geluid verschil tusen speakers

Gestart door CBdicX, mei 29, 2023, 08:41:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Een test gedaan tussen 4 speakers om te horen wat en hoe groot het verschil is.
Dat waren Magat Symbol Pro 110, Magnat Needle Sat, Kef Q6C en de Hava 40W.
Allemaal goedkope speakers, Symbol Pro en Hava rond de 100 euro voor een set, de Needle is rond de 150, en de Q6 was in het verleden wat prijziger, denk 300-400 euro.
 
Wat wel opviel tijdens dit kleine experimentje is het enorme geluid verschil tussen speakers.
Echt een verschil tussen dag en nacht, en dat in deze goedkope prijsklasse.
De een hoog en midden, de volgende hoog en laag, en dan weer nadruk op midden.

Ben je niet tevreden over het geluid, ga niet klooien met versterkers, die doen 10% van het geluid, ze versterken, klaar.
Laat gewoon via Internet wat merken en modellen komen, ga lekker zitten en sluit er bijvoorbeeld een op links en 1 op rechts, zo kan je 1 op 1 vergelijken met de balans knop.

En niets is goed of fout, dit is puur persoonlijke voorkeur en die is bij iedereen totaal anders !

Niet vergeten de versterker op MONO te zetten, anders hoor je geluiden uit de ene komen die niet in de ander zitten  :wink:

Frits Denon

Je slaat de spijker op zijn kop. En vergeet de akoestiek van de ruimte niet. Ook zeer bepalend.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

CBdicX

#2
Citaat van: Frits Denon op mei 29, 2023, 08:54:33Je slaat de spijker op zijn kop. En vergeet de akoestiek van de ruimte niet. Ook zeer bepalend.

Klopt, maar dat is dan voor alle speakers het zelfde, dus klopt het vergelijk.

Gaan luisteren naar speakers bij iemand anders of zo'n luisterkamer bij een dealer werkt niet, juist vanwege de akoestiek en zeker andere vorm en bekleding van de ruimte.
Daar kan je wel weer onderling speakers beoordelen maar hoe dat dan thuis gaat klinken  :-o

Frits Denon

Nou het geeft je wel een beeld wat wel en wat niet. Ik heb samen met mijn zoon Elac FS 407 beluisterd en de FS 408 bij een dealer hier in Groningen / Drente.

De 407 verbleekte compleet bij de 408. Vond mijn zoon ook.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

CBdicX

Citaat van: Frits Denon op mei 29, 2023, 19:36:50Nou het geeft je wel een beeld wat wel en wat niet. Ik heb samen met mijn zoon Elac FS 407 beluisterd en de FS 408 bij een dealer hier in Groningen / Drente.

De 407 verbleekte compleet bij de 408. Vond mijn zoon ook.


Kan best in die ruimte.
Zou ook precies andersom kunnen uitpakken bij je thuis.

Maar goed, je neemt wel het verschil waar tussen 2 type speakers in dezelfde ruimte, dat is sowieso een goede stap  :yes:

pameijer

Het probleem is dat je die verschillen alleen zo goed opmerkt als je een directe A-B vergelijking doet. Stel: speakers A zijn veel fijner en beter dan speakers B. Dat hoor je in een directe vergelijking. Maar een paar dagen daarvoor had je alleen speakers B en daar klonk je muziek super op. Dan klinkt de muziek dus super. Pas als je weet dat het beter kan ga je twijfelen. Maar nadat je speakers A weer terug hebt gebracht omdat ze te duur/ niet van jou waren, ga je na een tijdje weer genieten van je oude speakers.

Ik had hetzelfde op mijn slaapkamer. Heb daar onbekende maar prima standmounts met een rukversterker. Klinkt prima. Maar heb er ook een tijdje ProAc speakers gehad op dure Marantz versterking, wauw, zó goed! Maar geniet ik meer van de muziek? Nee. Sowieso luister ik op mijn slaapkamer vooral Radio 2 via de ether. Luistert allemaal niet zo nauw.

Natuurlijk zijn er ook gewoon slechte speakers, die veel te veel of veel te weinig van een bepaald frequentiespectrum laten horen. Zoals die boembass troep, of veel te felle in het hoog speakers. Maar elke redelijk goed ontworpen speaker klinkt eigenlijk best okay, als je maar geen vergelijkingsmateriaal hebt.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

CBdicX

#6
Citaat van: pameijer op mei 30, 2023, 20:35:20Het probleem is dat je die verschillen alleen zo goed opmerkt als je een directe A-B vergelijking doet. Stel: speakers A zijn veel fijner en beter dan speakers B. Dat hoor je in een directe vergelijking. Maar een paar dagen daarvoor had je alleen speakers B en daar klonk je muziek super op. Dan klinkt de muziek dus super. Pas als je weet dat het beter kan ga je twijfelen. Maar nadat je speakers A weer terug hebt gebracht omdat ze te duur/ niet van jou waren, ga je na een tijdje weer genieten van je oude speakers.

