Teufel T10 subwoofer review / 4 subs Directional vs Standaard setup

Gestart door CBdicX, september 08, 2023, 12:52:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

#30
Citaat van: marvin op oktober 03, 2023, 13:03:52Beetje toewijding, ik woon ook niet groot. (Understatement).  :-D
Gewoon links en rechts een kist van 55x55x60cm, past prima....  :schater:


Denk 2 subs bij dit formaat, dat ik ook mijn kist kan klaar zetten, maar die is dan 40 x 60 x 180.....    L  :-D  L

CBdicX

Heb vandaag de beslissing heroverwogen en toch de PC2000 door laten gaan.
Hoop deze over 1.5 week te ontvangen, moet besteld worden (wordt weinig verkocht) en eens kijken wat dit doet in mijn kamer.
Ik ben opzoek naar "voelbare" subsonic, vermoed dat deze daar wel aan kan voldoen.
De huidige SB1000 geeft geen kippevel, geen verkeerde sub, zeker niet voor het bedrag, maar mijn kronen zitten nog gewoon in mijn mond  :-D

Ik meld mij weer als het kreng staat  :yes: 

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op oktober 06, 2023, 23:28:35Heb vandaag de beslissing heroverwogen en toch de PC2000 door laten gaan.
Hoop deze over 1.5 week te ontvangen, moet besteld worden (wordt weinig verkocht) en eens kijken wat dit doet in mijn kamer.
Ik ben opzoek naar "voelbare" subsonic, vermoed dat deze daar wel aan kan voldoen.
De huidige SB1000 geeft geen kippevel, geen verkeerde sub, zeker niet voor het bedrag, maar mijn kronen zitten nog gewoon in mijn mond  :-D

Ik meld mij weer als het kreng staat  :yes: 

Ik ben lang afwezig geweest hier op het forum, maar heb inmiddels enkele topics van je gelezen.
Persoonlijk ben ik totaal geen fan van KEF, meermaals gehoord en telkens had ik hetzelfde gevoel, totaal niet goed in het laag. Zelfs met de Kef Muon had ik dit gevoel. Maar oké smaken verschillen.
Maar ik vrees dat dit ook een deel van het verhaal is waarom je die directional setup wou proberen, net om die tekortkomingen op te vangen. Mijn 4 surrounds hebben een bereik van 60-44kHz, dus geen problemen om een explosie te lokaliseren.

Nu los van wat ik denk of vind van KEF, weet dat de Audessey kalibratie de sub vaak te zacht zet, en je snel 3 tot 6db (bron: audioholics oa) mag toevoegen. Ik deed deze week een nieuwe kalibratie nadat ik nieuwe laminaat vloer heb gelegd en een tapijt onder de salontafel. En de sub verhuisde ook van rechtsvoor naar rechter zijkant van de woonkamer. Nadien heb ik met een SPL meter nagemeten en mocht, jawel 6db bij en dat doet héél veel bij het laag weergave.

Verder is de SB1000 een gesloten sub, die gaan niet zo laag, maar zijn wel preciezer (muzikaler) dan ported subs.
Ook de reden dat ik de SVS SB12-Plus verving door de SVS PB12-Plus (2008) als subwoofer.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

CBdicX

Citaat van: dmeerpa op oktober 11, 2023, 12:13:52Ik ben lang afwezig geweest hier op het forum, maar heb inmiddels enkele topics van je gelezen.
Persoonlijk ben ik totaal geen fan van KEF, meermaals gehoord en telkens had ik hetzelfde gevoel, totaal niet goed in het laag. Zelfs met de Kef Muon had ik dit gevoel. Maar oké smaken verschillen.
Maar ik vrees dat dit ook een deel van het verhaal is waarom je die directional setup wou proberen, net om die tekortkomingen op te vangen. Mijn 4 surrounds hebben een bereik van 60-44kHz, dus geen problemen om een explosie te lokaliseren.

