Magnat Vintage Alu Tower (2004)

Gestart door CBdicX, mei 11, 2023, 10:49:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Ik was toe aan een wat robustere surround speaker, wat nu door de Magnat Needle Sat gedaan wordt.
Door het mini formaat van deze Sat speaker krijgt dit een crossover mee van 150Hz.
Vind ik wat aan de hoge kant.
Gebruik de Sat speakers wel voor Front en Rear Hight maar dan is die 150 Hz geen probleem en juist een advies van Dolby om de Hight speakers sowieso op minimaal 120 Hz of hoger te zetten.

Dus op zoek naar wat groters toen ik op Marktplaats een setje Magnat Vintage Towers vond.
Een redelijk zeldsame Magnat speaker die zeer weinig aangeboden wordt en waren best aan de prijs 20 jaar terug.
Dit is wat robuster, 38 Hz (staat niet bij met hoeveel volume  :-o ) maar sowieso meer spierballen dan de Needle Sat.
Dit is te merken aan de mee gekregen crossover, 80 Hz na Audyssey  :lol:
4 Bass driver, 2 Midden toners, en een 40.000 Hz tweeter.

Fraaie zuil speaker, zo'n 20 jaar oud, en voor mij voor het eerst dat ik een gebruikte speaker koop van deze leeftijd.
Hoop niet dat ik die 20 jaar oude driver randen eruit blaas ........  :-D

CBdicX

#1
Nou, dit leken goede speakers te zijn tot ik de fronts eraf haalde om de 3 inch woofertjes eens te bekijken.
Dit kon ik uiteraard bij de verkoper niet doen.
Maar goed, frontjes eraf wat redelijk makkelijk ging want de lijm was verdroogd, en zie ik daar allemaal drivertjes zitten met rubber randen die gebarsten zijn, en behoorlijk  :-(
Een aantal hangt er zowat los in dus dit gaat naar de sloperij, tweeters zijn nog wel goed.

Ik vond al dat ik het laag wat mager vond, nu is duidelijk waarom.

Laatste keer dat ik "vintage" speakers koop.......

Frits Denon

Niet leuk. Je kon de fronten bij de verkoper er niet afhalen? Of waren deze (standaard) verlijmd?

Woofers zijn mogelijk te reconen, of neem je nu afscheid van de speakers?
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Marvin


CBdicX

#4
Citaat van: Frits Denon op mei 14, 2023, 08:46:53Niet leuk. Je kon de fronten bij de verkoper er niet afhalen? Of waren deze (standaard) verlijmd?

Woofers zijn mogelijk te reconen, of neem je nu afscheid van de speakers?

Klopt, die fronten zijn verlijmd maar waren er achteraf wel makkelijk vanaf te krijgen, maar dat wist ik ook niet toen ik ze ophaalde.
Maar of die fronten er weer mooi opgaan is ook nog de vraag, die zijn ook vervormd  :-(

Dat reconen heb ik naar gekeken en kost rond de 4-5 euro per driver, en wat rubber lijm, ik heb er 12 in totaal.
En dan maar hopen dat de rubber ring werkelijk past in die driver houder van Magnat.

Ik heb wat meer van de zelfde serie drivers hangen in de Magnat Needle Sat speakers die ik voor Height gebruik, zijn ook al meer dan 10 jaar oud, zal wel het zelfde eufel hebben of snel krijgen.
Lijkt mij beter om alles maar meteen te vervangen voor een paar nieuwe Magnat Symbol 110, lekkere betaalbare speakers en makkelijk op te hangen met een goed montage systeem.

Dus ik denk dat het een enkeltje naar de vuilstort gaat worden, of iemand zou ze over willen nemen en dat reconen wil doen, maar denk niet dat het drukl in de straat gaat worden...... :wink:
Zijn wel fraaie speakers.

Marvin

Zo vanaf de foto lijkt het ook foam. Ik snap ook niet waarom ze van dat materiaal gebruiken, al is het voor een kleine driver, dat materiaal vergaat gewoon langzaam.
Zeker als ze bij de kachel of in de zon hebben mogen staan.

Frits Denon

Of je kunt misschien voor weinig vervangende woofertjes vinden.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

SB_Marantz

Citaat van: Frits Denon op mei 14, 2023, 08:46:53Niet leuk. Je kon de fronten bij de verkoper er niet afhalen? Of waren deze (standaard) verlijmd?

Woofers zijn mogelijk te reconen, of neem je nu afscheid van de speakers?

Refoamen bedoel je denk ik?
Nieuwe rolranden plaatsen is best een klusje maar misschien wel de moeite waard?
Heb het in het verleden vaak gedaan.
Rotklusje dat dan weer wel.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX

Ik heb naar alle opties gekeken, nieuwe randen is wel qua prijs te doen maar is een rot klus x 12, 12 nieuwe 3 inch woofertjes gaat de waarde van de speakers ver te boven, ik heb er maar 40 euro voor gelapt.

CBdicX

Citaat van: marvin op mei 14, 2023, 09:48:00Zo vanaf de foto lijkt het ook foam. Ik snap ook niet waarom ze van dat materiaal gebruiken, al is het voor een kleine driver, dat materiaal vergaat gewoon langzaam.
Zeker als ze bij de kachel of in de zon hebben mogen staan.

Het is geen foam maar een dun soort plastic, geen rubber, voelt als krimpfolie.

Frits Denon

Citaat van: CBdicX op mei 14, 2023, 15:38:07Ik heb naar alle opties gekeken, nieuwe randen is wel qua prijs te doen maar is een rot klus x 12, 12 nieuwe 3 inch woofertjes gaat de waarde van de speakers ver te boven, ik heb er maar 40 euro voor gelapt.

Dat wordt dus kijken naar een alternatief. Deze de kliko maar in.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

NB

Citaat van: CBdicX op mei 14, 2023, 15:41:05Het is geen foam maar een dun soort plastic, geen rubber, voelt als krimpfolie.

Zonde, zagen er aan de buitenkant goed uit.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

CBdicX

Citaat van: NB op mei 16, 2023, 12:30:36Zonde, zagen er aan de buitenkant goed uit.

Heb eens een inwendig onderzoek gehad, de dokter zei exact hetzelfde 😁