De set van Vlearmoes

Gestart door Vlearmoes, januari 28, 2009, 18:33:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

still life

zo te zien is vooral de respons v/d rears & sub bijgestuurd/afgevlakt..

maar ADSY doet meer dan dat..  :-D


CiteerMijn vermoeden is dat de mechanische constructie betreft de aansturing van de 2e (passieve) bass-driver daaraan debet is.

die passieve wordt helemaal niet aangestuurd, dacht ik..  :wink:
denk dat ze vooral rond 100Hz de amp wat geginnen te kietelen  :angel:
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Perfect_audio

Citaat van: WimPeu op juli 29, 2011, 11:46:35
Audyssey topic is prima.

Het hele audyssey stereo gebeuren komt op mij nogal berekend over. Alles wordt maar vlak getrokken en rechte curves worden aangemaakt. Technisch gezien allemaal prima. Maar toch komt er zoveel meer bij kijken. Als we in stereo van het audyseey principe zouden uit gaan dan kon je ook bereken wat voor kabels je moet gebruiken en wat voor vermogen versterker in wat voor kamer en ga zo maar verder. Wiskunde audio. Puur stereo gaat uit van geen kleuring 'what so ever'. De sport is juist om met die technische achterstand (als je het zo wilt noemen) toch een zo perfect mogelijk geluid te creëren.

Theorie en fantasie.

Laat ik het eens proberen uit te leggen.
Waar het bij Audyssey om gaat is om de kleuring die de luisterruimte veroorzaakt te corrigeren.

Ook bij 'puur stereo' zoals jij het noemt, kun je niet om de invloed van de luisterruimte heen. Verplaats je set naar een andere ruimte en het klinkt geheel anders. Laten we dat nou eens onderkennen.
Het is heel goed mogelijk dat een set erg prettig klinkt in een ruimte, maar dat is natuurklijk ook heel persoonlijk. En daar is ook geen kritiek op, integendeel, tevredenheid is prima.

Maar als je nu de kleuring van de ruimte wel wil corrigeren, dan heb je (bijvoorbeeld) Audyssey. Tijdens het meten wordt bepaald wat precies de invloed is van de ruimte op de luisterplaats(en). Dit doe je door een bekend signaal uit te sturen en te meten wat er uiteindelijk op de luisterplaats terecht komt. Je weet dan wat er wordt verzwakt of versterkt en dat kun je corrigeren.

Wat heb je dan?
Dan heb je het referentiesignaal op de luisterplaats(en) zoals de maker van de CD dat heeft bedoeld.

En is dat prettig?
Tot nu toe ervaren de meeste mensen dat als zeer prettig, zoals te lezen is bij de reacties van de diverse mensen die het hebben gehoord. Op zich niet verwonderlijk, want de maker heeft zijn best gedaan om een mooi stukje muziek af te leveren en als dat ook als zodanig in de huiskamer te horen is dan kan het niet echt fout zijn.

Dat laat onverlet dat iemand toch kan vinden, dat er nog iets aan het geluid gesleuteld met worden. Dan spreken we over een 'preferentiesignaal'. Iedereen is vrij zijn eigen geluid te bepalen. Punt.

Maar Audyssey brengt het geluid in de huiskamer terug naar het referentieniveau. Het (door de kamer gekleurde) signaal wordt hersteld! Het is dus niet Audyssey die het signaal kleurt.
Daarin onderscheidt Audyssey zich van een 'equalizer'. Dat is eigenlijk een (breedband) correctieapparaat dat op (eigen) gehoor wordt gebruikt (preferentiesignaal). Audyssey maakt gebruik van precieze metingen om het referentiesignaal te herstellen.

Het 'vlak trekken' zoals jij het noemt is niet zomaar het niveau verhogen totdat het plat is, er komt veel meer bij kijken, maar dat voert nu even te ver. Bovendien heb ik het al uitgelegd op www.audyssey.eu.

