Waarom klinkt hetzelfde nummer op de ene CD harder dan de andere?

Gestart door mark.smidt, november 20, 2022, 16:07:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mark.smidt

Gents,

Omdat ik niet zo blij was met de sound van mijn cd6000 heb ik voor de gein een oude (maar best aardige) JVC cd speler aangesloten op de dezelfde versterker. Daarna een paar CD's uitgezocht met daarop dezelfde nummers (enkele verzamelaars en wat andere CD's) om zo een directie AB vergelijking te kunnen doen. Het volgende viel op:
1. Het verschil in klank tussen de twee spelers was enorm. Zelf mijn vrouw hoorde het heel duidelijk...;-)
2. Het verschil in de kwaliteit van cd's hoorden we ook. Door omwisselen van cd's en spelers. Het verschil werd dus ook veroorzaakt door de uitgave.
3. Maar wat me nog het meeste op viel was het verschil in volume. Even los van het uitgangsniveau tussen de spelers viel het enorm op dat ik met CD 1 in Speler 1 en CD2 in Speler 2 aanzienlijk veel meer met de volumeknop moest draaien om het volume gelijk te krijgen dan bijv. CD1 in speler 2 en Cd2 in speler 1.

Dat moet dus aan de CD liggen. EN daar snap ik niks van. Digitaal is toch digitaal. 1=1 en 0=0. Toch? Ik ben redelijk technisch onderlegd maar hier mis ik blijkbaar kennis. Iemand van jullie die hier een zinnige redenering op los kan laten?

Mark

Emiel77

Lijkt me verschil in mastering of misschien zelfs een slechter bronbestand voor CD1 vs CD2
Verschil tussen de spelers lijkt mij met name de DAC's in de spelers
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

JohnWx

Ligt aan de gebruikte opname en of welke opname en wie heeft er gemasterd heeft en uitgangs nivo van de cd spelers verschillend
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

mark.smidt

Ik heb me weer even verdiept in de CD technologie en begrijp weer waarom. Ik had een verkeerde aanname gedaan over het digitale signaal. Wat eigenlijk een stukjes gehakt analoog signaal is. En dan snap ik ook weer die amplitude verschillen. Even los van het niveau van de bron (master) die is gebruikt.

Dank voor de reacties!

SB_Marantz

Met de amplitude verschillen gaan veel mensen de mist in.
Zo ook met het vergelijken van versterkers.
Ik heb zelf ook ooit de CD6000 gehad maar deze versterkte niet recht.
Hooglift van een db of 3 meette ik en dat zit NIET in de DAC chip maar in de uitgangstrap.

Op zich een aardige speler behalve het loopwerk.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM