Verschil in geluid PM11S2

Gestart door HORNET, maart 28, 2020, 10:20:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HORNET

#30
Zoveel mensen, zoveel meningen... Ook hier zie ik. Wel waardeer ik alle opmerkingen, er zijn ook forums waar je blij mag zijn dat je na 2 weken eens een keer een reactie hebt. Dus wat dat betreft TOP! en dank daarvoor.

Info is idd weinig te vinden van deze speakers, maar zoals SB_Marantz ook aangeeft is dit niet echt erg.
Dat dit de enige zijn zegt ook niets, ik heb hier diverse andere speakers gehad en de Crusades spelen tot nu toe alles weg, ik heb nog geen speakers gehoord die een veel beter geluid neer zetten, dus deze blijven nog even. :yes:

Mijn speakers zijn gebouwd door Rogier van Hoof (nu importeur van Nuforce dacht ik) en zoals al gezegd... dit is het enige paar dat er ooit van gebouwd is. Ze hebben op diverse beurzen gedraaid en zijn altijd positief ontvangen. Waarom de heer Van Hoof hier niet mee verder gegaan is weet ik niet. Ik heb de beste man wel eens gebeld en hem naar de gegevens gevraagd, maar dat wist hij zo 1,2,3 niet meer. Later nog eens gemaild, maar nooit niks meer gehoord... jammer. Speakers zijn bij mijn weten gewoon in orde, al heb ik geen gegevens hiervan. De filters zou ik wel eens een kenner naar willen laten kijken, mogelijk dat die er zo al iets uit op kan maken.

Het is voor mij sowieso best een zoektocht geweest om er de juiste versterkers bij te vinden, maar de Marantz is echt een uitschieter, ik vind het zo plat klinken. Wel heb ik ook erg veel moeten schuiven met deze toch al niet lichte speakers om het juiste geluid te krijgen, paar cm naar voor of naar achter is meteen merkbaar aan het toonbeeld. Iets teveel indraaien kan ook meteen alles om zeep helpen.

Eigenlijk is het allemaal begonnen met een, naar mijn smaak, teveel aan laag, te aangezet...
Het laag lijkt ook nooit echt strak te zijn, maar dat kan ook aan de buizenbezetting van mijn mono's liggen. De speakers staan in de lengterichting wat schijnbaar ook weer niet ten goede komt aan de staande golf. Het zou ook zomaar kunnen dat de speakers aan de grote kant zijn voor mijn ruimte van 4x8 en 2,3mtr hoog. Er zit ook wel een gigantische poort aan de voorzijde...
Ruimte is akoestisch onder handen genomen en ik moet zeggen dat juist dat de grootste verbetering in het geluid heeft  gebracht. Wel heb ik onlangs de speakers wat naar achter gezet en het laag lijkt nu wel strakker dan voorheen, maar ik mis wel weer wat in het middengebied en het beeld lijkt ook verder naar achteren geschoven. Dit is ook de speakerpositie waarop ik de Marantz heb uitgeprobeerd. Dus mogelijk zit het euvel ook wat in de speakerpositie, maar ik kan me niet voorstellen dat het zoveel is.

Citaat van: TurboMarco op april 08, 2020, 12:15:21
Of nog een keer naar de SR kijken of er iets gebeurt met toonregeling .
Dit ga ik nog even doen!

Ook wil ik speakerpaar B eens aansluiten, kijken of dat anders klinkt.


(...ik zit niet dagelijks hier op het forum, dus het kan soms even duren voor ik reageer, excuses daarvoor.)



TurboMarco

Citeer(...ik zit niet dagelijks hier op het forum, dus het kan soms even duren voor ik reageer, excuses daarvoor.)
Geen probleem .
Neem gerust de tijd  :-)
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

HORNET

#32
Hallo allen,

Inmiddels de Marantz aan een andere set gehangen waar normaal een Bladelius versterker het werk doet en wat dan ook zeer goed klinkt. Ik moet zeggen dat het verschil in geluid van de Marantz echt minimaal was ten opzichte van de Bladelius, ze klonken beide zeer goed. Het minimale klankverschil dat we met moeite dachten te horen zal eerder een kwestie van smaak zijn, het was echt minimaal. Ik had het gevoel dat de Marantz iets ruimtelijker/levendiger klonk. Niks mis met de Marantz dus, lijkt mij. De speakers die we aangesloten hebben waren ook zelfbouw speakers, namelijk SEAS Thor transmissielijn speakers. Laag was ook gewoon strak.

Heb bij mij thuis ook nog wat andere kabels en op de Marantz gezet, maar dat had geen voordelen. Ook speakerpaar B gaf geen verschil. De Marantz moet op mijn speakers gewoon ver open om mijn 100Watt buizenblokken te benaderen. Ik kan niets anders bedenken als dat het toch met mijn ruimte te maken heeft of met de specs (db) of positie van mijn speakers.

jowa

Je gaat thuis dus een buizenversterker vergelijken met een solid state.
Beide hebben dan wel hetzelfde vermogen, maar qua geluidsbeeld zit daar best wel veel verschil tussen.

Ik zou lekker de buizenbak houden.
Als die nl matched met je luidsprekers heb je goud in handen (figuurlijk dan).

Check maar eens bij de andere buizenversterkerliefhebbers hier op het forum.

Mocht je toch een solidstate versterker willen heb, kijk dan of een je NCore versterker te pakken kan krijgen.
Die dingen leveren vrij gemakkelijk vreselijk veel vermogen in 8/4/2 Ohm.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Zep

Citaat van: HORNET op april 19, 2020, 11:48:42
De Marantz moet op mijn speakers gewoon ver open om mijn 100Watt buizenblokken te benaderen.

Als je dat qua volume bedoelt dan kan dat ook aan de schaalverdeling van je volumeknop liggen, niet alle fabrikanten zijn daar even eerlijk in. En soms kan dat ook weer afhankelijk zijn van het output voltage (van een tussenbron) dat je de knop verder moet opendraaien.
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

HORNET

Citaat van: jowa op april 19, 2020, 14:53:25
Je gaat thuis dus een buizenversterker vergelijken met een solid state.
Beide hebben dan wel hetzelfde vermogen, maar qua geluidsbeeld zit daar best wel veel verschil tussen.

Ik zou lekker de buizenbak houden.
Als die nl matched met je luidsprekers heb je goud in handen (figuurlijk dan).

Check maar eens bij de andere buizenversterkerliefhebbers hier op het forum......

Ik denk dat hier alles mee gezegd is en dat het een mooie afsluiter is...

De Marantz is een prima versterker, er is ook niets mis mee zoals de test heeft uitgewezen, maar de combinatie met de buizen klinkt hier gewoon het mooist, dus daar houd ik het bij!!!

Iedereen hartelijk bedankt voor de input op dit topic!!! notworthy notworthy notworthy