Marantz PM80 storing uitgangssignaal

Gestart door vanHulzen, oktober 04, 2022, 09:29:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vanHulzen

Beste mede-hifiliefhebbers,

Ik ben in het bezit van een Marantz PM80 (eerste generatie), gekocht in 1992. In de maand februari begon kanaal links ineens te vervormen. Ik ben bekend met de problemen die in een PM80 kunnen vóórkomen en heb deze in augustus laten repareren. Hierbij is de STK-module vervangen en de bias opnieuw afgeregeld. Helaas vertoont deze versterker al ruim 2,5 week opnieuw kuren. Ik heb deze versterker Bi-amping aangesloten (speaker I - midrange + tweeter beide luidsprekers; speaker II - woofers)

Concreet doet het volgende zich voor (niet alle problemen doen zich gelijktijdig voor, in 1,5 uur ingeschakeld te hebben de volgende problemen zich voorgedaan:

Kanaal links:
-moet 'op stoom komen'
-kraakt
-mid klinkt onaangenaam scherp
-klinkt duidelijk zwakker dan rechts
-(bij aux 1) middentoner krijgt een zwaar vervormd signaal (plotsklaps) indien volumeknop bepaald niveau bereikt, daaronder is zijn middentoner en tweeter (m.a.w. speakergroep 1 links) niet actief
(om mijn speakers te beschermen heb hierna de versterker ontkoppeld.)

rechts:
(eenmalig) geen geluid uit de woofers (speakers II)

Wat verder opvalt is dat het geluid (tijdelijk) iets verbetert, zodra er met de knoppen source direct en mono 'gespeeld' wordt, na inschakeling van mono wordt met name links beter. Source direct helpt heel af en toe, of heeft juist een averechts effect.

Ik heb de versterker aangesloten op een set Aura Pied Pipers (editie met Sonic woofers, Philips midrange, multicel tweeter). Ik heb deze speakers aangesloten op een andere versterker en daar functioneren deze wel normaal en naar behoren. Ook verder alle aansluitingen e.d. gecontroleerd op aanraden van mijn oom (heeft technische opleiding en is hifi-liefhebber), echter zonder bevredigend resultaat.

Hopelijk weet een van de mede-foummers hier wat  met deze (erg aangenaam klinkende) versterker moet gebeuren. Er is op dit forum al erg veel geschreven merk ik.

SB_Marantz

Dat zal na een onderzoek moeten blijken.  :wink:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

dread

Taja heb ongeveer hetzelfde probleem..linker kanaal valt weg, de source direct knop en de input selector knop verhelpen het tijdelijk maar het probleem komt na verloop weer terug.. moeten die twee schoongemaakt worden?