingen doen in eens tille ruimte met alles gewoon op de plaats zoals het nu ook staat
Dus geen meubels geen verschuiven enz
Ga dan maar eens lekker luisteren en dan nog maar eens je bevindingen plaatsen
Dan kun je hem eventueel nog laten inregelen ( als je dit gedaan hebt en veranderingen doorvoert zul je Ron wel terug moeten laten komen )

Suc 6 ermee
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

still life

Citaat van: Rha007 op augustus 03, 2011, 21:44:03
Even een domme vraag stellen :oops: :
Afgelopen Zaterdag is alles bij mij geïnstalleerd en heeft de beste man ook audyssey  gebruikt (2 metingen) om alles in te regelen. Na deze metingen was ik absoluut niet happy met het resultaat: het klonk mij allemaal te vlak, niet diep genoeg, de rel T5 was nauwelijks hoorbaar etc etc.

dag rha..
even een vraag terug, wat heb je allemaal actief op de SR, toch geen D.vol ?
dat vlakt uw dynamiek nl enorm af..  puke

vwb je rel: bij goeie integratie doet deze idd vaak gewoon niet mee icm full range speakers,
bij film/surround is LFE meer a/d orde.. kan je desgewenst verwijzen naar een ander topic hieromtrent

voor de rest: de toegevoegde waarde v/d ADSY-meting/afstelling staat of valt met de uitvoering ervan

het is niet omdat een goeie ADSY afstelling een vlakke freq respons afstelt, dat het ook vlak klinkt  :no:
hoe het klinkt of zou moeten klinken ligt immers besloten in de opname (mix)





The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

TurboMarco

#140
Citaat van: still life op augustus 04, 2011, 15:46:55
Citaat van: Rha007 op augustus 03, 2011, 21:44:03
Even een domme vraag stellen :oops: :
Afgelopen Zaterdag is alles bij mij geïnstalleerd en heeft de beste man ook audyssey  gebruikt (2 metingen) om alles in te regelen. Na deze metingen was ik absoluut niet happy met het resultaat: het klonk mij allemaal te vlak, niet diep genoeg, de rel T5 was nauwelijks hoorbaar etc etc.


het is niet omdat een goeie ADSY afstelling een vlakke freq respons afstelt, dat het ook vlak klinkt  :no:
hoe het klinkt of zou moeten klinken ligt immers besloten in de opname (mix)
stupid

Van een k#t opname zal je dus nooit een super opname kunnen maken & vice versa  :-)
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Rha007

Ik ben gewoon een beetje ongeduldig vrees ik  :-P Dit zijn nou eenmaal dingen waar je echt de tijd voor moet nemen en het ook de tijd gunnen.
Ik ga van het weekeind, zodra alles op de juiste plek staat, alles opnieuw met audessey meten.
De sub is trouwens alleen met een sublink kabel van supra aangesloten op advies van de winkel waar ik hem heb gekocht.
De speakon kabel die erbij zat heb ik dus niet gebruikt.
En wat het bezoek van Ron betreft: daar doelen jullie wss de pro versie van audessy mee (of is ie echt zo gezellig  :-D), maar de geld boom is pas gesnoeid, dus die moet weer even aangroeien  :roll:

Perfect_audio

Citaat van: Rha007 op augustus 04, 2011, 19:40:58
En wat het bezoek van Ron betreft: daar doelen jullie wss de pro versie van audessy mee (of is ie echt zo gezellig  :-D), maar de geld boom is pas gesnoeid, dus die moet weer even aangroeien  :roll:

Leden van het forum kunnen ook gebruiken maken van het 'sparenachteraf' model  :-D

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Rha007


Perfect_audio

Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Rha007

Gisteren morgen om opnieuw een Audyssey meting gedaan. Nooit gedacht dat ik m'n manfrotto statief voor hifi doeleinden zou gaan gebruiken  :-P
Ik heb 8 metingen gedaan en ben als volgt te werk gegaan:
1ste meting op de main luisterplek.
2de meting op de 2de luisterplek
3de meting zo'n 80cm voor de 1ste luisterplek
4de meting zo'n 80cm voor de 2de luisterplek
5de meting op de 3de luisterplek
6de meting zo'n 80cm voor de 3de luisterplek
7de meting op de 4de luister plek
8ste meting zo'n 80cm voor de 4de luisterplek

Bij elke meting heb ik de microfoon telkens op oor hoogte geplaatst.
Ik vind het resultaat van de calculatie die Audyssey maakt beter dan de eerste meting, maar vind nu de monitor speakers teveel aanwezig, waardoor het mij allemaal net iets te veel surround/ruimtelijk klinkt. Tot nu toe nog maar een 3-tal muziek dvd's gedraaid, dus wil  niet te snel conclusies trekken.
Hieronder een screenshot van het resultaat. Ik vind het resultaat van de sub nogal vreemd, wat vinden jullie?


