subwoofers op natuursteen

Gestart door frankie, september 30, 2007, 18:47:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

frankie

Stel, je hebt je subwoofer op een granieten tegel staan, zonder spikes.
Is er dan nog een verschil als je ook nog eens spikes onder je sub zet ?
En als dit echt uitmaakt, wat is dan het verschil precies ?




Stadium III

Als het goed is kun je spike's onder je Q150MK II  :-P zetten

Ik adviseer meestalde spike's af omdat ik dat meestal niet beter vindt worden

wat mijn mening is dat als je een laminaat/houten vloer hebt dat je daar een tegel oplegt en dan de sub erop zonder spike's

Heb je tapijt dan zou ik eventueel wel de spike's eronder doen om hem dan vrij te krijgen van de vloer zodat je bass wat makkelijker weg kan

De Q200 bij mijn ouders heb ik de spike's er wel onder gedaan want die gaten daarvoor zijn door geboord
Het nadeel wat je dan hebt is dat als de woofer druk gaat bouwen dat ie dan gaat lekken via die gaten dan krijg je dus een bijgeluid

wat ik in jou situatie eens zou gaan doen is de spike's wel bentten en dan eerst zo neerzetten
Dan later met een beton/stoeptegel eens gaan experimenteren

ik heb het van het weekend nog mee gemaakt met een Storm III die stond op spike's op een tegelvloer
Heb de spike's weg gehaald en hem goed neergezet en het was al stukken beter!

Stadium III


Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Maurice

Citaat van: frankie op september 30, 2007, 21:04:23
Aha, nog niet stabiel.
Maar de tegel houd in ieder geval al een hoop trilling tegen, toch ?
Die trillingen komen niet bij jouw set terecht, maar spikes rechtstreeks op de vloer koppelt het beste

Citeer
Op dit moment heb ik m'n sub op de vloer liggen zonder iets ertussen en ik moet zeggen dat
ik de bas héérlijk vind klinken zo, zeker met films.
Als ik 't goed begrijp wordt het basgeluid strakker en rustiger met een sub op spikes en
deze weer op een tegel.

Maar nu heb ik zo'n heerlijk diepe bassound, waar ik echt heel tevreden mee ben.
Wordt deze diepe sound niet minder...............diep ?

Ja ik weet 't, uiteindelijk moet ik het zelf uitproberen.
Maar een beetje voorkennis is altijd prettig.
Zelf proberen blijft het devies ;)
StadiumIII heeft goede ervaringen zonder spikes, ik enkel goede ervaringen met spikes.
Let wel, gebruik spikes alleen indien je de sub (of speakers) kunt koppelen aan beton of steen. Je laminaat, houten vloer etc worden van spikes niet echt mooier ;)
Op zwevend gelegde vloeren wil je ook geen spikes, aangezien die dan van je volledige vloer een membraam maakt.
Bij houten vloeren werkt een (natuur)steen op een rubbermat erg goed. Plaats dan de sub (of luidsprekers) wel weer met spikes op de steen.

Het resultaat zal een strakker, gedetaileerder laag. Hierdoor valt vaak ook de diepgang meer op.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

frankie

#4
Ach ja, wie het kleine niet eert............................. :-D
Maar wát een joekel van een sub zeg.

Het wordt me overigens wel wat duidelijker allemaal.
Ik moet nog wel even zeggen dat m'n sub op een houten vloer staat.
Dus een tegel (die ik al heb) met spikes onder mn sub.
Ben benieuwd.

Hebben jullie evt een advies welke type spikes ik zou kunnen proberen of maakt dat
in mijn geval niet zoveel uit ?

Wat is eigenlijk een beetje normale prijs voor spikes ?

dmeerpa

Mijn SVS sub staat gewoon op rubberen voetjes.
Mijn Jamo sub vroeger ook. Deze klonk op een tegel vloer toch beter met spikes. Er is echter wel een verschil. De Jamo Sub was downfiring (woofer naar de vloer gericht). de SVS is frontfiring.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Stadium III

Als het goed is wordt er bij je rel een standaard set spike's bijgeleverd
En die voldoen al goed

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

audiof. zonder budget

#7
Als ik het ooit eens goed begrepen heb is de afstraling van van een luidspreker 4 pi (pooldiagram,open of free air, daar is ook de spec meestal op gebaseerd), maar door de kastvorm en"virtual coupling" tussen de kast en de grond wijzigt dit naar 2 pi (hemisphere).

Analoog hieraan; als je al een harde ondergrond hebt zoals op laminaat zal dit niet veel uitmaken. Bij plaatsing op tapijt kan ik me hier wel iets bij voorstellen dat er enige verbetering waarneembaar is. Ook het plaatsen op spikes zal dus tot mariginaal verschil leiden. Veelal is er meer te halen in de juiste ( of voor jezelf het meest ideale) plaatsing van de sub...

Veelal zie je hem in de hoek staan, redelijk in de buurt van de front luidsprekers en op die manier ook nog eens "acoustisch" koppelt met je front en daardoor 3db winst op het laag oplevert. Maar pas op; niet iedereen houdt hiervan....

Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

Marvin

conrad, geloof dat je dan 9 euro per setje van 4 inclusief schotels betaald...
in mijn ogen is een spijker een spijker,
of sla ik de spijker nu volledig mis? :-D