Hava W40 speakers en het gitaar loopje mistery

Gestart door CBdicX, mei 28, 2023, 14:56:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Na de terleurstelling met de 19 jaar oude Magnat Vintage Towers wilde ik maar weer naar nieuw, maar niet de hoofdprijs.
Oog viel op een set Magnat Symbol Pro 110, een serie die er uit is dus kon dit nu voor 119,00 euro aanschaffen.
Goede speakers voor het doel, Surround, gewoon hoog en een beetje laag, verder niets mis mee maar ze steken uit op een muur als een steenpuist op je voorhoofd  :-D

Ik wilde al mijn huidige ook 15 jaar oude Magnat Needle Sats gaan vervangen die dienst doen als Hight speakers.
Uiteraard geen "hoogvliegers" qua audio maar ook hier voldoende voor het doel, de hoogte kanalen.
Ik liep tegen de Hava W40 aan een platte pannekoek voor muur montage.
Specs geven aan 86 dB, 40 watt RMS, 70-20.000 Hz.

Nou, ik weet niet waar die 70 Hz vandaan komt, denk op Pluto gemeten, maar niet hier op Aarde.
Audyssey kapt ze af op 150 Hz, wat ook gebeurd met de Needle Sats en begrijpelijk voor zo'n type speaker.
(de Dolby Atmos crossover adviesen zijn ook 150 Hz en hoger, omdat het menselijk gehoor ongevoelig is voor lage tonen van boven af !)

Dus ik ga die dingen testen en sluit te vergelijk de Hava op rechts en de Needle op links, en ik denk, wat gebeurd er ??
Ik hoor met de Hava een gitaar loopje wat ik links niet hoor.
De Symbol op links aangesloten, exact het zelfde, geen gitaar, en ook niet met een Kef Q6 Center.
Dus de handel mee naar beneden en op de Cinema 40 aangesloten, en ja hoor daar is dat gitaar loopje weer  :-o

Maar......................

Dit is F#cking Stereo, dat gitaar loopje zit alleen maar rechts, sjesus  :-P

Dus opnieuw het vergelijk gemaakt met de andere speakers en de conclusie van de Hava speakers is, ga dit niet als hoofd speakers gebruiken met een subwoofer, dat wordt een terleurstelling.
Deze speakers hebben de sterke nadruk op het middengebied, rustig hoog, Magnat en Kef zijn scherper in het hoog, weinig bass, maar dat is te brgrijpen.
Het middengebied is veel meer aanwezig dan Magnat en Kef Q6C maar niet onprettig.
Voor mijn doel als Surround en Height zijn het uitstekend speakers die hun werk in het midden/hoog doen, lekker plat en klein van formaat.
De Kef T301 kreeg ook een crossover mee van 150 Hz, en zelfs 180 voor de Surround Back plek.
Maar als je dan naar het prijsverschil gaat kijken, ik heb nu 8 Hava speakers (Surround, Surround Back en 4x Height) voor 400,00 euro, 1 set T301 kost nu 450,00 euro.

Het is altijd een beetje de angst van het onbekende, voor mij ook, maar nu dat ik ze naast andere duurdere speakers heb gehoord ben ik tevreden.
Heb ook foto's gezien dat de woofer eruit geblazen is, tja, als je hier Fullrange op gaat zetten met een pluk volume erachter dan gaat dit ook met andere speakers lukken.
Ik hou mij aan waar Audyssey mee komt, en voor Surround en Height zal het volume beperkt blijven.
Om speakers te bouwen hoef je geen raketgeleerde te zijn, zeker vandaag de dag is alle informatie te vinden, drivers en filters kopen is ook met 1 druk op het toetsenbord gedaan.
Ok, een Kef Nautilus is andere koek maar een beetje geluid produceren is echt geen punt meer, maar wel een beperkte inzet in deze prijsklasse.

Als alles hangt kom ik terug met de Surround conclusie en wat foto's, ik heb 30 dagen retour recht  :wink: 



NB

#1
Ik ben sinds kort (krap half jaar)
met 2 Infinity's op een stand en mijn oude trouwe Q Acousics 3050 vloerstaanders aan het luisteren.
De laatste aan de buitenkant. Op speakers A en B aangesloten op mijn PM 6007.
Dat geeft zo'n bevredigend totaal plaatje, dat ik het echt niet anders zou willen.
Geen tingeltangel precisie, maar een diep en breed live achtig geluid. Dat is waar ik van hou.
Heel blij met dit.
Het was een experiment, maar is een blijvertje!
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

CBdicX

Citaat van: NB op mei 28, 2023, 18:43:10Ik ben sinds kort (krap half jaar)
met 2 Infinity's op een stand en mijn oude trouwe Q Acousics 3050 vloerstaanders aan het luisteren.
De laatste aan de buitenkant. Op speakers A en B aangesloten op mijn PM 6007.
Dat geeft zo'n bevredigend totaal plaatje, dat ik het echt niet anders zou willen.
Geen tingeltangel precisie, maar een diep en breed live achtig geluid. Dat is waar ik van hou.
Heel blij met dit.
Het was een experiment, maar is een blijvertje!

Ellende van mij is dat ik niet in het midden kan zitten dus altijd voornamelijk de linker speaker hoor.
Ik zou dus altijd minimaal 3.x moeten doen.
Maar ik kan mij zeker voorstellen dat dit lekker klinkt
Puristen zullen zeggen dat dit allerlei problemen zal veroorzaken, combfilter, uitdoven ect ect.
Maar het is de luisteraar die bepaald.
Ik ga het waarschijnlijk met 8 schijt goedkope surround speakers doen  HB

NB

Citaat van: CBdicX op mei 28, 2023, 20:00:55Maar ik kan mij zeker voorstellen dat dit lekker klinkt
Puristen zullen zeggen dat dit allerlei problemen zal veroorzaken, combfilter, uitdoven ect ect.
Maar het is de luisteraar die bepaald.

Ben geen purist.....Het was een probeersel, wat goed uitpakte. Ik had Mistral speakers gekocht voor dit experiment. (4 speakers op a+ b)
Dat werkte totaal niet. Omgeruild met de Infinity's die ik in mijn slaapkamer op de PM 6004 had.
En dit klopt wel. De Mistral speakers doen het ook beter boven. Zit meer hoog/hoog midden in. Dat zat beneden in de weg.
Gewoon mazzel dat het werkt zoals het nu doet, maar ben heel erg tevreden.
Zowel met mijn hoofd set, als met mijn slaapkamer set. pompom
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

CBdicX

#4
Citaat van: NB op mei 28, 2023, 21:20:10Ben geen purist.....Het was een probeersel, wat goed uitpakte. Ik had Mistral speakers gekocht voor dit experiment. (4 speakers op a+ b)
Dat werkte totaal niet. Omgeruild met de Infinity's die ik in mijn slaapkamer op de PM 6004 had.
En dit klopt wel. De Mistral speakers doen het ook beter boven. Zit meer hoog/hoog midden in. Dat zat beneden in de weg.
Gewoon mazzel dat het werkt zoals het nu doet, maar ben heel erg tevreden.
Zowel met mijn hoofd set, als met mijn slaapkamer set. pompom


Aan slaapkamer set denk ik aan wat anders  :-D  :-D

Top dat het goed uitpakte  👍 had ook fout kunnen gaan, die kans was groter.

CBdicX

Geluid verschil tussen speakers

Wat wel opviel tijdens dit kleine experimentje is het enorme geluid verschil tussen speakers.
Echt een verschil tussen dag en nacht, en dat in deze goedkope prijsklasse.
De een hoog en midden, de volgende hoog en laag, en dan weer nadruk op midden.

Ben je niet tevreden over het geluid, ga niet klooien met versterkers, die doen 10% van het geluid, ze versterken, klaar.
Laat gewoon via Internet wat merken en modellen komen, ga lekker zitten en sluit er bijvoorbeeld een op links en 1 op rechts, zo kan je 1 op 1 vergelijken met de balans knop.

Niet vergeten de versterker op MONO te zetten, anders hoor je geluiden uit de ene komen die niet in de ander zitten  :wink:

CBdicX

Heb als test de crossover van de Surround en Hight speakers op 200 Hz gezet, kan echt geen verschil waarnemen tussen dit of 100, 120, 180 en 200 hz voor surround/height.






RHK

Je kan zo onderhand wel een soort Home Cinema vraagtopic maken met zoiets van hoe een betaalbare thuisbioscoop opstelling maken.  8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#8
Citaat van: RHK op mei 29, 2023, 14:25:23Je kan zo onderhand wel een soort Home Cinema vraagtopic maken met zoiets van hoe een betaalbare thuisbioscoop opstelling maken.  8-)

Inderdaad, want dan gaan wij het ook over subwoofers hebben.
Dat start ook rond de 200 euro voor een instap model 12 inch, tot +3000 euro voor iets als een Rel.
Zal daar nu zoveel verschil in zitten voor een doorzon woning ?

Ik heb zelf zware SVS's subs gehad, volume stond dan op 12 uur (50%) en die kregen dan een volume mee van -10 dB van Audyssey.
Totaal over kill in een standaard kamer.

En dan zoiets:

https://www.maxiaxi.com/fenton-shfs12b-actieve-subwoofer-12-400w/?gclid=Cj0KCQjwmtGjBhDhARIsAEqfDEfLqsdLI261HxgEILOS7_fdv-w_326IBrZy3aFa25lpWvDOAOiYJfAaAlchEALw_wcB

Ik ben dan altijd bang voor brommen van de amp plate of dat de ruisvloer hoorbaar is in deze prijsklasse.
Maar ik heb ook wel subs gehad van 600 euro die ik terug stuurde vanwege brom uit de woofer.
proberen is de enige remedie  :yes: 

RHK

Zo is de Hepta Bariton al zo'n 20 jaar oud, maar doet het nog prima. Waarom dan vervangen? Ik zou het niet weten.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op mei 29, 2023, 17:23:00Zo is de Hepta Bariton al zo'n 20 jaar oud, maar doet het nog prima. Waarom dan vervangen? Ik zou het niet weten.

Denk dat huidige subs geen 20 jaar mee gaan........
Electrische apparaten hebben ingebouwde levens tijd.
Ze weten hoe lang bepaalde elektrische schakelingen mee gaan.
Zo wordt de levensduur gemanipuleerd en bepaald een fabrikant hoelang iets mee gaat voor een bepaald bedrag.

JohnWx

Citaat van: CBdicX op mei 29, 2023, 18:26:13Denk dat huidige subs geen 20 jaar mee gaan........
Electrische apparaten hebben ingebouwde levens tijd.
Ze weten hoe lang bepaalde elektrische schakelingen mee gaan.
Zo wordt de levensduur gemanipuleerd en bepaald een fabrikant hoelang iets mee gaat voor een bepaald bedrag.

Beste behoud is onderhoud
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

CBdicX

#12
Citaat van: JohnDavids op mei 29, 2023, 18:49:47Beste behoud is onderhoud

Dat geld voor meer dingen, ook je Lu# :-D
Helaas is vaak het onderhoud beperkt tot aan en uit zetten.

Frits Denon

Dan kun je beter wat oudere spullen hebben. Die zijn niet gebouwd / ontworpen op een beperkte levensduur.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

CBdicX

Citaat van: Frits Denon op mei 29, 2023, 19:38:52Dan kun je beter wat oudere spullen hebben. Die zijn niet gebouwd / ontworpen op een beperkte levensduur.

Vandaar dat ik maar bij mijn vrouw blijf  :-D