Dolby Atmos speaker tip + externe versterker indien nodig.

Gestart door CBdicX, augustus 06, 2022, 13:57:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

#15
Klopt, Bose is er groot mee geworden en er word nog steeds dankbaar gebruik van gemaakt, reflecteren van geluid naar achteren of opzij.
Bij voldoende vermogen zal het nagenoeg niet hoorbaar zijn of het om reflectie gaat of direct geluid.
Maar..........
Voor reflectie heb je wel een goed reflecterend materiaal nodig, een rubber mat zal niet werken, van dit probleem heb je met direct geluid geen last  :wink:

Ook wat je wil bereiken en wat je verwachtingen zijn speelt een grote rol, zo niet de grootste !
Ik zou zeggen, neem het zoals het komt, zet de Atmos speakers, direct of enabled, lekker 3 dB luider en in (sommige) films is het dan uitstekend en zeker de moeite en geld waard.
Maar of je nu 100 euro per Atmos speaker uitgeeft, of 500, dat maakt geen fluit uit.
Geadviseerde cross-over volgens Dolby specs is richting de 150 Hz, dat kan iedere speaker, Atmos effecten bestaan voornamelijk uit hoog-midden en hoog, laag komt er niet in voor.

fluissie

Ieder zijn ding zeker waar....en soms laat een situatie sommige dingen gewoon niet toe en kan het niet anders

Feit voor mij is dat ik echter nog NOOIT (en heb er al genoeg gehoord) een goede atmos opstelling heb gehoord met hoogte dan wel upfiring ( upfiring al helemaal niet ) Speakers

Wat ook mij opvalt dat de meeste met upfiring of hoogte speakers zeggen: ja je moet wel een film hebben met de juiste atmos effecten en er niet teveel van verwachten,  nee veel effecten horen deze mensen niet omdat zowel hoogte als upfiring speakers niet optimaal werken  :wink:
Marantz av7706 + Marantz mm8077,  Kef r7,Kefci160r ,Focal sr900, svs pb 16 ultra , Philips oled 65 inch , dedicated stroomgroep , isotek polaris fillterblok, audioquest stroom + hdmi+ xlr + ethernet  kabels, verlaagd akoestisch plafond , x box series x

CBdicX

Citaat van: fluissie op augustus 26, 2022, 15:17:44
Ieder zijn ding zeker waar....en soms laat een situatie sommige dingen gewoon niet toe en kan het niet anders

Feit voor mij is dat ik echter nog NOOIT (en heb er al genoeg gehoord) een goede atmos opstelling heb gehoord met hoogte dan wel upfiring ( upfiring al helemaal niet ) Speakers

Wat ook mij opvalt dat de meeste met upfiring of hoogte speakers zeggen: ja je moet wel een film hebben met de juiste atmos effecten en er niet teveel van verwachten,  nee veel effecten horen deze mensen niet omdat zowel hoogte als upfiring speakers niet optimaal werken  :wink:

De speakers werken wel goed, de film mixers laten het helaas vaak afweten.

Als je de Atmos en DTSX test filmpjes neemt, dat werk prima, voor zowel Enbled als Direct.
Maar dan films, de meeste films hebben geen hoogte effecten (nodig), of er word de de mixer te weinig gebruik gemaakt van object sturing.
Dat maakt het voor een hoop mensen die in Atmos stappen een terleurstelling en gaan klooien met veel te dure Atmos speakers die toch alleen maar laten horen wat erin gestopt word, meer niet.

Als de film mixer de volcalen niet toe wijst aan de center speaker, werkt die ook niet  :-D

fluissie

Citaat van: CBdicX op augustus 26, 2022, 16:03:35
De speakers werken wel goed, de film mixers laten het helaas vaak afweten.

Als je de Atmos en DTSX test filmpjes neemt, dat werk prima, voor zowel Enbled als Direct.

Klopt de speakers werken wel ( de betere dan ) goed , zeker waar

En ja het voegt ZEKER wat toe aan de bubble , TOT je goed geplaatste plafond speakers gebruikt dan weet je gelijk wat je gemist heb en had moeten horen

En ja veel mensen kunnen simpelweg geen plafond met speakers realiseren dus daar zijn heel slim markt technisch van dolby upfiring speakers voor bedacht

En door wat handige harry's varianten daar op die regelmatig voor een glimlach op mijn gezicht zorgt
Marantz av7706 + Marantz mm8077,  Kef r7,Kefci160r ,Focal sr900, svs pb 16 ultra , Philips oled 65 inch , dedicated stroomgroep , isotek polaris fillterblok, audioquest stroom + hdmi+ xlr + ethernet  kabels, verlaagd akoestisch plafond , x box series x

CBdicX

#19
Citaat van: fluissie op augustus 27, 2022, 14:59:17
Klopt de speakers werken wel ( de betere dan ) goed , zeker waar

En ja het voegt ZEKER wat toe aan de bubble , TOT je goed geplaatste plafond speakers gebruikt dan weet je gelijk wat je gemist heb en had moeten horen

En ja veel mensen kunnen simpelweg geen plafond met speakers realiseren dus daar zijn heel slim markt technisch van dolby upfiring speakers voor bedacht

En door wat handige harry's varianten daar op die regelmatig voor een glimlach op mijn gezicht zorgt

Ach, als er maar wat te lachen valt, audio is zo serieus.........

Helaas, of misschien juist goed, is er voor Atmos gebruik geen "betere" speaker, ook geen slechte, hoe duur of goedkoop ze zijn, inbouw, direct, enabled.
Iedere speaker werkt uitstekend met een Dolby Atmos cross-over van 150 Hz, en betaal je voornamelijk voor uitvoering, piano lak, 1 of 2 drivers, breedband (goedkoop) of co-axiaal (duur), en merk, en is het passend gemaakt voor een bepaalde speaker serie, of voor algemeen Atmos gebruik.

Atmos word wel omgeven met een rookgordijn door de speaker bouwers opgeworpen om uiteraard zoveel mogelijk, en zo duur mogelijk mensen van Atmos te laten "genieten"  :wink:
Het is inderdaad erg veel marketing gezwets, met inbouw zit je goed, helaas voor de meeste gebruikers niet mogelijk of wenselijk in een huiskamer, vandaar alle mogelijkheden die zeker allemaal werken in de juiste situatie !

Een uitstekende Subwoofer en Atmos test is James Bond Spectre, de openings scene tot de gezongen leader.
Bellen de buren bij je aan als dat gebouw in elkaar stort, dan werken de sub(s) prima
Hoor je bij de helicopter dat ding heen en weer knallen boven je hoofd, dan werken de Atmos speakers ook prima  :yes:  :-D

fluissie

Citaat van: CBdicX op augustus 27, 2022, 16:03:40
Ach, als er maar wat te lachen valt, audio is zo serieus.........


Dat is zo ie zo zeker waar! :gp:

En iedereen moet ook ZEKER doen wat hij of zij wilt en kan, het is uiteindelijk de bedoeling dat diegene die film zit te kijken blij moet worden van zijn installatie en niemand anders
Marantz av7706 + Marantz mm8077,  Kef r7,Kefci160r ,Focal sr900, svs pb 16 ultra , Philips oled 65 inch , dedicated stroomgroep , isotek polaris fillterblok, audioquest stroom + hdmi+ xlr + ethernet  kabels, verlaagd akoestisch plafond , x box series x

Marvin

#21
Ik heb 4 van die Kef eitjes aan het plafond, werkt super in mijn setup...!


*uiteraard enkel na hulp van CBdicX met de speaker instellingen.. [emoji56][emoji16]

CBdicX

Citaat van: marvin op augustus 29, 2022, 11:35:16
Ik heb 4 van die Kef eitjes aan het plafond, werkt super in mijn setup...!

*uiteraard enkel na hulp van CBdicX met de speaker instellingen.. [emoji56][emoji16]

notworthy  notworthy  notworthy  notworthy

(voor ieder eitje 1  :-D )