Dolby Atmos test bestand of alles correct "hangt"

Gestart door CBdicX, mei 10, 2023, 19:54:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Ik heb voor de liefhebber een Atmos test bestand, gemaakt door "Techno Dad" met een Atmos mixer.
Dit bestand is de eenvoud zelf om te horen of het allemaal klopt, dus dat de speakers op de correcte plekken hangen.

Deze file is ontstaan omdat hij twijfelde aan de Dolby adviesen om te gaan voor inbouw plafond speakers (Top Front - Top Rear) en dat Front Heigh en Rear Heigh beter werken.
(Dolby Enabled is niet getest)

De file is via Youtube beschikbaar en eenvoudig te downloaden en de link staat in de eerste beschrijving, wel lid worden van zijn nieuwsbrief, maar dat is een bron van info......
De test is simpel en werkt perfect, alle speakers worden getest, dus pak een bak koffie en luister of alles correct is, bij mij wel  :-D  :wink:


https://www.youtube.com/watch?v=0t5sTu3DLII

WilliamB

#1
Super tip, over een tijdje ga ik mijn ht ruimte maken en kan dit dan goed gebruiken.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Marvin


CBdicX

#3
Citaat van: marvin op mei 11, 2023, 18:52:54Leuk, ben net begonnen met kijken.

Wel de receiver aan op Atmos 😁🎶

En die Techno Dad heeft meer interessante HT filmpjes beschikbaar.
Doet de HT/Atmos kennis, en HT instel kennis stijgen voor ons allemaal 👍🔊🎶

Marvin

Citaat van: CBdicX op mei 11, 2023, 19:04:33Wel de receiver aan op Atmos 😁🎶

En die Techno Dad heeft meer interessante HT filmpjes beschikbaar.
Doet de HT/Atmos kennis, en HT instel kennis stijgen voor ons allemaal 👍🔊🎶
Ja ik heb het uiteraard gedownload, dus Atmos in het scherm!
Front High hangt iets te ver de woonkamer in, klinkt evengoed top.
Surrounds hangen te hoog. 
Niks verrassends, die hangen namelijk ook aan het plafond.
Kan helaas niet anders, heb ik al mee leren leven.  :-D
Centerspeaker een meter hoger achter een transparant scherm.
Gaat in dit huis niet meer gebeuren.

Maar al met al een best nette plaatsing van de stem door de ruimte.
Ruimte voor verbetering, misschien pak ik die front high nog wel aan en verplaatst ik ze een stukje.

RHK

Ik had eerst de verwachting dat ik via de Youtube app op mn LG het filmpje met de Atmos codering kon afdraaien, niet dus. Ook andere Atmos demo's op Youtube niet, ik heb toch een Premium abbo.Vind ik een gemis. Op Netflix kan ik alle Atmos streaming weergeven, dus het ligt niet aan mn LG. Enfin gedaan zoals in dit topic omschreven en op een stick gezet en prima getest. Alles is goed weergegeven. Alleen ik heb de Dali's op mn fronts staan met weerkaatsing naar het plafond. Achter heb ik dat (nog) niet gedaan. Evengoed een duidelijk test resultaat v.w.b.t de plaatsing. Topvideo!
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Marvin

Inderdaad een duidelijke tutorial, nice..!  :schater:
Excuus, een hip momentje denk ik.

Ben dan eigenlijk ook wel weer benieuwd naar eenzelfde test voor DTS:X

CBdicX

#7
Citaat van: RHK op mei 12, 2023, 12:09:52Ik had eerst de verwachting dat ik via de Youtube app op mn LG het filmpje met de Atmos codering kon afdraaien, niet dus. Ook andere Atmos demo's op Youtube niet, ik heb toch een Premium abbo.Vind ik een gemis. Op Netflix kan ik alle Atmos streaming weergeven, dus het ligt niet aan mn LG. Enfin gedaan zoals in dit topic omschreven en op een stick gezet en prima getest. Alles is goed weergegeven. Alleen ik heb de Dali's op mn fronts staan met weerkaatsing naar het plafond. Achter heb ik dat (nog) niet gedaan. Evengoed een duidelijk test resultaat v.w.b.t de plaatsing. Topvideo!

Het Atmos op Netflix en broeders is niet zoals Atmos hoort te zijn, object gestuurd.
Het is Atmos over DD+ en dan werkt object sturing niet, dat kan alleen over TrueHD, en die bestanden zijn te groot voor streaming.

Dat de Atmos melding in het display komt te staan bij Netflix, Disney en HBO staat leuk maar is eigenlijk niet correct.......

RHK

Citaat van: CBdicX op mei 12, 2023, 13:27:39Het Atmos op Netflix en broeders is niet zoals Atmos hoort te zijn, object gestuurd.
Het is Atmos over DD+ en dan werkt object sturing niet, dat kan alleen over TrueHD, en die bestanden zijn te groot voor streaming.

Dat de Atmos melding in het display komt te staan bij Netflix, Disney en HBO staat leuk maar is eigenlijk niet correct.......

Goede uitleg! Dat de streamingsdiensten hun content comprimeren wist ik wel. Wellicht komt het zover als alles glasvezel is en er onstaat wat meer bandbreedte. Mogelijk pompt dan de eerste streamingdienst er wat minder gecrompimeerd doorheen, en volgt de rest dan ook wel.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op mei 12, 2023, 15:01:34Goede uitleg! Dat de streamingsdiensten hun content comprimeren wist ik wel. Wellicht komt het zover als alles glasvezel is en er onstaat wat meer bandbreedte. Mogelijk pompt dan de eerste streamingdienst er wat minder gecrompimeerd doorheen, en volgt de rest dan ook wel.

Denk eerder dat ze geld willen pompen want het ziet er niet goed uit met dat reclame verhaal wat gaat gebeuren  :no: