Gevoeligheid aan impedantie van een versterker

Gestart door 100%Marantz, oktober 23, 2013, 16:55:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

100%Marantz

Men spreekt dikwijls van vermogen onder 8 Ohm, 4 of lager.
Het vermogen stijgt naargelang de impedantie daalt.
Men weet ook dat een versterker meer moeite heeft naargelang de impedantie daalt, zover zelfs dat een versterker kan stuk gaan als men te laag gaat in impedantie.

Wat maakt dat een versterker daar beter tegen kan dan een andere?
Waarom heeft de ene geen moeite op 2 Ohm, daar waar de ander schade kan oplopen?
Hoe meer vermogen, hoe beter hij er tegen kan of helemaal niets mee te maken?

Heeft iemand daar een antwoord op?
marantz, what else?

100%Marantz

Blijkbaar niemand :-(


Sent from my iOS coffee machine
marantz, what else?


100%Marantz

interessant, bedankt,

maar zegt niets over de weerstand van de versterkers

marantz, what else?

Maurice

Ik ga een poging doen:

Impedantie is een complexe ohmse weerstand, gemeten bij een bepaalde frequentie, uitgedrukt in Z (in tegenstelling tot gewone weerstand R), zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Impedantie
De formule wordt dan: Z= U/I, of I = U/Z
Z = impedantie (ohm)
U = spanning (volt)
I = stroom (ampere)

Aan de hand van een fictief rekenvoorveeld, met situatie A: 8 ohm en B: 4 ohm
Spanning is altijd constant, neme 220V (zal bij versterkers ongetwijfeld anders zijn, trafo zal het veel lager maken denk ik, zie het rekenvoorbeeld)
Situatie A: I=220/8 = 27,5A
Situatie B: I=220/4 = 55A
Oftewel, bij een halvering van de impedantie, wordt er twee keer zoveel stroom gevraagd. Het versterker ontwerp moet hier wel op berekend zijn.
Indien een impedantie naar de 0 ohm nadert, dan wordt dit gewoon ervaren als een kortsluiting, oftewel, er gaat enorm veel stroom lopen.

Formule voor vermogen: P=UI
P = vermogen (watt)
Situatie A: P = 220*27,5 = 6050 watt
Situatie B: P = 220*55 = 12100 watt
In situatie B wordt er dus 2x zoveel vermogen van de versterker gevraagd! De meeste versterkers kunnen dit niet leveren, zie de specs van een willekeurige versterker.
In de praktijd benut je aan 8 ohm nooit het volle vermogen, maar slechts enkele watts.
Stel dat je een versterker hebt die 45watt aan 8 ohm doet en 70watt aan 4 ohm. Speel je op stevig huiskamer niveau waarbij de versterker nominaal aan 8 ohm een 30watt levert, dipt de impedantie naar 4 ohm, dan wordt er dus 60 ohm gevraagd, die nog steeds binnen spec van de versterker zit. Dit allemaal uitgaande van een hoog rendement luidspreker natuurlijk.

Ik hoop dat het zo een beetje gelukt is?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

100%Marantz

Wil dit zeggen dat een versterker die 2 x zoveel vermogen heeft in 4 Ohm dan in acht beter is en hier beter tegen kan dan een die een andere verhouding?

2 x 50 w 8 Ohm en 2 x 100 W in 4 Ohm
kan er veel beter tegen dan bv
2 x 50 W 8 Ohm en 2 x 75 in 4 Ohm

Hoe beter die verhouding hoe "steviger" de versterker en hoe mooier hij kan spelen?
marantz, what else?

Maurice

Citaat van: 100%Marantz op oktober 23, 2013, 22:05:07
Wil dit zeggen dat een versterker die 2 x zoveel vermogen heeft in 4 Ohm dan in acht beter is en hier beter tegen kan dan een die een andere verhouding?

2 x 50 w 8 Ohm en 2 x 100 W in 4 Ohm
kan er veel beter tegen dan bv
2 x 50 W 8 Ohm en 2 x 75 in 4 Ohm

Hoe beter die verhouding hoe "steviger" de versterker en hoe mooier hij kan spelen?
Dat is een conclusie die ik niet durf te trekken/onderbouwen. Een versterker die zijn vermogen kan verdubbelen wordt wel gezien als beter dan één die dat niet kan, maar wat de impact op geluid is hangt echt af van het vermogen waarmee je speelt.

Maar volgens mij is het probleem waar jij in je startpost niet zo zeer vermogen gerelateerd maar stroomgerelateerd. Kan een versterker de stroom overleven die gegeven wordt bij een lage impedantie. Kan een versterker dat stabiel doen, dan gaat deze niet defect.

Vermogen vind ik een rot indicator, want er wordt nergens opgegeven hoe lang de versterker dit vermogen kan leveren. Een enkele paukslag komt er vaak wel goed uit, meerdere slagen kort achter elkaar kan een heel ander verhaal worden. In mijn ervaring resulteert dit vaak dan in een versmering van het geluid (ook wel eens aangeduid als buiten adem raken van de versterker). Ik denk dat dit te maken heeft met de voeding, en dan met name de condensatoren (voedings elco's).
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

bas focal marantz

Zeer intressants  .
http://www.hifi.nl/artikel/1689/VermogenA.html

Citaat van: Maurice op oktober 23, 2013, 22:15:01
Dat is een conclusie die ik niet durf te trekken/onderbouwen. Een versterker die zijn vermogen kan verdubbelen wordt wel gezien als beter dan één die dat niet kan, maar wat de impact op geluid is hangt echt af van het vermogen waarmee je speelt.
Klopt , meeste versterkers lukt het echt niet om hun vermogen te verdubbelen bij 8 naar 4 ohm .

CiteerMaar volgens mij is het probleem waar jij in je startpost niet zo zeer vermogen gerelateerd maar stroomgerelateerd. Kan een versterker de stroom overleven die gegeven wordt bij een lage impedantie. Kan een versterker dat stabiel doen, dan gaat deze niet defect.
Is meer van toepassing in de PA-wereld waar enorme vermogens langdurig worden gevraagt .

CiteerVermogen vind ik een rot indicator, want er wordt nergens opgegeven hoe lang de versterker dit vermogen kan leveren. Een enkele paukslag komt er vaak wel goed uit, meerdere slagen kort achter elkaar kan een heel ander verhaal worden. In mijn ervaring resulteert dit vaak dan in een versmering van het geluid (ook wel eens aangeduid als buiten adem raken van de versterker). Ik denk dat dit te maken heeft met de voeding, en dan met name de condensatoren (voedings elco's).



Helaas staat er niet bij dat electrische fasedraaing ook een zware belasting voor een versterker kan zijn .
Electrische fase draait sterk waar een bassrefex speaker zijn impedantie pieken heeft in het laag .

Nu ga ik met vuur spelen maar het is helaas wel waar .

Een MARANTZ PM11 waarvan wordt gezegt 2 ohm stabiel   , met 4 ohm speakers die in het laag even op 2 ohm komen dan gaat deze versterker echt door zijn knieen .
Zijn vermogen stijgt van 8 ohm naar 4 ohm flink , ook levert hij nog wat meer vermogen als je naar 2ohm gaat , maar een fase draaing zorgt ervoor dat het vermogen dan flink wegvalt .

Ik heb in een grote doos met tijdschriften de meting hiervan staan in een tijdschrift , helaas kan ik die niet even erbij pakken en scannen .

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *


Cornelis1921

Citaat van: bas focal marantz op november 12, 2013, 00:37:08
heb je het linkje gelezen ?
Nu wel! :wink: Goed èn nuttig. Ook ik heb 4 Ohm speakers aangesloten op een 8 Ohm versterker  -  had de de manual niet goed genoeg gelezen! violent1
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

bas focal marantz

Citaat van: Cornelis1921 op november 12, 2013, 00:47:07
Nu wel! :wink: Goed èn nuttig. Ook ik heb 4 Ohm speakers aangesloten op een 8 Ohm versterker  -  had de de manual niet goed genoeg gelezen! violent1
Kan geen kwaad als je niet wil blazen , versterkers kunnen best wat hebben , 4 ohm en niet luid moet kunnen .

Cornelis1921

Citaat van: bas focal marantz op november 12, 2013, 00:53:25
Kan geen kwaad als je niet wil blazen , versterkers kunnen best wat hebben , 4 ohm en niet luid moet kunnen .
@Bas, Thnx voor de geruststelling.  notworthy byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

JohnWx

Citaat van: Cornelis1921 op november 12, 2013, 00:59:29
@Bas, Thnx voor de geruststelling.  notworthy byebye

Anders was je rookmelder wel afgegaan na een tijdje  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cornelis1921

Citaat van: John Wx op november 12, 2013, 01:05:39
Anders was je rookmelder wel afgegaan na een tijdje  :-D
En dan kwam de brandweer vast en zeker met schuim blussen..?  :wink:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *