Vraag over Ohm

Gestart door themaestro, augustus 14, 2023, 20:43:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

themaestro

Hallo lui,  ik heb een Musical Fidelity M6Si versterker die 8 ohm levert met een set PSB Synchrony One die volgens de specs een 4 ohm speaker is.
Ik moet zeggen, alles klinkt super, maar ik vraag me af, a-technisch zijnde, of dit op de lange duur geen probleem oplevert.
Alvast bedankt.
Musical Fidelity cd transport x-ray v8, Musical Fidelity x-dac v8, Mystère ai11, Musical Fidelity M6Si,  PSB Synchrony One,  Tannoy XT8F, Sony PS-6750 met Nagaoka MP200, Fluance RT85 2M Blue.
" The message is in the music "

Emiel77

Op zich hoeft dit geen probleem te zijn, maar als de fabrikant geen vermogen specificeert bij 4 Ohm houdt dit meestal in dat dit niet specifiek getest is als veilige combinatie.

4 Ohm speakers vragen meer stroom dan 8 Ohm dus zou je in theorie in de problemen kunnen komen met de eindtrap van de versterker als deze niet voldoende is beveiligd (oververhitting).

Zo te zien kan de Musical Fidelity M6Si 2x 220W bij 8 Ohm leveren.
De PSB Synchrony One vraagt een aanbevolen vermogen van 20 - 300 W bij 4 Ohm.

Bij normale luistervolumes zou ik hiermee geen echte problemen verwachten, maar bij piekbelastingen loop je wel het risico op beschadiging van de eindtrap.

Nee ben geen expert, maar dit is wat ik in het verleden zelf al eens heb mogen ervaren :-D

Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

themaestro

Citaat van: Emiel77 op augustus 14, 2023, 22:23:46Op zich hoeft dit geen probleem te zijn, maar als de fabrikant geen vermogen specificeert bij 4 Ohm houdt dit meestal in dat dit niet specifiek getest is als veilige combinatie.

4 Ohm speakers vragen meer stroom dan 8 Ohm dus zou je in theorie in de problemen kunnen komen met de eindtrap van de versterker als deze niet voldoende is beveiligd (oververhitting).

Zo te zien kan de Musical Fidelity M6Si 2x 220W bij 8 Ohm leveren.
De PSB Synchrony One vraagt een aanbevolen vermogen van 20 - 300 W bij 4 Ohm.

Bij normale luistervolumes zou ik hiermee geen echte problemen verwachten, maar bij piekbelastingen loop je wel het risico op beschadiging van de eindtrap.

Nee ben geen expert, maar dit is wat ik in het verleden zelf al eens heb mogen ervaren :-D


Dan denk ik wel dat het goed komt, ik draai nu al niet harder dan 8 à 9 uur.
Thanx!
Musical Fidelity cd transport x-ray v8, Musical Fidelity x-dac v8, Mystère ai11, Musical Fidelity M6Si,  PSB Synchrony One,  Tannoy XT8F, Sony PS-6750 met Nagaoka MP200, Fluance RT85 2M Blue.
" The message is in the music "

CBdicX

Citaat van: themaestro op augustus 15, 2023, 00:11:05Dan denk ik wel dat het goed komt, ik draai nu al niet harder dan 8 à 9 uur.
Thanx!

Ik draai ook na 8-9 uur niet hard om geen last met de buren te krijgen  :-D

SB_Marantz

Ik begrijp de vraagstelling maar deze is niet correct evenals de reactie.

Om te beginnen is een luidspreker een reactieve belasting voor een versterker en de impedantie is nooit 8 of 4 Ohm.
Deze fluctueerd......als ik b.v. mijn eigen luidsprekers pak dippen deze naar 3 Ohm in het laag en pieken naar in meen 20 Ohm in het hoog.
Elke speaker heeft een impedantie curve.
Een versterker doet niets anders dan stroom en of spanning leveren.
Hoe lager de impedantie van de speaker hoe harder de versterker moet werken.
Zeker wanneer je wat gas gaat geven.

Elke ok versterker zou een impedantie dip van een pak hem beet 3 a 2,5 Ohm aan moeten kunnen.

Verder heb ik me suf gezocht naar de specs van deze versterker en vindt het uitermate vreemd dat aan een 4 Ohms belasting niet vermeld staat kwa vermogen. :-o
Nu kan ik dat wel testen uiteraard.


Hoop dat het zo een beetje duidelijk is?
 
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX

#5
Klopt, opgegeven ohm waardes zijn gemiddeld en dippen en stijgen die waardes behoorlijk tijdens gebruik.

Een 4 ohm speaker kan dippen naar 1 ohm of zelfs lager, daar moet een versterker wel tegen kunnen.
Een 8 ohm speaker is dan wat makkelijker voor een versterker.

McIntosh bijvoorbeeld levert 300 watt gegarandeerd bij 8, 4 en 2 ohm, maar dat kost dan wel wat......

Mijn Kef R5 zijn 8 ohm en dippen naar 3.2 ohm.
Geen probleem voor de gemiddelde versterker op lange speelduur, op hoog volume.

themaestro

Citaat van: SB_Marantz op augustus 15, 2023, 09:22:42Ik begrijp de vraagstelling maar deze is niet correct evenals de reactie.

Om te beginnen is een luidspreker een reactieve belasting voor een versterker en de impedantie is nooit 8 of 4 Ohm.
Deze fluctueerd......als ik b.v. mijn eigen luidsprekers pak dippen deze naar 3 Ohm in het laag en pieken naar in meen 20 Ohm in het hoog.
Elke speaker heeft een impedantie curve.
Een versterker doet niets anders dan stroom en of spanning leveren.
Hoe lager de impedantie van de speaker hoe harder de versterker moet werken.
Zeker wanneer je wat gas gaat geven.

Elke ok versterker zou een impedantie dip van een pak hem beet 3 a 2,5 Ohm aan moeten kunnen.

Verder heb ik me suf gezocht naar de specs van deze versterker en vindt het uitermate vreemd dat aan een 4 Ohms belasting niet vermeld staat kwa vermogen. :-o
Nu kan ik dat wel testen uiteraard.


Hoop dat het zo een beetje duidelijk is?
 
Dank je, maar mag ik er van uit gaan dat het in mijn geval met een vermogen van 2x220w geen probleem zal zijn?
Zeker als je weet dat de volumeknop zelden voorbij de 9 uur positie komt.
Musical Fidelity cd transport x-ray v8, Musical Fidelity x-dac v8, Mystère ai11, Musical Fidelity M6Si,  PSB Synchrony One,  Tannoy XT8F, Sony PS-6750 met Nagaoka MP200, Fluance RT85 2M Blue.
" The message is in the music "

CBdicX

#7
Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken, maar die volume niet voorbij de 9.00 uur.... :wink:

SB_Marantz

Citaat van: CBdicX op augustus 15, 2023, 09:52:52Klopt, opgegeven ohm waardes zijn gemiddeld en dippen en stijgen die waardes behoorlijk tijdens gebruik.

Een 4 ohm speaker kan dippen naar 1 ohm of zelfs lager, daar moet een versterker wel tegen kunnen.
Een 8 ohm speaker is dan wat makkelijker voor een versterker.

McIntosh bijvoorbeeld levert 300 watt gegarandeerd bij 8, 4 en 2 ohm, maar dat kost dan wel wat......

Mijn Kef R5 zijn 8 ohm en dippen naar 3.2 ohm.
Geen probleem voor de gemiddelde versterker op lange speelduur, op hoog volume.

Je drukt je wat ongelukkig uit vind ik: Een 4 Ohm speaker die naar 1 Ohm dipt?
Die 4 Ohm is NOMINAAL.
En ik ken maar 2 merken die naar 1 Ohm dippen. Scintilla en Infinity kappa 9.

Jouw oude MC heeft uitgangstrafos waardoor het max vermogen hetzelfde blijft ongeacht de belasting.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: themaestro op augustus 15, 2023, 13:52:11Dank je, maar mag ik er van uit gaan dat het in mijn geval met een vermogen van 2x220w geen probleem zal zijn?
Zeker als je weet dat de volumeknop zelden voorbij de 9 uur positie komt.

Ik weet niet of er een schema van die versterker is?
Maar zoals ik al eerder zei vind ik het heel erg raar dat er alleen maar @8 Ohm gespecificeerd wordt!
Ik ga dus even nergens vanuit.....alleen feiten.
Kan wel wat roepen maar dat is gissen.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX

#10
Citaat van: SB_Marantz op augustus 15, 2023, 15:28:20Je drukt je wat ongelukkig uit vind ik: Een 4 Ohm speaker die naar 1 Ohm dipt?
Die 4 Ohm is NOMINAAL.
En ik ken maar 2 merken die naar 1 Ohm dippen. Scintilla en Infinity kappa 9.

Jouw oude MC heeft uitgangstrafos waardoor het max vermogen hetzelfde blijft ongeacht de belasting.



Klopt, ongelukkig uitdrukken doe ik eigenlijk dagelijks op het toilet......  :wink:

Ik lees en zie vaak testen waar toch wel uit komt dat speakers richting die 1 ohm zakken, nu geen merken paraat.
Lijkt mij toch aannemelijk als 8 ohm zakt tot onder de 4 ohm, 4 ohm dit doet onder de 2....

Maar goed, ik ben geen techneut, dus: