Gevoeligheid aan impedantie van een versterker

Gestart door 100%Marantz, oktober 23, 2013, 16:55:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SB_Marantz

#15
Citaat van: Cornelis1921 op november 12, 2013, 00:47:07
Nu wel! :wink: Goed èn nuttig. Ook ik heb 4 Ohm speakers aangesloten op een 8 Ohm versterker  -  had de de manual niet goed genoeg gelezen! violent1

Euh Cor,

Een versterker is geen 8 of 4 Ohm.

Ook is Ohm wat anders dan impedantie (in het geval van een luidspreker) welke ook capacitief is.......fasedraai  etc.
Capacitieve belasting is ook zwaarder voor een versterker dan een fasedraai.

Een versterker wordt dus belast mét.

Vergeet ook niet dat muziek dynamisch is en dus wisselt in amplitude.
Een versterker belasten aan een dummyload welke capacitief gemaakt is met een square wave is veel zwaarder dan een stukkie muziek draaien op een luidspreker.

Een paar piekjes in de muziek waarbij de amplitude dus op zijn grootst is maakt dus niet veel indruk op een versterker.

Luidsprekers zijn niet lineair qua impedantie zoals al beschreven is.
Of deze nu nominaal 8 of 4 Ohm zijn maakt ook niets uit.
Dipjes naar 3 en pieken naar 30 of hoger is al sinds jaar en dag het geval.
Extreme gevallen zoals dippen richting kortsluiting zijn zo goed als nooit aan de orde.

Schiet, mocht je nog vragen hebt gerust.  :-D

Grtz SB

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

100%Marantz

Als ik dit allemaal lees, ook het artikel op HIFI.NL begrijp ik toch dat een verterker met veel vermogen en een goede verhouding tussen 8-4-en 2 Ohm toch betere prestaties zal leveren en er beter zal tegen kunnen.

Zeker bij speakers die wat laag durven gaan in de impedantie.
Betere fabrikanten geven buiten de nominale waarde, wat niet veel wil zeggen ook de minimale impedantie van de speaker, hiermee weet men beter aan wat de verterker te maken heeft.

Ben ik verkeerd?
marantz, what else?

100%Marantz

#17
Waarom mijn vraag:

Ik heb bijvoorbeeld mijn speakers Triangle Genese Lyrr die denk ik wat veeleisend zijn voor een versterker.
De nominale waarde is 8 Ohm, maar minimaal is 3 Ohm.

Welke versterker kan er het beste tegen? En welke zou het beste resultaat geven in kwaliteit aan hoger volume, want normaal volume denk ik geen verschil te horen, ook al heb ik ze nog niet allemaal op die speakers geprobeerd.

SM 6, SM 7 of SM 11?
marantz, what else?

JohnWx

Citaat van: 100%Marantz op november 12, 2013, 11:03:13
Waarom mijn vraag:

Ik heb bijvoorbeeld mijn speakers Triangle Genese Lyrr die denk ik wat veeleisend zijn voor een versterker.
De nominale waarde is 8 Ohm, maar minimaal is 3 Ohm.

Welke versterker kan er het beste tegen? En welke zou het beste resultaat geven in kwaliteit aan hoger volume, want normaal volume denk ik geen verschil te horen, ook al heb ik ze nog niet allemaal op die speakers geprobeerd.

SM 6, SM 7 of SM 11?

Alle 3 ze komen op geen 1 moment in de problemen, hoewel de commercie het van wel vind
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

100%Marantz

Citaat van: John Wx op november 12, 2013, 11:47:11
Alle 3 ze komen op geen 1 moment in de problemen, hoewel de commercie het van wel vind

Wat bedoel je met "hoewel de commercie het van wel vind"?

Wat vind de "commercie van wel" juist?
marantz, what else?

Zoldar

Ik denk dat dat weinig tot niet uitmaakt. Maar dat is sterk afhankelijk van hoe hard jij draaid. De genoemde Triangles zijn volgens mij niet bepaald moeilijk aan te sturen en hebben bovendien een gevoeligheid van ruim 91 db.

Ik draai met een buizen amp die zlefs minder vemrogen levert narmate de weerstand van de speaker afneemt. Zelfs een ampje van 10 euro van de kijkshop heeft betere meetwaardes.

zie onderstaande test en meetgegevens van de graaf en andere zwaargewichten.

http://www.hifiklubben.com/files/test/Classe/CAP2100_GroupTest_HiFiNews_200608.pdf

toch draai ik hier geregeld muziek op 90-95 level en soms zelf piekt het richting 100 db. ik heb de amp vaker vergeleken met veel zwaardere transistor bakken en ik kan enige strakheid en punch wel ontdekken, bij de transistor bakken. maar is sta er niet steil van achterover.

ik denk zelf dat de triangles gewoon niet erg moelijk zijn, het zijn niet voor niets favoriete speakers bij een groepje buizenfreaks.

kijkende naar de specs van de sm7/8/11 denk ik, dat komt wel goed.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

Citaat van: 100%Marantz op november 12, 2013, 12:30:22
Wat bedoel je met "hoewel de commercie het van wel vind"?

Wat vind de "commercie van wel" juist?

Wat heeft het voor nut om zoveel watt eraan te hangen zoals Accuphase nu met 1200watt aan 1 ohm  HLP

Of Krell met 3600 watt aan 2 ohm  :|
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Maurice

Citaat van: bas focal marantz op november 12, 2013, 00:20:43

Helaas staat er niet bij dat electrische fasedraaing ook een zware belasting voor een versterker kan zijn .
Electrische fase draait sterk waar een bassrefex speaker zijn impedantie pieken heeft in het laag .

Nu ga ik met vuur spelen maar het is helaas wel waar .

Een MARANTZ PM11 waarvan wordt gezegt 2 ohm stabiel   , met 4 ohm speakers die in het laag even op 2 ohm komen dan gaat deze versterker echt door zijn knieen .
Zijn vermogen stijgt van 8 ohm naar 4 ohm flink , ook levert hij nog wat meer vermogen als je naar 2ohm gaat , maar een fase draaing zorgt ervoor dat het vermogen dan flink wegvalt .

Ik heb in een grote doos met tijdschriften de meting hiervan staan in een tijdschrift , helaas kan ik die niet even erbij pakken en scannen .
Interessant, wat doet een faseverdraaiing daadwerkelijk richting de versterker? Kan hier niet zo gauw iets van vinden. Wat merkt de versterker hiervan?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

100%Marantz

Wat is juist een fasedraaiing? Hoe en door wat wordt dit veroorzaakt?
marantz, what else?

jrdejong

#24
Een speaker is in feite een LCR circuit aangedreven door de versterker. Een LCR circuit bestaat eigenlijk uit een weerstand, een inductief element (spoel) en een capacitair element (condensator, opslag van lading). Impedantie is een soort frequentie-afhankelijke weerstand. Dit kun je weergeven met complexe getallen. Je kunt mathematisch laten zien dat in het algemeen een verschil in fase bestaat tussen de aangeboden spanning en de stroom door het LCR circuit. In resonantie is de impedantie minimaal en gelijk aan de DC weerstand. Het faseverschil tussen spanning en stroom is dan 0. Klassiek wordt verondersteld dat dit de hoogste load veroorzaakt aangezien de absolute waarde van de impedantie hier minimaal is.

