subwoofer aansluiten

Gestart door sebaviaan-adonis, november 06, 2006, 16:25:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sebaviaan-adonis

Hallo lezer(es),

Kan iemand mij van uitleg voorzien?
Onlangs is na ca. 8 jaar trouwe dienst mijn versterker doorgebrand. Het was een Sony HST-471 surround systeem. Ik ben nooit zo met de kwaliteitsverschillen in geluid bezig geweest, maar toen ik een versterker van mijn buurjongen kon lenen hoorde ik ineens drastische verschillen. Op advies van weer een ander heb ik nu een 2e hands Marantz sr 7200 op de kop getikt.
De surround speakertjes van mijn Sony-systeem had ik al lang de container in gepleurd, maar de 2 front-speakers en de subwoofer zullen mij nog even van klanken moeten voorzien alvorens ik geld heb voor een mooie surround-speaker-set (Mordaunt Short is mij aanbevolen). Nu heb ik het idee dat ik deze passieve subwoofer niet op de versterker aangesloten kan worden zonder eindversterker. Er is namelijk maar 1 aansluitpunt en niet een + en een - zoals ik gewend ben...... Heb ik gelijk of moet ik iets anders doen?

Groeten Sebastiaan, Wageningen.

Maurice

Mordaunt Short moet zeker goed samen gaan, maar ik zou zeer zeker meerdere merken beluisteren. Jouw smaak is niet die van de ander!
DLS maakt ook mooie en betaalbare speakers bijv. Sommigen vinden B&W er weer mooi bij klinken.

Subwoofer: Je hebt dus een gewone luidspekerkabel van je passieve sub naar je versterker lopen?
Indien er op de sub een line-ingang zit, dan kun je met een fatsoenlijk cinch kabel naar je versterker subwoofer-out.
Indien niet op de sub aanwezig, dan moet je dus met normale luidsprekerkabel werken. Heb je twee paar kabels (dus link ?n rechts), dan kun je deze gewoon op je B-speaker aansluiting zetten. Is er slechts ??n paar (plus en min) dan moet je heel voorzichtig zijn. Ik zou namelijk zeggen dat je dan de min op bijvoorbeeld min van links plaatst en de plus op de plus van rechts. Maar dit durf ik niet hard te maken!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Stadium III

Ok het is makkelijk als je de achterkan van je subwoofer ff als foto post

Er zijn verder 2 manieren van aansluiten

1: je gaat vanuit de Sub Pre out achter op de reciever met een tulp kabel naar je subwoofer line in en je sluit je sat's aan met luidsprekerdraad

2: je gaat vanuit je luidspreker aansluiting A naar je subwoofer en dan ga je vanuit je subwoofer verder naar je speakers
hiervoor moet je links en rechts naar de subwoofer brengen en dan ook weer links en rechts naar de sat's brengen zodat je subwoofer het signiaal naar je sat's kan filteren.

ik hoop dat je het zo snapt

stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

sebaviaan-adonis

#3
http://koopjes.marktplaats.nl/audio_tv_en_video/luidsprekers/58378371.html

Op deze advertentie staat hetzelfde systeem. Op deze manier moet de woofer aangesloten worden.
Maar op de achterkant van de versterker is slechts 1 aansluitpunt voor een woofer en niet een links en een rechts. Op zich is dit natuurlijk logisch, maar kan ik zowel de plus als de min in hetzelfde aansluitpunt steken? Mijn boerenverstand zegt me dat dit net zoiets is als kortsluiting veroorzaken.....
Sats zijn toch de achter (rear) speakers? Die heb momenteel niet, dus daar kan ik niet zoveel mee

Maurice

#4
Citaat van: sebaviaan-adonis op november 06, 2006, 20:03:29
http://koopjes.marktplaats.nl/audio_tv_en_video/luidsprekers/58378371.html

Op deze advertentie staat hetzelfde systeem. Op deze manier moet de woofer aangesloten worden.
Maar op de achterkant van de versterker is slechts 1 aansluitpunt voor een woofer en niet een links en een rechts. Op zich is dit natuurlijk logisch, maar kan ik zowel de plus als de min in hetzelfde aansluitpunt steken? Mijn boerenverstand zegt me dat dit net zoiets is als kortsluiting veroorzaken.....
Sats zijn toch de achter (rear) speakers? Die heb momenteel niet, dus daar kan ik niet zoveel mee
Plus en de min in hetzelfde aansluitpunt geeft inderdaad kortsluiting  shutup

Was deze onderdeel van zo'n all-in-one set? Indien ja, dan ben ik bang dat jouw oude versterker een speciale uitgang voor deze sub had (niet standaard/universeel dus).
Maar in die advertentie zie ik geen sub, heb je misschien hier een foto van? Indien je die niet kan plaatsen, dan kun je hem eventueel wel mailen naar maurice (apenstaart) , dan plaats ik hem wel.

