Ventilatoren in de SR6012 en hoger?

Gestart door Inca, december 07, 2022, 09:47:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Inca

Beste experts,

De titel zegt het al, maar een klein beetje context kan geen kwaad. Ik heb mijn SR6012 in een redelijk afgesloten ruimte zitten. Alhoewel ik geen klachten heb ondervonden werd deze toch flink warm en heb wat extra koeling geinstalleerd.

Nu heeft een collega van mij een SR6015 in gebruik en gaf aan dat er al koeling in de receiver zit. Twee ventilatoren aan de onderzijde die aan gaan zodra dit nodig is. Met de grootste overtuiging melde ik dat mijn receiver  geen ventilatoren heeft want anders had ik dat wel opgemerkt in de jaren gebruik.

Nu ben ik toch even gaan zoeken op internet en verrekt! Alle commerciele afbeeldingen van de binnenkant laten door het koelrib twee koelers zien. Nu is het mij niet gelukt om de gevonden afbeeldingen echt te koppelen aan dit specifiek model. (misschien zijn het generieke foto's van een hogere serie??)

Vandaar nu mijn vragen: Zitten er ventilatoren in alle receivers (met name de SR6012) van Marantz? Wanneer gaan deze aan? Is het toerental zodanig laag dat je ze nooit hoort?

Bedankt voor het ophelderen van dit mystery  :-D
Tannoy Fanboy 5.2.4 - Marantz SR6012 + PM8003 - Tannoy DC6T SE - Tannoy DC6LCR Signature - Klipsch SPL120 - Triangle Atmos

sonsan

In mijn SR7013 zitten ook twee ventilatoren. Dat wist ik ook niet, de SR7007 die ik ervoor in gebruik had heeft geen ventilatoren.
Ik hoor deze ventilatoren niet. Ik weet ook niet of deze in werking komen omdat ik een AC Infinity Cooler op de 7013 heb liggen. (Die hoor je wel als je zeer goed luistert bij zeer stille passages.)
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

CBdicX

#2
Citaat van: Inca op december 07, 2022, 09:47:02
Beste experts,

De titel zegt het al, maar een klein beetje context kan geen kwaad. Ik heb mijn SR6012 in een redelijk afgesloten ruimte zitten. Alhoewel ik geen klachten heb ondervonden werd deze toch flink warm en heb wat extra koeling geinstalleerd.

Nu heeft een collega van mij een SR6015 in gebruik en gaf aan dat er al koeling in de receiver zit. Twee ventilatoren aan de onderzijde die aan gaan zodra dit nodig is. Met de grootste overtuiging melde ik dat mijn receiver  geen ventilatoren heeft want anders had ik dat wel opgemerkt in de jaren gebruik.

Nu ben ik toch even gaan zoeken op internet en verrekt! Alle commerciele afbeeldingen van de binnenkant laten door het koelrib twee koelers zien. Nu is het mij niet gelukt om de gevonden afbeeldingen echt te koppelen aan dit specifiek model. (misschien zijn het generieke foto's van een hogere serie??)

Vandaar nu mijn vragen: Zitten er ventilatoren in alle receivers (met name de SR6012) van Marantz? Wanneer gaan deze aan? Is het toerental zodanig laag dat je ze nooit hoort?

Bedankt voor het ophelderen van dit mystery  :-D

Nee, er zitten niet in alle receivers ventilatoren.
Mijn Denon X4700H heeft er ook 2, maar ligt geheel aan hoe de receiver ontworpen is, maar nog nooit gehoord.
Nu is Denon een copie van Marantz, of anders om  :wink: , dus zijn die binnenkanten vaak spiegelbeelden van elkaar.
In het verleden hadden mijn Onkyo's ze dan weer wel, en dan weer niet.

Het is vaak in de binnenkant aan het ontwerp te zien, dan lopen er 2 "galarijen" van koelribben waar de lucht doorheen geblazen wordt.
Ze gaan pas aan bij een voor ingestelde temperatuur, anders niet.
Ze zijn traploos, dus beginnen onhoorbaar, en als het te warm blijft, bijvoorbeeld in een afgesloten kast, gaan ze sneller een hoorbaar draaien.
Maar gezien dit vaak alleen gebeurd in een afgesloten ruimte, hoor je de vents toch niet  :-)

Gezien jij die ingebouwde ventilatoren nooit heb horen werken (ik ook niet), zal het wel goed zitten met de koeling.

In deze foto's zie je de 6012, de 8015 en de Denon X4700H ventilatoren onder de galarij zitten.
Deze blazen van onder naar boven, er zijn ook ontwerpen dat ze naar de zijkanten blazen, dus staan dan rechtop.
Oudere Marantzen hebben van die lucht "stegen" waar aan weerskanten de koelribben zitten.

Een 8015 heeft er zelf 4 ...................

Inca

Bedankt voor de uitgebreide details! Nou ja zeg, zat ik er even naast. Ze draaien vast op hele lage toeren of gaan enkel aan met een zeer hoge temperatuur. Ik heb ze nooit gehoord in iedergeval. Zoveel mensen die extra koeling aanschaffen inclusief mijzelf. Is extra koeling voor deze modellen dan eigenlijk overbodig?
Tannoy Fanboy 5.2.4 - Marantz SR6012 + PM8003 - Tannoy DC6T SE - Tannoy DC6LCR Signature - Klipsch SPL120 - Triangle Atmos

CBdicX

#4
Citaat van: Inca op december 08, 2022, 08:10:15
Bedankt voor de uitgebreide details! Nou ja zeg, zat ik er even naast. Ze draaien vast op hele lage toeren of gaan enkel aan met een zeer hoge temperatuur. Ik heb ze nooit gehoord in iedergeval. Zoveel mensen die extra koeling aanschaffen inclusief mijzelf. Is extra koeling voor deze modellen dan eigenlijk overbodig?

Ja, gaan die ingebouwde vents nooit aan, of hoor je ze niet, is het in orde  :yes:
Een Onkyo, de TX SR876 (2010) die ik had, ging regelmatig in de warmte beveiliging, en 2 HDMI borden kapot door de warmte.
Daar hadden andere merken ook last van, uit die periode komen die extrene koelers die toen een oplossing waren.
Je kon echt je vingers verbranden aan de bovenkant, zaten waarschuwings stickers op en plastic plaatjes voor bescherming.

Kwaad kan extra koeling niet maar introduceert wel meer geluid op zeer stille momenten.
En als ze zo langzaam draaien dat je ze op een kleine afstand niet hoort, dan hebben ze geen nut, veel te weinig lucht verplaatsing.

Receivers van nu, of +/- de 5-6 jaar oud, hebben minder koeling nodig en zitten de vents er als veiligheid in als de receiver in een gesloten kast staat.