Marantz C40 Verrassing :-))))))))))

Gestart door CBdicX, mei 03, 2023, 17:08:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

#15
Dialog Enhancement (werkt alleen op de Center speaker !!)

Had dit in de C50 uitgeschakeld gelaten vanwege het punt dat dit de vocalen "donkerder" maakte, en ging ervan uit dat dit bij de C40 hetzelfde zou zijn.
Ik wist nog met de X8500H dat daar juist de vocalen helderder werden en er meer midden en hoog in gezet werd.
Dat was zeer terleurstellend dat de C50 juist het hoog en midden afkapte, dus precies omgekeerd werkt.

Nu met de C40 dacht ik, nou, laat ik het nog eens proberen.
En het is weer zoals moet, bij gebruik van DE komt er weer meer hoog en midden uit de Center  :-D
Vermoed dat dit in de C50 een foutje was, of puur voor die receiver, want het verschil is groot.
Nu weer lekker licht en helder zoals ik dat uit de X8500H herinner.
Ik vond dit een van de fijnste "truuks" die ik in een receiver vond, maar was jaren alleen binnen Denon te vinden.

Blij dat het nu in deze Marantz serie ook zit, zou wel willen weten als iemand de C50 heeft hoe dit bij hem werkt.
Worden de volcalen werkelijk stappen lichter en helderder, of juist zwaarder en donkerder ?
 

RHK

Voor film is de Center de belangrijkste speaker, de dialogen moeten zo zuiver mogelijk zijn. Ik heb 3 verschillende centers nog in bezit, waarvan 2 op de bovenverdieping in een kast staan.(door de jaren heen aangeschaft) De Klipsch center doet het nog steeds naar behoren. Die heb ik zelf iets luider gezet , +2db. De tv dialogen zijn dan ook beter verstaanbaar, daar steeds meer tv zenders hinderlijke, veel te luide achtergrondmuziek in hun programma's stoppen, irritant is dat.
 Het lijkt erop dat de C40 naar je zin is, maar de tijd zal het leren. Ik had misschien beter niet dat Denon linkje hier moeten posten  8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#17
Citaat van: RHK op mei 07, 2023, 13:58:46Voor film is de Center de belangrijkste speaker, de dialogen moeten zo zuiver mogelijk zijn. Ik heb 3 verschillende centers nog in bezit, waarvan 2 op de bovenverdieping in een kast staan.(door de jaren heen aangeschaft) De Klipsch center doet het nog steeds naar behoren. Die heb ik zelf iets luider gezet , +2db. De tv dialogen zijn dan ook beter verstaanbaar, daar steeds meer tv zenders hinderlijke, veel te luide achtergrondmuziek in hun programma's stoppen, irritant is dat.
 Het lijkt erop dat de C40 naar je zin is, maar de tijd zal het leren. Ik had misschien beter niet dat Denon linkje hier moeten posten  8-)

Klopt, de Center is de belangrijkste in een Surround setup maar moet/wordt vaak te klein uitgevoerd gezien het onder de tv neergezet dient te worden.
En dan als puntbron met de midden driver zoals Kef, Tannoy ect is voor een Center de beste oplossing.

Kleine platte centers zorgt ervoor dat het harder gezet moet worden om enigsinds verstaanbaar te worden, vaak wel 5-8 dB !
Dan zit je op het verkeerde spoor en gaat de gehele balance in de surround setup verloren.
Iets harder (1-3 dB) na Audyssey is veel toegepast, maar dat komt door Audyssey en niet de Center op zich.
Ook harder moeten zetten van een te kleine Center zorgt voor luister moeheid.
Heb ikzelf aan den lijve ondervonden met de Kef T301C, lekker plat en maakelijk te plaatsen, maar zeer vermoeiend.
Als je 1000 euro te besteden hebt voor de voorkant, doe 500 of meer voor de Center, de rest aan de Fronts.
Surround en Height is (veel) minder van belang, die doen alleen "ambient" geluid dus is niet zo spannend.

Dat Dialog Enhancement druk ook wat van het achtergrond geluid weg heb ik de indruk (ander frequenties dan spraak), het is wel een DSP maar van het prettige soort :-)

Bulldog

Een tip...schakel asap je audyssey uit en regel em opnieuw in met de Dirac live...je gaat niet weten wat je hoort! :wink:
Marantz SR7011/Arcam avr850 ~Rotel RMB-1575~Zidoo X20~Zappiti One SE 4K HDR~Bluesound Vault 2~Arcam irDAC II~Kef R700/ RDM3~Kef reference 200C~Klipsch RS-7 surrounds~Arendal 1723 subwoofer 3~ mhzs cd88 ~ oppo BD

CBdicX

Citaat van: Bulldog op juni 14, 2023, 19:55:35Een tip...schakel asap je audyssey uit en regel em opnieuw in met de Dirac live...je gaat niet weten wat je hoort! :wink:

Ik blijf het een duur grapje vinden, dat Dirac.
En ik zou sowieso willen wachten of Dirac Basscontrol ook naar D&M gaat komen.

Bulldog

Daar heb je nu eens overschot van gelijk in, 350 dollar is veel geld, zeker als je de live bass erbij neemt-ga er vanuit dat die binnenkort wel gaat beschikbaar zijn voor marantz. Die kost voor Arcam ook nog es 500 dollar.

Strafste vind ik wel dat zelfs de av10 zonder de standaard dirac komt, 7000 euro betalen voor een voorversterker en dan nog een kleine 1000 (wss korting als je alles neemt) opleggen voor een complete dirac voor meerdere subs.
Dan heb je bij arcam tenminste de basis-dirac er toch al bij.
Ja, ik denk dat ze in Zweden serieus aan het cashen zijn, de laatste tijd.
Marantz SR7011/Arcam avr850 ~Rotel RMB-1575~Zidoo X20~Zappiti One SE 4K HDR~Bluesound Vault 2~Arcam irDAC II~Kef R700/ RDM3~Kef reference 200C~Klipsch RS-7 surrounds~Arendal 1723 subwoofer 3~ mhzs cd88 ~ oppo BD

Marvin

Ik vind een filmpje kijken met m'n ouwe gratis audyssey varianten totaal geen straf, het is in de huiskamer absurt vet en in de slaapkamer boven gemiddeld goed.
Ik zie mezelf niet rond de €1000 betalen voor een software pakket.

CBdicX

Citaat van: marvin op juni 25, 2023, 08:22:07Ik vind een filmpje kijken met m'n ouwe gratis audyssey varianten totaal geen straf, het is in de huiskamer absurt vet en in de slaapkamer boven gemiddeld goed.
Ik zie mezelf niet rond de €1000 betalen voor een software pakket.

Wordt mij ook te gek dit Dirac verhaal, en dan ook nog ben je de boel kwijt mocht je een andere AVC willen kopen met de jaren.
Als je dan ook het vergelijk ziet in het andere draadje met Auyssey XT32, wat bijzonder klein is, betwijfel ik of het wel enig nut heeft.

Wil je gek(ker) doen kan je voor 400 euro Audyssey X + een gecallibreede mic kopen, en dit is dan van jou en is niet gelinkt aan een AVC.

CBdicX

Citaat van: Bulldog op juni 23, 2023, 21:22:50Daar heb je nu eens overschot van gelijk in, 350 dollar is veel geld, zeker als je de live bass erbij neemt-ga er vanuit dat die binnenkort wel gaat beschikbaar zijn voor marantz. Die kost voor Arcam ook nog es 500 dollar.

Strafste vind ik wel dat zelfs de av10 zonder de standaard dirac komt, 7000 euro betalen voor een voorversterker en dan nog een kleine 1000 (wss korting als je alles neemt) opleggen voor een complete dirac voor meerdere subs.
Dan heb je bij arcam tenminste de basis-dirac er toch al bij.
Ja, ik denk dat ze in Zweden serieus aan het cashen zijn, de laatste tijd.


Klopt, dit is niet leuk meer, en mocht het niet bevallen of een te klein verschil met XT32, helaas, de poen ben je kwijt, ze doen niet aan refunds  violent1

Ik ga maar een paar Zweedse gehakt balletjes eten bij Ikea, die zijn wel te betalen en zeker goed  :-D