Maar in principe moeten jouw fronts ook leuk geluid geven, dus misschien kun je ook die tijd wel zonder sub.  :mrgreen:
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

sebaviaan-adonis

#5
Het was inderdaad zo'n all-in-one set. Foto's zal ik even mailen.
Het geluid is te doen, maar ik mis toch wel een hoop power in de lage tonen. Volgens mij zijn de zuilen (fronts) die bij het sony-systeem horen daar niet echt op gebouwd ook al zijn ze 160 Watt (voor wat het waard is).....

Groeten Sebastiaan.

Bedankt voor het plaatsen van de foto''s (zie volgende bericht)
Van boven naar onder is het:

- aansluitingen op achterkant van de oude versterker
- de oude versterker
- de subwoofer
- de aansluitingen op achterkant van woofer

Maurice

Citaat van: sebaviaan-adonis op november 07, 2006, 12:52:31
Het was inderdaad zo'n all-in-one set. Foto's zal ik even mailen.
Het geluid is te doen, maar ik mis toch wel een hoop power in de lage tonen. Volgens mij zijn de zuilen (fronts) die bij het sony-systeem horen daar niet echt op gebouwd ook al zijn ze 160 Watt (voor wat het waard is).....

Groeten Sebastiaan.

At your service:




Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

malinwa001

Heb ook vraagje over m'n sub.
Is een Wharfedale Powercube 12 DX+
Hoe en waar sluit ik die aan op mijn SR8001? Moet ik die aansluiten als speaker?
Vind het niet in de handleiding.
(Heb een subwooferkabel van 3m van Audioquest)

Maurice

@ sebaviaan-adonis

Nog terugkomend op jouw vraag: deze wijze van sub aansluiten is inderdaad niet standaard!
Een mooie oplossing is er volgens mij niet, maar voordat je ??n van de volgende mogelijkheden probeert, zou ik eerst de reacties van anderen afwachten:
1. Je sluit hem aan op bijv. het rechterkanaal. Nadeel is dat de versterker een ongelijke belasting ziet, die nogal lastig is ook (sub vraagt nu eenmaal veel).
2. Eventueel kijken of bridgen mogelijk is. Indien dit zo is, dan staat dit in de handleiding van de versterker uitgelegd. Staat er niets, begin er dan ook niet aan!

Ow, er is trouwens wel een mooie oplossing!!!  pompom
Een losse subversterker  aanschaffen, van bijvoorbeeld Hypex, Thomessen, Detonation o.i.d.
Dan kun je van de versterker naar de subversterker met subwoofer-out. De subversterker zelf sluit je direct aan op de twee draden van de sub. Je moet dan echter wel een kastje om de subversterker bouwen.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Citaat van: malinwa001 op november 07, 2006, 20:26:22
Heb ook vraagje over m'n sub.
Is een Wharfedale Powercube 12 DX+
Hoe en waar sluit ik die aan op mijn SR8001? Moet ik die aansluiten als speaker?
Vind het niet in de handleiding.
(Heb een subwooferkabel van 3m van Audioquest)
Heb je een fotootje van de achterkant van de sub en de versterker (iig daar waar de aansluitingen zitten), dat praat wat makkelijker!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

sebaviaan-adonis

Ik zal een en ander eens in overweging nemen. Bedankt voor de hulp!

Groeten Sebastiaan


Stadium III

Citaat van: Maurice op november 07, 2006, 22:26:12
Citaat van: malinwa001 op november 07, 2006, 20:26:22
Heb ook vraagje over m'n sub.
Is een Wharfedale Powercube 12 DX+
Hoe en waar sluit ik die aan op mijn SR8001? Moet ik die aansluiten als speaker?
Vind het niet in de handleiding.
(Heb een subwooferkabel van 3m van Audioquest)
Heb je een fotootje van de achterkant van de sub en de versterker (iig daar waar de aansluitingen zitten), dat praat wat makkelijker!

Zoals ik gezien heb op de sub kun je het met een subwoofer kabel vanuit je sub pre out vanaf je reciever naar de line ingang van je subwoofer
Als je slim bent pak je een splitter en verbindt je rood en wit van de line in
Verder in je reciever speakers op small zetten en de cross-over op 120 100 of 80 hz zetten net wat goed is naar jou gehoor en waar je speakers beginnen met afvalen
80 hz is de thx norm naar mijn weten

suc 6 ermee en als het niet lukt laat maar weten
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

malinwa001

Stadium III, ik heb hem zo aangesloten, maar hoor (voel) amper bas zelfs als ik het geluid helemaal open zet  :oops:

Maurice

Citaat van: malinwa001 op november 16, 2006, 08:20:37
Stadium III, ik heb hem zo aangesloten, maar hoor (voel) amper bas zelfs als ik het geluid helemaal open zet  :oops:

Probeer ook eens andere fase instellingen!

Zie je wel een uitslag van de woofer? Anders krijgt die amper signaal.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude