Ohm Ivo's stereoset

Gestart door Ohm Ivo, april 23, 2018, 00:12:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ohm Ivo

Hallo forummers...

Al jaren (bij sommige al 15 jaar) hang ik rond op de diverse nederbelgische audioforae. N tijdje geleden heb ik me geregistreerd bij het HTforum. Grappig om te zien dat diverse forummers op wel 4 fora tegelijk actief zijn. Dat ga ik nooit halen, ik ben sowieso niet zo'n actieve forummer. Maar het Marantzforum ziet er wel gezellig uit. En om een of andere reden vind ik dat ik me eerst moet voorstellen voordat ik eventueel mee ga doen in forumdiscussies; bij deze meld ik me aan.

Mijn reis in de audio begon in 1985, toen ik bij een vriend een mooie Marantz-set zag (versterker, casettedeck, tuner) met Lenco-platenspeler en Philips cd-100. Ik vond die Marantzspullen wel mooi van kleur (champagne) en uiterlijk en je moet ergens beginnen... In 2004 ongeveer kwam mijn reis ten einde, zo ongeveer. In 2006 nog een upsampler aangeschaft en in 2014 een roomprocessor.

De meeste onderdelen van mijn set zijn al zo'n 20 jaar in bezit want ik ben tevreden met mijn set. Na 2006 heeft er eigenlijk alleen nog fine-tuning plaatsgevonden via akoestiek, plaatsing luidsprekers, upsampling en als laatste puntje op de i nog roomcorrection.

Mijn set:

-Marantz PM14 versterker (de mk1, de eerste versie dus, sinds 1999)
-Marantz cd67mk2 OSE cd-speler sinds 1999
-Marantz dr-6000 cd-recorder sinds 2002 (ongeveer)
-Apogee Minidac da-converter sinds 2004
-Behringer Ultramatch Pro sample rate converter sinds 2006
-Behringer Ultracurve Pro roomprocessor sinds 2014
-T+A Criterion tmr220 luidsprekers sinds 1998
-Beyerdynamic DT831 hoofdtelefoon sinds 2001
-Creative Xblaster externe geluidskaart sinds 2010
-Pc (krijgertje sinds 2012, maar is uit ca 2009)
-Laptop (krijgertje sinds 2013, maar is uit 2008)

Als bronnen heb ik dus cd-speler, internet (netflix, youtube, internetradio) en harde schijf.

Vroeger had ik nog een erg goede platenspeler, de Thorens TD 320mk2 met TP-90 arm en Denon mc-element (eerst dl-103, later dl-304) samen met circa 1000 lp's, maar deze heb ik allemaal verkocht of weggegeven.

Ik hou van allerlei soorten muziek. Pop, (hard)rock, jazz, bigband, punk, new wave, neue Deutsche Welle, reggae, electronic, filmmuziek en klassiek. Ik zal vast nog wel iets vergeten zijn. Mijn set moet dan ook een alleskunner zijn. Ik heb niks aan een set waar op goede opnames geweldig en slechte(re) opnames waardeloos klinken. Daar heb ik de boel zorgvuldig op afgestemd. Volgens mij is dat redelijk gelukt...

Groet van Evert  byebye

Cornelis1921

Evert, van harte welkom hier. hello
Veel lees- en postplezier toegewenst. pompom
En jou set mag er ook wezen, waar menig forumlid zijn vingers bij af zal likken. :kwijl: notworthy

Groetjes van Cor. byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Ohm Ivo

Ha ha Cor, om de een of andere reden dacht ik al dat als er een reaktie zou komen, de eerste van jou afkomstig zou zijn. jij bent wel de ultieme Marantzforum-diehard  :-D. Dank voor het aardige welkom.

Ik zal later nog wat meer achtergrondinfo posten, moet nu even weg...

Groet van Evert

NB

Gezien je set, zit je op het juiste forum.  :yes:
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Ohm Ivo

Yep.  :yes: ik heb in het verleden nog veel meer Marantz-apparatuur gehad. Ik begon met een onooglijk Marantzversterkertje met drukknoppen voor volume en klankregeling. Typenummer ben ik kwijt. Later pakte ik het serieuzer aan met een PM64mk2. Qua cd-speler begonnen met een cd-84. Volgende versterker (na de pm64mk2) was een pm-84mk2 in het zwart. Weliswaar vind ik goud mooier, maar dat was bij de 84 te duur of te moeilijk aan te komen, dat weet ik niet meer. Tussendoor heb ik ook nog een pm80mk2 gehad. Ook een prima ding. Kep nog meer gehad, daarover in een volgende post...

Geen kwaad woord over de Marantzcomponenten die ik gehad heb, maar tegenwoordig ben ik geen Marantz-adept meer. Dat is al begonnen rondom 1999, toen ik mijn pm-14 kocht. Koud in huis kwam er alweer een mk2 uit, die 1300 gulden duurder was. Die mk2 SE OSE KI signature-cultuur van Marantz begon me een beetje tegen te staan (hoeveel versies van de pm-17 zijn er nu eigenlijk?) en dat is daarna niet verminderd. Waarom niet 1 fatsoenlijke PM-11 uitbrengen, ipv een S1, S2 en daarna S3? En die nieuwe PM-10 e.d. vind ik qua prijs helemaal absurd. Sowieso spreekt de ouwe Premiumlijn  (PM16,15,15) me veel meer aan dan die nieuwere, met hun afzichtelijke blauwe computerlampen... puke

Dit waren andere tijden; terug naar de onze. Ik ben dus de gelukkige bezitter van een ouwe pm-14. hello Superbak, met een geweldige phonotrap.
Ik zal in een volgend post nog wat hifi-verleden posten.

Groet van Evert

sjoek

Welkom op dit mooie forum. Leuke verhalen. En wat een prachtset, en ook nog eens in de goede kleur :-D
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

jrm

Citaat van: sjoek op april 23, 2018, 15:29:26
Welkom op dit mooie forum. Leuke verhalen. En wat een prachtset, en ook nog eens in de goede kleur :-D

:gp:

Inderdaad!

NB

Ik ben juist wel gecharmeerd van de blauwe ledjes. Vroegah heb ik ooit in een Yamaha receiver juist de lampjes van de wappers en  schaal verlichting vervangen door blauwe.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Ohm Ivo

Citaat van: jrm op april 23, 2018, 16:04:38
:gp:

Inderdaad!

Slechts gedeeltelijk in de goede kleur, alleen de versterker en de dr-6000. :-D
Vroeger heb ik ook nog een enorme PM-15 gehad, 32kilo zwaar en prachtig afgewerkt. Op de foto zie je beide: de 15 en de nog steeds in bezit zijnde 14... In 2008 weer verkocht.

Groet van Evert

Ohm Ivo

Hmmm, ik zie nu dat de quote van sjoek niet is meegekomen.

@Nb: ach, smaken verschillen. Klopt het dat bij de latere modellen die blauwe ledjes uitschakelbaar zijn? Ik meen zoiets gelezen te hebben, op een forum ws, weet niet meer waar...

Groet van Evert

NB

Bij de luxere modellen dan de mijne misschien. Ik zit er schuin ruim 3 meter vanaf, mij stoort het helemaal niet. Sterker nog, ik had er nog wel eentje in mijn volumeknop willen hebben.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

sjoek

Je kan niet alles hebben he  :-P
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

xander32

Welkom Ivo, veel lees- en postplezier hier; met dat laatste ben je al uitvoerig begonnen 👍🏻.

Ohm Ivo

Een goedemiddag allen!

In mijn showcase op het ht-forum heb ik in chronologische volgorde mijn reis door audioland beschreven vanaf het begin, in 1985, tot nu. Dat was trouwens voor het eerst dat ik alles op een rijtje zette. Dat was een hele klus! Maar wel leuk om te doen en illustratief voor mezelf.
Hieronder wil ik beschrijven hoe ik aan mijn uiteindelijke (droom)speakers gekomen ben. Daarvoor heb ik deels teruggegrepen op het verhaal dat op het andere forum staat.

