Indicatie Output level op voorversterkers of geïntegreerde versterkers

Gestart door 100%Marantz, september 02, 2014, 22:45:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

SB_Marantz

Citaat van: polleke_cgc op september 05, 2014, 18:04:37

Ik weet trouwens niet of die 23.66V en 2.96A zorgen voor een exact vermogen van 70W

ja
Citeer
: voor zover ik weet is een luidspreker geen ohmse belasting, en dus moet je ook het fazeverschil tussen spanning en stroom in rekening brengen.
Dat zal wel niet groot zijn, maar muziek is ook een dynamisch gegeven zodat spanning, stroom en fazeverschil continu veranderen...

Ja wat dacht je dan?

Vermogen meten met een signaal dat continu van amplitude veranderd is een beetje lastig op zijn zachtst gezegd.

Meten met een sinus is de meest makkelijke voor zowel de fabrikant als een versterker.

Een blokgolf zou wat dat betreft beter zijn en is aan een cap geladen dummy een nog zwaardere belasting.

Ik las hierboven nog iets over 8 /4 en 2 Ohm speakers?

Die bestaan niet.

De impedantie fluctueert bij zo goed als elke speaker zo tussen de 3 en pak hem beet 30 Ohm.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

polleke_cgc

#31
Citaat van: SB_Marantz op september 05, 2014, 18:42:41
ja
Ja wat dacht je dan?

Vermogen meten met een signaal dat continu van amplitude veranderd is een beetje lastig op zijn zachtst gezegd.

Meten met een sinus is de meest makkelijke voor zowel de fabrikant als een versterker.

Een blokgolf zou wat dat betreft beter zijn en is aan een cap geladen dummy een nog zwaardere belasting.

Ik las hierboven nog iets over 8 /4 en 2 Ohm speakers?

Die bestaan niet.

De impedantie fluctueert bij zo goed als elke speaker zo tussen de 3 en pak hem beet 30 Ohm.

Tsjah : ook als je een sinus naar een niet ohmse belasting stuurt heb je een fazeverschuiving. Eigenlijk kan je een luidspreker elektrisch vergelijken met een elektrische motor. Enig verschil is dat mechanisch een motor ronddraait, en een luidspreker de konus naar voor en achter duwt. Maar wat die mechische energie veroorzaakt is krek hetzelfde : een wisselend magnetisch veld dat opgewekt wordt door een spoel.
Een klassieke elektrische asynchrome motor wordt door een sinus (in Europa eentje op 50 Hz), en toch levert dat spul een fazeverschil op tussen spanning en stroom... Een dergelijke motor met cos phi van 1 ben ik nog niet tegengekomen...
Dus vraag ik me af waarom dat bij een luidspreker wel zo zou moeten zijn...

AkTeVox

Ik vind het toch allemaal een beetje wennen. Bij mijn AV7701/MM7055 heeft het volume een verloop van -78db -> +18db. Bij de PM11S3 gaat dit van -98db -> 0db. De AV7701 gaat pas los op 0db en de PM11S3 pas vanaf -20db afhankelijk van de bron sterkte. Dit is dus meer dan 3 kwart van het volume bij deze versterkers. Bij de oudere generatie versterkers stonden deze te knallen bij 1/3 van het volume en had je meer reserve voor een zwakkere bron waar je nu bijna vol open moet draaien. En dan is er nog zo iets als de nieuwe generatie volume pot's, die mag je zes keer ronddraaien eer je het gewenste volume bereikt.  :? Geen benul wat hier het echte voordeel van is.

thanatos

Per dB / halve dB kunnen aanpassen van je volume. Maw. nauwkeuriger je volume regelen is het 'voordeel'.

100%Marantz

Citaat van: thanatos op september 06, 2014, 12:49:33
Per dB / halve dB kunnen aanpassen van je volume. Maw. nauwkeuriger je volume regelen is het 'voordeel'.

Ben niet zeker dat het echt een "voordeel" is. Ik heb veel liever een goeie ouwe potentiometer die maar 1 ronde doet. Heb nooit de behoefte gehad aan meer nauwkeurigheid.

Ik heb een NR 1402 staan voor mijn HT, heel tevreden over, maar vind de volumeknop maar niets, ook lijkt veel minder stevig dan op mijn stereoversterkers. Wordt wel veel of bijna altijd met de afstandsbediening gebruikt, dus uiteindelijk niet echt veel last van.
Maar als ik mag kiezen; een oude klassieke.
marantz, what else?

SB_Marantz

Daar komt helaas nog bij dat de rotary encoders erg snel verslijten.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Citaat van: SB_Marantz op september 06, 2014, 15:31:34
Daar komt helaas nog bij dat de rotary encoders erg snel verslijten.

De ene is de andere niet. Maar doordat men vaak de afstandsbediening gebuikt ipv die fysieke knop vervuilen deze inderdaad sneller.. Heb er al regelmatig deze schakelaars gezien met overmatig oxidatie waardoor de processor er achter het even niet meer wist  :-D

AkTeVox

Citaat van: SB_Marantz op september 06, 2014, 15:31:34
Daar komt helaas nog bij dat de rotary encoders erg snel verslijten.

Mijn "oudere" PM16 - PM17 - PM7200 - PM7000- PM50 hadden hier echt geen last van. Dus op dit punt kan ik je echt niet bijtreden.


thanatos

Citaat van: AkTeVox op september 06, 2014, 20:33:07
Mijn "oudere" PM16 - PM17 - PM7200 - PM7000- PM50 hadden hier echt geen last van. Dus op dit punt kan ik je echt niet bijtreden.

Die hebben ook allemaal geen rotory encoder.. Maar motor aangestuurde potmeters.

waar wikipedia al niet goed voor is  :-D : http://nl.wikipedia.org/wiki/Encoder

AkTeVox

Citaat van: thanatos op september 06, 2014, 21:27:55
Die hebben ook allemaal geen rotory encoder.. Maar motor aangestuurde potmeters.

waar wikipedia al niet goed voor is  :-D : http://nl.wikipedia.org/wiki/Encoder

Die had de PM50 niet!  :wink:

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

AkTeVox

Citaat van: SB_Marantz op september 06, 2014, 22:12:57
Volgens mij wordt het het e.e.a. niet begrepen.
Verklaar je nader zodat we nog iets kunnen bijleren.

SB_Marantz

Citaat van: thanatos op september 06, 2014, 21:27:55
Die hebben ook allemaal geen rotory encoder.. Maar motor aangestuurde potmeters.

waar wikipedia al niet goed voor is  :-D : http://nl.wikipedia.org/wiki/Encoder


Hier staat de uitleg reeds Aktevox.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

AkTeVox


thanatos

Het staat er echt al vrij duidelijk. Een reguliere potmeter zoals gebruikt als volume regeling is niks anders dan een regelbare weerstand.

Een rotary encoder is een draai as met daarachter een doordacht patroon. Door het draaien hier aan weet de processor welke kant er op gedraaid worden en kan hij bij sommige ook de snelheid van het draaien herkennen.

Met andere woorden. Pulsen naar een processor die vervolgens een digitaal of analoge volume regeling aanstuurt. Tov traditioneel een regelbare weerstand.