Nu los van wat ik denk of vind van KEF, weet dat de Audessey kalibratie de sub vaak te zacht zet, en je snel 3 tot 6db (bron: audioholics oa) mag toevoegen. Ik deed deze week een nieuwe kalibratie nadat ik nieuwe laminaat vloer heb gelegd en een tapijt onder de salontafel. En de sub verhuisde ook van rechtsvoor naar rechter zijkant van de woonkamer. Nadien heb ik met een SPL meter nagemeten en mocht, jawel 6db bij en dat doet héél veel bij het laag weergave.

Verder is de SB1000 een gesloten sub, die gaan niet zo laag, maar zijn wel preciezer (muzikaler) dan ported subs.
Ook de reden dat ik de SVS SB12-Plus verving door de SVS PB12-Plus (2008) als subwoofer.


Hallo, klopt wat betreft +3db, of meer, na Audyssey, dat is altijd het advies, Audyssey zet dat te laag in.

Mijn 4 sub test was niet zo zeer omdat ik laag "te kort" kwam, maar om die Directional theorie te beleven, wat in mijn kamer niet tot zijn recht kwam.
Ik wist dus niet wat te verwachten, maar 1 of max 2 goede subs doen het zelfde, maar het zal situatie afhankelijk zijn.
Waarschijnlijk in een goede rechthoekige ruimte werkt het, daar is het ook voor bedoeld, maar mijn L kamer, en surrounds op afwijkende plekken, verpest dat volgens mij, jammer.

Ik ga het nu met 1x de PC2000 pro proberen en wie weet een 2e in een kruislings opstelling, 1 rechts voor, 1 links achter.

Maar eerst de PC uit testen, denk ergens volgende week ......

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op oktober 11, 2023, 16:02:06Hallo, klopt wat betreft +3db, of meer, na Audyssey, dat is altijd het advies, Audyssey zet dat te laag in.

Mijn 4 sub test was niet zo zeer omdat ik laag "te kort" kwam, maar om die Directional theorie te beleven, wat in mijn kamer niet tot zijn recht kwam.
Ik wist dus niet wat te verwachten, maar 1 of max 2 goede subs doen het zelfde, maar het zal situatie afhankelijk zijn.
Waarschijnlijk in een goede rechthoekige ruimte werkt het, daar is het ook voor bedoeld, maar mijn L kamer, en surrounds op afwijkende plekken, verpest dat volgens mij, jammer.

Ik ga het nu met 1x de PC2000 pro proberen en wie weet een 2e in een kruislings opstelling, 1 rechts voor, 1 links achter.

Maar eerst de PC uit testen, denk ergens volgende week ......


Ikzelf heb ook een L-woonkamer, en heb nergens last van.

Maar de ruimte staat behoorlijk vol, wat de akoestiek wel helpt.
Ik heb altijd ook een soort sound-bubbel gehad. Ik speelde gisteren 2.1 aan 80db, en de ruimte ernaast (enkel ytong stenen) hoorde ik amper iets. Geen Audyssey Dynamic EQ trouwens en dat in een appartement. Enkel als ik de deur naar de nachthal open zet, krijg ik in de nachthal en toilet  een resonerende bas, maar dat is geen probleem want dat is niet de bedoeling.
Dat is geheel anders als ik mijn vroeger 2.1 PC setje op de PC gebruikte, dat geluid ging echt door de muren heen en was in de traphal te horen. Tuurlijk als ik de set openzet hoor je die enkele verdiepingen hoger wel, maar dat is nu ook niet de bedoeling.

Verder zoals ik al zei, gaan mijn surrounds wel tot 60Hz en de fronts zelfs 33Hz. Wat betekend dat ze wel meer laag aankunnen dan de KEF's en jij daar sneller moet gaan compenseren met de sub in de range 80 - 120Hz, frequentie gebieden die lokaliseerbaar zijn.

Misschien moet je eens gaan testen met surround die lager frequenties aankunnen  :angel:
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

CBdicX

Heb alles gehad in het verleden, van zeer groot, tot groot, medium, klein, zeer klein.
Ook wat subs betreft, de grootste was SVS 16 ultra, de kleinste de T10 en SVS 3000 micro.

De PC2000 wordt wel een van de laagste met 16 Hz die in een hoek kan staan, daar kon ik de Ultra niet kwijt.
Ik ga het beleven 😉