Maar het belangrijkste is toch wel de tevredenheid van de gebruikers en van hen die het zelf gehoord hebben.
Daarom zeg ik ook altijd, KOM EERST EENS LUISTEREN en dan pas kritiek.
Ik ben niet tegen kritiek, begrijp me goed, maar wel NA kennisname van de inregeling.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

JohnWx

Dan heb je het referentiesignaal op de luisterplaats(en) zoals de maker van de CD dat heeft bedoeld.


is dat zo ? stel dat de zangeres uit het midden staat gaat de software haar dan in het midden zetten ?




vr gr de leek
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Perfect_audio

Citaat van: John Wx op juli 29, 2011, 13:16:13
Dan heb je het referentiesignaal op de luisterplaats(en) zoals de maker van de CD dat heeft bedoeld.

is dat zo ? stel dat de zangeres uit het midden staat gaat de software haar dan in het midden zetten ?

vr gr de leek

Nee, de "inhoud" van het signaal blijft hetzelfde. Het gaat er om de kleuring van de luisterruimte te corrigeren, niet de zangeres.

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

JohnWx

Citaat van: Perfect_audio op juli 29, 2011, 13:50:31
Citaat van: John Wx op juli 29, 2011, 13:16:13
Dan heb je het referentiesignaal op de luisterplaats(en) zoals de maker van de CD dat heeft bedoeld.

is dat zo ? stel dat de zangeres uit het midden staat gaat de software haar dan in het midden zetten ?

vr gr de leek

Nee, de "inhoud" van het signaal blijft hetzelfde. Het gaat er om de kleuring van de luisterruimte te corrigeren, niet de zangeres.

Ron

oke thx


wacht nog op een stereo versie maar dan meer in de occasion prijsklasse  8-) niet dat het ze geld niet waard is maar voor mij wel op dit moment
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

xander32

#215
Haha  :-D, ik begrijp het verwarrende van de term "passief" in deze maar de Reference 3 van Theo bezit een extra woofer welke op een mechanische wijze, middels een soort van stangensysteem wordt aangestuurd ... Deze wordt niet direct gevoedt vanuit de amp. Indirect is dan allicht een betere verwoording dan passief ¿


Sander.

Citaat van: still life op juli 29, 2011, 10:59:57
zo te zien is vooral de respons v/d rears & sub bijgestuurd/afgevlakt..

maar ADSY doet meer dan dat..  :-D


CiteerMijn vermoeden is dat de mechanische constructie betreft de aansturing van de 2e (passieve) bass-driver daaraan debet is.

die passieve wordt helemaal niet aangestuurd, dacht ik..  :wink:
denk dat ze vooral rond 100Hz de amp wat geginnen te kietelen  :angel:

Citaat van: still life op juli 29, 2011, 10:59:57
zo te zien is vooral de respons v/d rears & sub bijgestuurd/afgevlakt..

maar ADSY doet meer dan dat..  :-D


CiteerMijn vermoeden is dat de mechanische constructie betreft de aansturing van de 2e (passieve) bass-driver daaraan debet is.

die passieve wordt helemaal niet aangestuurd, dacht ik..  :wink:
denk dat ze vooral rond 100Hz de amp wat geginnen te kietelen  :angel:

Vlearmoes

Hoi allemaal  :roll:

Zoals ik al schreef heb ik mijn topic slecht bij gehouden kwa veranderingen  :oops:
dus ik weet eigenlijk helemaal niet hoe ik moet beginnen.

Laat ik beginnen met de verhuizing naar mijn appartementje

Daar heb ik natuurlijk als eerste mijn tv opgehangen na zorgvuldige metingen kwa hoogte en centraal in het kamer gedeelte  enz
hoogte=meubel  en  center en direct daarboven om het midden van de tv op ongeveer 110cm te krijgen
De speakers plaatsen en de sub in de rechter hoek
het probleem waren  de rears; in mijn vorige stulpje had ik al leidingen in de muur zodat ik monitoren op  hoogte kon ophangen
Hier heb ik mijn oude (35jr)Calinda`s  van stal gehaald om als rears te fungeren (vloerstaanders)  :roll:

Tja en dan komen de upgrade kriebels als alles kwa inrichting aardig op orde is
ook met tips van luisteraars/mede forummers (oa Sander,Rob)

Ik had al de SR8002, Humax  satt ontvanger, DV7600 (ook voor SACD) en de Pana BD35
laat ik de StormIII sub en de technics SL-Q3 niet vergeten

Er kwam al snel een dedicated CD6002 bij
Ook een Nas en Multimediaspeler Mede8ter 400x (tevens HDD-dock) Behoorden tot de upgrades
Om de Sub mooi te laten klinken werd er een Antimode bijgezet.

