LFE+main i.c.m. zuilen

Gestart door sonsan, augustus 07, 2022, 14:01:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sonsan

Ik heb wat deskundig advies nodig....

Ik heb twee keer een afspraak gemaakt met een dealer om nieuwe speakers te beluisteren. Deze speakers waren twee maal aangesloten op een stereo versterker (Hegel en Roksan). Ik was onder de indruk van o.a. de basweergave van deze speakers.

Nu ga ik deze speakers aansluiten op een AV receiver met een eindversterker erachter (SR7007 en PM8003). Ik gebruik deze set voor 90% voor muziek en 10% film. Normalerwijze stel je deze speakers in op Small met de bijbehorende crossovers, in mijn geval 60Hz i.c.m. een sub.

Ik heb nu gehoord wat deze speakers aan laag kunnen weergeven zonder ondersteuning van een sub. En daar wil ik gebruik van gaan maken.

Nu had ik dit in gedachten.
Als ik de speakers nu op large ga zetten, de sub op LFE+main en voor de speakers een lage Hz instel, bv. 40 (speakers gaan tot 34Hz) dan kunnen de speakers toch hun laag weergeven zoals ik dat bij de luistersessie heb gehoord en kan de sub ondersteunen vanaf die 40Hz. Dan zou je dus ook geen last hebben van overlapping (Double Bass) maar meer van aansluiting.

Zit ik een beetje in de goede richting?
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Marvin

#1
Als de sub van kwaliteit is zal deze het laag beter weergeven dan de zuilen.
Hier speelt iedereen mee natuurlijk, als je zuilen hebt.
Zelf heb ik 15" als stereo paar, maar ook die heb ik toch weer als small ingesteld.
Dat klinkt tegenstrijdig, maar die 2 subs goed geïntegreerd én verder naar smaak afstellen heeft een beter laag dan enkel de 2 fronts.

*spelvoutje[emoji854]

CBdicX

Citaat van: sonsan op augustus 07, 2022, 14:01:12
Ik heb wat deskundig advies nodig....

Ik heb twee keer een afspraak gemaakt met een dealer om nieuwe speakers te beluisteren. Deze speakers waren twee maal aangesloten op een stereo versterker (Hegel en Roksan). Ik was onder de indruk van o.a. de basweergave van deze speakers.

Nu ga ik deze speakers aansluiten op een AV receiver met een eindversterker erachter (SR7007 en PM8003). Ik gebruik deze set voor 90% voor muziek en 10% film. Normalerwijze stel je deze speakers in op Small met de bijbehorende crossovers, in mijn geval 60Hz i.c.m. een sub.

Ik heb nu gehoord wat deze speakers aan laag kunnen weergeven zonder ondersteuning van een sub. En daar wil ik gebruik van gaan maken.

Nu had ik dit in gedachten.
Als ik de speakers nu op large ga zetten, de sub op LFE+main en voor de speakers een lage Hz instel, bv. 40 (speakers gaan tot 34Hz) dan kunnen de speakers toch hun laag weergeven zoals ik dat bij de luistersessie heb gehoord en kan de sub ondersteunen vanaf die 40Hz. Dan zou je dus ook geen last hebben van overlapping (Double Bass) maar meer van aansluiting.

Zit ik een beetje in de goede richting?

Het nadeel van LFE+Main is dat het best goed zal klinken met muziek, maar de speakers behoorlijk op hun flikker zullen krijgen in een actie film.
Of je die 34Hz haalt in jouw huiskamer zal vaak niet het geval zijn.

Wat mogelijk is is dat je gewoon met crossover werkt voor films, dus small, en voor muziek zet je de instellingen voor "2CH weergave" op Large en dan krijg je de front speakers op full band voor Stereo weergave :-)

sonsan

Ik draai al een paar dagen op deze instellingen en ze bevallen prima bij muziek.

Films kijk ik nagenoeg nooit. En dan zal inderdaad de instellingen even aangepast moeten worden (Small, 60Hz crossover) om de speakers te ontlasten.

Bij muziek heb ik meestal de Dolby PLIIx Music aan staan. Daar heb ik iets meer beleving bij dan stereo alhoewel dat ook wel goed klinkt met deze set.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50