Stadium III

Ziet er netjes uit toch

Dat de subwoofer wat meer heeft gegeven kun je minder krijgen door volume van de sub aan te passen
Ik zou er zelf niks aan doen verder en lekker zo luisteren
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Perfect_audio

Citaat van: Rha007 op augustus 07, 2011, 17:31:25
Bij elke meting heb ik de microfoon telkens op oor hoogte geplaatst.
Ik vind het resultaat van de calculatie die Audyssey maakt beter dan de eerste meting, maar vind nu de monitor speakers teveel aanwezig, waardoor het mij allemaal net iets te veel surround/ruimtelijk klinkt. Tot nu toe nog maar een 3-tal muziek dvd's gedraaid, dus wil  niet te snel conclusies trekken.
Hieronder een screenshot van het resultaat. Ik vind het resultaat van de sub nogal vreemd, wat vinden jullie?


Ik zou die 80 cm terugbrengen naar 50.
Verder (zoals Stadium al schreef het volume van de sub iets verhogen.
Die fader instelling is nieuw voor mij. Waarom staat die op -3dB. Terug naar nul en opnieuw meten met bovenstaande aanpassingen.

Verder weet ik niet waar de monitoren staan? Figuurtje ter verduidelijking...

Wacht ff, ik zie nu de foto van de kamer.
Tja die surrounds staan ook wel erg dichtbij (luisterplek 1 en 2 neem ik aan). Je zit er gewoon naast.
Als die andere bank en stoel luisterplaats 3 en 4 zijn, dan zijn de surrounds ook wel moeilijk in te regelen, want ze moeten dan versterkt worden om ze daar te kunnen horen. En dat geeft op 1 en 2 teveel geluid.
Surrounds horen verder weg te staan en hoger te hangen. Daarmee creëer je meer 'ruimte'.
Ik begrijp dat er andere (dan audiofiele) argumenten zijn om ze juist daar te plaatsen, maar dan moet je wel met een compromis leven.
Een optie is om plek 3 en 4 niet te doen, maar de bubble rond 1 en 2 te vergroten. Dat zijn toch de belangrijkste plekken lijkt me. De surrounds zullen dan meer in evenwicht zijn.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Rha007

De bank is idd luister positie 1 en 2 en er is helaas geen andere positie waar ik de monitors neer kan zetten  :cry:
Ik zat er zelf ook aan te denken om de twee andere luister posities over te slaan met de volgende meting. Misschien dat ik dit v/d week maar eens ga proberen en dan 50cm voor de twee luister posities en het volume van de sub tevens iets omhoog. Zoveel moeite is het nu ook weer niet om een audyssey meting te doen.
Omdat ik in de veronderstelling was hoe meer metingen hoe nauwkeuriger het resultaat zou zijn, heb ik het op deze manier gedaan.
Als ik bovenstaande meting zou doen, dan word er dus maar 4x gemeten. Zou dat voldoende zijn?

Perfect_audio

Citaat van: Rha007 op augustus 07, 2011, 22:23:38
De bank is idd luister positie 1 en 2 en er is helaas geen andere positie waar ik de monitors neer kan zetten  :cry:
Ik zat er zelf ook aan te denken om de twee andere luister posities over te slaan met de volgende meting. Misschien dat ik dit v/d week maar eens ga proberen en dan 50cm voor de twee luister posities en het volume van de sub tevens iets omhoog. Zoveel moeite is het nu ook weer niet om een audyssey meting te doen.
Omdat ik in de veronderstelling was hoe meer metingen hoe nauwkeuriger het resultaat zou zijn, heb ik het op deze manier gedaan.
Als ik bovenstaande meting zou doen, dan word er dus maar 4x gemeten. Zou dat voldoende zijn?

Uitgaande van jouw situatie zou ik 7 metingen adviseren volgens plaatje.
Verder zou ik nagaan of de monitors toch niet iets verder weggezet kunnen worden, bijvoorbeeld links in de hoek (en iets indraaien) en rechts in de hoek van de kast (en iets indraaien). Na de meting kun je ze weer iets meer recht vooruit richten. Dat zal i.c.m. de 7 posities minder 'overlast' geven op de luisterplaatsen van de bank.
Een andere oplossing is om na de meting en de luistertest het volume van de surrounds in de setup iets te verlagen.
Alhoewel het er opties mooi uitziet, blijft het akoestisch een onmogelijke situatie.
Succes.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.