PM7001 versterker

Gestart door wijnencw, november 13, 2007, 13:40:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

krekel

Met het "holle" geluid, heb je wel gelijk! Ik heb dit opgelost door de speakers van de vloer af te halen en ze iets verder van de muur te zetten. Ik heb niet het idee dat dit komt door de klankkast, maar meer door het bereik van het laag.

SB_Marantz

Wanneer een speaker hol klinkt kan dit idd 2 oorzaken hebben;

Te weinig interne schotten geplaatst of de plaatsing van de speaker.
Ook kunnen beiden een oorzaak zijn.

Of een speaker kwa kastconstructie in orde is kun je makkelijk zelf controleren door van boven naar beneden op de kast aan de zijkant te kloppen.

Wordt het op een gegeven moment hol dan weet je genoeg.
Dit probleem is overigens makkelijk op te lossen.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

mahansz

Citaat van: mars op november 25, 2007, 13:37:17
ja precies , de verhouding is oke , maar dan blijft over; klinken kef's uit iq serie's wel zo lekker , persoonlijk vindt ik echt van niet . Terwijl die ik die pm7001 gewoon een goede versterker vind........ euh qua klank dan

grtz mars


Persoonlijk vind ik de iq5 ook niet echt denderend. Mijn zus heeft ze staan, die is er enthousiast over, maar het kan mij echt niet bekoren. De pm7001 zie ik als de opvolger van de pm7200, welke ik gehad heb, en die vond ik wel erg lekker klinken. De 7200 is alleen niet ontzettend stabiel... laag-rendementspeakers kan hij niet zoveel mee (86 dB kreeg hij niet lekker aan het swingen zegmaar :-D )
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

SB_Marantz

#33
86 db noem ik niet echt laag rendement.


Doe de Barba truuk maar eens;

1 Watt input is 86 db
2 Watt            89 db
4 Watt            91 db
8 Watt            94 db
16 Watt           97 db
32 Watt           100 db
64 Watt           103 db
128 Watt          106 db 

Komt nog bij dat het rendement van een speaker niets zegt over de weergave.
Als een versterker al in de problemen komt is dat door een rotte impedantie curve met dipjes onder 2 a 1 Ohm.


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

WYWH

Let wel dat niet dik laag erg subjectief is.
Sommige mensen (idioten in mijn optiek ;-) ) vinden een bas met een Q van > 1 erg fijn klinken. Dit heeft natuurlijk niets meer met een mooi impulsgedrag of reƫle weergave te maken. Een Q van 0,5 is weer te kritisch gedempt.
Mooie bassen krijg je (natuurlijk het beste uit een gesloten kast (beste impulsgedrag)) bij een Q tussen 0,65 en 0,707. Grappig is dat als je langere tijd hard draait de Q van je bassweergave oploopt door de opwarming van de spreekspoel. Soms wel van 0,707 naar bijna 0,9!!!! Hierdoor kan gedurende een stevige luistersessie (bij meer dan 10 watt continu) de bass veel slechter gaan klinken door de veranderende Q-factor van het systeem.
Mensen die dus een hoge q gewend zijn, of die ranzige loudness (65+ stand) knop hanteren, zullen een bas uit de 0,65 tot 0,707 Q regionen vaak als te dun ervaren. Dit terwijl de weergave het meest accuraat en impulsresponse technisch het meest optimaal is.

@ Krekel: de de extra tierelantijntje in de dvd speler versclechteren het signala niet, maar kunnen wel een invloed hebben op de vervuiling van de digitale en analoge voedingslijnen van bijvoorbeeld de dac chip. Verder is een cd-5001 veel meer ingericht om een mooi cd-geluid te reproduceren: betere opamps, betere dac, betere voedingslijnen, betere ontkoppeling. Maar oordeel vooral zelf!

Ik Wilfred's verhaal bevestigen inzake dat hol klinken --> kastresonanties waren bij de RF-7's niet van de lucht.
Een simpel strategisch plaatsen van wat extra latten leverde een erg goed resultaat (dit reduceert drastisch de resonantiefrequenties van de diverse zijpanelen).

mahansz

Citaat van: S.B.Marantz op november 25, 2007, 15:40:15
86 db noem ik niet echt laag rendement.


Doe de Barba truuk maar eens;

1 Watt input is 86 db
2 Watt            89 db
4 Watt            91 db
8 Watt            94 db
16 Watt           97 db
32 Watt           100 db
64 Watt           103 db
128 Watt          106 db 

Komt nog bij dat het rendement van een speaker niets zegt over de weergave.
Als een versterker al in de problemen komt is dat door een rotte impedantie curve met dipjes onder 2 a 1 Ohm.

