12V DC 150mA aansluiting SR7007

Gestart door AndreC, mei 30, 2016, 12:29:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AndreC

Hallo heren,

Ik had een vraag, mijn SR7007 staat netjes in een open tv meubel, overal voldoende ruimte behalve aan de bovenkant, de ruimte is daar maar 2cm.

Volgens de man bij Poulissen en wat ik ook elders wel eens lees is dit te weinig omdat hij niet zo goed de warmte kan afgeven ivm de krappe ruimte aan de bovenkant ondanks dat er voor de rest ruimte genoeg is.
De warme lucht afvoer is dus niet goed.

Nu heb ik bovenop het tv meubel de horizon box staan van ziggo.
Mijn plan is dus om precies boven de SR7007 een gat je maken en daar een 12cm computer ventilator te plaatsen en de horizon iets hoger te zetten door middel van rubberen pootjes, zeg van 1-2cm zodat de warme lucht wat makkelijker weggeblazen kan worden.

Nu zit ik met de vraag, op mijn SR7007 zitten 2 12V DC 150 mA aansluitingen. Kan ik hier met uiteraard de juiste stekker een ventilator op aansluiten.
Ik zoek dus de makkelijkste manier van aansluiten zodat de ventilator aangaat als ook de SR7007 aanzet en weer uitgaat als ik de SR7007 uitzet.

Bedankt alvast voor het meedenken en eventueel betere andere oplossingen.
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

mistyforyou

Waarom koop je geen nieuw meubel. Bij Leenbakker vindt je vanalles.
De SR7007 kan behoorlijk warm worden.

AndreC

Citaat van: mistyforyou op mei 30, 2016, 14:19:56
Waarom koop je geen nieuw meubel. Bij Leenbakker vindt je vanalles.
De SR7007 kan behoorlijk warm worden.
Omdat leenbakker meubelen nu niet echt past bij de rest van de inrichting. :wink:
Kast is prima wat ik heb, wil alleen warmte afvoer verbeteren.
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

Matt

Kan je de fan(s) niet aan de achterkant monteren. Dan moet je niet in de bovenkant zagen.
Zolang er maar voldoende lucht circulatie is, toch?
Waar je die kan op aansluiten kan ik je niet verder met helpen...

Groeten
#Rega Elicit-R #ATC SCM11 #Rega Apollo #Node2
#Project Debut Carbon met Ortofon OM10 #Synology DS216play

Vintage #1090 #2100L #5010B #JJ221 #B&W DM602

"Music is what feelings sound like."

AndreC

Citaat van: Matt op mei 30, 2016, 15:42:19
Kan je de fan(s) niet aan de achterkant monteren. Dan moet je niet in de bovenkant zagen.
Zolang er maar voldoende lucht circulatie is, toch?
Waar je die kan op aansluiten kan ik je niet verder met helpen...

Groeten

Dit is helaas niet mogelijk, achter de SR7007 zit geen achterwand meer, alleen optisch zie je dat niet.
Van voor lijkt het net dat er wel een achterwand inzit maar feitelijk achter de SR7007 is die weg.

En ventilatoren in het zicht vind ik niet mooi, dus moet een gat maken aan de bovenkant van de kast.

(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

AndreC

Het beste lijkt het me om een master/slave stekkerdoos te gaan gebruiken voor de SR7007 en een 12cm ventilator die aangesloten wordt op een adapter.

Iemand een tip voor een goede/ goedkope master/slave stekkerdoos.
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

Spikes25

ik heb van CBdicX frame gekocht, met daarin 3 stille ventilatoren, plus een losse voeding. Je zou aan hem kunnen vragen waar hij dit handeltje heeft gekocht.
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain."
― Bob Marley

AndreC

#7
Citaat van: Spikes25 op mei 30, 2016, 22:20:54
ik heb van CBdicX frame gekocht, met daarin 3 stille ventilatoren, plus een losse voeding. Je zou aan hem kunnen vragen waar hij dit handeltje heeft gekocht.

Bedankt voor de tip, maar er is onder of boven de versterker geen ruimte voor een frame.
En wil ook niet aan de zijkant iets plaatsen.

Wil een betere warmte afvoer maar wel totaal onzichtbaar.
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

Spikes25

Ik kan niet op je bankrekening kijken, maar ik denk dat het beter is om uit te kijken naar een ander meubel.
Ik heb tweemaal leergeld betaald door, beide receivers in een krappe ruimte te plaatsen. Desnoods de SR op de kast zetten. En die Horizondoos in de kast zetten....mooi is misschien anders....
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain."
― Bob Marley

AndreC

Zo warmte afvoer project is klaar.