Later heeft bijvoorbeeld Eric Benjamin onderzocht dat de warmte dissipatie in transistoren echter ook afhankelijk is van het faseverschil tussen spanning en stroom. Een transistor heeft een max voltage rating een max spanning rating en een max power dissipation rating. Als je een curve, een safe operating area grafiek (SOA) maakt met op de x-as spanning en y-as stroom zodanig dat de maximale dissipatie niet overschreden wordt, krijg je een hyperbolische funtie. De daadwerkelijke spanning/stroom-combinatie dient hier onder te blijven. Voor een simpele weerstand is de dissipatie een rechte lijn in deze grafiek, dus wordt er voor gekozen om de maximale spanning zodanig af te kappen dat de rechte lijn onder de hyperbool blijft liggen. Voor een LCR circuit met een grote fasedraaiing is de lijn in de SOA grafiek echter elliptisch waardoor deze boven de SOA curve van de transistor uit kan komen. En dan komen we in frituurmodus.

Op stereophile.com staat een redelijk eenvoudig verhaal over dit fenomeen http://www.stereophile.com/reference/707heavy

Where the hell was Biggles when you needed him last saturday?

SB_Marantz

Citaat van: 100%Marantz op november 12, 2013, 11:03:13
Waarom mijn vraag:

Ik heb bijvoorbeeld mijn speakers Triangle Genese Lyrr die denk ik wat veeleisend zijn voor een versterker.
De nominale waarde is 8 Ohm, maar minimaal is 3 Ohm.

Welke versterker kan er het beste tegen? En welke zou het beste resultaat geven in kwaliteit aan hoger volume, want normaal volume denk ik geen verschil te horen, ook al heb ik ze nog niet allemaal op die speakers geprobeerd.

SM 6, SM 7 of SM 11?


Je speelt graag erg hard heb ik de indruk.
Dan is de SM 11 de meest geschikte kandidaat.
Vergeet niet dat het hifi versterkers zijn , geen PA.

Een model 500 niets voor jou?  :evil:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

jrdejong

 stupid   Ik ken wel iemand die een mooie heeft. Maar die doet em niet weg  :no:
Where the hell was Biggles when you needed him last saturday?

100%Marantz

Citaat van: SB_Marantz op november 12, 2013, 17:37:05

Je speelt graag erg hard heb ik de indruk.
Dan is de SM 11 de meest geschikte kandidaat.
Vergeet niet dat het hifi versterkers zijn , geen PA.

Een model 500 niets voor jou?  :evil:

Nee ik speel zelden heel hard. Dat heb ik vroeger veel gedaan, maar die tijd is voorbij.
Maar af en toe een paar minuten kan wel eens gebeuren.
En ik denk ook aan mijn kinderen die wat zot zouden kunnen doen als ik er niet bij ben  :?

Een 500, heb je er een voor mij?  :-)
Eigenlijk liefst een SM 1000, daar ben ik zot van.
Nu als jez niet weet wat te doen met jouw 800, is ook al heel goed.  :wink: :wink:
marantz, what else?

100%Marantz

Citaat van: Zoldar op november 12, 2013, 13:00:41
Ik denk dat dat weinig tot niet uitmaakt. Maar dat is sterk afhankelijk van hoe hard jij draaid. De genoemde Triangles zijn volgens mij niet bepaald moeilijk aan te sturen en hebben bovendien een gevoeligheid van ruim 91 db.

92 db  :-D
marantz, what else?

bas focal marantz

1   zo ongeveer ziet de impedantie van een bassreflex eruit , 2 (stevige) impedantie pieken .
2   Je ziet duidelijk wat dat doet met de electrische fase .
3   yamaha a-s2000   nagenoeg geen last van electrische fase draaing .
4   3 versterkers vergeleken , duidelijk te zien wat electrische fase doet met een versterker .

Niet alleen complexe lasten (weerstand ohm ) maar ook electrische fase draaing kan een versterker niet altijd aan , dat geld ook voor de top versterkers die soms in huis staan om juist enorme speakers aan te sturen , juist van die versterkers verwacht men dat ze een lage weerstand wel aan kunnen , ze gaan echt niet kapot maar kunnen door die fase draaing soms veel aan vermogen verliezen .