Gevoeligheid aan impedantie van een versterker

Gestart door 100%Marantz, oktober 23, 2013, 16:55:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thanatos

Citaat van: bas focal marantz op november 29, 2013, 18:20:27

Als je daar nu eens speakers met 110+db aan rendement aan hangt geeft dat een enorme kick .
Daar kan in mijn ogen geen honderde watts versterker met 90db speakers tegen op .

Dat was mijn Hiraga. In combinatie met Tannoy Berkeley 15" DC 92db. Dat speelde echt lekker en ging meer dan hard genoeg..  8-)

Verder UCD.. Klasse D. Ik heb Actieve Adams waar B&O Icepower module voor het laag in zit en toch een 50 watt A/B voor het hoog... Heb ook ergens gelezen dat die Hypex UCD modules ook ontworpen zijn met als uitgangspunt laag aansturing.. Marketing of noodzaak. Ben er nog niet uit.

bas focal marantz

Citaat van: thanatos op november 30, 2013, 00:21:38
Heb ook ergens gelezen dat die Hypex UCD modules ook ontworpen zijn met als uitgangspunt laag aansturing..
Nooit van gehoord , sterker nog metingen zijn altijd 8 en 4 ohm en afgeraden 2ohm .
Ik meen dat alleen de ucd2k en ncore400 op 2 ohm mogen .

thanatos

Citaat van: bas focal marantz op november 30, 2013, 00:42:08
Nooit van gehoord , sterker nog metingen zijn altijd 8 en 4 ohm en afgeraden 2ohm .
Ik meen dat alleen de ucd2k en ncore400 op 2 ohm mogen .

Op het zelfbouw audio forum staat ergens een oud draadje dat de Hypex UCD modules in eerste instantie ontworpen waren voor actieve subwoofers. Kan het 123 niet terug vinden maar gaat om en oud draadje waarin er van alles aan tweaks gedaan worden om ze beter te laten presteren.

bas focal marantz

Citaat van: thanatos op november 30, 2013, 10:53:57
Op het zelfbouw audio forum staat ergens een oud draadje dat de Hypex UCD modules in eerste instantie ontworpen waren voor actieve subwoofers. Kan het 123 niet terug vinden maar gaat om en oud draadje waarin er van alles aan tweaks gedaan worden om ze beter te laten presteren.
Ik ken het draadje niet , maar zoals ik die modulles ken valt er weinig aan te tweaken door een indevidu , je zal de module uit elkaar moeten halen lijkt mij voor de echte technicus wel iets aan te verbeteren maar of je daarmee een lagere weerstand door kan aansluiten ?

Hypex levert de modulles in ST en HG , en inplaats van trafo en elco's nu ook met een geschakelde voeding .

Nog even gekeken de ucd 4-8 ohm .
Ncore en ucd2k mogen op 2ohm .

In de CAR scene gaan de klasse D versterkers wel tot 2 en zelfs 1 ohm .
Maar de enegrie verbruik was voorheen voor een 1000watt amp 100A zekering , voor een klasse D met 1300watt zie ik 100A zekering , dus effecinter in vermogen opnamen maar niet vele malen minder als 220v versterkers .

JohnWx

Citaat van: thanatos op november 30, 2013, 00:21:38
Dat was mijn Hiraga. In combinatie met Tannoy Berkeley 15" DC 92db. Dat speelde echt lekker en ging meer dan hard genoeg..  8-)

Verder UCD.. Klasse D. Ik heb Actieve Adams waar B&O Icepower module voor het laag in zit en toch een 50 watt A/B voor het hoog... Heb ook ergens gelezen dat die Hypex UCD modules ook ontworpen zijn met als uitgangspunt laag aansturing.. Marketing of noodzaak. Ben er nog niet uit.

toch nog 92dB  HB  :-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

zit al de hele dag naar dit te luisteren 2 x 30 hele watts en ik denk dan  notworthy


en 1.5 mm Hubo speakerkabel  8-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

merlin

Citaat van: 100%Marantz op oktober 23, 2013, 22:05:07
Wil dit zeggen dat een versterker die 2 x zoveel vermogen heeft in 4 Ohm dan in acht beter is en hier beter tegen kan dan een die een andere verhouding?

2 x 50 w 8 Ohm en 2 x 100 W in 4 Ohm
kan er veel beter tegen dan bv
2 x 50 W 8 Ohm en 2 x 75 in 4 Ohm

Hoe beter die verhouding hoe "steviger" de versterker en hoe mooier hij kan spelen?

Of ie mooier speelt hangt ook af van zijn stijgsnelheid (blok-grafiek: impuls) en zijn wegblijven van vervorming.
Als de trafo/voeding de halve weerstand niet aankan en niet genoeg via de elco;s kan (blijven!) leveren of als de vervorming toeneemt is de versterker dus automatisch beter. Immers als de impedantie van de box daalt naar 50% kàn de stroom met 100% toenemen (zeg ik dit goed zo laat nog in de nacht) maar òf dat ook gebeurt wordt niet bepaald aan de vraagkant (box dus) maar aan de lever-kant (de amp dus). En hoe die dat levert: stabiel of niet. Vergelijk het met een ballon waar je ineens de uitblaasopening van vergroot: de spanning kan ineens inklappen bij een te kleine ballon terwijl een grote ballon dezelfde spanning (op de lucht bij benadering) handhaven kan.... it is a question of size... Voor mijn symfonische muziek heb daarom oa. een voorkeur voor versterkers met veel potentiële power (vanwege de stabiliteit dus! niet vanwege het vermogen!). Veel geluidsinstallaties van de meeste theater- en concertzalen gaan gruwelijk vervormen bij hogere volumes en dat hoor je! Vreselijk ! De harmonische vervorming zou onder de 0,002% moeten blijven denk ik en de intermodulatievervorming (las ik ooit) ver onder 0,25%. En dat uiteraard overal in de keten!
Amp.   Marantz PM-80
CD      Ph CD624
Box     Driade
LS       Monitor Cobra OFC
Tu       Pioneer F-303RDS
DVD    Ph 728
TV       Samsung
Mobiel  Bentley (grapje)

bas focal marantz

Citaat van: merlin op maart 21, 2014, 00:47:49
De harmonische vervorming zou onder de 0,002% moeten blijven denk ik en de intermodulatievervorming (las ik ooit) ver onder 0,25%. En dat uiteraard overal in de keten!
Als je vervormings grafieken van speakers ziet zal je zien dat 0,002% onmogenlijk is , 0,25% helaas ook over de gehele frequentie berijk .

Harmonische vervorming is een verdubbeling van de orginelen toon , 1-3% is heel normaal en zeer zeker niet storend , het kan zelfs mooi klinken .
Oneven vervorming is kwalijker , K3 K5 K7 die houd je liever onder de 1% .
Ook speelt mee op welke frequentie die vervorming plaats vindt omdat ons gehoor vervorming niet overal even goed/slecht waarneemd .

Ook al vervormd je versterker nog zo weinig een speaker is de zwakste schakel als het op vervorming aankomt .