Advies voor een twijfelaar?

Gestart door mark.smidt, november 06, 2022, 16:52:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mark.smidt

Heren (en dames),

Enige jaren geleden heb ik de liefde voor muziek weer teruggevonden toen ik na het lezen van een Whathifi recensie een gercapped PM66 SE KI heb aangeschaft en mijn Rotel set (06 serie) heb verkocht. Voor het eerst na jaren hoorde ik weer muziek i.p.v. geluid. Het was echt een openbaring. De PM66 met als bron de Bluesound Node 2 en een heerlijk setje originele Mission 770's uit 1981 gaf ons veel plezier.

Ik miste soms wel wat vermogen en een tijdje geleden heb ik de PM66 verkocht een een PM7001 KI aangeschaft. Ik weet niet of het nou komt door de 7001 of het feit dat ik inmiddels gewend ben aan de "Marantz sound", maar ik lijk nu weer iets te missen. Iets sprankelends en levendigs. Ik mis het plezier dat de PM66 me gaf. De 7001 klinkt prima hoor, maar om een of andere reden pakt het me niet. Hebben jullie die ervaring ook? Moet ik de 7001 gaan recappen? Of beter op zoek naar een PM17 of PM14? Krijg ik dan weer kippenvel?

Alvast dank voor jullie persoonlijke ervaringen!

ll0ll

Het lastige van iets moois hebben is dat je dan altijd weer gaat kijken of het beter kan. Je wil dat wat je hebt upgraden, nog meer genieten. Het kan dan zo zijn dat hetgeen je als verbetering inzet, eigenlijk helemaal geen verbetering is. Met als gevolg dat je nog 'hoger' wil.
Ik zou zeggen, probeer terug te gaan naar die pm66 en ga weer lekker genieten! ;)
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

SB_Marantz

#2
Hallo Mark,

De gevoeligheid van de Missions ligt op 88db/W wat gemiddeld gevoelig is.
Je zegt dat je wat vermogen tekort kwam en daarom een 7001 aangeschaft hebt.
De 66 zou 50 wpc kunnen leveren terwijl de 7001 op 70wpc ligt. (below clipping point)
Dat verschil is nihil.
Voor 3 db meer spl heb je het dubbele vermogen nodig.
Speel je graag erg hard omdat je schrijft dat je wat vermogen tekort komt?
De 7001 recappen?
I.m.o. zinloos.
Je gaat pas recappen wanneer de capaciteit en de esr niet correct meer zijn.
Normaliter stop je ergens tussen een halve tot enkele Watts/Vac's in de speakers.

Voordeel van de 66 t.o.v. de 7001 is dat er nog loodhoudende tin gebruikt wordt.

Heb je nog vragen ....just shoot!


PS: Deze was een heel ander verhaal maar dient even als voorbeeld.
Kwalitatief een beest maar erg oud.


https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=18504.0


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

mark.smidt

Gents,

Dank voor jullie reacties. Wellicht even wat toelichting:

1. Hard draaien doe ik niet vaak. Maar soms met een feestje of zoals op een mooie nieuwjaarsnacht draaide ik wel "wat" harder en dan leek ik wat power te missen. Hij ging dan wat 'vervormen'. Maar zoals gezegd luister ik vrijwel altijd relatief zacht. En dus heb je helemaal gelijk dat ik dan genoeg power heb aan 2 x 50 watt.

2. Recappen van de 7001 was ik al niet zeker over. Gezien de leeftijd zou dat niet nodig zijn, maar daarom ook mijn vraag. Thx dus ook voor deze feedback!

3. En ja... de wens om altijd maar beter te willen is iets wat eigenlijk helemaal niet zo in me zit. Dus waarom bij audio soms die drang op komt zetten is me niet helemaal duidelijk.

Enfin: Ik heb besloten terug te gaan naar de PM66SE KI. En inmiddels (gaat snel soms) heb ik weer een fraai exemplaar in huis waar nog niets aan is gedaan en dus nog helemaal origineel is. Ik ga op mijn gemakje de boel goed schoonmaken, de relevante elko's en instelpots vervangen (want daar staan er wel wat bol van), de bias afregelen en controleren op slechte solderingen.

Gisteren al even getest zonder deze aanpassingen en de stem van Frank Sinatra (live) gaf al weer kippenvel! Ik ben een blij mens. En kan niet wachten om 'm straks weer in de huiskamer te hebben.

Dank nogmaals!  En ja... de 7001KI (met originele doos, AB en certificaat) gaat weer in de verkoop!

ll0ll

http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen