Gevoeligheid aan impedantie van een versterker

Gestart door 100%Marantz, oktober 23, 2013, 16:55:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jrdejong

Citaat van: bas focal marantz op november 12, 2013, 21:46:39
Bij deze speaker is is die resonantie piek omlaag gebracht , ook is het werkgebied van het filter aangepakt .
L2 C2 R1  is toegevoegt om de impedantie piek mooi gelijk te krijgen met de gemiddelde weerstand van de speaker .
R6 C10 L8 zijn toegevoegt om het gebied van scheidings filter netjes te krijgen .

Je hebt dan een zeer constante impedantie 6ohm die zeer geschikt is voor een buizen versterker .
Men zegt zelfs dat transistor versterkers ervan kunnen profiteren .
Dat is een mooi stukje ontwerp  :yes: Ik kan me voorstellen dat ook een transistorversterker profiteert van een zo stabiel mogelijke impedantie. Een sterk variĆ«rende impedantie geeft ook stijle gradiĆ«nten in de stroomvraag en is de slew-rate dan hoog genoeg, temperatuurverloop in de componenten van de versterker etc. Vermoedelijk heeft een speaker met een stabiele impedantie ook minder demping nodig van de versterker?
Where the hell was Biggles when you needed him last saturday?

bas focal marantz

Citaat van: jrdejong op november 12, 2013, 22:04:19
Vermoedelijk heeft een speaker met een stabiele impedantie ook minder demping nodig van de versterker?
Hoe het dempings factor zit weet ik niet , de een zegt belangrijk de ander zegt niet belangrijk .

Ik meen dat SB dat eens met een mooi verhaal heeft onderbouwd dat het niet zo belangrijk is , maar pin me hier niet op vast .

Ik denk dat het wel mee valt met dempings factor , omdat buizen versterkers nagenoeg GEEN dempingsfactor hebben , en ik nog nooit iemand heb horen klagen dat het laag niet klinkt omdat de Buizenversterker geen controle over het laag heeft .
Ook mijn ervaring is met een buizenversterker niets te klagen .
Uiteraard kan het zo zijn als je 1 op 1 vergelijkt dat er wel een miniem verschil tussen beide soorten versterkers in het laag aanwezig is .

SB_Marantz

#47
Citaat van: 100%Marantz op november 12, 2013, 20:59:32
Goed om die cijfers te zien
Maar dit blijft toch allemaal zeer relatief
Hier meet men minimum 3,4 Ohm en de fabrikant geeft 3.

Een Sm 7 wordt door Marantz aan 150w gegeven en gemeten is hij dikwijls aan 190w



Klopt, ruim 55 Vac.


Citeer
Model 500 heeft ok 2x vermogen dan op papier




Op de spec sheet staat 2 x 250 Watt @ 8 Ohm but typically greater then 300 en dat klopt.
Ik kwam ruim over 320.

Als ik mijn nr 2 helemaal af heb zal ik een meting @ 8 en 4 Ohm doen.


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: bas focal marantz op november 12, 2013, 22:10:49
Hoe het dempings factor zit weet ik niet , de een zegt belangrijk de ander zegt niet belangrijk .

Ik meen dat SB dat eens met een mooi verhaal heeft onderbouwd dat het niet zo belangrijk is , maar pin me hier niet op vast .

Ik denk dat het wel mee valt met dempings factor , omdat buizen versterkers nagenoeg GEEN dempingsfactor hebben , en ik nog nooit iemand heb horen klagen dat het laag niet klinkt omdat de Buizenversterker geen controle over het laag heeft .
Ook mijn ervaring is met een buizenversterker niets te klagen .
Uiteraard kan het zo zijn als je 1 op 1 vergelijkt dat er wel een miniem verschil tussen beide soorten versterkers in het laag aanwezig is .

Klopt, DF is een verwaarloosbare factor, letterlijk.
Je bent voor het resultaat  afhankelijk van je speaker, AKOESTIEK en opname.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maurice

Citaat van: SB_Marantz op november 12, 2013, 22:15:30
Klopt, DF is een verwaarloosbare factor, letterlijk.
Je bent voor het resultaat  afhankelijk van je speaker, AKOESTIEK en opname.
Indien je afhankelijk bent van je speaker, wat in de speaker bepaalt de dempingsfactor?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

SB_Marantz

#50
Laat ik het anders proberen uit te leggen zoals ik er tegen aan kijk en interpreteer:

De woofers zijn verantwoordelijk voor de druk onderin het spectrum.
De eigenschappen van de woofer zelf , het kastvolume etc zijn verantwoordelijk voor de ''demping.''
Ook het laag af filtertje doet hier in mee.
Vele denken dat een hoge DF van een versterker voor een strakkere bas zorgt.
Nu geld dit maar voor een zeer klein gedeelte en is feitelijk nihil in vergelijk met wat de opname en vooral de akoestiek doet, vandaar met capslock aan getypt.

Roomgain kan makkelijk tussen de +10 en 20 dB halen en dus voor een ongelooflijke bass boost verantwoordelijk zijn.
Ook kleurt het middengebied hierdoor keurig mee waardoor je een aardig andere speaker in een andere kamer geplaatst kunt horen.
Waar blijf je dan met je DF?
Bovendien is het zo dat fabrikanten de DF altijd op 1 Khz opgeven, daar waar deze al helemaal irrelevant is.
Daar bovenop blijft er van een DF van 1000 @ 1 Khz geen drol meer over wanneer deze aan de reactieve load (de luidspreker dus) is aangesloten.

Opname:  loudness war etc , ook weer een flinke variabele die flink wat invloed heeft.

Kortom vergeet de DF cijfertjes.

Waar het om draait is hoe een bepaalde speaker het in JOU ruimte doet.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Als er iets niet goed gaat in een normale woonkamer klopt er duidelijk iets niet aan het product/ontwerp


Of is er een onbalans in de keuze die gemaakt is, wat heb ik nodig om dat te bereiken wat ik wil, wat hoor je vaak de laatste tijd wat als er dit gebeurt met een dip tot zoveel ohm of tot zoveel etc.


Geen 1 merk heeft belang bij een product wat moeilijk match vormt met een product in de audio keten even de "exoten" uitgesloten die als uithang bord dient
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

bas focal marantz

Citaat van: SB_Marantz op november 12, 2013, 22:41:43
Laat ik het anders proberen uit te leggen zoals ik er tegen aan kijk en interpreteer:

De woofers zijn verantwoordelijk voor de druk onderin het spectrum.
De eigenschappen van de woofer zelf , het kastvolume etc zijn verantwoordelijk voor de ''demping.''
Ook het laag af filtertje doet hier in mee.
Vele denken dat een hoge DF van een versterker voor een strakkere bas zorgt.
Nu geld dit maar voor een zeer klein gedeelte en is feitelijk nihil in vergelijk met wat de opname en vooral de akoestiek doet, vandaar met capslock aan getypt.

Roomgain kan makkelijk tussen de +10 en 20 dB halen en dus voor een ongelooflijke bass boost verantwoordelijk zijn.
Ook kleurt het middengebied hierdoor keurig mee waardoor je een aardig andere speaker in een andere kamer geplaatst kunt horen.
Waar blijf je dan met je DF?
Bovendien is het zo dat fabrikanten de DF altijd op 1 Khz opgeven, daar waar deze al helemaal irrelevant is.
Daar bovenop blijft er van een DF van 1000 @ 1 Khz geen drol meer over wanneer deze aan de reactieve load (de luidspreker dus) is aangesloten.

Opname:  loudness war etc , ook weer een flinke variabele die flink wat invloed heeft.

Kortom vergeet de DF cijfertjes.

