Gevoeligheid aan impedantie van een versterker

Gestart door 100%Marantz, oktober 23, 2013, 16:55:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SB_Marantz

#30
Citaat van: 100%Marantz op november 12, 2013, 18:33:07
92 db  :-D

Ik vond middels google 86?

Edit: ergens anders weer 92..............vreemd.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

bas focal marantz

Citaat van: SB_Marantz op november 12, 2013, 18:37:48
Ik vond middels google 86?
graag een frequentie verloop , nemen we het gemiddelde dat is het meest rieel .

100%Marantz

#32
CARACTERISTIQUES TECHNIQUES : TRIANGLE GENESE Lyrr

In het frans, maar denk ik wel verstaanbaar door jullie.

Type d'enceinte : colonne avec Bass-reflex avant
Nombre de voies : 3 , 5 HP
Tweeter : 1 TZ2500
Médium : 1 HP T16EF100SMD1 de 16 cm
Grave : 3 HP T16EF100SGC1 de 16 cm
Sensibilité : 92 (dB / W / m)
Bande passante : 32 –20 000 Hz (+/- 3 dB Hz – KHz)
Puissance admissible : 140 W sous 8 Ohms
Puissance en crête répétitive : 280 W sous 8 ohms
Impédance nominale : 8 Ohms
Impédance minimale : 3 Ohms
Fréquence de coupure de grave : 250 Hz / 12 dB / Oct
fréquence de coupure aiguës : 2300 Hz / 24 dB / Oct
Connectique : Bi-câblage

Accessoires fournis : Socle, pointes de découplages et manuel d'utilisation

Dimensions sans socle (L x H x P) : 370 x 1270 x 372 mm
Dimensions avec socle (L x H x P) : 370 x 1330 x 386 mm
Poids : 30 kg
marantz, what else?

Maurice

Citaat van: bas focal marantz op november 12, 2013, 18:36:23
1   zo ongeveer ziet de impedantie van een bassreflex eruit , 2 (stevige) impedantie pieken .
2   Je ziet duidelijk wat dat doet met de electrische fase .
3   yamaha a-s2000   nagenoeg geen last van electrische fase draaing .
4   3 versterkers vergeleken , duidelijk te zien wat electrische fase doet met een versterker .

Niet alleen complexe lasten (weerstand ohm ) maar ook electrische fase draaing kan een versterker niet altijd aan , dat geld ook voor de top versterkers die soms in huis staan om juist enorme speakers aan te sturen , juist van die versterkers verwacht men dat ze een lage weerstand wel aan kunnen , ze gaan echt niet kapot maar kunnen door die fase draaing soms veel aan vermogen verliezen .
Die rode vlakken, bij plaatje 4, is dat een dip bij een electrische fase draaiing? Kan het uit het plaatje zelf niet afleiden.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

jrdejong

Als ik het duits goed interpreteer neemt de complexiteit van de last in de diagrammen van links naar rechts toe. Het meest rechtse diagram komt dan denk ik overeen met de grootste fasedraaiing. De rode gedeelten geven dan denk ik het vermogensverlies aan. De transistoren in de versterker krijgen dit dan voor de kiezen als hitte.
Where the hell was Biggles when you needed him last saturday?

jrdejong

Nee sorry, de diagrammen zijn natuurlijk drie verschillende versterkers. Beter lezen  violent1
Dan komt rood overeen met het vermogensverlies bij fasedraaiing waarschijnlijk. Eind van de balk vermogen bij meest gunstige condities (frequentie) en blauw/rood overgang bij de meest ongunstige.
Where the hell was Biggles when you needed him last saturday?

gerard

Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

bas focal marantz

Citaat van: jrdejong op november 12, 2013, 20:14:25
Nee sorry, de diagrammen zijn natuurlijk drie verschillende versterkers. Beter lezen  violent1
Dan komt rood overeen met het vermogensverlies bij fasedraaiing waarschijnlijk. Eind van de balk vermogen bij meest gunstige condities (frequentie) en blauw/rood overgang bij de meest ongunstige.
Klopt , zo levert de meest rechtse versterker nog maar 44watt inplaats van 183watt .

Dan zijn die 44watt 2ohm zeer mager , om even luid te spelen in 8ohm heb je dus maar 11watt nodig .
Citaat van: Maurice op oktober 23, 2013, 21:56:52


Impedantie is een complexe ohmse weerstand, gemeten bij een bepaalde frequentie, uitgedrukt in Z (in tegenstelling tot gewone weerstand R), zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Impedantie
De formule wordt dan: Z= U/I, of I = U/Z
Z = impedantie (ohm)
U = spanning (volt)
I = stroom (ampere)

Aan de hand van een fictief rekenvoorveeld, met situatie A: 8 ohm en B: 4 ohm
Spanning is altijd constant, neme 220V (zal bij versterkers ongetwijfeld anders zijn, trafo zal het veel lager maken denk ik, zie het rekenvoorbeeld)
Situatie A: I=220/8 = 27,5A
Situatie B: I=220/4 = 55A
Oftewel, bij een halvering van de impedantie, wordt er twee keer zoveel stroom gevraagd. Het versterker ontwerp moet hier wel op berekend zijn.
Indien een impedantie naar de 0 ohm nadert, dan wordt dit gewoon ervaren als een kortsluiting, oftewel, er gaat enorm veel stroom lopen.

Formule voor vermogen: P=UI
P = vermogen (watt)
Situatie A: P = 220*27,5 = 6050 watt
Situatie B: P = 220*55 = 12100 watt
In situatie B wordt er dus 2x zoveel vermogen van de versterker gevraagd! De meeste versterkers kunnen dit niet leveren, zie de specs van een willekeurige versterker.
In de praktijd benut je aan 8 ohm nooit het volle vermogen, maar slechts enkele watts.
Stel dat je een versterker hebt die 45watt aan 8 ohm doet en 70watt aan 4 ohm. Speel je op stevig huiskamer niveau waarbij de versterker nominaal aan 8 ohm een 30watt levert, dipt de impedantie naar 4 ohm, dan wordt er dus 60 ohm gevraagd, die nog steeds binnen spec van de versterker zit. Dit allemaal uitgaande van een hoog rendement luidspreker natuurlijk.




Dat blokjes diagram is uitsturing in volts  .
dat moet een mooie rechte lijn zijn , als je heel goed kijkt zie je dat de yamaha bij negatiefe fase draaing heel licht knikje heeft .

Het is zo dat waar we juist vermogen willen , in het laag een bassreflex 2x electrische fase draaing hebben .

Gelukkig blijfen de meeste speakers boven de 4ohm en is een sterke elecktrische fase geen probleem .

bas focal marantz

Citaat van: gerard op november 12, 2013, 20:29:05
Gemiddeld toch 86 dB ..  uit http://www.stereo.de/index.php?id=370



Mijn dank voor het zoeken .


Dat is wat ik bedoel dat speaker fabrikanten altijd maar aan kloten als het om rendement gaat .
Zouden we rendement meten volgen 1khz zou deze speaker richting 88db gaan .
Stel dat volgens fabriekant 88db is en gemiddelt 85db betekend dat je al 50% meer vermogen nodig hebt .

Gelukkig zijn om goed te luisteren in de praktijk zeer veel versterkers geschikt of je speaker nu 85 of 88 db is .
Maar met een buizen versterker maakt het wel eerder uit of je 10watt hebt 85db of 10watt 88db .

100%Marantz

Goed om die cijfers te zien
Maar dit blijft toch allemaal zeer relatief
Hier meet men minimum 3,4 Ohm en de fabrikant geeft 3.

Een Sm 7 wordt door Marantz aan 150w gegeven en gemeten is hij dikwijls aan 190w

Nu men hoort geen verschil tussen 150 en 190 W

Model 500 heeft ok 2x vermogen dan op papier

Ondanks dat alles zijn er toch (gelukkig) veel verschillen tussen al deze versterkers en speakers.




Sent from my iOS coffee machine
marantz, what else?

Zoldar

ik heb nagenoeg dezelfde speakers en heb genoeg aan 50watt. blaast lekker door op 95 spl.  HB
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Maurice

Op basis van deze informatie, is het dus wetenschappelijk te verklaren dat er hoorbare verschillen in versterkers bestaan, maar dat die verschillen zich pas als de luidspreker zelf moeilijke kenmerken heeft, bijv. door impedantiedippen en fase draaiingen.
Dit kan mogelijk verklaren waarom ik verschillen hoor op mijn speakers tussen de PM-95 die ik had en de diverse eindversterkers die ik er op heb gehad, waarbij ike geen verschillen hoorden tussen de eindversterkers (wel weer tussen voorversterkers, maar dat is in dit topic niet verklaard).
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

jrdejong

Citaat van: bas focal marantz op november 12, 2013, 18:36:23
1   zo ongeveer ziet de impedantie van een bassreflex eruit , 2 (stevige) impedantie pieken .
2   Je ziet duidelijk wat dat doet met de electrische fase .
3   yamaha a-s2000   nagenoeg geen last van electrische fase draaing .
4   3 versterkers vergeleken , duidelijk te zien wat electrische fase doet met een versterker .

