Externe trigger voor Marantz NR1200 versterker zodat hij vanzelf aan gaat?

Gestart door mads w, december 12, 2023, 13:53:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mads w

Hallo!

Ik heb een Marantz NR1200, onlangs gekocht, en omdat ik niet zo thuis ben in hifi zonder te beseffen dat ik eigenlijk een trigger 12v functie nodig heb zodat de versterker vanzelf aangaat bij inkomst van een analoog of digitaal signaal. Dat is toch wel een groot gemak. (Hij doet dit wel via HEOS maar ik wil eigelijk een Roon Ready streamer toevoegen via optisch/analoog)

Als ik het goed begrijp gaat dit via een 12v trigger poort, die helaas niet op mijn versterker zit.

Ik weet dat HDMI-Cec apparaten op deze manier met elkaar kunnen praten maar het zal hier niet om een hdmi apparaat gaan.

Is er een manier om deze functionaliteit toch toe te voegen? Ik kwam bv dit tegen: https://www.audiophonics.fr/en/diy-kits-and-boards/audiophonics-trigger-12v-230v-slave-power-supply-device-p-10661.html Zou zoiets helpen?

Ik heb nu een Alexa routine gemaakt om de versterker aan te doen wat wel werkt, maar ik heb eigenlijk geen zin om steeds tegen Alexa te brullen als ik muziek wil streamen.

Bedankt!!

RHK

Citaat van: mads w op december 12, 2023, 13:53:03Hallo!

Ik heb een Marantz NR1200, onlangs gekocht, en omdat ik niet zo thuis ben in hifi zonder te beseffen dat ik eigenlijk een trigger 12v functie nodig heb zodat de versterker vanzelf aangaat bij inkomst van een analoog of digitaal signaal. Dat is toch wel een groot gemak. (Hij doet dit wel via HEOS maar ik wil eigelijk een Roon Ready streamer toevoegen via optisch/analoog)

Als ik het goed begrijp gaat dit via een 12v trigger poort, die helaas niet op mijn versterker zit.
 

Ik weet dat HDMI-Cec apparaten op deze manier met elkaar kunnen praten maar het zal hier niet om een hdmi apparaat gaan.

Is er een manier om deze functionaliteit toch toe te voegen? Ik kwam bv dit tegen: https://www.audiophonics.fr/en/diy-kits-and-boards/audiophonics-trigger-12v-230v-slave-power-supply-device-p-10661.html Zou zoiets helpen?

Ik heb nu een Alexa routine gemaakt om de versterker aan te doen wat wel werkt, maar ik heb eigenlijk geen zin om steeds tegen Alexa te brullen als ik muziek wil streamen.

Bedankt!!


Een master-slave stroomschakeling om je versterker aan te schakelen is de beste oplossing hierin inderdaad denk ik.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

mads w

Citaat van: RHK op december 12, 2023, 17:48:16Een master-slave stroomschakeling om je versterker aan te schakelen is de beste oplossing hierin inderdaad denk ik.


bedankt voor de reactie. dat klinkt hoopvol, ik heb nog wat aanvullende vragen.

dus is het product dat ik linkte in de beschrijving een master/slave stroomschakeling of weer iets anders?

en werkt een master/slave stroomschakeling als de Wiim Pro altijd 'aan staat', want ik denk dat een streamer nooit echt uit gaat?

RHK

Citaat van: mads w op december 12, 2023, 19:28:28bedankt voor de reactie. dat klinkt hoopvol, ik heb nog wat aanvullende vragen.

dus is het product dat ik linkte in de beschrijving een master/slave stroomschakeling of weer iets anders?

en werkt een master/slave stroomschakeling als de Wiim Pro altijd 'aan staat', want ik denk dat een streamer nooit echt uit gaat?

De 12v uit trigger functie van de Wiim Pro zal alleen werken als je die dus aan zet, dan wordt er een 12V trigger aangesloten apparaat (in dit geval Master-slave schakeling) aangezet. Laat je de Wiim Pro aanstaan, blijft je geschakeld apparaat ook aan. Het is gewoon een simpele aan/uit oplossing. En o ja, het produkt van de link is zo te zien een master slave schakeling. Resumé, het zou zo moeten werken, mits je de streamer aan en ook weer uitzet.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

mads w

Citaat van: RHK op december 13, 2023, 07:07:51De 12v uit trigger functie van de Wiim Pro zal alleen werken als je die dus aan zet, dan wordt er een 12V trigger aangesloten apparaat (in dit geval Master-slave schakeling) aangezet. Laat je de Wiim Pro aanstaan, blijft je geschakeld apparaat ook aan. Het is gewoon een simpele aan/uit oplossing. En o ja, het produkt van de link is zo te zien een master slave schakeling. Resumé, het zou zo moeten werken, mits je de streamer aan en ook weer uitzet.

Dan zal ik een andere oplossing zoeken of er gewoon mee leven dat ik 'iets' aan moet zetten voordat ik stream, wat geen ramp is  :-D  Want als ik de streamer aan moet zetten kan ik net zo goed de versterker aanzetten via de app.

Ach ja het hoeft ook allemaal niet zo gemakzuchtig, vroeger liep ik ook naar de versterker om iets op te zetten.

Bedankt voor je suggesties

RHK

Citaat van: mads w op december 13, 2023, 14:47:33Dan zal ik een andere oplossing zoeken of er gewoon mee leven dat ik 'iets' aan moet zetten voordat ik stream, wat geen ramp is  :-D  Want als ik de streamer aan moet zetten kan ik net zo goed de versterker aanzetten via de app.

Ach ja het hoeft ook allemaal niet zo gemakzuchtig, vroeger liep ik ook naar de versterker om iets op te zetten.

Bedankt voor je suggesties

Dus dan is je master-slave/12V trigger schakeling toch prima? Je hoeft dan alleen maar je streamer aan te zetten. :? Wil je in beweging blijven, laat je het zo. Succes.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*