Mijn speakerreis

In 1985 begon ik dus zelf met hifi, door mijn eerste setje aan te schaffen. Een vriend van mij had een Marantzset en dat was mijn eerste aanraking met het merk. Groen als ik was, besloot ik mijn eerste speakers op aanraden van de Consumentenbond te kopen. We waren lid en in het maandblad was juist een speakertest geweest in de prijsklasse van 300-500 gulden per stuk, als ik me het goed herinner. De grote winnaar was de B&W 220, met als voordelige keus de 110 (let wel: als ik t me goed herinner!). Dat moest dus wel een goed merk zijn. Op naar Vogelzang in Heerlen. De verkoper zegt iets in de trant van "weet je het wel zeker? Persoonlijk vind ik de BNS E5 veel beter. Kost hetzelfde, en we hebben ze hier naast elkaar staan". Beluisterd, en het zal ook beïnvloeding van de verkoper zijn, maar de E5 spraken mij echt veel meer aan. Opener, lager laag en hoger hoog; bovendien klonken de 220s nogal saai op laag volume. Mijn eerste speakers waren dus de BNS E5, in 1985.  :-)

(Omdat er toentertijd een levendige handel in casettebandjes op school gaande was, kocht ik ook een prijzig casettedeck, de Marantz sd-64. Omdat ik daarna vrijwel geen geld meer had, was het versterkertje de absolute sluitpost. Ook Marantz, slimline model, type weet ik niet meer).

Ik heb een paar jaar naar tevredenheid gedraaid (vooral bandjes en radio), maar toen hoorde ik in een klassiek stuk met contrabas ineens de beperking in het laag van de bns'en. Ineens viel me op in een klassiek stuk (ik vermoed dat het het  Largo uit de 9e symfonie van Dvorak was) de laagste tonen van de contrabas veel zachter waren dan de hogere. Wat gaan we nou krijgen! Bovendien, als ik in mijn kamertje van 3x3m  voor de set op de grond zat, tussen de speakers in, dan vond ik het altijd heerlijk klinken, maar aan het andere eind van mijn kamertje vond ik dat de bns'en geen kracht meer hadden in t geluid. Harder zetten hielp niet. En 40Hz bleek niet laag genoeg voor mij. Er moesten dus grotere speakers komen, dat was me wel duidelijk...

Met Vogelzang in Heerlen was ik wel klaar, na een paar vervelende ervaringen qua service en dus ging ik verder kijken. Zo had ik bij toeval (advertentie in een hifiblad?) de winkel van Stassen in Venlo ontdekt, en ook dat ze een luisterkasteel in Tegelen hadden met maar liefst 15 luisterkamers (en een klein concertzaaltje). Afspraak gemaakt, ik werd in een ruimte met n stuk of 10 paar superboxen neergezet (in mijn optiek waren het superboxen, want ze waren groot en oogden duur). Uit mijn hoofd stond daar o.a. Dynaudio compound 5 en 7, iets groots van Braun (130cm), Altec Lansing, Klipsch, de wasmachines van B&W (is dat de ouwe 800?. Ik vond ze de slechtste van het hele stel*) en de kleinste en onopvallendste was van een merk en model waar ik nog nooit van had gehoord; de T+A tmr120. Versterking werd verzorgd door een zware Harman Kardon Citation voor-eindcombi. Dit luisterkasteel maakte grote indruk op mij.

* begin jaren 90 zou er bij B&W een flinke verandering in de afstemming van speakers plaatsvinden waardoor ze veel strakker en helderder zouden gaan klinken. In mijn oren een flinke verbetering t.o.v. de oude B&W-sound. Maar dit terzijde.

Na uren luisteren was voor mij duidelijk dat de T+A het zou gaan worden. Voor het (voor mij) ongelofelijk hoge bedrag van hfl 4400,- zouden dezen de mijne gaan worden. Dat was helaas te veel geld voor me. Ik ben in de maanden daarna nog naar het kleinere model wezen luisteren (tmr80, 3-weg, 28-25000hz, net geen 3000 gulden per paar). De 80's vond ik geweldig, maar ik was al besmet met de 120s dus heb ik doorgespaard tot ik de gevraagde 4400 florijnen kon overleggen. Gelukkig gaf Stassen 150 gulden korting en kwamen ze ze gratis brengen (100km uit de buurt). Stond er om n uur of 8 's avonds een klein bestelautootje voor de deur met een paar enorme dozen in de achterbak. Geen slechte beurt. Twee keer 40kg aan 4-weg transmissielijn (22hz-30kHz) aangesloten in mijn kleine kamertje. Nu had ik wél een groots geluid, ook achterin. En alle contrabastonen waren nu wél ongeveer even luid. Super!

Mijn 2e set speakers was dus de T+A tmr120.  hello Dat was in 1987, denk ik. Erg fijne speakers, veel plezier van gehad. Ik heb ze n jaar of 11 gehad, daarna heb ik ze aan mijn moeder gegeven voor haar verjaardag. Daar hebben ze in de woonkamer ook nog dienst gedaan. Klonk erg goed.

Ik kan me nog goed herinneren dat ik destijds (eind jaren 80) de ranglijsten in de Duitse audiobladen verslond. De consumentenbond had geen verstand van audio, was me wel duidelijk, maar die grote, professionele bladen zouden het toch wel weten? Zo kwam ik via het blad Stereoplay tr weten dat T+A ook nog grotere modellen in  hun programma hadden. Mijn tmr120 stonden in de Spitzenklasse III, Referenz. Dit smaakte naar meer! (later kom je er wel achter dat dit soort lijstjes eigenlijk van weinig waarde zijn).

Enkele jaren later vond T+A het nodig om een nieuwe luidsprekerlijn uit te gaan brengen (1990, geloof ik), de T-serie.  Dus T-100, 120, 140, 160 en 230. Een drama, in niets meer te vergelijken met de tmr-serie. Ik heb de T120 beluisterd en er was werkelijk niks aan. Weg volumineuze, gemakkelijke en relaxte sound.

Nu de tmr-serie dus vervangen ging worden vreesde ik dat het lastig zou gaan worden om verder te upgraden, dus ging als de wiederweerga op zoek naar het model boven de mijne. Dat was de tmr160mk2, 60 kilo zwaar en 18hz-35kHz (en Spitzenklasse I, Referenz). Een beest! Onder andere een advertentie gezet in de HVT. Na een half jaar kwam daar alsnog een reaktie op, uit Zwolle. Een vriend van de aanbieder bleek bovendien het topmodel te hebben, de TMR220 (Absolute Spitzenklasse, Referenz). Daar ook even gaan luisteren. De 220's stonden vrij opgesteld in de lengte van de woonkamer, aangedreven door een Burmester 50W klasse A bak (of was t Mark Levinson?) van hfl 10.000. We schrijven het jaar 1989. Dat was en is tot op heden mijn meest indrukwekkende audio-ervaring. Niet het allerbeste dat ik ooit gehoord heb, maar wel de ervaring die het meeste indruk heeft gemaakt. Jaren later (in 1998) zou ik precies dit paar speakers in bezit krijgen...

Maar nu dus eerst de tmr160mk2 gekocht (1989).  notworthy Samen met mijn moeder opgehaald, in de Citroën Visa gepropt (wij zaten de gehele lange weg van Zwolle naar Zuid Limburg tegen het dashbord geperst). Geweldige speakers.  HB

Na jaren nam de eigenaar van het paartje tmr 220's contact met me op: hij liet me weten dat hij naar kleinere speakers ging (ProAc vloerstaanders), en hij wilde graag dat ik de 220 zou overnemen omdat ik daar zo dol van was. Ik was voor mijn vakantie aan het sparen (ik was van plan om een maand door de VS te reizen) maar dat hield hem niet tegen; ik mocht in termijnen betalen en ik mocht er, binnen redelijke grenzen, zo lang over doen als ik zelf wilde. Zodoende geschiedde; ik ging een maand in een huurauto door de USA reizen en ik kocht dat jaar een paar 5-weg transmissielijn reuzenspeakers, mijn grote droom. Die moesten door het trappenhuis 4 verdiepingen omlaag (105kg per stuk) en bij mij weer 1 verdieping omhoog, voordat ze in mijn studentenkamer van 4x5m stonden. Ik had de speakers in 1,5 jaar afbetaald. FEEST!!!   pompom pompom pompom

Nu had ik dus de superspeakers waarvan ik dacht dat die altijd onhaalbaar waren, alleen voor de superrijken (wie geeft er in hemelsnaam 16700 gulden uit voor een paartje boxen); de volgens het Duitse blad Stereoplay "Absolute Spitzenklasse, Referenz"-speakers uit mijn jongensdromen in bezit! En dat al binnen 10 jaar na hun introductie, en voor een heel zacht prijsje (3500 gulden)! Ik geniet er nu,  reeds 20 jaar in bezit, nog steeds van... (Naar aanleiding van deze aktie hebben 2 van mijn audiovrienden later ook 1 paartje opgespoord en gekocht.)

In een volgende post wat technische en andere info over deze speakers...

Groet van Evert  byebye

PS foto's: de eerste 2 van internet, de laatste 2 van mezelf...


Cornelis1921

Geweldig mooi en boeiend verhaal, Ivo. notworthy :gp:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *