SR7007 i.c.m. Aircom cooler

Gestart door sonsan, oktober 23, 2022, 16:18:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sonsan

Ik heb de SR7007 verplaatst van op de tv kast naar erin. De center heb ik nu op de tv kast staan, dichter bij de tv dus.
Om de SR lekker cool te houden heb ik een AC Infinity Aircom T8 erop gezet. De kast is zowel aan de voorzijde als achterzijde volledig open maar voor de zekerheid toch deze cooler maar aangeschaft.

Wat zou nu een goede waarde zijn om in te stellen? M.a.w. wat is wenselijk. Ik heb de Aicrom nu zo ingesteld dat bij 30 graden gekoeld moet worden en tijdens het koelen blijft de receiver 25-26 graden. Is dat reeël of nog te hoog. Ik kan de cooler harder laten draaien maar dan wordt deze wel wat luidruchtig.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

RHK

#1
ik heb een aantal jaren een SR7008 gehad in eenzelfde opstelling. Geen cooler nodig, nooit warmte problemen gehad. Zo te zien heb jij in je opstelling nog meer vrije ventilatieruimte dan ik had, dus ik denk geen probleem zonder cooler.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: sonsan op oktober 23, 2022, 16:18:26
Ik heb de SR7007 verplaatst van op de tv kast naar erin. De center heb ik nu op de tv kast staan, dichter bij de tv dus.
Om de SR lekker cool te houden heb ik een AC Infinity Aircom T8 erop gezet. De kast is zowel aan de voorzijde als achterzijde volledig open maar voor de zekerheid toch deze cooler maar aangeschaft.

Wat zou nu een goede waarde zijn om in te stellen? M.a.w. wat is wenselijk. Ik heb de Aicrom nu zo ingesteld dat bij 30 graden gekoeld moet worden en tijdens het koelen blijft de receiver 25-26 graden. Is dat reeël of nog te hoog. Ik kan de cooler harder laten draaien maar dan wordt deze wel wat luidruchtig.

Ik denk ook net zoals RHK dat er voldoende ruimte is zonder cooler.

De huidige receivers zijn een stuk koeler dan een aantal jaar geleden.
Het is niet de versterker kant die de boel zo warm maakt, maar de video kant.
De video processors van een paar jaar terug daar kon je een ei op bakken, nu is dat beter en op een warmte nivo waar je je geen drukte meer over hoeft te maken.

Je kunt de cooler laten zitten, het kan geen kwaad, maar harder laten draaien hoeft niet, dan gaat dat ding inderdaad storen in stillere muziek of film stukken.


Ik zal vandaag hier eens wat foto's neerzetten wat ik in het verleden gedaan heb om het video gedeelte van de receivers toen, beter te koelen, nu passen de fabriekanten dezelfde truuk toe  :lol:

sonsan

Citaat van: RHK op oktober 23, 2022, 22:28:00
ik heb een aantal jaren een SR7008 gehad in eenzelfde opstelling. Geen cooler nodig, nooit warmte problemen gehad. Zo te zien heb jij in je opstelling nog meer vrije ventilatieruimte dan ik had, dus ik denk geen probleem zonder cooler.
Zo, dat is wel heel weinig ruimte erboven. Achterkant van de kast is wel helemaal open?
Ik zou het zo niet aandurven maar blijkbaar ging het langere tijd goed zo begrijp ik.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

sonsan

Citaat van: CBdicX op oktober 24, 2022, 08:01:43
Ik denk ook net zoals RHK dat er voldoende ruimte is zonder cooler.

De huidige receivers zijn een stuk koeler dan een aantal jaar geleden.
Het is niet de versterker kant die de boel zo warm maakt, maar de video kant.
De video processors van een paar jaar terug daar kon je een ei op bakken, nu is dat beter en op een warmte nivo waar je je geen drukte meer over hoeft te maken.

Je kunt de cooler laten zitten, het kan geen kwaad, maar harder laten draaien hoeft niet, dan gaat dat ding inderdaad storen in stillere muziek of film stukken.


Ik zal vandaag hier eens wat foto's neerzetten wat ik in het verleden gedaan heb om het video gedeelte van de receivers toen, beter te koelen, nu passen de fabriekanten dezelfde truuk toe  :lol:
Inderdaad meer ruimte dan op de foto van RHK maar ik vind het een fijnere gedachte dat de temperatuur nu geregeld word.
De temperatuur blijft nu netjes op 25-26 graden, prima lijkt me.

Ik ben nieuwsgierig naar jouw koel oplossing die de fabrikanten van je 'gepikt' hebben!
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

RHK

#5
Citaat van: sonsan op oktober 24, 2022, 13:25:44
Zo, dat is wel heel weinig ruimte erboven. Achterkant van de kast is wel helemaal open?
Ik zou het zo niet aandurven maar blijkbaar ging het langere tijd goed zo begrijp ik.

Achterzijde kast is dicht, de opening voor de kabeldoorvoer niet meegerekend. Maar uiteraard zelf weten, cooler of geen cooler.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

sonsan

Oké, oogt erg krap maar blijkbaar kunnen de receivers meer aan dan ik verwachtte. Ik laat de koeler toch maar erop zitten, voor het idee.... :wink:
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

CBdicX

#7
Citaat van: sonsan op oktober 24, 2022, 13:28:48
Inderdaad meer ruimte dan op de foto van RHK maar ik vind het een fijnere gedachte dat de temperatuur nu geregeld word.
De temperatuur blijft nu netjes op 25-26 graden, prima lijkt me.

Ik ben nieuwsgierig naar jouw koel oplossing die de fabrikanten van je 'gepikt' hebben!

Ik ben begonnen met zelf heatsinks te plaatsen op de oudere Onkyo TX-SR876 (2009) die bekent stonden om binnen de 6 maanden de HDMI borden naar zijn grootje te helpen, en eigenlijk alle merken hadden dat probleem.
Je kon je vinger verbranden als je de processors aanraakte als de reiceiver werkte.

Ik gebruikte heatsinks van computer video kaarten die met heatsink pasta werden vast gezet.
Die Onkyo's hadden toen een mogelijkheid de temperatuur te laten zien van de processors, wat zonder heatsink 65 (!) graden was, en met de zwarte heatsink maar 31 graden max.
In de foto's zie je de HDMI kaart zonder en met heatsink.

Op de foto van de binnenkant van een huidige Marantz zie je ook nu de heatsinks zitten, links boven de zwarte, en die witte aluminium plaatjes.

Jouw temperatuur van 25 graden is prima, maar koelen kan geen kwaad.
Hoe weet jij trouwens dat het 25-26 graden is, en wat is er dan 25 graden ??

Ik heb in de Onkyo tijd altijd koel fans gebruikt, tot extreme versies aan toe, met 9x 12 cm vinnen.........  :-D

CBdicX

 :yes:

sonsan

Citaat van: CBdicX op oktober 24, 2022, 14:56:06
Ik ben begonnen met zelf heatsinks te plaatsen op de oudere Onkyo TX-SR876 (2009) die bekent stonden om binnen de 6 maanden de HDMI borden naar zijn grootje te helpen, en eigenlijk alle merken hadden dat probleem.
Je kon je vinger verbranden als je de processors aanraakte als de reiceiver werkte.

Ik gebruikte heatsinks van computer video kaarten die met heatsink pasta werden vast gezet.
Die Onkyo's hadden toen een mogelijkheid de temperatuur te laten zien van de processors, wat zonder heatsink 65 (!) graden was, en met de zwarte heatsink maar 31 graden max.
In de foto's zie je de HDMI kaart zonder en met heatsink.

Op de foto van de binnenkant van een huidige Marantz zie je ook nu de heatsinks zitten, links boven de zwarte, en die witte aluminium plaatjes.

Jouw temperatuur van 25 graden is prima, maar koelen kan geen kwaad.
Hoe weet jij trouwens dat het 25-26 graden is, en wat is er dan 25 graden ??

Ik heb in de Onkyo tijd altijd koel fans gebruikt, tot extreme versies aan toe, met 9x 12 cm vinnen.........  :-D
Grappig! Toen ik nog zelf computers deed samenstellen/opbouwen plaatste ik ook vaak van die heatsinks met Artic Silver 5 Compound op b.v. grafische kaarten.

Als ik zo de koelfans zie op de Onkyo dan is dat de voorloper geweest van de AC Infinity Aircom coolers!

De Aircom T8 heeft een digitaal display die o.a. de huidige temperatuur aangeeft. Ik verwacht dat deze de warmte meet die uit de roosters komt van de Marantz. Dus de opgezogen lucht die afgevoerd word.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

RHK

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

B-Art

Ik heb een SR5014 met ook een Aircom T9 (uitlaat naar boven)
De T8 heeft de uitlaat naar achteren als ik me niet vergis.
Ik heb hem zo ingesteld dat die altijd iets draait op de laagste stand en als de versterker warmer wordt gaat deze harder draaien. Automatische stand dus met temperatuur zo ingesteld dat deze net draait op de laagste stand en als het nodig is automatisch harder gaat.
Ik heb een dichte kast met alleen een schuifdeurtje aan de voorzijde.

CBdicX

#12
Het kan uiteraard geen kwaad, maar de AVC's van de laatste 5 jaar hebben geen extra koeling meer nodig.
Is dat wel het geval dan wordt dat ingebouwd met stille fans en een traploze temp regeling van 0 naar volle snelheid.
Denk dat zelfs opsluiten in een kast de handel niet meer in de problemen zal helpen.
Maar vanwege garantie staat er voldoende ruimte rondom en niet afdekken  nonono

Ik had de vinnen op 4 volt draaien op een master/slave stekkerdoos.
Draaien dan geheel onhoorbaar en werken meteen.
Er zijn maar een paar merken vinnen die een opstart voltage hebben vanaf 4 - 6 volt, meeste zijn 9-12 volt maar dan draaien ze te snel met teveel lawaai.

CBdicX

Zijn die Aircom coolers geheel stil of is dat afhankelijk van de opstart temp, of is dat reeds ingesteld ?
En 220 volt of usb ?
Vind ze wel fraai om te zien  :yes:

sonsan

Citaat van: B-Art op oktober 24, 2022, 16:35:11
Ik heb een SR5014 met ook een Aircom T9 (uitlaat naar boven)
De T8 heeft de uitlaat naar achteren als ik me niet vergis.
Ik heb hem zo ingesteld dat die altijd iets draait op de laagste stand en als de versterker warmer wordt gaat deze harder draaien. Automatische stand dus met temperatuur zo ingesteld dat deze net draait op de laagste stand en als het nodig is automatisch harder gaat.
Ik heb een dichte kast met alleen een schuifdeurtje aan de voorzijde.
De T8 heeft inderdaad de uitgang naar achteren.
Bij mijn instelling (30 graden) gedraagt de T8 net zoals jij het beschrijft. Standje 1 nagenoeg continue en heel af en toe stand 2. Dit hoor je niet op mijn kijk/luisterafstand (4 mtr)
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50