86 dB was meer om aan te geven dat de pm7200 hier al minder mee om wist te gaan. Het klopt ook inderdaad dat je het moet zien in verhouding tot het aantal watts....

Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

Paul

Citaat van: WYWH op november 25, 2007, 16:22:26

Ik Wilfred's verhaal bevestigen inzake dat hol klinken --> kastresonanties waren bij de RF-7's niet van de lucht.
Een simpel strategisch plaatsen van wat extra latten leverde een erg goed resultaat (dit reduceert drastisch de resonantiefrequenties van de diverse zijpanelen).

FF offtopic:

Had meneer Klipsch bij het ontwerp hier geen rekening mee moeten houden ?
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

SB_Marantz

#37
Mijnheer Klipsch had wel met meerdere dingen rekening moeten houden.  :|

Ik ben blij een aantal zaken aangepakt te hebben.

1) crap condensatoren vervangen voor Clarity SA
2) 1 weerstands waarde in de zuigkring vervangen
3) Extra schotten geplaatst
4) Hoorn met fluweel vilt beplakt

Resultaat is werkelijk verbluffend!!

Voorheen Audyn MKP geprobeert maar deze zijn in vergelijk met de Clarity ook crap  :-D :-D
Klinken muf....

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

WYWH

Ja, dat had hij gemoeten. Maar het filter bevatte ook condensatoren die eliptisch van vorm waren !!!!
Kortom, een ontwerper met slechts de marketing afdeling en de financial controller als maatstaf (zoals altijd).

Die zijpanelen genereerden een enorme hoeveelheid ongecontroleerd laag (stonden gewoon te brommen; viel vooral op in de grote ruimte bij van der valk).

WYWH

Die Clarity Caps zijn echt prijs-kwaliteits juweeltjes!!

SB_Marantz

De originele C's waren ook niet bepaald constant van klank.

Ene keer scherper hoog dan de andere keer....echt bizar gewoon.

Maar goed ik heb nu voor 90% de speaker die ik wil dus in dat opzicht....  :-D :-D

Kosten van de mod waren ook niet hoog.  :lol:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Paul

Citaat van: S.B.Marantz op november 25, 2007, 16:38:13
De originele C's waren ook niet bepaald constant van klank.

Ene keer scherper hoog dan de andere keer....echt bizar gewoon.

Maar goed ik heb nu voor 90% de speaker die ik wil dus in dat opzicht....  :-D :-D

Kosten van de mod waren ook niet hoog.  :lol:

Toch niet van toepassing op de RF-35 hoop ik ?
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

SB_Marantz

#42
Ben bang van wel Paul....

Je kent je speakers niet meer terug naar een dergelijke mod in positieve zin!!

In feite geld dit voor elk commercieel ontwerp van welk merk dan ook.  :-)
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Paul

Citaat van: WYWH op november 25, 2007, 16:35:06
Ja, dat had hij gemoeten. Maar het filter bevatte ook condensatoren die eliptisch van vorm waren
Die zijpanelen genereerden een enorme hoeveelheid ongecontroleerd laag (stonden gewoon te brommen; viel vooral op in de grote ruimte bij van der valk).

Haha de vorm is natuurlijk errug belangrijk en kom weinig bij van der valk.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

mars

Citaat van: S.B.Marantz op november 25, 2007, 13:54:03
Vind jij de 7001 beter dan de oudere 8000 Mers?

hai

toen ik een jaar geleden mijn oude liefde weer oppakte( toenmalige vriendin eruit , audio erin  :wink: pompom) en later ik mijn harman kardon surround set ook maar de deur uit deed , om dat ik stereo gewoon mooier vindt!!
heb ik ook gekeken naar de pm8000 en euh geluisterd ( ik had heeel vroeger een pm80 gehad en wat ik herrinerde , wilde ik dat geluid terug)
Enfin ik vond die pm8000 wel aardig, maar kon mij niet echt overtuigen.
De pm 7001 is ook mooi maar ik vond persoonlijk , (en dat is echt persoonlijk he),  dat er voor mij te weinig body in het geluid zat.
Enfin toen kon ik die pm17 kopen ( die een week later weer gejat werd)
En ondertussen ben ik alweer redelijk bij, qua wat er te koop is in de audio wereld en ik heb ook weer oude contacten aangehaald , duhus ik krijg veel verschillende installaties te horen ( djiez ,maar dat vroeg je allemaal niet hahaha)

maar ik geloof dat ik de pm 8000 wat warmer vond klinken en dat dan wel weer lekker vond

maar als ik naar een eiland zou moeten verhuizen en ik mag 1 versterker meenemen , de pm8000 of de pm 7001 ( euh allebei nieuw :wink:)
zou ik denk ik, de pm8000 nemen
Hey maar hang me hier niet aan op he!!

grtz mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun