Audiolab Gulan

Gestart door struikie, maart 13, 2015, 20:43:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

struikie

Onlangs heb ik een setje Audiolab Gulan's gekocht. Bizar mooie speakers en prachtig gebouwd.

Ik heb er alleen 1 issue mee.. scherp hoog... de S- en F-geluiden in spraak en zang...
Moet toegeven dat ik daar ook wel wat gevoelig voor ben...
De B&W DM602 S2 die ik ook nog heb, doen dit ook...

Ik speel met Mit AVt3 bi-wire speaker kabels, Mit AVt3 interlinks op
een Atoll in50se versterker met een Marantz CD 6000 OSE.

http://www.mitcables.com/legacy-products/speaker-interfaces/avt-3-bi-wire-speaker-cable/menu-id-264.html
http://www.mitcables.com/legacy-products/audio-interconnects/avt-3-audio-interconnect.html
http://www.atoll-electronique.com/uk/atoll-power-amplifiers.php

Wat ik getest heb:
goedkope speakerkabel - geeft overall minder detail door, nog steeds scherp hoog
goedkope interlinks - geeft overall ook minder detail door, nog steeds scherp hoog
van den hull c5 the bay interlinks - detail weer terug, scherp hoog
mit avt3 interlinks - geen hoorbaar verschil met de vdh kabels
oude denon versterker - meer laag, minder detail

Mijn PM6010OSE ook nog aangesloten en is wat warmer in het laag, maar ook nog te scherp in het hoog....

Wie heeft er nog een tip voor mij?
(audiolab nutcase John wx heeft zijn inbox vol)

thanks

Jan-Willem

Maurice

Kan een akoestisch probleem zijn, maar eventueel kan een kleine filteraanpassing ook werken. De hoge tonen kun je dan wat dempen. Bijvoorbeeld Speakerland of @SB_Marantz  zouden je hier mee kunnen helpen.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

struikie

filter aanpassing had ik idd ook al aan gedacht...
kantel frequentie is 3000hz, vanaf dat punt zitten ook de sybilants...

mijn huiskamer is wel redelijk hard, maar dan had ik meer issues verwacht met
rommelig laag, maar dat is juist zeer strak bij deze speakers...
ze zijn gesloten, dat helpt in dit geval een strak laag te maken...

JW

struikie

aha, lees net waarom John Wx niet te pm-en is  shutup

JW

Maurice

Een harde kamer heeft zeker invloed op de hoge tonen, krijg je ongewenste reflecties van. Kun je wat foto's van de kamer plaatsen? Kunnen we wat tips geven voor provisorische demping, zodat je kunt proberen of dat soelaas biedt.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

struikie

staan toevallig foto's online ;-)
wand achter de TV is dubbel gips dat vrij hangt tegen 4cm isofix geluidsisolatie schuim...

http://www.funda.nl/koop/bolsward/huis-84750850-pa-bruinsmastraat-1/fotos/#foto-9

JW

Cornelis1921

Citaat van: struikie op maart 13, 2015, 21:28:42
aha, lees net waarom John Wx niet te pm-en is  shutup

JW
Ja, John Wx heeft een ban voor onbepaalde tijd.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Maurice

Citaat van: struikie op maart 13, 2015, 21:34:04
staan toevallig foto's online ;-)
wand achter de TV is dubbel gips dat vrij hangt tegen 4cm isofix geluidsisolatie schuim...

http://www.funda.nl/koop/bolsward/huis-84750850-pa-bruinsmastraat-1/fotos/#foto-9

JW
Strak interieur hoor!
Maar inderdaad ook vrij hard, zitten amper dempende elementen in. Wat je voor de fun eens kunt proberen, is de salontafel even aan de kant zetten en een dekbed op de grond tussen de speakers en de bank in leggen. De tafel reflecteert een hoop geluid, net als de vloer.
Je hebt het huis te koop staan, dus ik ga er van uit dat je qua aankleding niets meer zult doen. Maar tip is ook om zwaardere overgordijnen op te hangen, deze zou je bij luisteren kunnen sluiten (of wat verder dicht doen). Glas reflecteert namelijk ook hard, en geeft er vaak nog een metalige "kling" aan mee. Eventueel wat kussens achter je hoofd tijdens het luisteren, zodat je directe reflecties van de achterwand wat tegengaat.
Op deze wijze kun je in ieder geval ervaren wat demping brengt, en daar voor je nieuwe woonsituatie alvast wat rekening mee houden.
Zelf hebben wij geen salontafel (vind mijn vrouw lelijk, en ik geef haar daar geen ongelijk in), hebben wij een stoffen bank (crime met kinderen, maar dempt wel beter dan leer), hoogpolig kleed op de vloer en gordijnen in de hoeken (kunnen niet dicht). De bank staat niet tegen de achtermuur, daar zit een loopruimte tussen met tegen de achterwand een gevulde boekenkast.
Desondanks hebben wij alsnog last van reflecties.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Cornelis1921

#8
Nu, dan is het bij mij helemaal meer een badkamer i.p.v. een salon. :-D Vinyl op de vloer, leren bankstel, geen gordijnen maar lamellen, salontafel etc. etc. :| En toch valt het met de reflecties mee, dat zou weleens aan de goed gevulde CD-rekken tegen de achterwand kunnen liggen. :-)
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

struikie

In het nieuwe huis is wellicht een span plafond en goed idee...
kan wel een wat experimenteren idd.

JW

erik62

Dag,
Ik ben geen John wx maar ik heb wel ruime ervaring met Audiolab.
Ik heb in mijn bezit gehad, de Candor1 en 2 de cresto 1 en cresto cd, de prisma's en momenteel speel ik met de axissen met servo versterkers.
Allen hadden een gemeenschappelijke noemer en dat was.....rust. Geen gesis en geboem van lage tonen.
Natuurlijk klinken de axissen het beste van genoemde modellen maar daar was de nieuwprijs ook naar......
Ik denk echt dat je hier echt met een acoustisch probleem te maken hebt.
Zelf speel ik met versterking en cd speler van accuphase en deze zijn mijn inziens erg mild doch gedetailleerd in de hoge tonen weergave.
Het enige wat me nu invalt is dat je een vd hull the first tussen versterker en cd speler kunt hangen. Deze is gedetailleerd doch erg rustig in het hoog. Gebruikt op marktplaats kosten ze de wereld niet.
Succes ermee!
Erik

struikie

#11
zal eens kijken !
thanks

edit:
tweede hands durven ze daar ook nog 160 euro voor te vragen..

ga overigens met een collega nog wat testen doen...
VirtueAudio M451 versterker en een Nordost interlink...

JW

Maurice

Even kort, akoestische problemen los je niet op met kabels. Zelfs een room-correction systeem zal het daar zwaar mee hebben!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

erik62

Dag,

Ik had de foto niet bekeken maar volgens mij hebben de vorige schrijvers echt gelijk. In vergelijking met mij is het bij jou een erg harde acoustiek.
Ik heb aan de zijde waar de luidsprekers staan ( er achter) 4 mtr. Brede vitrage tot op de grond met overgordijnen. Aan de zijde waarin zit te luisteren hetzelfde maar dan 7 meter breed en ik heb in de kamer wollen hoogpolig tapijt liggen.
Zoals geschreven hoor ik inderdaad een hardere klank als ik de gordijnen aan luisterzijde open. Ik heb een zeer oud huis met aan de luisterzijde 4 ramen.
Ik weet ook dat een acoustisch probleem niet op te heffen is met andere interlinks doch een vriend van mij had hetzelfde probleem en wilde zijn interieur niet aanpassen. Na lang uitproberen zijn we uitgekomen bij de vd.hull the first. Voor hem is het hoog nu acceptabel. Dit wilde ik alleen even delen. Een echt acoustisch probleem kun je alleen oplossen door aan te passen.
Mgr.

Erik

TurboMarco

CiteerWie heeft er nog een tip voor mij?
De weerstandswaarde voor de tweeters veranderen , en om te beginnen met 1,5 db oplopend tot 3 db .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)