SR7007 i.c.m. Aircom cooler

Gestart door sonsan, oktober 23, 2022, 16:18:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Citaat van: sonsan op december 10, 2022, 15:37:00
Toch de nieuwe Aircom ook maar voorzien van een rubber ring. Zo is het aanzuigen van 'valse lucht' uitgesloten. Lijkt me, rekenend houden met bovenstaande antwoorden, toch beter. (Tevens de SR7007 vervangen voor de SR7013....)

Wat me nu wel opvalt is het volgende.

Zonder die rubber ring schommelde de waarde van de Aircom tussen 25 (ventilatoren uit) en 26 graden (ventilatoren aan). Niet hoger.

Nu mét ring blijft de waarde constant op 27 graden staan waarbij de ventilatoren op standje 1 draaien.

Zou dan toch de valse lucht de waarden van de Aircom verlagen en heb ik nu, met de ring (dus afgesloten), de echte luchttemperatuur van de reciever?

Zonde ring wordt warme en minder warme lucht gemeten.
Met ring alleen de lucht in de kast.

Bulldog

#31
Interessant topic dit...
Was ook eerst zinnens een T8 te bestellen, maar ben dan beginnen rondneuzen op hun site en daar wat losse ventilatoren gevonden die middels een aparte controller, dezelfde die in de t8, s8, t9,....zit denk ik, kunnen gestuurd worden. De temperatuursonde kan overal in je kast bevestigd worden. Je kan tot zes fans aansturen, 4 usb aansluitingen, dus in realiteit, vier aparte fans. Infinity heeft ook dubbele fans te koop, vandaar de zes als maximale belasting denk ik.
Heb nu van een ander merk, Noctua, Oostenrijks, gekende naam uit de pc-modding-wereld, twee 20 cm usb-fans besteld, infinity heeft max 14cm dacht ik, deze draaien tegen 800tr en geven max 18db. Ben zinnens eentje op de sr7011 en RMB1575 te leggen, en eentje in de achterwand van de kast. Als de test ok is bestel ik de controller én mss nog een tweetal fans extra-je weet nooit wat de toekomst brengt.
Bij mij past een T8 echt maar net in de kast, daarom de zoektocht naar een andere oplossing.

In ieder geval, bedankt voor de heads-up, want idd, als je je toestellen een beter, koeler leven kan geven voor een paar honderd euro investering, dan is dat eigenlijk een no-brainer!
Marantz SR7011/Arcam avr850 ~Rotel RMB-1575~Zidoo X20~Zappiti One SE 4K HDR~Bluesound Vault 2~Arcam irDAC II~Kef R700/ RDM3~Kef reference 200C~Klipsch RS-7 surrounds~Arendal 1723 subwoofer 3~ mhzs cd88 ~ oppo BD

sonsan

Klinkt interessant! Ben benieuwd naar de foto's als je alles geïnstalleerd hebt!
Succes ermee!
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

CBdicX

#33
Toch wel even oppassen, een versterker/receiver heeft wel een minimale "werk temperatuur" nodig, dus moderne amps extern koelen is niet meer nodig en misschien wel ongewenst (?) ondanks dat ik een koeler fan ben .........

sonsan

En wat is een goede gemiddelde 'werktemperatuur' dan? Ik lees op de Aircom af dat deze schommelt tussen 25-26 graden.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

CBdicX

#35
Citaat van: sonsan op december 31, 2022, 21:23:32
En wat is een goede gemiddelde 'werktemperatuur' dan? Ik lees op de Aircom af dat deze schommelt tussen 25-26 graden.

Geen idee, maar denk als het zonder de koeling iets van 40 graden is, dan is dat de werktemperatuur.
Dat naar +/- de helft verlagen lijkt mij ook niet lekker voor de elektronica.

In het verleden liep de temp op naar 70-80 graden maar dat waren de hdmi borden, die dan ook het leven lieten, maar dat is verleden tijd.

Om de specs te halen is warmte nodig, te koel is ook niet goed.

sonsan

Ik denk dat het ook afhankelijk is of de receiver/versterker in de vrije ruimte staat of ingebouwd in een kast waar de warmte blijft hangen. De werktemperatuur zal in deze situaties dan verschillend zijn verwacht ik.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

CBdicX

Citaat van: sonsan op december 31, 2022, 21:59:30
Ik denk dat het ook afhankelijk is of de receiver/versterker in de vrije ruimte staat of ingebouwd in een kast waar de warmte blijft hangen. De werktemperatuur zal in deze situaties dan verschillend zijn verwacht ik.

Zeker, echter is de amp altijd ontworpen dat deze goed geventileerd staat, dus gebruik kan maken van convectie koeling.
Lukt dat niet, dan extern koelen 👍👍

Bulldog

Tuurlijk, wanneer m'n av-versterker niet in een kast zou staan, zou ik er nog niet aan denken om ze extern, geforceerd te gaan koelen. De Rotel, die nu op komst is, behoeft echt weinig koeling omdat ie echt niet zoo warm wordt. Maar alles bij elkaar in een kast, waar weliswaar een deel van de achterwand is uitgesloopt gaat waarschijnlijk toch een beetje veel van het goede zijn.
Maar nu ik erover nadenk, de 7011 gaat uitsluitend als VV werken, dus gaat ie ook al minder warm worden.

Nu ja, we zien het wel, experimenteren is vaak de helft van onze hobby.
Marantz SR7011/Arcam avr850 ~Rotel RMB-1575~Zidoo X20~Zappiti One SE 4K HDR~Bluesound Vault 2~Arcam irDAC II~Kef R700/ RDM3~Kef reference 200C~Klipsch RS-7 surrounds~Arendal 1723 subwoofer 3~ mhzs cd88 ~ oppo BD

CBdicX

#39
Citaat van: Bulldog op januari 01, 2023, 12:47:18
Tuurlijk, wanneer m'n av-versterker niet in een kast zou staan, zou ik er nog niet aan denken om ze extern, geforceerd te gaan koelen. De Rotel, die nu op komst is, behoeft echt weinig koeling omdat ie echt niet zoo warm wordt. Maar alles bij elkaar in een kast, waar weliswaar een deel van de achterwand is uitgesloopt gaat waarschijnlijk toch een beetje veel van het goede zijn.
Maar nu ik erover nadenk, de 7011 gaat uitsluitend als VV werken, dus gaat ie ook al minder warm worden.

Nu ja, we zien het wel, experimenteren is vaak de helft van onze hobby.

Maakt niets uit hoor, alleen vv of ook ev.
Het is niet het geluid deel wat het warmst wordt, maar het video deel in een receiver.
Zou eens een prima optie zijn om het video gedeelte uit te kunnen schakelen.

Met een open achterkant (nee, niet die achterkant 😁 ) zal het wel meevallen met warmte opbouw, maar een vinnetje erbij kan geen kwaad.
En Noctua is samen met NB de top in koelvinnen.

RHK

Allereerst de beste wensen voor 2023 en een fijn audiojaar.
Zoals eerder in dit topic door mij gepost is in de opstelling van de SR als voorversterker en een aparte eindversterker (klasse D), een extra koeling niet nodig. Als er maar enige ruimte om de apparatuur heen is om warmte af te voeren. Een beetje warm worden is niet erg zoals CBdixC schreef, maar zelfs beter.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Bulldog

#41
Heb dan toch ook maar als testje, een ACinfinity aangeschaft: de S6, die is een slag kleiner én vooral stiller(20 ipv. 24db)dan de grotere 3-fans modellen. Ik heb de pootjes erafgehaald en nu past ie op een drietal mm na boven de SR. De S-reeks is niet temeperatuursinstelbaar, maar gaat automatisch in op 31° en gaat uit bij 29°...lijkt me wel ok.
Het is echt wel een beetje een proefopstellingetje want ik merkte direct dat de laagste ventilatiestand toch merkelijk luider klonk dan de Noctua fans die ik nu gebruik.
Nu ja, als het echt gaat storen dan ga ik wel terug naar de vorige opstelling en verhuist er weer iets naar tweedehands.  :wink:

Marantz SR7011/Arcam avr850 ~Rotel RMB-1575~Zidoo X20~Zappiti One SE 4K HDR~Bluesound Vault 2~Arcam irDAC II~Kef R700/ RDM3~Kef reference 200C~Klipsch RS-7 surrounds~Arendal 1723 subwoofer 3~ mhzs cd88 ~ oppo BD

jarube

vraagje, ik de aircom t9 deze week besteld bij Amazon.com. Uiteraard krijg je dan een US power adapter, maar ik krijg deze niet aan de praat met een reisstekker. Heb er nu 2 geprobeerd waarvan 1 nieuwe, maar de T9 gaat gewoon niet aan. Maakt een van jullie gebruik van een dergelijke plug? zo ja, welke?

sonsan

Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

jarube

Citaat van: sonsan op juni 29, 2023, 22:24:29Dit werkt weet ik uit ervaring....

https://www.kameramarkt.nl/stekker-us-eu-adapter?gclid=Cj0KCQjw1_SkBhDwARIsANbGpFu7h-mdhz79MdYV3Dw-hbxtvB6uo8n27dG3HxIiYAi2MuPLVNTtMzsaAhN4EALw_wcB

Dank. Ik heb inmiddels contact gehad met Amazon, ik krijg een nieuwe opgestuurd. Als die ook niet werkt met de stekkers welke ik heb, ga ik deze nog proberen.