Indicatie Output level op voorversterkers of geïntegreerde versterkers

Gestart door 100%Marantz, september 02, 2014, 22:45:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

100%Marantz

Ik heb me altijd de volgende vraag gesteld en denk niet het antwoord hier te hebben gevonden.

Op bepaalde versterkers is de volumeknop gegradueerd van 1 tot 10, zover niets abnormaal.

Andere zijn van 65 db op het minimum tot 0 db op het maximum.
En daar heb ik meer moeite mee. Hoe luider hoe meer db's eruit komen, nee? Ook als zou de aangeduide db's niets te maken hebben met deze dat men zou horen aangezien deze afhangen van verschillende factoren.

Ook hebben vele VU meters op het maximum vermogen 0 db en daarboven tot +3db  :-o

Kan iemand dit op een eenvoudige manier uitleggen wat dit betekend?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
marantz, what else?

SB_Marantz

Eigenlijk heel logisch.

Het is niet dB maar - dB tot 0.
De volume potentiometer is een regelbare weerstand welke dus weerstand biedt.
Wanneer helemaal CCW heeft deze zijn maximale weerstand (50Kohm of 100 KOhm) en komt er dus geen signaal door.
Naarmate de pot meer open wordt gedraaid verminderd deze.


Bij VU meters is het 0 dB punt het punt waarop de versterker zijn max vermogen zou moeten leveren.
Van 0 dB tot + 3 is het gedeelte wat headroom wordt genoemd.



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Marvin

Kijkend naar de -70 tot + 20 van mijn versterker. Misschien dat het verkeerd uitdruk, maar je snapt me denk ik wel.
Tot aan de 0 is de weerstand dus niets. Maar daar boven gaat het wel harder, hoe komt dat dan daar de weerstand niets is.
Wordt er in die headroom dan extra versterkt?
Tot aan de 0 zou er geen clippen mogen optreden, lijkt mij, maar daar boven ook niet. Wederom lijkt me dat.
Want waarom een mogelijkheid inbouwen waardoor je het zooitje over een grens trekt. 
Daar op aanvullend, is het clippen van een versterker ook nog afhankelijk van de aangesloten luidspreker.
Het is me, door weinig aandacht aan de achterliggende techniek de laatste tijd, ontschoten.
Ik geef namelijk gewoon een slinger aan die knop tot ik het naar m'n zin heb.

SB_Marantz

#3
Jij slingert flink heb ik begrepen..... :-D

Op de vraag of het clipping point door de aangesloten luidspreker wordt beinvloed kan ik het volgende zeggen.

Elke versterker heeft een punt waarop hij tegen zijn voedingspanning aanloopt en daarboven gaat deze dus clippen.
Het is niet pure gelijkstroom zoals sommige beweren.

Het punt wordt sneller bereikt wanneer de uitgangspanning van de aangesloten bron hoger is.
B.v. van een cd speler welke 2 V/eff uitstuurt.

Bij phono weergave is deze lager maar daar hebben we weer met een separate versterker te maken binnen de versterker met RIAA correctie.

Deze staat dus compleet los van de lijntrap.

Jou opmerking dat de luidspreker daar invloed op heeft gaat ten dele op mits het een lastig speakertje is.
Het merendeel is helemaal niet vervelend voor een versterker.
Een dipje naar 3 Ohm is peanuts.

De gevoeligheid heeft een niet noemenswaardige invloed.....het gaat alleen sneller harder met een hogere gevoeligheid.
Met een lage gevoeligheid, zeg 84 dB/2,83V/1M. moet je de versterker weliswaar wat harder zetten om dezelfde SPL te bereiken maar hoe zit het met de continue max belastbaarheid van deze speaker?

Je kunt natuurlijk allerlei argumenten aan gaan halen zoals tegen EMK en andere zaken.
Waar ik op mijn beurt er b.v. tegenkoppeling tegenover ga zetten.



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Marvin

Ok, ik heb het in den beginne niet over een moeilijke luidspreker. Neem de mijne maar als voorbeeld. En wat doet die headroom dan? Is dat een stukje opgevoerde Cita, ander uitlaatje?
Want daar de weerstand op 0 geen weerstand meer biedt, waar komt dat extra 'beetje' decibellen dan vandaan.
Zonder weerstand zou je denken dat de versterker op z'n maximale output op de luidsprekerklemmen zit, maar er is dus nog een verloren zakje EPO in de bagageruimte gevonden.
Wie heeft die daar neergelegd, hoe komen we daar aan?

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

100%Marantz

Citaat van: SB_Marantz op september 02, 2014, 23:18:14

Bij VU meters is het 0 dB punt het punt waarop de versterker zijn max vermogen zou moeten leveren.
Van 0 dB tot + 3 is het gedeelte wat headroom wordt genoemd.

en wat zou hij kunnen geven boven zijn maximum? Wat is die headroom?

Wat de volumeknop betreft lijkt me duidelijk. bedankt. behalve waarom dat in db wordt uitgedrukt, of -db dat is al iets duidelijker  :-D
marantz, what else?

100%Marantz

#7
Citaat van: SB_Marantz op september 03, 2014, 00:09:11
Ben een beetje gaar.nl aan het worden dus:


http://www.fender.com/news/headroom-what-is-it/

OK, lijkt me duidelijker

Wanneer je dit leest zou je kunnen zeggen dat "goedkope" hifi apparatuur of HT dat wordt gegeven voor bv 500 W duidelijk geen headroom hebben. integendeel. Is dat juist?
marantz, what else?

Marvin

Die db's geven die hoeveelheid verzwakking aan tov het uitgestuurde signaal.
Dat weet ik nog wel.  Hahaha.
We noemen het wel een volumeknop, maar eigenlijk is het de demperknop. 

Marvin


Citaat van: SB_Marantz op september 03, 2014, 00:09:11
Ben een beetje gaar.nl aan het worden dus:


http://www.fender.com/news/headroom-what-is-it/

Maak je er maar weer makkelijk vanaf, haha.
Had deze site al meerdere malen bekeken en anderen laten lezen. Het is me weer duidelijk.
Wat ik verder mee kan in m'n huiselijke omgeving weet ik eigenlijk niet.
Als dat ding richting de -15 gaat lopen de meeste van m'n gasten de gang al in.

SB_Marantz

Citaat van: 100%Marantz op september 03, 2014, 00:12:44
OK, lijkt me duidelijker

Wanneer je dit leest zou je kunnen zeggen dat "goedkope" hifi apparatuur of HT dat wordt gegeven voor bv 500 W duidelijk geen headroom hebben. integendeel. Is dat juist?


Wat bedoel je precies met 500 Watt?
Opname bij volledige uitsturing?

Elke versterker heeft headroom.

Een vriend van me uit Denemarken speelt nooit echt hard......zijn mening: ''I don't want to stress my amplifiers.''

Daar zit wat in natuurlijk maar het moet wel kunnen: Ik doe het ook wel eens met de zwaargewichten die ik heb staan.....leuk voor 5 minuten, even het kind in je naar boven laten komen.

normaliter speel ik redelijk rustig en luister naar de muziek, waar het om gaat.  :wink:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

100%Marantz


Citaat van: SB_Marantz op september 03, 2014, 00:32:45

Wat bedoel je precies met 500 Watt?
Opname bij volledige uitsturing?

Elke versterker heeft headroom.

Een vriend van me uit Denemarken speelt nooit echt hard......zijn mening: ''I don't want to stress my amplifiers.''

Daar zit wat in natuurlijk maar het moet wel kunnen: Ik doe het ook wel eens met de zwaargewichten die ik heb staan.....leuk voor 5 minuten, even het kind in je naar boven laten komen.

normaliter speel ik redelijk rustig en luister naar de muziek, waar het om gaat.  :wink:

Natuurlijk. Maar dit is allemaal theorie.

Nee de 500 W  is maar een voorbeeld
Je ziet soms een HT met in het groot 500 W RMS maar eigenlijk is het maar 5x 30 of 20 w gemeten zoals bv een marantzversterker.

Het is gemeten op een bepaalde frequentie met 30% distortie of iets dergelijks
Dus is die 500 W aan het boveneidje van de headroom.


Sent from my iOS coffee machine
marantz, what else?

SB_Marantz

#12
Ok, voor het slapen gaan nog even wat uitleg over het vermogen.
Vermogen is feitelijk niet eens echt belangrijk.
Het kan soms handig zijn flink wat power te hebben met 36 parallel geschakelde power transistoren met de benodigde voedingspanning van + en - 110 Vdc zoals in het SM-1000 beest.
Voordeel hiervan?
Je kunt er etters van luidsprekers mee aansturen zoals een Kappa 9.

2 x 100 Watt RMS is trouwens een verkeerde uitdrukking.......RMS heeft hier niets mee te maken en ik begrijp echt niet dat fabrikanten hier het uitgangsvermogen op/mee specificeren.
Maximaal vermogen onder clipping point @8 en 4 Ohm zou heel wat beter zijn.
Dit wordt altijd met een sinus van 1 Khz gedaan en klopt in 8 a 9 van de 10 gevallen wel.
Ook bij HT receivers maar dan bij 2 kanalen gelijktijdig uitgestuurd.
Met alle kanalen, 5 of meer heb ik het nooit kunnen testen......te weinig dummyloads.  :schater:

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: marvin op september 03, 2014, 00:32:20
Maak je er maar weer makkelijk vanaf, haha.
Had deze site al meerdere malen bekeken en anderen laten lezen. Het is me weer duidelijk.
Wat ik verder mee kan in m'n huiselijke omgeving weet ik eigenlijk niet.
Als dat ding richting de -15 gaat lopen de meeste van m'n gasten de gang al in.


De boodschap lijkt me dan wel duidelijk: ''Tot ziens!''  :schater:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

bas focal marantz

Citaat van: 100%Marantz op september 03, 2014, 00:12:44
OK, lijkt me duidelijker

Wanneer je dit leest zou je kunnen zeggen dat "goedkope" hifi apparatuur of HT dat wordt gegeven voor bv 500 W duidelijk geen headroom hebben. integendeel. Is dat juist?
Vroeger stond er 1000W PMPO op goedkope dingen.

RMS is langdurig
Max is maar even,
PMPO is milliseconden  :-D
http://nl.wikipedia.org/wiki/PMPO