NR1200 vervormt bij hoog volume

Gestart door theedge33, september 29, 2023, 15:56:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

theedge33

Ik heb sinds een tijdje een marantz nr1200 met daarbij monitor audio rx8 luidsprekers en jamo d12 sub. De rx8 luidprekers hebben een impedantie van 4 ohm en dat is ook waar ik de nr1200 op heb ingesteld. Echter als het volume voorbij 70 komt begint het geluid te vervormen. Inmiddels al de receiver omgeruild voor een nieuwe maar nog steeds de vervorming. Ook met dali spektor2 boekenplank speaker t zelfde probleem. Hebben jullie nog tips of verwacht ik teveel van de nr1200?

Marvin

Welkom..!
Moeilijk te bepalen zo op afstand, maar wellicht verwacht je inderdaad iets teveel uit het kastje.
Ik zou eens kijken of je een wat zwaardere versterker kan proberen.
Of je sluit er een externe versterker op aan, mogelijkheden genoeg.
In ieder geval niet zo luid luisteren dat er vervorming op treed, dit sloopt je luidsprekers namelijk.

JohnWx

Hoi en welkom

Het zou gewoon perfect kunnen ik weet niet hoe hard je speelt maar denk dan eerder aan de speaker of de Marantz is een maandag ochtend ding


Succes met zoeken
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Emiel77

De NR1200 is niet geschikt voor het aansturen van speakers met een impedantie lager dan 8 Ohm.
De Monitor Audio's hebben 4 Ohm nodig en de Dali's 6 Ohm.

2 opties wat mij betreft, of 8 Ohm speakers, of een versterker geschikt voor 4 Ohm.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

theedge33

Dank voor het meedenken. De nr1200 is in het menu in te stellen op 4,6 en 8 ohm luidsprekers dus lijkt me dat dat gewoon goed moet gaan met de speakers. Kan dikkere luidsprekerkabel nog uitmaken? Of kan t aan de kwaliteit van de spotify streams liggen? Zijn er eventueel meer mensen met een vergelijkbare config die t zelfde ervaren?

Marvin

Je speelt te hard voor de combinatie die je hebt staan, dat is wel duidelijk.

Hoewie Loewie

Citaat van: theedge33 op september 29, 2023, 20:03:13Of kan t aan de kwaliteit van de spotify streams liggen?
Hoi. Dat ligt eraan. Heb je de betaalde versie en zo ja, heb je dan ingesteld op de hoogst mogelijke kwaliteit?

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

AudioPhillie

Je verwacht volgens mij inderdaad te veel van je NR1200.
Test maar eens met een versterker met meer vermogen. Dan ga ik er van uit dat je meer volume uit je speakers haalt. Wat niet perse wil zeggen dat je de volume knop verder open kan draaien.
Als je het dan bij een Marantz amp houdt zal je geluid waarschijnlijk ook "mooier" zijn op een lager volume.

Indien het aan de kwaliteit van de stream ligt zou je naar mijn idee op een iets minder hard volume ook al moeten horen dat het geluid niet zuiver is.
"Velen houden van eerlijkheid, zolang er gezegd wordt wat de ander wil horen"

CBdicX

#8
Dikkere kabels maakt niets uit tenzij je van die pis dunne 0.75mm gebruikt.
Vanaf 1.5mm gaat het op korte afstanden wel goed, ga je naar +5 meter dan is 2.5mm nodig, wel OFC.

70/75% volume lijkt mij niet te doen, dat is voor de meeste versterkers richting ademnood (en vervorming ) zeker op 4 ohm, en zal ongezond hoog zijn in dBs.
Is dit nodig om gewoon te kunnen luisteren, is er iets mis.

Als ik mijn Cinema 40 op 3/4 volume zet, ga ik even buiten staan 🔊🥵

Frits Denon

Kijk uit! Als je versterker gaat clippen kan dat tweeters gaan kosten. Ik zou een zwaardere versterker gaan zoeken.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

CBdicX

#10
NR1200

Ik lees net 75 watt bij 8 ohm, en er staat NEE bij 4 ohm :-o

Marvin

In mijn boekje staat dat bij halvering van de weerstand het uitgaande vermogen verhoogt.
Ideaal gezien verdubbeld je vermogen, maar dat doen maar weinig versterkers daadwerkelijk.
Met een nominale 4 ohm belasting zal het uitgevoerde wattage dus verhogen, ik denk dat de nr1200 daardoor vervormt.

CBdicX

#12
Citaat van: marvin op september 29, 2023, 21:48:37In mijn boekje staat dat bij halvering van de weerstand het uitgaande vermogen verhoogt.
Ideaal gezien verdubbeld je vermogen, maar dat doen maar weinig versterkers daadwerkelijk.
Met een nominale 4 ohm belasting zal het uitgevoerde wattage dus verhogen, ik denk dat de nr1200 daardoor vervormt.

Klopt, het is anders om, stomme beginners fout  :schater:

Maar hoe dan ook, 75 watt blijft 75 watt, dat wordt niet magisch opeens 150 watt.
Zakken doet het wel, 150 op 4 ohm, 100 op 8 ohm bijvoorbeeld.
Vandaar de opgaves vaak beginnend op 8 ohm en dan een hoger vermogen op 4 ohm (en dat max vermogen dan vermelden), wederom marketing 😁

CBdicX

RX8 speakers:

Recommended Amplifier Requirements
50 - 175W

Emiel77

Marantz specificeert geen vermogen bij 4 ohm, dus is dit niet als geschikte combinatie getest.
Vervorming op hoog volume met deze combinatie is dan te verwachten.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K