Ik had hetzelfde op mijn slaapkamer. Heb daar onbekende maar prima standmounts met een rukversterker. Klinkt prima. Maar heb er ook een tijdje ProAc speakers gehad op dure Marantz versterking, wauw, zó goed! Maar geniet ik meer van de muziek? Nee. Sowieso luister ik op mijn slaapkamer vooral Radio 2 via de ether. Luistert allemaal niet zo nauw.

Natuurlijk zijn er ook gewoon slechte speakers, die veel te veel of veel te weinig van een bepaald frequentiespectrum laten horen. Zoals die boembass troep, of veel te felle in het hoog speakers. Maar elke redelijk goed ontworpen speaker klinkt eigenlijk best okay, als je maar geen vergelijkingsmateriaal hebt.

Alles went (zelfs een vent)  :-D

Gewenning is een soort bescherming, als je maar lang genoeg naar een stel speakers luisterd gaat je brein compenseren naar wat jij prettig vind, totdat er inderdaad een set goede speakers wordt neergezet, dan merk je pas wat je gemist hebt.
Kan zelf resulteren in luister moeheid, dan is je brein te veel aan het compenseren en gaat de boel op een gegeven moment op slot, dan is het echt tijd voor een andere set, zowel Stereo als Surround.
Ik heb het gehad met een Center, die ging ik steeds harder zetten om de volcalen goed te kunnen horen.
Dat is verkeerd, die ik nu heb zal ik eerder zachter zetten en dan is alles nog steeds prima te verstaan.

En dat zit tot zekere maten niet in hoe duur de speakers zijn, het geluid profiel moet matchen met jouw voorkeur.
Ik vond de nadruk op midden van die goedkope Hava W40 speakers prettig (voor dit doel), en ander zal zeggen te weinig hoog of juist teveel midden.

Zo moet je zoeken naar de gouden set, en er is er altijd wel weer een nieuwe set aan de horizen  :yes:

mountainbiker

Citaat van: pameijer op mei 30, 2023, 20:35:20Het probleem is dat je die verschillen alleen zo goed opmerkt als je een directe A-B vergelijking doet. Stel: speakers A zijn veel fijner en beter dan speakers B. Dat hoor je in een directe vergelijking. Maar een paar dagen daarvoor had je alleen speakers B en daar klonk je muziek super op. Dan klinkt de muziek dus super. Pas als je weet dat het beter kan ga je twijfelen. Maar nadat je speakers A weer terug hebt gebracht omdat ze te duur/ niet van jou waren, ga je na een tijdje weer genieten van je oude speakers.

Ik had hetzelfde op mijn slaapkamer. Heb daar onbekende maar prima standmounts met een rukversterker. Klinkt prima. Maar heb er ook een tijdje ProAc speakers gehad op dure Marantz versterking, wauw, zó goed! Maar geniet ik meer van de muziek? Nee. Sowieso luister ik op mijn slaapkamer vooral Radio 2 via de ether. Luistert allemaal niet zo nauw.

Natuurlijk zijn er ook gewoon slechte speakers, die veel te veel of veel te weinig van een bepaald frequentiespectrum laten horen. Zoals die boembass troep, of veel te felle in het hoog speakers. Maar elke redelijk goed ontworpen speaker klinkt eigenlijk best okay, als je maar geen vergelijkingsmateriaal hebt.
Tip. Als je dan gaat vergelijken probeer dan eens Bass reflex speakers te vergelijken met gesloten kast speakers.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

CBdicX

Citaat van: mountainbiker op mei 31, 2023, 08:25:02Tip. Als je dan gaat vergelijken probeer dan eens Bass reflex speakers te vergelijken met gesloten kast speakers.


Heb ik zeker al gedaan, meerdere keren.

Met poort klinkt als of er een echo in zit, er zit een na-dreun in.
Zonder poort is meer gecontroleerd, een strakkere bass.

Met poort gaat lager, de woofer van hetzelfde formaat kan een grotere uitslag maken, daar lever je wel wat "kwaliteit" voor in.
Een muzikale subwoofer zal nooit met poort zijn, die zijn altijd gesloten.
Het is maar net wat je wilt, de laagste explosies horen in een film, een poort sub.
Een snelle mooie strakker bass, maar minder LFE effect, een gesloten sub.

Dit is mijn ervaring, en een gemiddelde ervaring op het Net van vele reviewers......

Bulldog

Citaat van: CBdicX op juni 04, 2023, 07:47:34Een muzikale subwoofer zal nooit met poort zijn, die zijn altijd gesloten.
Het is maar net wat je wilt, de laagste explosies horen in een film, een poort sub.
Een snelle mooie strakker bass, maar minder LFE effect, een gesloten sub.

Das toch niet altijd zo hoor, ik kom nu net van 2 zelfbouwsubs van een (scanspeak revelator, plate-amp 500w-gesloten kist van 4cm dik beukenhout, volledig gebraced) naar een gigagrote gepoorte arendal. Ik wil nooit meer terug hoor, zeker niet op stereo-vlak. Alles gaat zoveel makkelijker, rustiger stereobeeld enzoverder. Ik weet dat velen de gesloten kist adviseren voor muziek, maar ik denk dat zulks alleen maar geldt voor de kleinere, vaak goedkopere subs.
Marantz SR7011/Arcam avr850 ~Rotel RMB-1575~Zidoo X20~Zappiti One SE 4K HDR~Bluesound Vault 2~Arcam irDAC II~Kef R700/ RDM3~Kef reference 200C~Klipsch RS-7 surrounds~Arendal 1723 subwoofer 3~ mhzs cd88 ~ oppo BD

Frits Denon

Citaat van: Bulldog op juni 14, 2023, 19:44:32Das toch niet altijd zo hoor, ik kom nu net van 2 zelfbouwsubs van een (scanspeak revelator, plate-amp 500w-gesloten kist van 4cm dik beukenhout, volledig gebraced) naar een gigagrote gepoorte arendal. Ik wil nooit meer terug hoor, zeker niet op stereo-vlak. Alles gaat zoveel makkelijker, rustiger stereobeeld enzoverder. Ik weet dat velen de gesloten kist adviseren voor muziek, maar ik denk dat zulks alleen maar geldt voor de kleinere, vaak goedkopere subs.


Och, ik kom met mijn Elacjes een heel end. :wink:
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

CBdicX

#11
Ik heb nu een svs sb1000 pro, ik wil nog een 2e erbij, misschien dat ik een pb1000 pro erbij ga zetten, maar dat is nog in beraad.
Het is dan wel 20hz voor de sb en 17hz voor de pb.

Vraag mij af of dat geen scheve toestanden gaat geven omdat er altijd gehamerd wordt op bij 2 subs dezelfde subs gebruiken.

EDIT
even een chat gestart met SVS, een gepoorte mixen met een gesloten is geen goed idee !
Ik zou wel een grotere gesloten sub erbij kunnen zetten zoals een SB2000 of 3000 voor meer diepgang, maar 2x de SB1000 zou ook goed werken.

mountainbiker

Citaat van: CBdicX op juni 04, 2023, 07:47:34Heb ik zeker al gedaan, meerdere keren.

Met poort klinkt als of er een echo in zit, er zit een na-dreun in.
Zonder poort is meer gecontroleerd, een strakkere bass.

Met poort gaat lager, de woofer van hetzelfde formaat kan een grotere uitslag maken, daar lever je wel wat "kwaliteit" voor in.
Een muzikale subwoofer zal nooit met poort zijn, die zijn altijd gesloten.
Het is maar net wat je wilt, de laagste explosies horen in een film, een poort sub.
Een snelle mooie strakker bass, maar minder LFE effect, een gesloten sub.

Dit is mijn ervaring, en een gemiddelde ervaring op het Net van vele reviewers......
Ik heb deze track ooit gebruikt om te testen. Een bas reflex kan het niet goed bijbenen.

https://youtu.be/XZ50s9uJlH8
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

CBdicX

#13
Citaat van: mountainbiker op juni 15, 2023, 07:17:17Ik heb deze track ooit gebruikt om te testen. Een bas reflex kan het niet goed bijbenen.

Dat is het nadeel van een poort sub, de snelheid van de woofer is lager door de grotere uitslag die die kan maken.
Bij een explosie is snelheid niet van belang, binnen muziek wel, vandaar die gevleugelde benaming "muzikale subwoofer", of te wel een gesloten sub.

Die gesloten sub kan de explosies uiteraard ook goed doen echter is de laag extensie ietsje minder.
En het is echt ietsje, als voorbeeld een SVS SB1000 doet 20Hz, een PB1000 doet 17Hz, puur door de poorten, een veel grotere kast en een zwaardere versterker.
Die metingen zijn op -3dB wat redelijk luid is, denk in de gemiddelde Nederlandse kamer ga je dat niet gebruiken.
In de prijktijk zal die 3Hz verschil amper merkbaar zijn, maar het verschil in snelheid tussen poort of gesloten wel en dan zit je met gesloten altijd goed  :yes:

CBdicX

Citaat van: Frits Denon op juni 14, 2023, 19:48:02Och, ik kom met mijn Elacjes een heel end. :wink:

Voor die 3 subs van je zou Directional Subwoofer, wat nu op de hogere Cinema serie zit, een mooie toevoeging zijn.....