1 kanaal belasting stereo versterker

Gestart door CBdicX, februari 27, 2016, 20:14:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Als ik mijn stereo versterker wil gebruiken om een center speaker aan te sturen, en ik dan maar 1 kanaal in gebruik neem, is dat belastend voor de versterker als er 1 wel, en het andere kanaal niet gebruikt word ?

Reb

Meeste versterkers hebben een balansknop waarmee je effectief één speaker uit kan zetten. Als die functie er standaard opzit, lijkt het mij niet dat het kwaad kan om slechts één kanaal te gebruiken.

Interessante vraag, hoop dat iemand anders er wellicht meer over kan vertellen.
Marantz PM7005; Marantz ST6003; JBL Studio 530; Rpi+Hifiberry

Maus

Als het zo zou zijn, kunnen de platen van de Beatles wel in de kliko  :-P

211

In principe geen enkel probleem, echter : de versterkeringang waar je niks op aansluit is dan een "open" ingang die als een soort antenne, (EM) ruis uit de omgeving opvangt.

En ruis versterken is niet altijd jofel...

Die open ingang moet je als het ware even sluiten met een plug waarin een weerstand is opgenomen om dit te voorkomen. DIY of in de vakhandel te verkrijgen.

Dan is er geen enkel bezwaar. Mocht je nog "bang" zijn voor eenzijdige "slijtage" kan je nog altijd om het jaar van kanaal wisselen...
Zolang je maar geniet....

CBdicX

Citaat van: 211 op maart 03, 2016, 12:50:25
In principe geen enkel probleem, echter : de versterkeringang waar je niks op aansluit is dan een "open" ingang die als een soort antenne, (EM) ruis uit de omgeving opvangt.

En ruis versterken is niet altijd jofel...

Die open ingang moet je als het ware even sluiten met een plug waarin een weerstand is opgenomen om dit te voorkomen. DIY of in de vakhandel te verkrijgen.

Dan is er geen enkel bezwaar. Mocht je nog "bang" zijn voor eenzijdige "slijtage" kan je nog altijd om het jaar van kanaal wisselen...
Duidelijk, en een goede tip van het wisselen en afsluiten !