Heb een ventilator in de bovenplaat van de kast gemonteerd, is rondom vrij en rust op kleine rubbere stripjes.
Dus eventuele kleine trillingen worden opgevangen door het rubber.
Als je erboven hangt moet je goed luisteren wil je hem horen, dus perfect.
De Horizon box van Ziggo 1,5cm hoger op de pootjes gezet zodat de weggeblazen lucht vrij spel heeft.
Het werkt perfect, heb wel diverse voltages geprobeerd ivm het toerental van de ventilator.
Het is een 12cm ventilator, die nu werkt op een 8,6 volt adapter. Bij 12 volt draaide hij te snel en hoorde je hem een beetje als je erboven stond, op afstand niet maar vond toch dat hij te snel draaide.
De bedoeling was ook om de warmteafvoer te bevorderen.
Versterker en ventilator aangesloten op een master/slave stekkerdoos.
Werkt perfect.
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

CBdicX

#10
Een receiver koelen met vinnen is een "garantie" voor stabiliteit en levensduur.
Wel is het zo dat dit een paar jaar terug belangrijker was dan nu, de huidige receivers doen vele malen koeler hun werk dan in het verleden, met name de HDMI borden zijn zeer gereduceerd in warmte.
Ik werd een aantal jaren terug tot ongekroonde koning van de koelvinnen benoemd met een set van 9x 12cm vinnen op een zeer warm draaiende Onkyo.
Onkyo's toen waren bekent om HDMI problemen, heb ik nooit last van gehad terwijl ik wel de beruchte serie had.
Via metingen op de CPU's van het HDMI bord werd de temperatuur door de externe koeling verlaagd van 52 graden naar 31 graden.
(Onkyo had toen een interne temperatuur meter die in het menu opgeroepen kon worden)
Heb toen ook heatsinks gemonteerd op de CPU's, ook die verlaagde verder de core temperatuur van de CPU's.

Maar dit is gelukkig niet meer nodig, wel blijf ik altijd vinnen gebruiken want warmte is en blijft een nekkenbreker voor elektronica.
Op de Denon AVR X7200WA gebruik ik nu 4x 12cm via een Master/Slave stekkerdoos, en de vinnen draaien op 6 volt, gewoon omdat het simpel is en alleen maar voordeel bied voor de warmste delen van een receiver.

AndreC

Zo dat ziet er keurig uit.

Heb er dan maar 1 gemonteerd 2cm boven het rooster van de SR7007.
Zuigend gemonteerd.
Geen temperatuur gemeten maar ik kan wel zeggen dat ik op normaal volume totaal geen warmte voel.
En voordat ik de ventilator geplaatst had was dit wel het geval.

Dus zonder in de cijfers te duiken voel ik echt een afname van warmte.
En dat was ook mijn doel, normaal met een goede ruimte boven de reciever moest het al zonder ventilator vanaf fabriek al goed moeten zitten.
Dus denk dat ik nu met mijn aanpassing al save genoeg zit.

Al moet ik toegeven dat jou rek wel heel cool uitziet.
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

CBdicX

#12
Citaat van: AndreC op juni 06, 2016, 11:21:24
Zo dat ziet er keurig uit.

Heb er dan maar 1 gemonteerd 2cm boven het rooster van de SR7007.
Zuigend gemonteerd.
Geen temperatuur gemeten maar ik kan wel zeggen dat ik op normaal volume totaal geen warmte voel.
En voordat ik de ventilator geplaatst had was dit wel het geval.

Dus zonder in de cijfers te duiken voel ik echt een afname van warmte.
En dat was ook mijn doel, normaal met een goede ruimte boven de reciever moest het al zonder ventilator vanaf fabriek al goed moeten zitten.
Dus denk dat ik nu met mijn aanpassing al save genoeg zit.

Al moet ik toegeven dat jou rek wel heel cool uitziet.
Ik denk dat het nu af fabriek veel beter is dan een aantal jaar terug, niets om je zorgen over te maken mits de ventilatie rondom de receiver goed is.
Toch blijf ik een voorstander van externe receiver ventilatie, rechtstreeks op de receiver kast, of zoals jij buiten de kast.
En de vinnen in de receiver kast zijn er om de versterkers te koelen als dat nodig is, het HDMI bord en andere elektronica moet het alleen doen met convectiekoeling wat wel eens een probleem kan zijn.

Voor stereo versterker lijkt het niet nodig, die redden het wel met convectie koeling.......