Subwoofer uit fase

Gestart door sonsan, februari 26, 2023, 16:17:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sonsan

Al enkele maanden maak ik met veel plezier gebruik van twee sets MS Performance 6 speakers i.c.m. een BK P12-300SB-PR. Deze zijn aangesloten op een SR7013. Na het uitvoeren van Audyssey had ik een prima klinkende set, al zeg ik het zelf.

Vorige week kwam een kennis (enorme Primare fan) zijn playlist beluisteren. Eerst zonder de sub daarna met. Hij was erg enthousiast tot dit nummer voorbij kwam: Dayna Kurtz met Lost and Looking.
 
Zonder sub kwamen de zeer lage bastonen (halverwege het nummer) mooi vol en met genoeg power de huiskamer in. Toen hetzelfde nummer met de sub en nu bleek dat die zeer lage tonen compleet weg waren! We kwamen er achter dat de sub dus uit fase stond...
De BK sub heeft een traploze fase van 0 tot 180 graden. Na het opvoeren naar 90 waren de lage tonen weer aanwezig maar nog niet zo duidelijk als zonder sub. Toen de fase op 180 gezet en daarmee waren de lage bassen weer helemaal terug, zelfs nu nog sterker als zonder sub (eigenlijk ook logisch als je een sub gebruikt).

Ik bemerkte nu de sub op 180 stond dat ik de sub instellingen in de receiver terug moest zetten van 0dB naar -4dB om weer een mooi geheel te krijgen.

Lang verhaal maar een korte vraag, kan het inderdaad zoveel dB uitmaken als de sub uit fase staat?
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

TurboMarco

CiteerLang verhaal maar een korte vraag, kan het inderdaad zoveel dB uitmaken als de sub uit fase staat?
Ja dat kan, maar andersom natuurlijk ook.

Gewoon op de luisterpositie bepalen aan de hand van de fase wanneer deze het luidst speelt staat het goed.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marvin

Audyssey zet de sub in fase, ook als deze uit fase is aangesloten.
Tenminste, zo is het mij bij gebleven.
Dus ik gok dat er iemand aan de knop op de sub heeft gezeten.

Maar als het uit fase heeft gestaan, dan zal het nu in ieder geval wel een stuk fijner klinken.

sonsan

Er komt hier niemand aan deze knoppen. Mijn vrouw weet niet eens waar ze aan zou moeten draaien....

Maar hoe kan Audyssey de sub in fase zetten dan? Dat is toch een 'electronisch' iets?
Het klinkt nu inderdaad een heel stuk beter. Ik heb nooit de fase uitgeprobeerd, heeft dus altijd op 0 gestaan.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Marvin

Citaat van: sonsan op februari 26, 2023, 16:59:57Er komt hier niemand aan deze knoppen. Mijn vrouw weet niet eens waar ze aan zou moeten draaien....

Maar hoe kan Audyssey de sub in fase zetten dan? Dat is toch een 'electronisch' iets?
Het klinkt nu inderdaad een heel stuk beter. Ik heb nooit de fase uitgeprobeerd, heeft dus altijd op 0 gestaan.
Audyssey verdraaid de fase van het uitgaande signaal, dus wat die er op die sub staat heeft ie maling aan en wordt dus overruled.
Maar ik lees net dat dat enkel actief is als de audessey stand ook is ingeschakeld.
Dus als je muziek zonder poespas beluisterd, zou die fase knop achterop wel van belang zijn.
Ik zou even een nieuwe meting doen met de huidige stand van de fase knop.
Maar goed, belangrijkste is dat je nu nog meer tevreden bent.

sonsan

Ik maak altijd gebruik van Audyssey, dus ook tijdens muziek luisteren. Tijdens het luisteren naar de genoemde track was het verschil dus duidelijk hoorbaar tussen de fase op 0 en 180 graden.
Ik laat het maar lekker zo, bevalt prima (met de sub op -4dB dus i.p.v. 0dB)
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

CBdicX

Citaat van: sonsan op februari 26, 2023, 20:13:43Ik maak altijd gebruik van Audyssey, dus ook tijdens muziek luisteren. Tijdens het luisteren naar de genoemde track was het verschil dus duidelijk hoorbaar tussen de fase op 0 en 180 graden.
Ik laat het maar lekker zo, bevalt prima (met de sub op -4dB dus i.p.v. 0dB)

Je moet de sub fase zo zetten dat je waarneemt dat er verbetering zit in de bass weergave.
Meestal is het zo met een sub voor je op 0 graden, aan de zijkant 90 graden en achter 180 graden.
SVS wel eens over gemailed, die zeggen de stand gebruiken die het beste klinkt er is geen gouden regel voor.
Dit ligt ook aan de vorm van de kamer of de bassen en sub bassen in de juiste fase op de luisterplek aankomen.

Ik heb ook wel eens zitten spelen met de sub fase via de SVS app, kon geen verschil waarnemen tussen 0 en 180 graden of iets er tussenin.

sonsan

Het was mij ook nooit eerder opgevallen.
Altijd op 0 graden laten staan totdat een kennis dus zijn muziek kwam beluisteren en bij een bepaald nummer de laagste tonen miste.
We zijn toen aan het uitproberen gegaan en kwamen er beide achter dat 180 graden de mooiste/meeste bas gaf. Ondanks dat de sub voor me staat tussen de speakers in.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

CBdicX

Citaat van: sonsan op maart 02, 2023, 15:58:07Het was mij ook nooit eerder opgevallen.
Altijd op 0 graden laten staan totdat een kennis dus zijn muziek kwam beluisteren en bij een bepaald nummer de laagste tonen miste.
We zijn toen aan het uitproberen gegaan en kwamen er beide achter dat 180 graden de mooiste/meeste bas gaf. Ondanks dat de sub voor me staat tussen de speakers in.

Dat zal met je kamer te maken hebben.
Nu speelt de sub uit fase met je voorspeakers, maar als dat beter klinkt heb je wat je wil  :yes:

TurboMarco

Citaat van: sonsan op maart 02, 2023, 15:58:07Het was mij ook nooit eerder opgevallen.
Altijd op 0 graden laten staan totdat een kennis dus zijn muziek kwam beluisteren en bij een bepaald nummer de laagste tonen miste.
We zijn toen aan het uitproberen gegaan en kwamen er beide achter dat 180 graden de mooiste/meeste bas gaf. Ondanks dat de sub voor me staat tussen de speakers in.
Dan is in jouw geval 180 graden de juiste instelling.

Heb ik trouwens ook zo staan.

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

Ik heb de voor sub op 0 graden staan, achter heb ik nu op 90 graden.
Tijdens wat zwaardere bass ben ik traploos met de achter sub van 0 naar 180 gegaan en bemerkte dat 180 de meeste bass geeft samen met de voor sub, maar dit dan ook wat dreunerig is.
90 graden is in mijn situatie de prettigste, iets meer kracht, minder dreun......

Zou ook de een op 0 en de ander op 180 kunnen doen en dan eens kijken wat kamer compensatie doet, want ik heb een piek van 20dB op 40Hz.
Ga ik wel eens testen, maar voor nu werkt 0/90.

Het blijft een ding van uitproberen, en dan is zo'n app bediende sub wel heel prettig ipv heen en weer lopen wat dan toch ook weer de luisterervaring beinvloed.

RHK

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

NB

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

RHK

#13
Citaat van: NB op maart 08, 2023, 18:22:55Kwam er bij ASR niet goed uit:

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/dspeaker-anti-mode-2-0-dual-core-room-eq-review.15624/

Dat zou kunnen, ik ben er i.i.g. tevreden over en er is nog een verbeterde versie gekomen met softwareupdate.  Die heb ik. Meer instellingen en mogelijkheden, meer bass frequentie instellingen.
De Antimode van jouw link heb ik geen ervaring mee.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Ik ben eigenlijk anti alles  :-D