Audyssey: handmatige aanpassingen na meting

Gestart door Bulldog, december 20, 2022, 22:15:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

#15
Citaat van: Bulldog op december 25, 2022, 20:19:00
Is dat dan niet hetzelfde als de fronts op small zetten, dan neemt de sub het onder de 60Hz(bv.) toch ook over?

Heb nu alles op small gezet- LCR op 60Hz en surrounds op 80Hz. De twee subs zijn (goeie) zelfbouw op basis van 23w Revelator, een vrij muzikale sub dus.

Heb eerst de audissey z'n werk laten doen, ik ga ervan uit dat het beter kan dan ik met m'n db-metertje.  :wink:
Daarna alles op small zodat, de crossovers op de bovenstaande afsnijfrequenties en alles op LFE+main-ook voor 2kanaals-de fronts gaan toch maar tot 40Hz volgens de specs, daarom dacht ik ook daar de subs alles te laten doen onder de 60Hz.
Bijkomend vraagje: is het eigenlijk mogelijk om verschillende sub-settings aan te houden voor 2kanaals en meerkanaals? Ik dacht er eigelijk aan om de sub iets meer boost (+3 à 4 db) te geven bij meerkanaals...

Nee dat is niet het zelfde.
Met LFE+Main gebruik je de subwoofer voor de crossover instellingen, de LFE, en de Fronts doen Fullrange, de Main.

Ja dat is mogelijk.
Je kunt de instellingen en gebruik crossover en subwoofer los van de surround instellingen gebruiken, zie antwoord aan sonsan.

En fronts die "maar" tot 40 Hz gaan is niets mis mee.
Een 80 Hz Crossovers voor speakers in een surround setup is prima en de norm, daaronder gaat het naar de sub(s).
Je zou dus een setup kunnen hebben met speakers die (ruim) beneden de 80 Hz kunnen (wel op +/- 3 dB !!), wat op zich wel zonde is van het geld, want dat zijn niet de goedkoopste, tenzij je een bijkomend doel heb zoals spelen in Stereo zonder subwoofer.
(of natuurlijk grote speakers leuk en stoer vind staan zoals ik  :-D  :-D )

Voor surround is de THX norm van 80 Hz voldoende, de hele opzet daarvan is dat er subwoofers zijn.
Er zijn specifieke THX speakers die qua formaat veel lager kunnen maar afgeregeld zijn op exact 80 Hz.

Veel audio puristen vinden subwoofers voor Stereo "vloeken in de kerk".
Dan zijn grote Front vloerstaanders die richting 30 Hz gaan de juiste weg, onder de 30 Hz gaat lastig worden zonder zeer prijzige oplossingen, en dan speelt de kamer ook nog een grote rol.

Bulldog

Allen heel erg bedankt voor de toelichtingen!

Vandaag nog maar eens de audyssey sequens doorlopen-kan onderhand het 'getjirp' wel meezingen-en dan nog wat fijngeregeld. Alles op small(in tegenstelling tot wat de meting aangaf) en dan crossover vd fronts aangepast. Tweekanaals op full range en sub op lfe+main, op 40Hz afgetopt. Wil een beetje basfundament, echter niet te veel, ben als de dood voor een 'boomerig' geluid. Daarna wat stereo geluisterd en toch een paar keer kropje in de keel: we ziten in de goeie richting dus.  :wink:
Een dezer eens wat testen met een NAD 7kanaals(waarvan er 3 in protectie gegaan zijn, nadat ie een ijdje op zolder gestaan heeft). Ik wil of de fronts ermee bi-ampen of gewoon de LCR ermee aansturen. Benieuwd of het verschil groot of heel groot gaat zijn.
Marantz SR7011/Arcam avr850 ~Rotel RMB-1575~Zidoo X20~Zappiti One SE 4K HDR~Bluesound Vault 2~Arcam irDAC II~Kef R700/ RDM3~Kef reference 200C~Klipsch RS-7 surrounds~Arendal 1723 subwoofer 3~ mhzs cd88 ~ oppo BD

CBdicX

#17
Citaat van: Bulldog op december 27, 2022, 22:33:27
Allen heel erg bedankt voor de toelichtingen!

Vandaag nog maar eens de audyssey sequens doorlopen-kan onderhand het 'getjirp' wel meezingen-en dan nog wat fijngeregeld. Alles op small(in tegenstelling tot wat de meting aangaf) en dan crossover vd fronts aangepast. Tweekanaals op full range en sub op lfe+main, op 40Hz afgetopt. Wil een beetje basfundament, echter niet te veel, ben als de dood voor een 'boomerig' geluid. Daarna wat stereo geluisterd en toch een paar keer kropje in de keel: we ziten in de goeie richting dus.  :wink:
Een dezer eens wat testen met een NAD 7kanaals(waarvan er 3 in protectie gegaan zijn, nadat ie een ijdje op zolder gestaan heeft). Ik wil of de fronts ermee bi-ampen of gewoon de LCR ermee aansturen. Benieuwd of het verschil groot of heel groot gaat zijn.

Kans is groot dat er geen verschil in zitten als alles op "neutraal"  staat.
Versterken is versterken, dus een laag signaal versterken, meer niet en zal weinig invloed op het geluid hebben, via standaard versterkers/receivers.

Echter zijn er mensen die er van overtuigd zijn dat er verschil is te horen tussen normaal versterken en bi-ampen via standaard versterkers.
Dat zit meer tussen de oren dan in de oren, is mijn bescheiden mening.

Wat misschien wel wat doet, maar kostbaar is, is een buizenversterker op de tweeters en een hoog vermogen solidstate op de woofers.
Maar zelfs dit is voorbehouden aan "puristen".....

Maar heb je de mogelijkheid, gewoon proberen en laat het weten , ben benieuwd  :yes:

Bulldog

#18
CiteerEchter zijn er mensen die er van overtuigd zijn dat er verschil is te horen tussen normaal versterken en bi-ampen via standaard versterkers.
Dat zit meer tussen de oren dan in de oren, is mijn bescheiden mening.
Daar is idd echt wel wat voor te zeggen, ik geef toe dat ik het deels ook doe, omdat het kan...

CiteerWat misschien wel wat doet, maar kostbaar is, is een buizenversterker op de tweeters en een hoog vermogen solidstate op de woofers.
Maar zelfs dit is voorbehouden aan "puristen".....
Mja, ik ken de redenering, heb het al vaak gehoord-mcintosh heeft een eindversterker of 2...3... die zo werken...600w ss en 300w buizen. Heb het geluk(of ongeluk) dat m'n broer dealer is en daarom heb ik al mc451, mc601 en vele stereo eindtrappen mogen horen op xrt-1 en nog wel wat exoten. Fantastisch om mee te maken, minder leuk om steeds afscheid te nemen.  :-(

Ik heb nog steeds een paar leuke dynaco mono buizenversterkers opgeslagen. Spijtig genoeg een paar buizen stuk gegaan(tijdens de zoveelste verhuis van de ene kant van de zolder naar de andere-maar heb 5 jaar geleden alle buizen nieuw besteld ....om alles daarna mee op zolder te leggen.



Ik ga er toch wel vanuit dat een aparte eindtrap veel meer body gaat geven, dat was vroeger toen ik met aparte eindtrappen speelde toch steeds het geval. Voordeel is ook natuurijk dat de voeding van de SR7011 het ook makkelijker gaat krijgen. Probleem is natuurlijk dat de drang naar een processor dan ook groot gaat worden. Maar dat zijn wel zorgen voor later.
Marantz SR7011/Arcam avr850 ~Rotel RMB-1575~Zidoo X20~Zappiti One SE 4K HDR~Bluesound Vault 2~Arcam irDAC II~Kef R700/ RDM3~Kef reference 200C~Klipsch RS-7 surrounds~Arendal 1723 subwoofer 3~ mhzs cd88 ~ oppo BD

CBdicX

Citaat van: Bulldog op december 28, 2022, 00:16:17
Daar is idd echt wel wat voor te zeggen, ik geef toe dat ik het deels ook doe, omdat het kan...
Mja, ik ken de redenering, heb het al vaak gehoord-mcintosh heeft een eindversterker of 2...3... die zo werken...600w ss en 300w buizen. Heb het geluk(of ongeluk) dat m'n broer dealer is en daarom heb ik al mc451, mc601 en vele stereo eindtrappen mogen horen op xrt-1 en nog wel wat exoten. Fantastisch om mee te maken, minder leuk om steeds afscheid te nemen.  :-(

Ik heb nog steeds een paar leuke dynaco mono buizenversterkers opgeslagen. Spijtig genoeg een paar buizen stuk gegaan(tijdens de zoveelste verhuis van de ene kant van de zolder naar de andere-maar heb 5 jaar geleden alle buizen nieuw besteld ....om alles daarna mee op zolder te leggen.



Ik ga er toch wel vanuit dat een aparte eindtrap veel meer body gaat geven, dat was vroeger toen ik met aparte eindtrappen speelde toch steeds het geval. Voordeel is ook natuurijk dat de voeding van de SR7011 het ook makkelijker gaat krijgen. Probleem is natuurlijk dat de drang naar een processor dan ook groot gaat worden. Maar dat zijn wel zorgen voor later.

Ik heb zelf ook 2 (nieuwe) MCintosh exoten in huis gehad, een met inderdaad buizen in de voorversterking.
Stond leuk maar ik kon geen verschil horen tov een Denon receiver, helaas.
Die Mc 252 had last van storing als je met een GSM in de buurt kwam, die ingeruild tegen een MA9000 wat op zch een prachtig ding was maar toch ook weer er uit na een paar maanden en terug naar een receiver omdat ik de midden speaker erg miste.

Nu ben ik (redelijk) tevreden met de Denon X4700H, een set Klipsch RP8060FA II, en de RP504C II center.
De rest heb ik eruit gegooit en doe het nu met 3.0.2, een setup die ik al eens eerder had.
2 subs staan ook op marktplaats, dat is een "wens" van de partner, maar de 8060 kan het redelijk goed af zonder subs........

Bulldog

De 252 is qua looks wss wel de mooiste-althans voor mij toch. Mijn broer heeft er ook een paar gehad, mooie dingen die immens veel power geven.
Maar das wel een weg die weinigen bewandelen, van McIntosh voor/eind, dan geïntegreerd en dan naar Denon AV. Vaak zie je van stereo naar surround om dan toch terug naar stereo te gaan-meestal omdat surround op hetzelfde niveau van hele goeie tweekanaals pokkeduur is én o zo moeilijk te verenigen is met de WAF.  :schater:


Misschien al eens gedacht aan definitive technology, de bp 9080x, ook atmos aan boord, maar ook een actieve sub. Heb er nog nooit iets van beluisterd, maar in de US zijn ze vrij populair.
Marantz SR7011/Arcam avr850 ~Rotel RMB-1575~Zidoo X20~Zappiti One SE 4K HDR~Bluesound Vault 2~Arcam irDAC II~Kef R700/ RDM3~Kef reference 200C~Klipsch RS-7 surrounds~Arendal 1723 subwoofer 3~ mhzs cd88 ~ oppo BD