Waar het om draait is hoe een bepaalde speaker het in JOU ruimte doet.
stupid stupid stupid stupid stupid stupid stupid stupid stupid stupid stupid


Nu weet ik het weer , je had een mooie berekening erbij .

mountainbiker

Citaat van: SB_Marantz op november 12, 2013, 22:41:43
Laat ik het anders proberen uit te leggen zoals ik er tegen aan kijk en interpreteer:

De woofers zijn verantwoordelijk voor de druk onderin het spectrum.
De eigenschappen van de woofer zelf , het kastvolume etc zijn verantwoordelijk voor de ''demping.''
Ook het laag af filtertje doet hier in mee.
Vele denken dat een hoge DF van een versterker voor een strakkere bas zorgt.
Nu geld dit maar voor een zeer klein gedeelte en is feitelijk nihil in vergelijk met wat de opname en vooral de akoestiek doet, vandaar met capslock aan getypt.

Roomgain kan makkelijk tussen de +10 en 20 dB halen en dus voor een ongelooflijke bass boost verantwoordelijk zijn.
Ook kleurt het middengebied hierdoor keurig mee waardoor je een aardig andere speaker in een andere kamer geplaatst kunt horen.
Waar blijf je dan met je DF?
Bovendien is het zo dat fabrikanten de DF altijd op 1 Khz opgeven, daar waar deze al helemaal irrelevant is.
Daar bovenop blijft er van een DF van 1000 @ 1 Khz geen drol meer over wanneer deze aan de reactieve load (de luidspreker dus) is aangesloten.

Opname:  loudness war etc , ook weer een flinke variabele die flink wat invloed heeft.

Kortom vergeet de DF cijfertjes.

Waar het om draait is hoe een bepaalde speaker het in JOU ruimte doet.
Wat zijn dan de belangrijkste eigenschappen van een mid/woofer en woofer? Kijk regelmatig rond bij de specs van losse drivers en wat mij opvalt is dat er "goedkope" exemplaren tussen zitten die zo op het eerste oog betere specs hebben dan hele dure. Ben er toch elke keer weer door verrast. heb jiij daar een mening over?
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

jrdejong

Citaat van: mountainbiker op november 12, 2013, 23:43:36
Wat zijn dan de belangrijkste eigenschappen van een mid/woofer en woofer? Kijk regelmatig rond bij de specs van losse drivers en wat mij opvalt is dat er "goedkope" exemplaren tussen zitten die zo op het eerste oog betere specs hebben dan hele dure. Ben er toch elke keer weer door verrast. heb jiij daar een mening over?
Welke betere specs praten we dan over precies?
Where the hell was Biggles when you needed him last saturday?

jrdejong

Citaat van: SB_Marantz op november 12, 2013, 22:41:43
De eigenschappen van de woofer zelf , het kastvolume etc zijn verantwoordelijk voor de ''demping.''
Ook het laag af filtertje doet hier in mee.
Het speakercircuit heeft zelf natuurlijk ook een dempingsfactor. Zou je kunnen stellen dat als een speaker onderkritisch gedempt is in een gedeelte van het frequentiespectrum dat dit in feite slecht spreakerdesign zou zijn? M.a.w. je kunt natuurlijk vragen of een versterker de demping voor zijn rekening moet nemen. De versterker zelf heeft er niet zoveel last van lijkt me als zijn uitgangsimpedantie voldoende hoog is.
Where the hell was Biggles when you needed him last saturday?

mountainbiker

Citaat van: jrdejong op november 13, 2013, 08:00:30
Welke betere specs praten we dan over precies?
Linear verloop Spl,impedantiecurve,frequentiebereik en natuurlijk de prijs.Heb jiij daar een mening/info over over Jrdejong? Dus niet de standaard fabrieksluidsprekers maar de losse drivers en het effect op de versterker.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

SB_Marantz

Citaat van: jrdejong op november 13, 2013, 08:33:32
Het speakercircuit heeft zelf natuurlijk ook een dempingsfactor. Zou je kunnen stellen dat als een speaker onderkritisch gedempt is in een gedeelte van het frequentiespectrum dat dit in feite slecht spreakerdesign zou zijn? M.a.w. je kunt natuurlijk vragen of een versterker de demping voor zijn rekening moet nemen. De versterker zelf heeft er niet zoveel last van lijkt me als zijn uitgangsimpedantie voldoende hoog is.


En vergeet vooral niet het boucherot spoeltje aan de uitgang en nog belangrijker de local of global feedback.
Zonder dat krijgen we o.a. een niet lineaire respons van de versterker zelf wat niet de bedoeling is.  :wink:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

jrdejong

Citaat van: SB_Marantz op november 13, 2013, 11:02:49

En vergeet vooral niet het boucherot spoeltje aan de uitgang en nog belangrijker de local of global feedback.
Zonder dat krijgen we o.a. een niet lineaire respons van de versterker zelf wat niet de bedoeling is.  :wink:
Voldoende hoog in mijn post had voldoende laag moeten zijn natuurlijk. Je wilt een lage output impedantie om de spanning die door de speakerbeweging wordt gegenereerd laag te houden. Current feedback is een middel om de uitgangsimpedantie laag te kunnen houden toch? En het Boucherot circuit om variatie in speaker impedantie op te vangen?
Where the hell was Biggles when you needed him last saturday?

jrdejong

Citaat van: mountainbiker op november 13, 2013, 09:38:43
Linear verloop Spl,impedantiecurve,frequentiebereik en natuurlijk de prijs.Heb jiij daar een mening/info over over Jrdejong? Dus niet de standaard fabrieksluidsprekers maar de losse drivers en het effect op de versterker.
Laat ik voorop stellen dat ik geen expert ben op het gebied van speakers of zelfs electronica in het algemeen. Als fysicus heb ik redelijke theoretische kennis maar SB_Marantz en bas focal marantz hebben naar alle waarschijnlijkheid veel meer toegepaste kennis .. en daar gaat het hierom.

Dat gezegd hebbende heb ik wel een mening. Ik denk dat je je niet moet blind staren op specs. Zoals eerder genoemd zeggen specs zoals demping factor van een versterker, impedantie, vermogen etc. vaak bijzonder weinig over je uiteindelijke muziekbeleving. Zeker indien deze gegevens worden verstrekt bij een vaste of niet relevante frequentie. Uit een rij speakers die je kunt beluisteren is zeker geen uitgemaakte zaak dat de speaker met de meest lineaire respons en de kleinste harmonische vervorming voor jou de mooist klinkende is. Sterker nog, liefhebbers van buizenversterkers houden juist van de warmte die die specifieke vervorming geeft.

Het zegt nog weer eens minder als je spreekt over slechts een component in een keten. Ik bedoel, de drivers waar je over spreekt worden uiteindelijk in een speaker geplaatst met een filter etc. en ervaart een koppeling met de akoestiek van de kast zelf waardoor het impedantieverloop weer anders wordt (zie bijvoorbeeld wat bas focal marantz ook zei over een gesloten kast versus een bas reflex systeem en een aantal posts in dit http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,11469.msg218600.html#msg218600 draadje).

Als ik het goed heb gedraagt een speaker zich buiten zijn frequentiebereik zich min of meer als een weerstand gelijk aan de gelijkspanningsweerstand van de speaker. Die is over het algemeen hoger dan de nominale impedantie, dus daar zal de versterker geen probleem mee hebben.

De impedantiecurve is vooral van belang van de speaker als geheel. Als deze aanleiding geeft tot flinke fasedraaiingen of scherpe gradienten (impedantie dips) dan kan dat leiden tot vermogensverlies en warmteontwikkeling in het eerste geval en clippen en vervormen in het tweede geval. Een versterker kan door zijn stroomreserve raken en de elco's leegtrekken. Voor een goed gebouwde versterker lijkt me dat allemaal geen probleem, behalve dat het waarschijnlijk niet zo mooi klinkt. Bij oververhitting schakelt hij wel uit.

Ik zou me er niet te zeer door laten leiden. Bij een goede implementatie van de driver in een speaker en bij gebruik van een versterker die zijn warmte goed kwijt kan en flinke stroomreserves heeft denk ik dat het allemaal niet echt relevant is. Lineaire SPL respons is voor een versterker helemaal niet van belang lijkt me.
Where the hell was Biggles when you needed him last saturday?