Al met al een kast vol; maar het was nog niet genoeg volgens Sander;
De Kef`s zouden met een fatsoenlijke eindversterker nog beter gaan presteren!!  :yes:
Iets wat al veelvuldig door anderen werd gedaan.

Zo gezegd zo gedaan; en idd Sander had gelijk; de Kef`s hadden deze upgrade echt nodig in de vorm van een Classè CA-150   Die bij W&W in de aanbieding was; het ging er echt veel op vooruit !

Rob tipte mij een mooie StadiumIII  dus de StormIII  moest ook het veld ruimen naar een nieuw baasje  :yes:

De DV7600 werd vervangen door een DV7001

Al met al een set waar ik veel luister en kijk plezier van heb gehad !!


Maaaar toen kwam Marantz met de nieuwe serie uit; oa de SR 7005 en een alles speler
de UD5005   :-o
StadiumIII (Rob)was 1 van de eersten die zo`n minimalistische set in huis had gehaald
en met veel lovende woorden op het forum dit beschreef.

Ik werd daar ook door gecharmeerd;   Minder is Meer!!


Het down/upgrade virus sloeg hier ook weer hard toe

Langzaam gingen er hier onderdelen in de verkoop en moest de ogen open houden  om dit ook te realiseren

Als eerste de DV7001 (immers de BD35 speelde ook de dvd`s af)
Als 2de de CD6002 die me in contact bracht met Ron van Perfect-Audio   maar daar over strakjes meer.

De Humax HDCI200 werd vervangen door een Technisat HD S2 met pvr

Nadat ik op Marktplaats een Marantz een BD8002 had gezien moest ik heel goed de reviews lezen
want er stond immers een UD5005 in de planning; in mijn ogen vond ik de BD8002 een mooiere speler en de reviews waren er naar.

Tja;    en dan wordt de kast al aardig leeg als je van 3 apparaten er 1 maakt; Marantz BD8002


Tja dan rest nog de reciever  Waarom eigenlijk  de combinatie werkte toch goed??
 
Het zou een Marantz SR7005, vanwege een veel beter audyssey systeem, worden na alle lovende woorden van Rob,  maar Ron had nog een mooi alternatief in de vorm van een Integra 8.9 die enkele voordelen had t.o.v. de Marantz

De Integra had ook geen extra eindversterker meer nodig  door de Bi-amp mogelijkheid
en de geintegreerde Audyssey multEQ  Pro die geactiveerd kon worden

(Dus de Classè staat nu nog werkeloos in de opslag; te koop)

Al review`s lezende moest het een prachtig apparaat zijn
Met veel geluk stond er ook nog  1 op Marktplaats  de Integra 9.9   1 typetje hoger en een jaartje ouder, voor leuk geld, en kon daar de Pana BD35 op inruilen  met bijbetaling ; dus die zou het worden.


Nu vragen jullie je natuurlijk af; waarom al die upgrades ?

Ten eerste;  het is een virus
Ten tweede; kunne jullie daar zelf ook een antwoord op vinden op het forum
Daar zijn hele topic`s over geschreven en ik heb daar mijn conclusies uit getrokken;
en deze kon ik allemaal positief beamen door de ervaringen  in luisteren en kijken.

oa;  waarom een DV7001 tov de DV7600,
of;  is een dedicated CD (CD6002)speler extra, beter is dan een DV speler,
of;  een extra eindversterker iets toevoegt  enz enz

En;  een dikke JAAA  ze brachten allen iets extra`s

Ten derde;   als ik het leuk zou spelen (goed verkopen en inkopen) kon ik er geld aan overhouden
(als straks de Classè is verkocht lukt dat)

Tot zover de veranderingen....en nu het Audyssey verhaal waar jullie allemaal op zaten te wachten!

Het begin is moeilijk daar de Audyssey ons ons eerst tegen de haren in streek met de SR 8002 en andere modellen die daar mee waren uitgerust.  :no:
niemand wilde daar gebruik van maken om dat de resultaten  niet naar behoren klonken!  puke

Bij mijn verkoop van de CD6002 aan Ron van Perfect -Audio
kon ik het zo regelen dat hij op zaterdag zou komen met de mededeling dat StadiumIII (Rob)
ook zeer geïnteresseerd was in het Audyssey systeem aan boord van de Marantz SR7005,
en ik in mijn toekomstige reciever,  om deze te unlocken en af te stellen.

Samen hadden we vele vele vragen die allemaal duidelijk werden uitgelegd, toegelicht met grafieken
en de kennis van Ron
Bv; de integratie van een sub?? high low enz
Ook het akoestische aspect van het inregelen kreeg ruim de aandacht; wat doet het zonder bijkomende kosten kwa absorptie panelen of andere hulpmiddelen of opstelling van meubelen
in de ruimte
En natuurlijk het kostenplaatje van al dit moois.

Rob was natuurlijk hele maal enthousiast (net als ik maar ik had nog geen (nieuwe/andere)reciever )
Hij maakte de eerste afspraak met Ron; en zijn verslag staat uitgebreid op het forum met een hele dikke plus voor het nieuwe Audyssey systeem dat in de nieuwe modellen is verwerkt

"Een nieuwe luister ervaring" noemde Rob het.



Wordt vervolgd met foto`s



Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

TurboMarco

Zo Theo dat leest lekker weg ,en wat betreft een extra ev die niet meer noodzakelijk blijkt te zijn kan ik mij ook wel in vinden  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

xander32

Hey Theo; goed dat je jouw draadje weer uit het slob heb gehaald :yes:. Jouw set en aanpak is het meer dan waard om hier te delen met anderen.


Sander.

lo

Hahaha...... je verhaal was het wachten waard Theo, zeer benieuwd weer naar de ondersteunende foto's pompom
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

jrm

Leuk verhaal en vooral duidelijk, bedankt!

Inderdaad hunkeren wij natuurlijk naar de foto's...

Cornelis1921

Al ben geen HTman, toch bedankt voor het mooie verslag en veel plezier toegewenst met nieuwste up-grade. Groeten van Cor.
"Het is niks zonder pics!" (Moet ik nodig zeggen.)
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

still life

Citaat van: Marco op juli 30, 2011, 18:16:34
Zo Theo dat leest lekker weg

:yes:

Citeer,en wat betreft een extra ev die niet meer noodzakelijk blijkt te zijn kan ik mij ook wel in vinden  :yes:

met die setup/gear  :yes: I still need some(ting) extra..  :cry:
         
&   TTIWWP

:-D

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

xander32

Gisteren (ook) bij Theo op visite geweest om de werking van de PRO-upgrade van Audyssey te ervaren en natuurlijk in de eerste plaats om weer eens bij te praten.

Betreft de PRO-upgrade: het creëren van een soundbubble in een meerkanaals set, met EQ-settingen op maat, doet deze erg veel goeds. Ik ben overtuigd. Datzelfde kan die ook aangaande het stereo, echter ben ik daarvan nog steeds niet gecharmeerd. Wat dan (erg) goed gaat is er een breed, groot stereobeeld neerzetten, zonder specifiek 1 sweetspot. Maar ik hoorde ook enige compressie van het geluid, het werd wat minder vloeiend en klonk minder natuurlijk dan in bijvoorbeeld de stereo-direct setting.

Daarnaast ook een duidelijk verschil kunnen constateren tussen de analoge en digitale verbinding van de BD8002 met de Integra. Daar klonk de digitale verbinding duidelijk sprankelender en wat vloeiender dan de analoge ...


Maar hetgeen mij voorgaande bezoekjes al was opgevallen werd nu wederom bevestigd: Theo heeft er een mooie set staan welke er een zeer aangenaam, relaxed geluid neerzet. Daar is het moeiteloos uren achtereen genieten.

Theo bedankt voor de gastvrijheid, het was gezellig!


Sander.

Vlearmoes

Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v