Niet alleen complexe lasten (weerstand ohm ) maar ook electrische fase draaing kan een versterker niet altijd aan , dat geld ook voor de top versterkers die soms in huis staan om juist enorme speakers aan te sturen , juist van die versterkers verwacht men dat ze een lage weerstand wel aan kunnen , ze gaan echt niet kapot maar kunnen door die fase draaing soms veel aan vermogen verliezen .

Als ik de grafieken zo bekijk lijkt het op de respons van een parallel RCL circuit ipv een serieel circuit. Na googlen kom ik dit idd als veel gebruikt model tegen. In dat geval is het een anti-resonant circuit en is de impedantie juist maximaal in resonantie. Dat gaat dubbelop: buiten resonantie dipt de impedantie en krijg je ook nog eens reflectie van vermogen terug naar de versterker door fasedraaiing. Versterker design is dan idd een belangrijke factor in hoe de output dan moduleert. De mindere versterkers gaan als een gek clippen.
Where the hell was Biggles when you needed him last saturday?

jrdejong

Citaat van: Maurice op november 12, 2013, 21:04:39
Op basis van deze informatie, is het dus wetenschappelijk te verklaren dat er hoorbare verschillen in versterkers bestaan, maar dat die verschillen zich pas als de luidspreker zelf moeilijke kenmerken heeft, bijv. door impedantiedippen en fase draaiingen.
Dit kan mogelijk verklaren waarom ik verschillen hoor op mijn speakers tussen de PM-95 die ik had en de diverse eindversterkers die ik er op heb gehad, waarbij ike geen verschillen hoorden tussen de eindversterkers (wel weer tussen voorversterkers, maar dat is in dit topic niet verklaard).
Ook voorversterkers zijn niet 100% lineair. Componenten in een versterker hebben bepaalde toleranties en hoe meer discrete elementen hoe meer fasedispersie er op kan treden tussen de verschillende frequenties binnen het signaal. Mogelijk meetbaar. Of het resulteert in een vervaging van de imaging is moeilijk te zeggen. Maar je kunt altijd wel een stok vinden om een hond te slaan  8-) Geen enkele versterker heeft een perfect vlakke frequentierespons, dus zelfs als fasen volledig met rust worden gelaten, kan de ene voorversterker een warm randje hebben en de andere het tegenovergestelde. In een duits blad heeft eens een vergelijking gestaan van verschillende speakers en degene die men het mooist vond klinken was bepaald niet vlak en had ook aardig wat harmonische vervorming. Volgens mij voegen veel fabrikanten wel een bepaalde house-sound toe. Zeker wat speakers betreft, maar ik neem aan ook bij versterkers.
Where the hell was Biggles when you needed him last saturday?

bas focal marantz

Citaat van: jrdejong op november 12, 2013, 21:09:08
Als ik de grafieken zo bekijk lijkt het op de respons van een parallel RCL circuit ipv een serieel circuit. Na googlen kom ik dit idd als veel gebruikt model tegen. In dat geval is het een anti-resonant circuit en is de impedantie juist maximaal in resonantie. Dat gaat dubbelop: buiten resonantie dipt de impedantie en krijg je ook nog eens reflectie van vermogen terug naar de versterker door fasedraaiing. Versterker design is dan idd een belangrijke factor in hoe de output dan moduleert. De mindere versterkers gaan als een gek clippen.
je bedoelt plaatje 1 .
Dat is een bassreflex zonder enige filter erin , de pieken zijn bij elke bassreflex aanwezig , soms hoger soms wat lager .
Een gesloten speaker heeft maar een resonantie piek .

Bij deze speaker is is die resonantie piek omlaag gebracht , ook is het werkgebied van het filter aangepakt .
L2 C2 R1  is toegevoegt om de impedantie piek mooi gelijk te krijgen met de gemiddelde weerstand van de speaker .
R6 C10 L8 zijn toegevoegt om het gebied van scheidings filter netjes te krijgen .

Je hebt dan een zeer constante impedantie 6ohm die zeer geschikt is voor een buizen versterker .
Men zegt zelfs dat transistor versterkers ervan kunnen profiteren .